W 2009 roku oferta BMW w segmencie pojazdów typu SUV wzbogaciła się o nowy model X1 uzupełniając dostępne już na rynku modele X3, X5 oraz X6. X1 to najmniejszy oferowany przez BMW model z segmentu samochodów typu SUV. Pojazd oficjalnie został zaprezentowany we wrześniu 2009 roku na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie. Niespełna miesiąc później w warszawskiej restauracji „Boathouse” odbyła się jego polska premiera. BMW X1 to nowoczesny samochód kompaktowy posiadający cechy pojazdu typu SUV jednocześnie zaliczany do grona aut klasy Premium. Pojazd łączący w sobie własności SUV’a i auta kompaktowego śmiało możemy zakwalifikować do grona crossoverów. Nowoczesny wygląd, zwinność, wszechstronność, sportowe predyspozycje to wszystko charakteryzuje testowany model BMW X1. Model wyposażany jest w silniki zarówno benzynowe jak i wysokoprężne (diesel). Silniki benzynowe to dwie jednostki o pojemności 1995 cm3 i mocy 150KM oraz o pojemności 1997 cm3 i mocy 245KM. Do grona silników wysokoprężnych zaliczymy trzy jednostki o tej samej pojemności skokowej 1995 cm3 o mocach odpowiednio 143KM, 177KM oraz 204KM. W zależności od wersji w BMW X1 napęd jest przekazywany na dwie osie lub jedną i jak nas przyzwyczaiła marka będzie to oś tylna. Testowany pojazd to BMW X1 xDrive20d wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 177KM oraz układ napędowy xDrive przekazujący moment napędowy na dwie osie (system napędu na cztery koła z adaptacyjnym rozkładem momentu obrotowego).
Wygląd zewnętrzny
Nadwozie modelu X1 łączy w sobie cechy samochodu miejskiego typu hatchback oraz niewielkiego SUV’a. Wymiary pojazdu oraz linia nadwozia w szczególności jej tylna część z mocno pochyloną szybą pokrywy bagażnika to nawiązanie do znanego już kompaktowego modelu serii „1”. Na zewnątrz BMW X1 posiada wiele elementów i cech podkreślających crossover-owy charakter pojazdu, do których zaliczymy aluminiowe osłony podwozia, aluminiowe nakładki progów, osłony plastikowe krawędzi błotników przy nadkolach jak i stosunkowo spory prześwit. Dynamiczny i masywny wygląd nadwozia model X1 zawdzięcza przetłoczeniom bocznym poszycia, długiej pokrywie komory silnika oraz wysokiemu przedniemu zderzakowi. Przód pojazdu to duża atrapa chłodnicy o charakterystycznym kształcie dla marki BMW tzw. „nerki” po bokach, której znajdują się reflektory ksenonowe z pierścieniowymi światłami postojowymi. Poniżej reflektorów w zagłębieniach zderzaka umieszczone są światła przeciwmgielne. Całość nadwozia prezentuje się elegancko i jednocześnie dynamicznie. Przykuwającym wzrok elementem nadwozia jest podświetlenie zewnętrznych klamek ułatwiające dostęp do pojazdu po zmroku. BMW X1 to funkcjonalny i nowoczesny crossover posiadający właściwości pojazdu miejskiego.
Wnętrze samochodu
Wnętrze samochodu BMW X1 to funkcjonalność i nowoczesność. Deska rozdzielcza typowa dla marki wyróżniająca się estetyką i ergonomią, wszystkie przyciski i elementy sterowania wyposażeniem pojazdu są umieszczone w sposób bardzo czytelny i funkcjonalny. Za wielofunkcyjną sportową kierownicą znajdują się zegary: z lewej strony prędkościomierz, z prawej obrotomierz silnika. Pomiędzy zegarami umieszczony jest niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. Na uwagę zasługuje prawdopodobnie spotykany tylko w samochodach marki BMW wskazówkowy wskaźnik chwilowego zużycia paliwa znajdujący się w dolnej części obrotomierza. W środkowej części deski rozdzielczej znajduje się duży kolorowy wyświetlacz systemów: nawigacji satelitarnej, audio i informacji o pojeździe. Pomiędzy tym wyświetlaczem a dźwignią zmiany biegów producent umieścił panel sterowania dwustrefową automatyczna klimatyzacją i panel odtwarzacza CD systemu audio. W BMW X1 między dźwignią automatycznej skrzyni biegów a podłokietnikiem przednim znajduje się panel sterowania z dużym okrągłym joystickiem systemu audio, nawigacji satelitarnej oraz telefonu. Jakość wszystkich materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza przypomina, że BMW X1 należy do grona samochodów klasy Premium. Sportowe przednie fotele są stosunkowo wygodne, a sposób ich regulacji pozwala na dopasowanie ich do prawie każdej sylwetki. Siedzenia przednie jak przestało na fotele sportowe wykazują bardzo dobre trzymanie boczne nawet przy bardzo dynamicznym pokonywaniu zakrętów między innymi dzięki możliwości dopasowania szerokości oparcia. Siedzenia tylne pozwalają na wygodne podróżowanie trzech osób. Sposób konfiguracji przestrzeni bagażowej dzięki zastosowaniu systemu składania oparcia siedzeń tylnych w proporcji 40/20/40 powoduje, że BMW X1 jest samochodem uniwersalnym. Pojemność bagażnika możemy zwiększyć z 420 do aż 1350 litrów. Testowany samochód wyposażony był w panoramiczne okno dachowe, co daje odczucie dużej przestrzeni w jego wnętrzu. BMW X1 to pojazd nowoczesny i funkcjonalny, z jakością wykończenia wnętrza na bardzo wysokim poziomie.
Silnik i właściwości jezdne Układ jezdny i silniki to elementy, którymi BMW może się pochwalić. Model X1 wyposażany jest w silniki benzynowe i wysokoprężne spełniające normę emisji spalin EURO 5. Silniki benzynowe to jeden o pojemności 1995 cm3, mocy 150KM (110kW) uzyskujący maksymalny moment obrotowy 200Nm przy prędkości obrotowej silnika 3600 obr/min oraz drugi o pojemności 1997 cm3, mocy 245KM (180kW) uzyskujący maksymalny moment obrotowy 350Nm przy prędkości obrotowej silnika 1250 obr/min. wszystkie silniki wysokoprężne oferowane w modelu X1 posiadają tą samą pojemność skokową 1995 cm3 uzyskują one odpowiednio moc 143 KM (105kW), 177KM (130kW) i 204KM(150kW). W testowanym samochodzie znajduje się silnik wysokoprężny o mocy 177KM osiągający maksymalny moment obrotowy na poziomie 350Nm w zakresie prędkości obrotowej silnika 1750-3000obr/min a napęd na koła jezdne przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów. BMW X1 xDrive20d wyposażony jest w system napędu na dwie osie xDrive z adaptacyjnym rozkładem siły napędowej pozwalający osiągać doskonałą dynamikę jazdy i maksymalnie wykorzystać moc silnika niezależnie od panujących warunków drogowych. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności drogi i jednocześnie jest dość sztywne. Układ kierowniczy zastosowany w pojeździe precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicy wykonywane przez kierowcę a wspomaganie Servotronic zapewnia optymalną reakcje układu w zależności od prędkości i warunków jazdy. Dynamika silnika, dźwięk jaki się wydobywa spod pokrywy komory silnika, przyśpieszenie oraz właściwości jezdne dostarczają kierowcy wiele radości z jego prowadzenia. BMW X1 zapewnia swoim użytkownikom bardzo duży poziom bezpieczeństwa zarówno biernego jak i czynnego. Auto wyposażone jest między innymi w systemy: DTC – system dynamicznej kontroli trakcji, Performance Control (poprawia trakcję na zakrętach) jak system poduszek powietrznych chroniących zarówno kierowcę i pasażera z przodu oraz osoby podróżujące na tylnym siedzeniu. Właściwości jezdne testowanego samochodu oraz jego poziom bezpieczeństwa są na najwyższym poziomie.
Podsumowanie
BMW X1 to z pewnością samochód wywodzący się grona pojazdów klasy Premium. Testowany crossover może pochwalić się nie tylko nowoczesną stylistyką, funkcjonalnością, jakością wykończenia a przede wszystkim właściwościami jezdnymi. BMW X1 dostarcza kierowcy tak dużo przyjemności z prowadzenia, że z czasem nie może on opanować chęci coraz to dynamiczniejszej jazdy. Ten niewielki SUV to auto bardzo funkcjonalne i praktyczne, jego gabaryty pozwalają na swobodne poruszanie się zarówno po mieście jak i poza nim. Poza właściwościami jezdnymi BMW w modelu X1 pochwalić się może bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa, czego potwierdzeniem jest uzyskany najwyższy wynik – pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. BMW X1 xDrive20d wzbudza zainteresowanie potencjalnych klientów swoją stylistyką oraz właściwościami jezdnymi, jego podstawowa cena obejmująca standardową kompletację wyposażenia kształtuje się na poziomie 142 000 zł brutto. Chcąc zakupić takie auto z zakresem wyposażenia zgodnym z kompletacją testowanego pojazdu musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 200 000zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel) turbodoładowany
– Pojemność skokowa – 1995 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 130 (177) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej silnika (obr./min) – 350 w zakresie prędkości obrotowej silnika 1750 – 3000
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 205
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,6”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,0
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8
– Emisja CO2 (g/km) – 153
Pojemność zbiornika paliwa:
– 61 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4454
– Szerokość (mm) – 1789
– Wysokość (mm) – 1545
– Rozstaw osi (mm) – 2760
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1500
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1529
– Zwis przedni (mm) – 791
– Zwis tylny (mm) – 903
Napęd:
– xDrive – system napędu na dwie osie z adaptacyjnym rozkładem siły napędowej
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,8
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/50 R17
– Standardowe obręcze kół (\”) – 17
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy –1585 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2145 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4225 kg.
Pojemność bagażnika:
– Minimalna pojemność bagażnika (litry) – 420
– Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 1350
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód BMW X1 xDrive20d w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Autoalarm
- Dysze spryskiwaczy podgrzewane
- Filtr cząsteczek stałych.
- Filtr p/pyłkowy
- Fotele przednie z regulacją wysokości
- Immobilizer
- Klimatyzacja
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Oparcie siedzeń tylnych dzielone (40/20/40) i składane
- Oparcie siedzeń tylnych regulowane
- Opony z funkcją jazdy awaryjnej
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz BMW Business CD
- Sygnalizacja uszkodzenia opony
- System kontro li trakcji dynamiczny DTC
- System stabilizacji toru jazdy DSC
- System Start/Stop
- System wspomagający hamowanie w zakrętach CBC
- Światła p/mgielne przednie
- Tapicerka tekstylna “Elektra”
- Tarcze kół aluminiowe 17″ “Star Spoke 317″
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wykończenie wnętrza listwy ozdobne satynowe srebrne matowe
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Złącze “AUX”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji xDrive20d posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Asystent świateł drogowych
- Autoalarm
- Automatyczna skrzynia biegów
- Czujnik deszczu z automatyczną kontrolą
- Czujniki parkowania z tyłu i z przodu
- Dywaniki welurowe
- Kierownica sportowa, skórzana
- Kierownica wielofunkcyjna
- Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
- Listwy ozdobne aluminium ze szlifem podłużnym
- Lusterko wsteczne przyciemniane automatycznie
- Odzysk energii hamowania
- Ogrzewanie foteli przednich
- Pakiet dodatkowego oświetlenia
- Pakiet dodatkowych schowków
- Pakiet X-Line
- Panoramiczne okno dachowe
- Performance Control – system poprawiający trakcję na zakrętach
- Podłokietnik z przodu, przesuwany
- Podsufitka lndividual w kolorze antracytowym
- Reflektory biksenonowe
- Relingi dachowe aluminiowe
- Sportowe fotele przednie z elektryczną regulacją szerokości oparcia
- Spryskiwacze reflektorów
- System nawigacyjny Professional z 8,8-calowym kolorowym ekranem
- Śruby zabezpieczające koła przed kradzieżą
- Tarcze kół aluminiowe „V – Spoke 318”
- Tempomat z funkcją hamowania
- Wspomaganie układu kierowniczego Servotronic
- Zestaw głośnikowy Hi-Fi z 11 głośnikami
- Złącze audio iPod/USB
Test przeprowadzony w dniach 3 – 7 marca 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie BMW POLSKA Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.