2003-11-18 19:38:54
to jest wstepny artykul:
------------------------------------------------------------------------------
"REGENERACJA ZWROTNIC W 126p
Części oraz narzędzia, które będą nam potrzebne:
? Zestaw naprawczy dla dwóch zwrotnic (z tulejkami do rozwiercania)- ok.22 zl
? 2 tuleje metalowo-gumowe- ok. 8zl
? kalamidki 4 szt.
? rozwiertak do zwrotnic
? ściągacz do gałek
? stary zawór silnika do 126p
? kawałek rurki do instalacji wodnych, o średnicy tulei metalowo-gumowych
? młotek 3 kg (im większy tym lepszy)
? klucze 13,17,19,21, żabka, jakiś śrubokręt
? smar grafitowy (bardziej odporny na wypłukiwanie przez wodę, ale nie nadaje się do smarowania łożysk!!!)
1. Wymontowanie zwrotnic z samochodu.
Podnosimy przód auta, odkręcamy koła ?. Następnie ściągamy lub zbijamy (zależy jak mocno siedzi) przykrywkę nakrętki piasty , odkręcamy:
-nakrętke piasty
-nakrętki mocujące bęben do zwrotnicy
Opieramy o coś bęben, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym, zdejmujemy drążek układu kierowniczego, ten , który idzie do zwrotnicy (przy pomocy ściągacza do gałek). Teraz odkręcamy zwrotnice od:
-resoru
-wahacza
-amortyzatora (żeby amortyzator się nie obracał przy odkręcaniu to chwytamy go żabką)
2. Rozkładanie zwrotnicy na części.
Mając wyjętą zwrotnicy, bierzemy się za jej rozbijanie na części, wybijamy :
-tuleje metalowo-gumową (przy użyciu rurki do instalacji wodnych i młotka)
-kołek rozprężny (starym zaworem)
-sworzeń od strony gdzie wchodzi tuleja met-gum ( podczas wybijania z dołu zwrotnicy powinna wypaść zaślepka)
-tulejki ( najlepiej jakimś kluczem nasadowym, chyba 17 pasuje)
Wyciągamy środek zwrotnicy i podkładki regulujące.
3. Sładanie zwrotnicy
Czyścimy to wszystko papierem ściernym. Następnie nowe podkładki dobieramy tak, żeby środek zwrotnicy wchodził dosyć ciasno, ale żeby można było nim poruszać. Rozmiary podkładek to chyba od 1mm wzwyż, jeśli nasze zwrotnice były już kiedyś regenerowane, to podkładki z zestawu naprawczego nie będą pasować, i trzeba je dobrać indywidualnie do zwrotnicy ( można je kupić na sztuki).
Teraz wbijamy nowe tulejki , uważając żeby ich nie zmasakrować przy wbijaniu, następnie je rozwiercamy używając rozwiertaka.
W miejscach gdzie wkręca się kalamidki wiercimy dziurki, w celu lepszego smarowania zwrotnicy w przyszłości.
Wkładamy środek zwrotnicy razem z podkładkami i wbijamy sworzeń, tak żeby ucelować nacięciem na otwór na kołek rozprężny, wbijamy kołek rozprężny, blokując sworzeń.
Wbijamy zaślepke, od spodu zwrotnicy, a nastepnie tuleje metalowo-gumową (przed wbiciem nasmarować smarem, to łatwiej wejdzie).
Wkręcamy kalamidki. Smarujemy zwrotnice używając smarownicy, tak żeby smar wypłynął w okolicach środka zwrotnicy.
4. Montaż zwrotnicy do samochodu.
Zwrotnice montujemy w sposób odwrotny do demontażu ? Z drugą zwrotnicą postępujemy w ten sam sposób.
UWAGA: zwrotnice prawa i lewa, różnią się tym, ze maja odwrotnie włożony środek, nie pomylcie tego przy składaniu."
------------------------------------------------------------------------------
do tego jeszcze beda fotki, jest to napisane "lopatologicznie", ale dzieki temu bedzie mozna uniknac pytan na forum w stylu "jak odkrecic...."
co myslicie o tym, zeby zrobic na stronce dzial techniczny, znalazly by sie tam artykuly podobne do tego o regeneracji zwrotnic??
[ wiadomość edytowana przez: seba126 dnia 2003-11-18 19:48:40 ]