2017-01-27 01:49:01
Zrobię ogromny odkop tematu, ale nie bez powodu.
Natchnięty poszukiwaniami Poloneza w wersji Special postanowiłem rozejrzeć się za mityczną FIŃSKĄ WERSJĄ Łady 2107. Jakiś czas temu gadając z Emde wspomniałem coś o tych finkach i zostałem "wyśmiany", że ten temat już się tu przewijał i takie wersje prawdopodobnie nie istniały. Przewertowałem temat i wyniki są dość interesujące.
Do rzeczy:
Na kilkanaście sprzedawanych aktualnie Ładzianek w Finlandii, 3 zwróciły moją szczególną uwagę - posiadały nietypowe siedzenia przednie i tylną kanapę.
Temat przerabiania foteli samochodowych z bloku wschodniego przez Finów jest mi bardzo dobrze znany. Rozmawiałem o tym z polskimi kolekcjonerami i administratorami fińskiego forum FSO. Mianowicie wykonywała to fińska firma produkująca siedziska do busów szkolnych typu Toyota Hiace i innych, służących do regionalnego przewozu ludzi.
Zdejmowali oryginalne gąbki, zostawiali oryginalny stelaż, zakładali swoje gąbki, dodawali maty grzewcze na fotel kierowcy, obszywali na nowo najczęściej grubym i mięciutkim welurem, przekładali zagłówki z przednich siedzeń na tylną kanapę, a na przednie dawali swoje, kanapa również dostawała nowy welur, tak jak i boczki drzwiowe które były na nowo obszywane tym samym materiałem co na fotelach, ale przeszycia miały już inny wzór - tak było w Polonezie.
W Ładzie widzę bardzo dużo analogii do tego co było wykonywane w Polonezie - zatem wykonywała to ta sama firma. Z tym że w Ładzie widzę że były 2 opcje przednich siedzeń i boczków drzwi:
I - grzane, na oryginalnych gąbkach z dołożonymi zagłówkami na przód i tył (tylne zagłówki też jakieś ichnie), z nową tapicerką na siedzeniach i na boczkach
II - grzane, na innych gąbkach, z dołożonymi zagłówkami na przód i tył (tylne zagłówki też ichnie), z nową tapicerką ale boczków już nie ruszali.
Może było więcej wersji ale nigdzie nic nie mogę o tym znaleźć. Na pewno widzę że przednie zagłówki też się delikatnie różnią między I a II wersją. Wykonywane były w 5 kolorach: ceglasty, biały, beż, ciemny beż i niebieski.
Zaraz zapytacie jakie grzanie foteli, co on bredzi.. Jako że w Polonezie wykonywali grzane siedziska, byłem pewien że w Ładzie też. Zadałem sobie trudu i przetłumaczyłem kawałek fińskiej broszury reklamowej Lady 2107 1600SL żeby się tego ostatecznie dowiedzieć - jest tam jak wół napisane "podgrzewane przednie fotele". Nie znalazłem natomiast informacji czy były montowane grzałki silnika.
A teraz trochę fotek tego co znalazłem, ustaliłem itd.:
Finka jak z broszury reklamowej w określonej przeze mnie I opcji wnętrza:
Na tej fotce ma nawet felgi jak z broszury:
Coś pomiędzy I a II wersją, z tym że to jest 2105:
II opcja wnętrza (fotele identyczne jak w Polonezie Special):
A tak to wyglądało w Polonezie - porównajcie sobie:
A to potwierdzenie, że przetłumaczyłem
Skupiłem się na wnętrzu, ponieważ reszta ewentualnych różnic opisana jest w tym temacie nieco wcześniej.
Tak więc chyba coś tam nowego odkryłem, nigdzie nie znalazłem wzmianki o grzanych fotelach w Ładzie. Wybacz Emde, ale finki chyba jednak istnieją
Bądź co bądź, te bogatsze wersje nie mają nic wspólnego z tymi z naszego rynku, ale mit jest.
Pozdrawiam
P.S. Polonezy na rynek fiński składane były w Polsce, wszelkiego rodzaju przeróbki, dodatkowe wyposażenie, konserwacja itd. wykonywane były na miejscu w Finlandii. Jak było z Ładą? Myślę, że podobnie. Ktoś jednak wspomniał, że była tam montownia Łady, ale jeszcze nikt tego tu nie potwierdził.
[ wiadomość edytowana przez: matesz123 dnia 2017-01-27 02:02:57 ][ wiadomość edytowana przez: matesz123 dnia 2017-01-27 02:04:31 ]