Podczas Rocznego Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy AUDI AG, zarząd koncernu zaprezentował zaktualizowaną strategię „Audi.Vorsprung.2025.” Zakłada ona, że do połowy następnego dziesięciolecia, co trzeci klient Audi będzie miał możliwość wyboru tzw. e-modelu. Będą to zelektryfikowane wersje samochodów z każdej serii modelowej – większość z nich w wariancie w pełni elektrycznym, w mniejszym stopniu jako hybrydy typu plug-in.
By uwolnić zasoby potrzebne do uruchomienia pakietu inwestycyjnego wartości miliardów euro, pod koniec ubiegłego roku Audi przyjęło Plan Działań i Transformacji. Ma on na celu wykorzystanie nowych źródeł dochodów, poprawę struktury kosztów i przyspieszenie transformacji korporacyjnej w odniesieniu do nowych modeli biznesowych. To znacznie zwiększy zakres inwestycji. Do roku 2025, do strategicznych obszarów, takich jak e-mobilność, autonomiczna jazda i cyfryzacja, ma trafić około 40 miliardów euro. Dotyczy to również cyfryzacji produkcji.
„Naszą ambicją zawsze było i będzie kontynuowanie założeń naszego hasła przewodniego Przewaga dzięki Technice” – mówi prezes zarządu AUDI AG Rupert Stadler. „Naszym celem jest natomiast zrewolucjonizowanie mobilności. Chcemy być numerem jeden w segmencie premium również na polu mobilności elektrycznej, gdzie cały czas, niezmiennie stawiać będziemy na cechy przydatne w codziennym użytkowaniu, na najwyższą jakość i na przyjemność prowadzenia pojazdu. Bez żadnych kompromisów. Nasze techniczne zaawansowanie pozwala nam na wykorzystanie tej Przewagi i na przeniesienie mobilności elektrycznej na wyższy poziom.”
Produkcyjna wersja prototypu Audi e-tron jest pierwszym rezultatem inicjatywy „Roadmap E”, zakładającej elektryfikację całej gamy produkcyjnej czterech pierścieni do roku 2025. Zakłada ona również inwestycje w niemieckie zakłady koncernu – w Ingolstadt i w Neckarsulm oraz wyraźne zobowiązanie zapewnienia bezpieczeństwa zatrudnienia do końca 2025 r.
Założenia produkcyjne przewidują wprowadzenie do roku 2025, w krótkich odstępach czasu, ponad dwudziestu zelektryfikowanych modeli. Audi e-tron Sportback będzie drugim, w pełni elektrycznym samochodem spod znaku czterech pierścieni. Jego premiera zaplanowana jest na rok 2019. Zaraz po nim, w roku 2020, pojawi się sygnowane przez Audi Sport Audi e-tron GT. Na ten sam rok Audi zapowiada również rozpoczęcie sprzedaży elektrycznego modelu z segmentu aut kompaktowych.
Na potrzeby implementacji inicjatywy „Roadmap E”, koncern, na polu rozwoju systematycznie wykorzystuje efekt synergii Grupy Volkswagen. Oprócz „Modular Electric Toolkit” zaprojektowanego przez Volkswagena na potrzeby segmentu aut kompaktowych, Audi wraz z Porsche pracują wspólnie nad wdrożeniem architektury elektryfikacji klasy premium dla średnich, dużych i luksusowych samochodów elektrycznych. Takie wspólne projekty znacznie obniżają koszty wdrożenia. Dla klientów oznacza to potencjalnie szybszy dostęp do szerokiej gamy bezemisyjnych pojazdów.
Postawienie na mobilność elektryczną pozwala również Audi na kompleksowe, a jednocześnie oszczędzające zasoby podejście do procesów produkcyjnych. Audi e-tron jest pierwszym samochodem segmentu premium produkowanym w dużych ilościach w fabryce certyfikowanej jako neutralna pod względem emisji CO2. Fabryka ta znajduje się w Brukseli. Koncern z Ingolstadt zakłada, że w ślad za brukselskim przykładem, do roku 2030 wszystkie jego zakłady produkcyjne znajdujące się na całym świecie, będą neutralne pod względem emisji CO2.
Wraz z premierą nowego Audi e-tron, klienci w całej Europie zyskają dostęp do wydajnej infrastruktury ładowania. Audi, będąc jednym z współudziałowców firmy joint venture Ionity, czyni znaczący wkład w jej dynamiczny rozwój. Produkcyjna wersja Audi e-tron będzie pierwszym samochodem, który będzie mógł być ładowany na stacjach szybkiego ładowania o mocy nawet 150 kW. Litowo-jonowy akumulator tego pojazdu pozwala na pokonanie ponad 400 kilometrów (wg. standardów cyklu jazdy WLTP).
Również po raz pierwszy, produkcyjna wersja Audi e-tron zaoferuje klientom elastyczną możliwość dokupienia dodatkowych funkcji, m.in. systemów wsparcia kierowcy, czy systemów infotainment, już po odbiorze zakupionego samochodu. Systematycznie powiększać się też będzie gama usług i cyfrowych ofert przeznaczonych dla pasażerów. Audi zakłada, że do roku 2025, nowe modele biznesowe wygenerują zysk operacyjny rzędu jednego miliarda euro.
„W roku 2021, dokładnie w pięćdziesiątą rocznicę powstania hasła Przewaga dzięki Technice, zaprezentujemy również nasz pierwszy elektryczny samochód autonomiczny, bazujący na koncepcyjnym Audi Aicon. Będzie to poruszający się wahadłowo między miastami pojazd z miejscami klasy biznes. Początkowo będzie to pilotażowa flota kilku samochodów, ale w połowie kolejnego dziesięciolecia będzie to już seryjnie produkowany samochód przystosowany do automatycznej jazdy” – podkreśla Peter Mertens, członek zarządu AUDI AG odpowiedzialny za rozwój techniczny.
„Na całym świecie przyspieszamy wprowadzanie nowych, bardziej zyskownych modeli biznesowych w takich obszarach, które w przyszłości będą kluczowe dla naszej gałęzi przemysłu” – wyjaśnia Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansów. „Począwszy od stycznia, na potrzeby Planu Działań i Transformacji przeznaczyliśmy kwoty rzędu stu milionów euro. Środki te będą miały trwały i długookresowy wpływ na spodziewane przychody i koszty. Największych zysków spodziewamy się począwszy od roku 2020, kiedy to nasz plan będzie już działał na najwyższych obrotach. Do roku 2022 wygeneruje on w sumie dziesięć miliardów euro. Audi będzie więc w stanie zapewnić sobie wysoką rentowność, nawet pomimo wysokiego poziomu inwestycji.”