2004-01-03 23:13:07
Zależy które cewki stosowane w Polonezach bo np. 4220 (BE 200 B) z 3,2 omowym uzwojeniem pierwotnym były stosowane i w 126p i w Polonezie.
Ogólnie to rozdzielacz jest przeszkodą na drodze wyładowania iskrowego - wprowadza straty.
Przerywacz mechaniczny też powoduje straty znacznej części energii zgromadzonej w cewce.
Zamiast wymieniać cewkę na inną do przerywacza lepiej wymienić na cewkę dwubiegunową (jedną ze stosowanych w FL). Typy cewek opisałem na
http://www.republika.pl/digitech2 w dziale "126p".
i wtedy automatycznie przerywacz staje się niepotrzebny, zwiększa sie bezawaryjność i wielkość energii wysokiego napiecia. Tylko należy zwrócic uwagę, że cewki dwubiegunowe mają różne rezystancje uzwojenia pierwotnego.
3,2 ohma - stosuje się do sterowania przerywaczem
1,5 ohma - stosuje się z przewodem oporowym który zabezpiecza styki przerywacza przed wypaleniem i cewkę przed przegrzaniem
0,5 ohma - stosowane do wersji el z modulami Nanoplex
A w przypadku montowania cewki 1,5 ohmowej zamiast przewodu oporowego warto zastosować jeden z moich modułów stykowo-tranzystorowych.
A co do "siły iskry" to zależy ona od prądu przepływającego przez cewkę w momencie przerwania obwodu i od szybkości zaniku tego prądu czyli szybkości rozłączenia obwodu i w tym przypadku elektronika wielokrotnie przedłuża czas wyładowania iskrowego.
Po bardziej szczegółowe informacje zapraszam na :
http://www.republika.pl/digitech2 do działu "zasada działania", "cewki zapłonowe" (zasada działania cewek jedno i dwubiegunowych) i działu"126p"
Jeśli chodzi o stwierdzenie, że "mocna iskra tez chyba za dobra nie jest" to uważam że:
- dla stacji benzynowych bo większa iskra to mniej wypadających zapłonów czyli mniej spalonego paliwa
- dla stacji benzynowych bo większa iskra to krótsza jazda na ssaniu i szybsze nagrzewanie się silnika.
- dla producentów części i warsztatów bo szybsze uruchamianie silnika to jego mniejsze zużycie (pierścienie, gładzie, akumulator, rozrusznik), a bardziej równomierna praca na wolnych obrotach bez szarpania to większa trwałość rozrządu itd.
Słyszałem opinie , że duża iskra może powodować przebicia w cewce ale jeśli przewody wysokiego napięcia nie zostaną odłączone w czasie pracy silnika to nic tu nie grozi bo energia zgromadzona w cewce rozładuje się między elektrodami świec.
Więc zdecydowanie dementuję ponieważ nawet w przypadku całkowitego stopienia się elektrod bocznych świec (spowodowanego ubogą mieszanką) zamontowałem takie świece w swoim "maluchu" i z modułem nadal silnik pracował bez problemów a moduł i cewka Zelmot 4240.0.000.2 podczas jazd próbnych nie ulegly uszkodzeniu.