e-tron jest dla Audi początkiem nowej ery. Cztery pierścienie są bowiem w procesie transformacji z klasycznego producenta samochodów, w kompleksowego dostawcę systemów mobilności klasy premium. Usługa Audi e-tron Charging Service będzie częścią szerokiej oferty możliwości ładowania samochodu i zapewni ogólnoeuropejski dostęp do odpowiedniej, publicznej infrastruktury ładowania. Specjalna karta ładowania Audi daje dostęp do 72 tysięcy punktów ładowania zarządzanych przez 220 operatorów, zapewniając nieograniczoną i bezproblemową mobilność elektryczną.
Audi położyło kres obawom związanym z zasięgiem samochodu elektrycznego. Jednym z kluczowych czynników jego użytkowania, obok zapewnienia przez Audi e-tron wystarczającego zasięgu, jest stworzenie szerokiego wyboru opcji ładowania, zarówno w domu, jak i poza nim. Kierowcy, którzy ładują swe Audi e-tron przez noc w domu i wyruszają w drogę rano z naładowanym „do pełna” akumulatorem, w przypadku normalnej, codziennej jazdy, nie muszą się martwić o konieczność doładowywania baterii. Zasięg ponad 400 km (wg. realistycznych założeń cyklu WLTP) pozwala na całodzienną, elektryczną jazdę bez zbędnych kompromisów. W przypadku konieczności pokonywania dłuższych dystansów, Audi oferuje przemyślane rozwiązanie – usługę e-tron Charging Service, szybko i prosto prowadzącą kierowcę przez proces ładowania.
Audi e-tron Charging Service
„Usługa e-tron Charging Service buduje zaufanie do naszej inicjatywy pojazdów elektrycznych. Audi e-tron jest pierwszym tego typu modelem. W roku 2019 w sprzedaży pojawi się drugi – Audi e-tron Sportback, a w roku 2020 trzeci, zbudowane przez Audi Sport Audi e-tron GT. Mamy już właściwe odpowiedzi na wiele pytań i wątpliwości dotyczących możliwości ładowania” – wyjaśnia Peter Mertens, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.
Łatwe: jedna umowa i dostępność bez ograniczeń
Dzięki nowej usłudze ładowania, Audi zapewni wszystkim właścicielom modelu e-tron, ale również tym, którzy posiadają inne samochody typu plug-in, dostęp do około 80 procent publicznych stacji ładowania na terenie całej Europy. W momencie startu usługi w sieci znalazły się 72 tysiące punktów ładowania w 16 państwach Unii Europejskiej. Kolejnych osiem rynków państw Europy Środkowo-Wschodniej dołączy do tej grupy w najbliższych miesiącach. Rozliczenia zarządzane są centralnie, w ramach jednej umowy ze standardowymi, przejrzystymi modelami cenowymi.
Usługa jest bardzo prosta w użyciu: bez znaczenia, czy ładujemy prądem stałym, czy zmiennym, z mocą 11 kW, czy 150 kW, wszystkim czego potrzebuje klient by rozpocząć proces ładowania jest jedna karta – e-tron Charging Service Card. Na wielu stacjach ładowania posłużyć się będzie można również smartfonem, z którego skaner odczyta kod QR. Na początek, jednorazowo należy zarejestrować się w zakładce usługi na portalu myAudi i pobrać indywidualną umowę. Należności za wszystkie procesy ładowania są automatycznie podliczane, a rachunek przesyłany do klienta na koniec miesiąca. Za pośrednictwem portalu myAudi klienci mogą o każdej porze sprawdzić swą historię ładowania, przeglądać rachunki i zarządzać umową.
„Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży Audi e-tron oferujemy naszym klientom dostęp do usługi ładowania pojazdu klasy premium. Nasz produkt – e-tron Charging Service – jest skrojony pod potrzeby klientów. Wraz z partnerem, firmą Digital Charging Solutions, będziemy stale poszerzać zakres naszych usług” – komentuje Fermin Soneira, szef marketingu produktów w AUDI AG.
Wyznaczanie trendów: planowanie trasy w aplikacji
Dłuższe podróże z przerwami na ładowanie będą teraz równie proste jak samo ładowanie. Podróże takie mogą bowiem być zaplanowane z wyprzedzeniem w aplikacji myAudi lub bezpośrednio w samochodzie. W obu przypadkach kierowcy przedstawiana jest odpowiednio przebiegająca trasa, uwzględniająca punkty ładowania. System nawigacji bierze tu pod uwagę nie tylko poziom naładowania akumulatorów, ale również pełną sytuację na drogach. W obliczeniu czasu przybycia na miejsce uwzględnia też przerwy związane z koniecznością ładowania. Do systemu wprowadzone zostały wszystkie stacje ładowania prądem stałym na terenie Europy oraz większość stacji ładowania prądem zmiennym, na których można ładować nasze Audi e-tron. Planowanie ładowania jest ciągle uaktualniane, w odniesieniu do panujących na drodze warunków. Przykład: gdy system obliczy, że auto nie dojedzie już na tym ładowaniu do kolejnej stacji szybkiego ładowania prądem stałym, zaproponuje alternatywną stację. Planowanie ładowania jest bezprzewodowo zsynchronizowane pomiędzy wyświetlaczem w samochodzie, a aplikacją myAudi. W trakcie procesu ładowania wyświetlane są dane dotyczące czasu pozostałego do zakończenia i poziomu naładowania akumulatora. Klienci mogą też zdecydować się na otrzymywanie szybkich powiadomień, gdy tylko będą mogli kontynuować podróż. Zaawansowana funkcja regulowania klimatyzacją może być również zarządzana z poziomu aplikacji.
Wygodne: podłącz i ładuj
Począwszy od roku 2019, ładowanie samochodów Audi będzie jeszcze wygodniejsze. W tym właśnie roku uruchomiona zostanie funkcja „podłącz i ładuj” (plug & charge). Pozwoli ona Audi e-tron na uwierzytelnianie się na stacjach ładowania za pomocą najnowocześniejszych procedur kryptograficznych i na automatyczną autoryzację – karta nie będzie już potrzebna. Wszystkie Audi e-tron, które zjadą z taśmy produkcyjnej od połowy roku 2019, będą w tę funkcję standardowo wyposażone. Klienci będą mogli również skorzystać z funkcji plug & charge prywatnie, do odblokowania swojego systemu ładowania connect. Wyeliminują w ten sposób konieczność używania w tym celu kodu PIN.
Szybkie: ładowanie z mocą nawet 150 kW
Podstawą odbywania długich podróży samochodem elektrycznym, np. dalekich wyjazdów wakacyjnych, jest rozbudowana infrastruktura stacji szybkiego ładowania. Z myślą o tym Grupa Volkswagen ze swymi markami Porsche i Audi oraz Grupa BMW, Daimler AG i Ford Motor Company, zawiązały spółkę celową nazwaną Ionity. Audi e-tron jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem przystosowanym do ładowania z mocą 150 kW na stacjach ładowania prądem stałym dużej mocy Ionity. Oznacza to, że auto jest gotowe do pokonania kolejnego długiego odcinka podróży w około pół godziny. Usługa e-tron Charging Service obsługiwana jest oczywiście w całej sieci stacji Ionity, która podlega ciągłej rozbudowie i do roku 2020 liczyć już będzie 400 placówek. Prąd tam dostarczany otrzymywany jest głównie metodami ekologicznymi. Potrzeby Audi wyruszającego w długą podróż, a wyposażonego w usługę e-tron Charging Service, zaspokoją również inne stacje szybkiego ładowania należące do innych operatorów.
Wszechstronne: uniwersalne rozwiązania do ładowania, również w domu
Audi proponuje gamę różnych rozwiązań do ładowania w domowym garażu. Standardowy, kompaktowy, mobilny system ładowania może być podłączony do domowej sieci 230 V lub do trójfazowego gniazdka 400 V. Opcjonalny system ładowania connect podwaja moc ładowania do 22 kW. Druga ładowarka niezbędna do podwojenia ładowania dostępna będzie opcjonalnie w połowie roku 2019.
W połączeniu z kompatybilnym systemem zarządzania energią w domu, Audi oferuje inteligentne funkcje: ładowanie samochodu w godzinach, w których energia elektryczna jest tańsza lub ładowanie energią z systemu fotowoltaicznego zamontowanego na dachu budynku. Dodatkowo, na wybranych rynkach, cztery pierścienie we współpracy z lokalnymi dostawcami zaoferują możliwość ładowania w domu tzw. zieloną energią elektryczną.
Pierwsze w pełni elektryczne Audi w wersji produkcyjnej zaprezentowane będzie 17 września w San Francisco. Światowa premiera rozpocznie się o godz. 20.30 czasu lokalnego, a transmisja wydarzenia na www.e-tron.audi wystartuje 18 września o godz. 5.30 czasu środkowo-europejskiego.