Funkcja komfort, jak i gdzie podpiąć ??

  szukane wyrażenia:   komfort
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Parę dni temu podłączałem sterownik centralnego zamka. W instrukcji wyczytałem że sterownik ma wyjście na domykanie szybek.
1 kabelek na którym po zamknięciu zamka pojawia się impuls (-)
na około 20 sek.
Jak się za to zabrać ?? jakim sposobem i pod jakie kable się wpiąć (kolory) ??
  
 
Jesli masz elektryczne szyby, to kabel potrzeba by podpiąc pod przewod odpowiedzialny za zamykanie, tylko nie wiem czy nie trzeba po drodze jakiejs diody dawac, ale chyba nie potrzeba.
  
 
Dioda jest pewna żeby nie zewrzeć obu szybek.
Przekaźniki chyba nie będą potrzebne bo sterowanie jest (-)
tylko kwestia jest w tym że nie wiem które kable odpowiadają za zamykanie szyb.

A tak na marginesie to chyba logiczne że mam ele szybki jeżeli chcę podpiąć funkcję komfort
  
 
na 100 % potrzebny będzie jeszcze moduł domykania szyb
  
 
A d**a tam, a nie żadne diody! Aby działało ci domykanie szyb, MUSISZ zamontować DODATKOWY moduł sterujący szybami.
Na przykład taki:
KLIK
Be tego nawet nie myśl o wysterowaniu szyb tym sygnałem masy! Bo nawet jak zastosujesz przekaźnik, to jak szyba będzie zamknięta, to i tak silnik będzie ją domykał przez cały czas trwania impulsu. Czyli to 20, czy 30 sekund. I przez ten czas silnik będzie zasilany na zwarciu.
Sterowanie szybami w fordzie jest PLUSEM. A poza tym przeczytaj w instrukcji jakie jest MAKSYMALNE OBCIĄŻENIE tego wyjścia. Stawiam, że nie przekracza 200 mA. A szyby jednak biorą troszkę więcej...
Zresztą temat już był co najmniej kilka razy omawiany.

[ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2009-03-07 23:05:47 ]
  
 
Napewno sterowanie jest minusem? Bo u mnie tez jest ta funkcja i cos sobie przypominam ze bylo tam +, ale pisze z pamieci wiec moge się mylić.
Co do samego sprawdzenia to jesli faktycznie jest ster (-), to miernik w reke i patrzec na poszczególnych kablach silnika czy jest przejscie do masy podczas zamykania, jesli na ktoryms sie pojawi to masz kabel pod ktory nalezy sie podpiąć.
Jesli jednak sterowanie bylo by plusem, to mysle ze wiesz jak mierzyć.
  
 
:Magik - o czym ty piszesz w ogóle?!? W escorcie wszystko idzie przez klawisze w pierwotnym obwodzie. Cały prąd się przez nie przewala. Spoczynkowo jest masa, a załączany plus. Więc NIE DA SIĘ bezpośrednio wysterować zamykania szyb z tego wyjścia.
  
 
Więc rozumiem że trzeba zamienić impuls (-) na (+)
No i bez modułu ani rusz
Szkoda popalić silniczki bo te nie są tak łatwo dostępne
  
 
A no widzisz, dzieki za wyjasnieie
  
 
Proszę
Ja zawsze instaluje moduł komfortu w okolicach wyłączników szyb. Tnie się dwa kabelki (wyjścia na których pojawia się plus w momencie zamykania). Do modułu trzeba dociągnąć stałe zasilanie (dość mocne), masę, sygnał sterujący i ewentualnie sygnał blokujący lub inne wymagane przez moduł (jest to w dokumentacji modułu).
Oczywiście można moduł zamontować gdzieś w kokpicie, ale wtedy trzeba ciągnąć długie przewody do silników (i tak trzeba ciąć oryginalne). Dlatego montaż w tunelu koło wyłączników uważam za lepsze rozwiązanie.
Moduł po wysterowaniu domyka szyby, wykrywając przy tym spadek napięcia, który występuje w momencie zatrzymania silnika w momencie domknięcia szyby. Bez tego modułu, będzie tak, jak napisałem - ciągła praca przez cały czas trwania impulsu.
Wybitnie nie polecam modułów domykania Magicar. Na trzy, które zamontowałem, dwa padły. Montuję te z linka -sprawdzone, polskie...
  
 
Cytat:
2009-03-07 23:10:30, Blazey pisze:
:Magik - o czym ty piszesz w ogóle?!? W escorcie wszystko idzie przez klawisze w pierwotnym obwodzie. Cały prąd się przez nie przewala. Spoczynkowo jest masa, a załączany plus. Więc NIE DA SIĘ bezpośrednio wysterować zamykania szyb z tego wyjścia.



Zgodzę się że się bezpośrednio tego sygnału użyć nie da. Jednak zgodzić się nie sposób co do masy. Czytając schemat z TISa na przykładzie mojego rocznika [97] to masa z plusem wychodzą naprzemiennie - standardowe sterowanie biegunami silników DC.

Chcąc wykorzystać masę z alarmu/ster. centralnego zamka wystarczy pod wyłącznik od szyb podłączyć zwykły przekaźnik 4p/12VDC. W silnikach są wyłączniki termiczne które pod wpływem zbyt dużego prądu pobieranego przez silnik wyłączają go - jest to standardowe rozwiązanie, no chyba że ktoś w instrukcji ma napisane "NIGDY NIE TRZYMAJ WCIŚNIĘTEGO PRZYCISKU PODNOSZENIA SZYB DŁUŻEJ NIŻ 0,5s OD JEJ ZAMKNIĘCIA GDYŻ GROZI TO SPALENIEM SILNIKA PODNOŚNIKA" Ja bynajmniej nie miałem i z powodzeniem domykanie szyb działa.


  
 
To sprawdź po jakim czasie zadziała zabezpieczenie. Najprościej przy zgaszonym silniku, załączonym zapłonie i światłach domknąć szybę i trzymać przycisk tak długo, aż światła zaświecą się jaśniej (po domknięciu szyb silniki będą chodzić na zwarciu i światła przygasną, jak zadziała zabezpieczenie, to zaświecą jaśniej). Czas ten, to czas do zadziałania czasówki. Przez czas zasilania silników na zwarciu cały czas grzeją się uzwojenia na ich nieruchomych wirnikach. Nie jest to, delikatnie mówiąc, rozsądne rozwiązanie.
A całe to ryzykowanie spaleniem silnika w imię zaoszczędzenia 60 zł.
A rysunek podłączenia, który podałeś jest całkowicie błędny. Na obu przewodach w położeniu spoczynkowym klawiszy występuje masa. I podanie zasilania na którykolwiek z przewodów, bez odcięcia tej masy, spowoduje zwarcie. Poza tym tam jest jedna cewka i dwa razy styki K1 przekaźnika.

[ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2009-03-08 23:24:07 ]
  
 
Cytat:
2009-03-08 23:20:55, Blazey pisze:
To sprawdź po jakim czasie zadziała zabezpieczenie. Najprościej przy zgaszonym silniku, załączonym zapłonie i światłach domknąć szybę i trzymać przycisk tak długo, aż światła zaświecą się jaśniej (po domknięciu szyb silniki będą chodzić na zwarciu i światła przygasną, jak zadziała zabezpieczenie, to zaświecą jaśniej). Czas ten, to czas do zadziałania czasówki. Przez czas zasilania silników na zwarciu cały czas grzeją się uzwojenia na ich nieruchomych wirnikach. Nie jest to, delikatnie mówiąc, rozsądne rozwiązanie. A całe to ryzykowanie spaleniem silnika w imię zaoszczędzenia 60 zł. A rysunek podłączenia, który podałeś jest całkowicie błędny. Na obu przewodach w położeniu spoczynkowym klawiszy występuje masa. I podanie zasilania na którykolwiek z przewodów, bez odcięcia tej masy, spowoduje zwarcie. Poza tym tam jest jedna cewka i dwa razy styki K1 przekaźnika. [ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2009-03-08 23:24:07 ]




Jutro Ci nawet prądy poszczególnych silników podam. Co to znaczy "chodzenie na zwarciu"?? Możesz mi to wytłumaczyć?? Stan zwarcia raczej pali bezpiecznik nawet 100A [w końcu to zwarcie]! A po tym stanie [jak mówisz "zwarcia"] przełączniki, silniki i bezpiecznik powinienem mieć do wymiany?? [W prądzie stałym brak koordynacji jak przy AC-1 czy AC-3]. Jeśli "dłubiesz" przy "tym" to powinieneś rozróżniać stan zwarcia od stanu przeciążenia. Rysunek nie zawiera czasówki i fizycznie jej tam nie ma więc nie wiem skąd ją wziąłeś... Jeśli czepiać się szybkości zadziałania termika to musiałbym zwątpić w całą konstrukcję Escorta - ktoś nad tym siedział, wymyślał, przeliczał i jeśli to jest tak zrobione to znaczy że działa. Jak masz podważający charakter to wstaw polimer [multifuse] na każdy silniki. I tak nie przekroczysz 20PLN a zdobędziesz 100% pewność że nic nie spalisz..

Rysunek jest błędny??? ooo to muszę fachowcom z Forda powiedzieć że mają błędy w TISie i wszelakie ich naprawy nie mają sensu...

A teraz znowu te masy... Widzisz na rysunku żeby w stanie spoczynku jakikolwiek kros silnika był do czegokolwiek podłączony?? Owszem pod wyłącznik który jest w pozycji "0" i żaden potencjał (oprócz wyindukowanego) na nim nie "wisi".

Inaczej z lekka ma się sprawa z szybą kierowcy - jak mamy wyposażenie extra [przekaźnik opuszczający]. Tam jest rozwiązanie tak samo proste z tym że trzeba galwanicznie te obwody od siebie odseparować. Jutro wkleję schemacik.

Po za tym kolego nie wspierasz się żadnym rysunkiem do poparcia swych tez :]

Nie ujmując Twoim wiadomościom [samochodu bym Ci naprawiać nie dał] są przekaźniki z większą ilością styków niż jeden, dwa styki przypadają na jedno okno więc w moim przypadku został zastosowany przekaźnik który ma [o zgrozo] 4 styki przemienne i jedną cewkę!!

Wszedłem na tego linka polecanych przez Ciebie modułów, i wiesz co?? Uśmiałem się... Ty piszesz że jest tam "zabezpieczenie wykrywające spadek napięcia..." a na stronie co jest napisane?? Proszę: "Moduł domykania szyb elektrycznych z wbudowanym zabezpieczeniem przeciążeniowym do dwóch szyb."
A więc powiem Tobie tylko tyle, że ten moduł ma takie samo zabezpieczenie jak sam silnik podnośnika w Escorcie. Jak byś chciał sobie w polonezie zrobić elektryczne szyby i stosował byś uniwersalne podnośniki wtedy przyznał bym Ci rację co do możliwości spalenia tychże silników. Ale nie w przypadku Escorta.


[ wiadomość edytowana przez: likma78 dnia 2009-03-09 01:40:41 ]
  
 
A jak określisz zasilanie silnika, którego wirnik stoi? I zasilane są tylko jego dwa uzwojenia, które się przy tym ładnie przegrzewają? A zdaje się, ze prąd będzie w tym przypadku ograniczony REZYSTANCJĄ uzwojeń, które zadziałają jako opornik i wydzieli się na nich moc w postaci ciepła. Czyż nie?
"Czasówka" - faktycznie mój błąd, a właściwie skrót myślowy. Chodziło mi o czas, jaki jest potrzebny do zadziałania termika.
I zajrzyj sobie do norm dotyczących bezpieczników i czasu ich zadziałania. Zdziwisz się jaki czas jest dozwolony.
Twojego samochodu i ta naprawiać bym nie chciał, bo widzę, że należysz do grupy klientów "i tak wiem lepiej".
Zaskoczyłeś mnie z tymi przekaźnikami, że normalnie ho, ho...
Tyle tylko, że NIGDY nie oznacza się takim samym numerem styków. Z tego, co wiem, wprowadza się jakąś numerację rozróżniającą (np K1.1. - dla numeru przekaźnika i styku).
A jak działa to zabezpieczenie przeciążeniowe w tych modułach? Z tego, co mi chłopaki z amt mówili, to moduł wykrywa zwiększony spadek napięcia, który pojawi się w momencie zasilania silnika, który się zatrzymał. I zabezpieczenie to działa błyskawicznie, bo informuje układ o tym, że ma zacząć domykać kolejną szybę (moduły te domykają szyby kolejno). Zresztą taki sam mechanizm jest wykorzystywany już w aucie w jednym podzespole? Wiesz w którym?
Klawisze z ciekawości w wolnej chwili pomierzę. Bo w większości systemów ze sterowaniem bezpośrednim po puszczeniu klawiszy oba wyjścia są zwierane do masy, by... No właśnie, skoro tyle wiesz, to pewnie wiesz też dlaczego niektóre silniki w aucie są po wyłączeniu zasilania zwierane z obu stron do masy. To które? I po co?
PS. Na rysunki po prostu nie mam czasu.

[ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2009-03-10 22:32:12 ]
  
 
Cytat:
2009-03-10 22:29:31, Blazey pisze:
A jak określisz zasilanie silnika, którego wirnik stoi?



Stan ten nazywamy stanem przeciążenia.

Cytat:
I zasilane są tylko jego dwa uzwojenia, które się przy tym ładnie przegrzewają?



Hmm, wróć do budowy silnika DC i pokaż mi gdzie tam tyle tych tworników masz.

Cytat:
A zdaje się, ze prąd będzie w tym przypadku ograniczony REZYSTANCJĄ uzwojeń, które zadziałają jako opornik i wydzieli się na nich moc w postaci ciepła. Czyż nie?



Zdaje się że prąd w tym przypadku ograniczony jest termikiem silnika. Bez dużych prądów nie zobaczysz ciepła.

Cytat:
"Czasówka" - faktycznie mój błąd, a właściwie skrót myślowy. Chodziło mi o czas, jaki jest potrzebny do zadziałania termika. I zajrzyj sobie do norm dotyczących bezpieczników i czasu ich zadziałania. Zdziwisz się jaki czas jest dozwolony.



Mylisz zabezpieczenie przeciw zwarciowe z przeciw przeciążeniowym. Termik nie ma charakterystyki czasowej tylko prądową.
I nie muszę sprawdzać bo znam je na pamięć [15 lat w zawodzie automatyka], tylko Ty musisz nauczyć się je rozróżniać.

Cytat:
Twojego samochodu i ta naprawiać bym nie chciał, bo widzę, że należysz do grupy klientów "i tak wiem lepiej". Zaskoczyłeś mnie z tymi przekaźnikami, że normalnie ho, ho... Tyle tylko, że NIGDY nie oznacza się takim samym numerem styków. Z tego, co wiem, wprowadza się jakąś numerację rozróżniającą (np K1.1. - dla numeru przekaźnika i styku).



Z tego co widzę to BARDZO mało wiesz. Przekaźnik jest jeden więc jak możesz zmienić sobie numerację do styku?? Jak potem odróżnisz K11 od K1 lub K1.11 czy K10.11??? NUMERUJESZ [i zapamiętaj to sobie] PRZEKAŹNIK, celowo nie numerowałem na rysunku zacisków styków. Powiem Ci że standardowo numeracja styków wygląda tak: 11-12-14; 21-22-24 itd...


Cytat:
A jak działa to zabezpieczenie przeciążeniowe w tych modułach? Z tego, co mi chłopaki z amt mówili, to moduł wykrywa zwiększony spadek napięcia, który pojawi się w momencie zasilania silnika, który się zatrzymał. I zabezpieczenie to działa błyskawicznie, bo informuje układ o tym, że ma zacząć domykać kolejną szybę (moduły te domykają szyby kolejno). Zresztą taki sam mechanizm jest wykorzystywany już w aucie w jednym podzespole? Wiesz w którym? Klawisze z ciekawości w wolnej chwili pomierzę. Bo w większości systemów ze sterowaniem bezpośrednim po puszczeniu klawiszy oba wyjścia są zwierane do masy, by... No właśnie, skoro tyle wiesz, to pewnie wiesz też dlaczego niektóre silniki w aucie są po wyłączeniu zasilania zwierane z obu stron do masy. To które? I po co? PS. Na rysunki po prostu nie mam czasu.



Co to test ze znajomości alternatora?? Czy ze znajomości instalacji elektrycznej forda?? Nie będę się tutaj wdawał z Tobą w dyskusję bo i tak ona nie ma sensu.

Chciałbym Ci tylko powiedzieć żebyś weryfikował swoje wypowiedzi bo mieszasz ludziom w głowach gdyż:
1. Modułu domykania szyb wcale nie musi być.
2. Silniki podnośników się nie spalą gdyż mają wbudowane zabezpieczenie przeciążeniowe.
3. Silnik DC nie ma "N" uzwojeń.
4. Termik to nie "bezpiecznik z charakterystyką czasową"
5. NIGDY NIE OZNACZAJ STYKÓW TEGO SAMEGO PRZEKAŹNIKA INNYM SYMBOLEM JAK CEWKA
6. Zanim komuś wytkniesz błędy [zresztą błędnie i bezpodstawnie] zdobądź pewne i sprawdzone informacje, bo to co zrobiłeś w tym wątku napawa mnie zwątpieniem w Twoje umiejętności.

P.S. Aby wykonać takie fantastyczne zabezpieczenie podnapięciowe wystarczą trzy oporniki i scalak ew. tranzystor...
  
 
hmmm, zamiast sie klucic to zapodajcie jakis schemacik na zrobienie modulu do domykania szybek i bedzie po klopocie

ps. z tego co pamietam i mi sie wydaje, to przelaczniki escortowe podaja mase na oba bieguny silnika w momencie ich nie_przyciskania.

a co do tego termika, to po jakim czasie mniej wiecej on zadziala? u mnie mozna trzymac guzik z 10 sekund i niestety nic sie nie dzieje, swiatla przygaszone caly czas:/
  
 
Zmusiłem się i przeczytałem. Kolega Blazey ma racje. Przyciski od szyb w stanie "spoczynku" = masa na obu przewodach od silników - wiem bo sprawdzałem.

P.S. Pierwsze słyszę, że silniki szyb w Eskortach mają zabezpieczenia przeciążeniowe. Zresztą co to za zabezpieczenie jak i tak bezpiecznik 30A wylatuje, jak zbyt długo przytrzymam przycisk.
  
 
Panowie. Przyciski do szyb w położeniu spoczynkowym zwierają do masy oba uzwojenia, co ma przyspieszyć wyhamowanie silnika. To samo rozwiązanie jest zresztą stosowane w silniku wycieraczek, by wyhamować pióra w położeniu spoczynkowym.
A skoro mowa o termiku, to też musi upłynąć jakiś czas, by osiągnął on temperaturę zadziałania.
Silni komutatorowy ma na wirniku ileś tam działek. Od trzech do kilkunastu, w zależności od konstrukcji. I jeśli silnik stoi, a jest zasilany, to szczotki zasilają tylko te uzwojenia, które akurat komutator połączył ze szczotami. I płynie sobie przez nie prąd. I to na nich wydziela się moc w postaci ciepła, dając sympatyczny swąd spalenizny. Moc oczywiście wydzieli się także na zabezpieczeniu termicznym, rozgrzewając go i doprowadzając do zadziałania. Ale samo zabezpieczenie jest tak skonstruowane, by straty na nim (moc wydzielona) w warunkach nominalnej pracy były jak najmniejsze. W przeciwnym razie mijało by się to z celem.
I faktycznie z tym zabezpieczeniem termicznym w escorcie to bzdura.
Czekam teraz na ustosunkowanie się się pana :likma do wypowiedzi mojej i moich przedmówców.
PS. A zabezpieczenie w modułach komfortu działa na zasadzie pomiaru spadku napięcia na rezystorze pomiarowym. To samo rozwiązanie jest stosowane w przerywaczach kierunkowskazów. To tak dla pana :likma, bo jakoś się obruszył, gdy chciałem go troszkę podpytać...
PS2. Nie opłaca się robić modułu samemu. W sieci są dostępne schematy, ale droga na skróty, którą mój adwersarz proponuje, nie ma sensu. Moduł jest wykonany tak, by domykać szyby po kolei, co ma zapobiec przeciążeniu akumulatora. Są też moduły, wprawdzie droższe niż te za 60 zł, które potrafią zapamiętać pozycję w której były szyby i otworzyć je do niej (zależnie od wyboru funkcji).
PS3. Aby wpiąć się POPRAWNIE w instalację szyb przekaźnikiem, należy zastosować przekaźnik przełączny, jego styk ruchomy (oznaczenie samochodowe 30) podpiąć do przeciętego przewodu na którym pojawia się plus w czasie zamykania od strony silnika, styk normalnie zwarty (NC - 87a) podłączyć do wyjścia z wyłącznika. Umożliwi to normalną pracę układu w czasie jazdy. Natomiast styk rozwarty (NO - 87) podłączyć pod stałe zasilanie niezależne od stacyjki. I załączając taki przekaźnik silnik otrzyma zasilanie (masa będzie szła przez wyłącznik, jak do tej pory). Pozostaje tylko kwestia wyłączenia zasilania po zamknięciu szyby, by nie męczyć silnika. Wszystko to jest w module komfortu.
  
 
To ja dorzucę jeszcze 3 grosze. Jakiś czas temu zakładałem koledze w Escorcie moduł domykania szybek. Okazało się, że zakupił model, który "nie radził sobie" ze stałym sygnałem wyzwalania. A jak wiadomo po zamknięciu auta z kluczyka (kolega nie ma alarmu ani centrali CZ) na jednym z przewodów instalacji centralnego zamka pojawia się na stałe plus. Niestety stały plus na wejściu wyzwolenia modułu powodował naprzemienne, ciągłe domykanie już domkniętych szyb. W pierwszej chwili nikt tego nie zauważył a raczej nie usłyszał, dopiero po kilku minutach zorientowaliśmy się, że moduł cały czas "klika" przekaźnikami, efekt przewody zasilające silniki gorące! I gdzie to zabezpieczenie w silnikach, dlaczego nie zadziałało ?
  
 
:jerico - a pamiętasz, jakiej "marki" był ten moduł? Bo zgaduję, że chiński.
Ja mam złe doświadczenia z modułem megicara. Wysypał się po półtora dnia - padła detekcja zamknięcia szyby i wykonywały one krótki skok, po czym zatrzymywały się.