MotoNews.pl

Parada flagowych modeli Opla na Techno Classica

05 kwietnia 2017

Opel-flagships

Największe Ople zjeżdżają do Essen, na 29. wystawę Techno Classica, gdzie Opel Classic oraz entuzjaści z Alt Opel IG (klubu właścicieli zabytkowych Opli) będą prezentować zarówno dawne, jak i współczesne duże modele z Rüsselsheim. Tegoroczna ekspozycja, której motto brzmi „Flagowe Ople”, zajmie powierzchnię 400 metrów kwadratowych w Hali 2. Na czele floty Opli stoi kultowy przedwojenny Admiral, który swoją premierę miał w 1937 roku. Przyglądając mu się z bliska, aż trudno uwierzyć, że to wspaniałe nadwozie w stylu art déco ma już 80 lat.

Kolejnym przystankiem w podróży w czasie jest dwumilionowy Opel, czyli Kapitän z 1956 roku. Nie zabrakło również typowych przedstawicieli rodziny KAD, czyli prawdziwych krążowników szos — modeli Opel Diplomat A z 1968 roku i Opel Admiral z 1970 roku. Senator A z 1978 roku to klasyczny przykład konkretnego stylu lat 70., natomiast nowy flagowy Opel — Insignia Grand Sport — został zaprojektowany zgodnie aktualnie obowiązującą w Rüsselsheim koncepcją „połączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją”.

Od 1937 do 2017: od Opla Admirala do nowego Opla Insignii Grand Sport

Duże samochody marki Opel znów znajdą się w świetle reflektorów na Techno Classica w Essen — podobnie jak w Rüsselsheim 80 lat temu. 17 lutego 1937 roku, z okazji 75. rocznicy powstania przedsiębiorstwa Adam Opel AG, firma zaprezentowała dwie wizjonerskie nowości rynkowe: modele Admiral i Super 6. Obydwa samochody były wyposażone w nowoczesne jak na owe czasy silniki – rzędowe „szóstki” o pojemności 3,6 oraz 2,5 litra i mocy odpowiednio 75 i 55 KM. Admiral był pierwszym przedstawicielem linii luksusowych modeli, która przetrwała 40 lat. Super 6 utorował natomiast drogę popularnemu Kapitänowi z 1938 roku.

10 lat później zakłady Opla opuścił pierwszy powojenny Kapitän, który odniósł sukces na fali ówczesnego cudu gospodarczego. Kapitän był jednym z najchętniej kupowanych samochodów z sześciocylindrowymi silnikami w Niemczech oraz międzynarodowym bestsellerem — 60 procent produkcji trafiało na eksport. Kapitän prezentowany w Essen to wyjątkowy egzemplarz wyprodukowany 9 listopada 1956 roku. Jako dwumilionowy Opel otrzymał polakierowany na złoto dach oraz elementy dekoracyjne pokryte 24 karatowym złotem. Opel był pierwszym niemieckim i europejskim producentem samochodów, który przekroczył próg 2 milionów wyprodukowanych samochodów.

W 1964 roku linia modeli Opla klasy wyższej przeszła gruntowną modernizację. „Wielka trójka” nazywała się Kapitän, Admiral i Diplomat. Po raz pierwszy Opel zaoferował także 8 cylindrowe silniki. Hierarchię w klasie premium wyznaczały wyposażenie i pojemność silnika. Kapitän i Admiral były początkowo oferowane ze sprawdzonym sześciocylindrowym silnikiem Opla o pojemności 2,6 litra i mocy 100 KM, natomiast jednostka napędzająca Diplomata pochodziła ze Stanów Zjednoczonych. Flagowy przedstawiciel serii KAD miał pod maską silnik V8 o pojemności 4,6 litra, rozwijający moc 190 KM. Od wiosny 1965 r. Kapitän i Admiral były dostępne opcjonalnie z silnikiem V8 o pojemności 4,6 litra oraz automatyczną skrzynią biegów z Diplomata. Do dziś Kapitän i Admiral z silnikami V8 mają szczególny status: wyprodukowano tylko 113 takich Kapitänów i 622 Admirali.

 

Druga generacja KAD ów została kompletnie odnowiona w 1969 roku — i urosła pod każdym względem. Kapitän znów był podstawowym modelem w rodzinie KAD. Jego sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,8 litra rozwijał moc 132 KM. Kolejne, wyższe miejsca w hierarchii zajmowały Admiral ze 145 konnym silnikiem w odmianie 2800 S oraz Admiral 2800 E z silnikiem o mocy 165 KM. Flagowym silnikiem była 230 konna jednostka V8 o pojemności 5,4 litra montowana standardowo w modelu Diplomat.

40 lat po debiucie Admirala firma Opel wprowadziła na rynek kolejny duży model. W 1977 roku na czele portfolio marki stanął Senator. Wraz z bliźniaczym coupé Monzą były to pierwsze samochody marki Opel z niezależnym tylnym zawieszeniem oraz oszczędzającymi miejsce progresywnymi sprężynami śrubowymi.

Po kolejnych czterech dekadach i 80 latach od premiery Admirala znów nadszedł czas na wielki debiut: na Techno Classica, po raz pierwszy w rodzinnym kraju, zaprezentowany zostanie nowy Opel Insignia Grand Sport.

Nowy Opel Insignia jest w doskonałej formie. Jak przystało na flagowy model, oparte na nowej architekturze, bezkompromisowo przestronne nadwozie utrzymane w sportowo-eleganckiej stylistyce coupé oferuje wzorowy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Samochód zapewnia także wiele przyjemności z jazdy. Druga generacja Insignii imponuje nie tylko niezwykłą sylwetką i przyjazną atmosferą wnętrza, ale także inteligentnymi technologiami, począwszy od wyznaczających trendy matrycowych reflektorów Opel LED IntelliLux® poprzez zaawansowany system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego po nowoczesne systemy wspomagające kierowcę i udoskonalony wyświetlacz HUD.

 

Ponadto Insignia, jak każdy Opel, jest wyposażona w pierwszorzędne opcje łączności pozwalające na zintegrowanie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym, a także w nowy moduł Opel OnStar z funkcją osobistego asystenta umożliwiającą, między innymi, skorzystanie z pomocy doradcy OnStar przy rezerwacji pokoju w hotelu oraz wyszukiwaniu miejsca parkingowego . Reasumując: nowy Opel Insignia zachwyca wspaniałą zwrotnością, większą przestronnością oraz doskonałym stosunkiem wartości do ceny, co czyni go poważnym rywalem nawet dla modeli marek premium.

Zdjęcia: Opel