Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.40

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser to najbardziej znany i najdłużej produkowany samochód terenowy Toyoty. Na rynku pojawił się już w połowie lat 50. Auto dostępne jest na całym świecie w ogromnej liczbie wersji, a wszystkie łączy jedno, czyli doskonałe własności terenowe.

Zdecydowana większość powstała w Japonii, ale Land Cruiser był w swojej długiej historii montowany także w Ameryce Południowej, Europie, Rosji czy Chinach. Obecnie jest oferowany w około 190 krajach i regionach świata.

Nabyć można zarówno surowo wykończone odmiany użytkowe, jak i luksusowe wersje zapewniające bardzo wysoki komfort podróżowania. Niezależnie jednak od wersji Land Cruiser stanowi swoistą wizytówkę Toyoty i bez wątpienia pozostaje samochodem godnym polecenia.

Ekstremalnie trwały hit eksportowy

Pierwsza generacja powstała na zamówienie japońskiego wojska. Chociaż samochód nie zrobił kariery w armii, to przekonująca autorska konstrukcja oparta na lekkim podwoziu i mocnym silniku z ciężarówki doskonale przyjęła się na rynku japońskim, szczególnie wśród wszelkiego rodzaju służb. Pierwsza terenowa Toyota o nazwie BJ zadebiutowała w 1951 roku i w ciągu kilku lat była regularnie dostarczana do instytucji państwowych.

W 1954 roku powstała nazwa Land Cruiser i od tego czasu jest używa do dziś. Rok później pojawił się Land Cruiser serii J2/J3, który stał się hitem eksportowym. Początkowo dostępny był tylko w krajach arabskich, zyskując ogromną popularność. Następnie trafił także do Ameryki Południowej i w końcu do Stanów Zjednoczonych, gdzie stał się wizytówką Toyoty, budując wizerunek producenta samochodów niezawodnych i trwałych.

Land Cruiser J2/J3 zyskał renomę auta niezniszczalnego, jednak to następca, Land Cruiser J4, produkowany od 1960 roku, stał się prawdziwym obiektem kultu i synonimem niezawodności. Eksport wzrósł, Land Cruisery pojawiały się w kolejnych zakątkach świata i nie rozczarowywały klientów. Samochód był tak udany i tak ceniony, że produkowano go w Japonii przez 26 lat.

Druga linia i luksus w wydaniu Land Cruisera

Debiutujący w 1967 roku Land Cruiser serii J55 stał się pierwszym samochodem terenowym Toyoty z nowej linii modelowej Station Wagon. Była to odpowiedź na oczekiwania amerykańskich klientów, którzy chcieli dużego, terenowego kombi. W USA nazywano takie pojazdy SUV (Sport Utility Vehicle). Dlatego też Land Cruiser J55 nie był już wyłącznie użytkowy, lecz także komfortowy, wygodny i przestronny. Od 1980 roku, czyli debiutu serii J6 stał się też luksusowy. Produkowany w latach 1980-1986 samochód był już nie tylko trwały i o potężnych możliwościach terenowych, ale też z wysokim komfortem jazdy w każdych warunkach.

Jeszcze bardziej przełomowy był jego następca, czyli Land Cruiser serii J8, który jako pierwszy w historii dostał stały napęd na cztery koła. Nazywano go terenową limuzyną, o doskonałych parametrach terenowych. Jego dopełnieniem była kolejna generacja – Land Cruiser J10, która do dziś jest postrzegana jako niezwykle wygodne i luksusowe auto terenowe o niesamowitej wszechstronności. Kolejne wcielenia to bardzo nowoczesny Land Cruiser J20 i najnowszy model Land Cruiser J30, czyli super luksusowa limuzyna, która poradzi sobie w trudnym terenie, oferując jednocześnie wysoki komfort jazdy na asfalcie i zachowując budowę klasycznej terenówki.

Równolegle do linii Station Wagon Toyota nadal oferowała linię użytkową (Heavy Duty). Po zakończeniu produkcji Land Cruisera J4, od 1984 roku jego rolę przejął Land Cruiser J7. Jest to samochód wytwarzany do dziś i tak ceniony, że chwilowo wstrzymywane są zamówienia, bo popyt przerasta podaż. Auto o prostej konstrukcji, niezawodne, a w najnowszym wydaniu także całkiem wygodne i przestronne. Docenione nie tylko w służbach czy firmach wydobywczych, ale także na farmach i przez podróżników.

Light Duty / Prado, czyli poligon doświadczalny dla nowych rozwiązań

W 1984 roku z Land Cruisera J7 wyodrębniła się także nowa, trzecia linia modelowa o nazwie Light Duty, którą później nazwano Prado. Dla odróżnienia od Heavy Duty, samochody z linii Light Duty miały wygodniejsze zawieszenie na sprężynach i były kierowane bardziej do prywatnych użytkowników, chcących połączyć dobre parametry terenowe z wygodą. Kontynuacją tej linii był Land Cruiser serii J9, będący pierwszym odrębnym modelem Prado, autem nowoczesnym i przeznaczonym dla użytkowników cywilnych nie tylko do jazdy w terenie, ale i na co dzień. Stał się też mniejszą i tańszą alternatywą dla samochodów z linii Station Wagon.

Następcy J9, czyli Land Cruisery J12 i J15, to nowoczesne połączenie cech samochodu terenowego oraz typowego SUV-a średniej wielkości, przy zachowaniu klasycznej konstrukcji oraz mechaniki typowej dla aut terenowych. Aktualnie dostępny Land Cruiser to auto terenowe, zbudowane na ramie i z reduktorem, którym można równie wygodnie podróżować po drogach twardych, jak i sprawnie pokonywać trudne bezdroża. Wraz z nowszymi modelami linii Station Wagon, czyli dużymi Land Cruiserami J20 i J30 stały się prawdziwym poligonem doświadczalnym dla nowoczesnych rozwiązań. To w linii Prado po raz pierwszy zastosowano niezależne zawieszenie, maglownicę, kontrolę trakcji czy silniki Diesla z wtryskiem Common Rail.

Następca dostępny od października

2 sierpnia, po 14 latach produkcji serii J15, Toyota zaprezentowała następcę. Nowy Land Cruiser zachował klasyczną konstrukcję na ramie i korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, która zwiększa jego terenowe możliwości. Zadebiutują w nim także rozwiązania do tej pory w Land Cruiserach niestosowane - elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) i system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Pod maską będzie miał turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,8 l, który osiąga moc 204 KM/150 kW i został połączony z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią Direct Shift.

Ceny nowych modeli

Toyota Land Cruiser - Fotogalerie

Ostatnie 29 wiadomości związane z Toyota Land Cruiser:

Toyota Land Cruiser - legendarna terenówka z najnowszymi technologiami

Toyota Land Cruiser - legendarna terenówka z najnowszymi technologiami Nowa Toyota Land Cruiser wykorzystuje klasyczną konstrukcję z ramą oraz nową platformę GA-F, stały napęd 4x4 oraz najnowocześniejsze technologie, których w tym modelu...

czytaj dalej

Nowa Toyota Land Cruiser na polskim rynku w pięciu wersjach wyposażenia

Nowa Toyota Land Cruiser na polskim rynku w pięciu wersjach wyposażenia Ceny nowej Toyoty Land Cruiser zaczynają się w Polsce od 319 900 zł, a auto dostępne jest w pięciu wersjach wyposażenia, w tym limitowanej First...

czytaj dalej

W lutym ruszy przedsprzedaż nowej Toyoty Land Cruiser

W lutym ruszy przedsprzedaż nowej Toyoty Land Cruiser Polscy klienci w lutym będą mogli zarezerwować swój egzemplarz nowej Toyoty Land Cruiser. Auto w podstawowej wersji Prado będzie kosztować od 319 900...

czytaj dalej

Nowa Toyota Land Cruiser wyróżniona w plebiscycie Topgear

Nowa Toyota Land Cruiser wyróżniona w plebiscycie Topgear Najnowsza Toyota Land Cruiser zdobyła nagrodę "Design Roku" w plebiscycie Topgear.com Awards 2023. Auto przekonało do siebie nową interpretacją klasycznych kształtów...

czytaj dalej

Innowacyjne prototypy Toyoty na Japan Mobility Show 2023

Innowacyjne prototypy Toyoty na Japan Mobility Show 2023 Na targach Japan Mobility Show 2023 Toyota prezentuje prototypy samochodów terenowych z napędem elektrycznym: Land Cruisera Se i pick-upa EPU, SUV-a o nazwie FT-3e oraz...

czytaj dalej

Światowa premiera nowej Toyoty Land Cruiser

Światowa premiera nowej Toyoty Land Cruiser Toyota zaprezentowała najnowszą generację Land Cruisera z 2,8-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Do gamy na początku 2025 roku dołączy zelektryfikowana wersja z...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Toyota - archiwum artykułów