Na dynamicznie rozwijającym się rynku motoryzacyjnym nie łatwo jest znaleźć niezagospodarowaną niszę. Producenci w walce o względy klientów prześcigają się w prezentowaniu nowych modeli i innowacyjnych rozwiązań. W 2007 roku ta sztuka udała się Nissanowi. Japoński producent zaprezentował Qashqaia – przełomowy model łączący zalety samochodów osobowych i terenowych – który stał się prekursorem nowego segmentu i zapoczątkował nieustającą do dzisiaj modę na SUVy i Crossovery. Po sześciu latach spektakularnych sukcesów rynkowych, w 2013 roku w ofercie Nissana zadebiutował następca bestsellerowego crossovera – Qashqai II.
Wygląd zewnętrzny
Druga generacja Qashqaia jest o 20 mm szersza, 49 mm dłuższa i 15 mm niższa od swojego poprzednika. Dzięki poszerzeniu, wydłużeniu i obniżeniu nadwozia nowy crossover zyskał nowocześniejszą i bardziej dynamiczną sylwetkę. Wyraźne przetłoczenia na masce, których zwieńczeniem jest charakterystyczne obramowanie osłony chłodnicy w kształcie litery V i LEDowe światła dzienne powielające ten sam motyw to elementy wyeksponowane z przodu Nissana. W profilu dostrzeżemy duże 19-calowe felgi, oraz kontrastowe, czarne osłony nadkoli i progów, które biegną wokół całego nadwozia. Z tyłu nad niewielką szybą osadzono spoiler z dodatkowym światłem stop.
Aby dodatkowo uatrakcyjnić wygląd zewnętrzny Qashqaia do dyspozycji klientów oddano szereg opcjonalnych akcesoriów, które pozwalają na personalizację designu Nissana. W ofercie dedykowanych elementów znajdziemy m.in.: ozdobne nakładki na zderzaki, lusterka i progi, owiewki na maskę oraz szyby boczne, listwy na drzwi lub podświetlane stopnie boczne.
Wnętrze pojazdu
Kabina drugiej generacji Qashqaia jest większa, poprawiono jej funkcjonalność oraz jakość wykończenia. Pasażerowie mają więcej miejsca na wysokości głowy, ramiom i nóg. Zmieniono kształt otworów drzwiowych, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie jest łatwiejsze. Fotele są wygodne, a w najdroższej wersji Tekna wykończone są skórą oraz materiałem. Skórzaną tapicerkę znajdziemy również na kierownicy, dźwigni zmiany biegów, konsoli centralnej, podłokietniku i boczkach drzwi. Wszechobecną szarość i czerń wnętrza przełamują detale w kolorze aluminium. Na konsoli centralnej osadzono 7-calowy wyświetlacz na którym prezentowane są informacje z systemu nawigacji, kamery cofania, systemu kamer 360°, zestawu audio, komputera pokładowego lub podłączonego telefonu. Poniżej znajdziemy ergonomicznie rozmieszczone przyciski odpowiedzialne za sterowanie dwustrefową klimatyzacją. Na desce rozdzielczej pomiędzy dwoma analogowymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza znalazł się mniejszy 5-calowy ekran komputera pokładowego. Pomiędzy przednimi siedziskami zamontowano wygodny podłokietnik ze schowkiem oraz dwa praktyczne uchwyty na napoje. O perfekcyjne doświetlenie całej kabiny dba opcjonalne (dopłata 2700 zł) panoramiczne okno dachowe z elektrycznie sterowaną roletą. Niestety, aby zasłonić lub odsłonić szklany dach trzeba nieprzerwanie trzymać palec na przycisku sterowania roletą – to uciążliwe i niewygodne rozwiązanie.
Topowy wariant Tekna wyposażony jest praktycznie we wszystkie elementy których klienci oczekują w tym segmencie pojazdów. W standardzie otrzymujemy m.in. pakiet Nissan Connect zawierający wspomnianą nawigację i 7-calowy ekran, złącza USB, MP3 i iPod oraz system Bluetooth, rozbudowany pakiet systemów z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego, przednie reflektory w technologii full LED, srebrne relingi dachowe, przyciemniane szyby tylne, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, tempomat, wycieraczki z czujnikiem deszczu, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, bezkluczykowy system I-Key z systemem Start/Stop, elektryczny hamulec postojowy, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, asymetrycznie dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, sześciogłośnikowy system audio oraz podgrzewane fotele przednie.
W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano przestrzeń bagażową o pojemności 401 litrów. Bagażnik japońskiego crossovera posiada podwójną podłogę z dwoma oddzielnymi panelami. To praktyczne rozwiązanie pozwala na zastosowanie 16 różnych konfiguracji przestrzeni ładunkowej.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską Qashqaia pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1197 cm³. Niewielka turbodoładowana jednostka generuje moc 115 KM i moment obrotowy 190 Nm. Wartości te pozwalają osiągnąć pierwsze 100km/h w 10,9 sekundy i rozpędzić się do prędkości 185 km/h. W codziennej eksploatacji silnik zapewnia wystarczające przyspieszenie i elastyczność na każdym z sześciu przełożeń manualnej skrzyni biegów. Mankamentem sześciostopniowej przekładni są zbyt duże skoki dźwigni zmiany biegów nie pasujące do nowoczesnego pojazdu. W cyklu mieszanym po przejechaniu każdych 100 km z 55 litrowego baku ubywa ok. 7 litrów paliwa. Zawieszenie (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna) jest kompromisem pomiędzy komfortem i precyzją prowadzenia. Dodatkowym atutem Qashqaia jest możliwość dostosowania siły wspomagania kierownicy (tryby Normal i Sport). Standardowym wyposażeniem wersji Tekna jest system rozpoznający znaki drogowe, system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz pakiet Safety Shield w skład którego wchodzą: inteligentny asystent parkowania, system ostrzegający o pojazdach w martwym polu, system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy oraz system składający się z przednich i tylnych czujników cofania, kamery cofania i systemu kamer 360°, który ułatwia parkowanie na zatłoczonych miejskich uliczkach.
Podsumowanie
Ceny nowego Qashqaia zaczynają się od 69 900 zl. Crossover Nissana oferowany jest z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi o mocach od 115 do 160 KM, które mogą współpracować ze skrzynią manualną, CVT lub Xtronic. Do wyboru mamy wersje przednionapędowe i 4×4 oraz cztery warianty wyposażenia: Visia, Acenta, N-Tec i Tekna.
Pierwszy Qashqai znalazł na całym świecie ponad dwa miliony nabywców. Zainteresowanie drugą generacją modelu dowodzi, że pomimo zdecydowanie większej konkurencji nowy Nissan nadal jest atrakcyjną i ciekawą ofertą w segmencie SUV’ów i crossoverów.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1197 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115)
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 190 przy 2000
Pojemność zbiornika paliwa: 55l
Wymiary
– Długość (mm) – 4380
– Wysokość (mm) – 1590
– Szerokość bez lusterek (mm) –1806
Napęd
– Przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R19
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1318 – 1434
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1860
Pojemność bagażnika: 401 l
Kompletacja wyposażenia standardowego:
- ABS + EBD
- 19″ felgi ze stopów metali lekkich, opony 225/45 R19
- 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne oraz kurtynowe
- Centralnie umieszczony podłokietnik w oparciu tylnej kanapy
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Chromowane obwódki szyb
- Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
- Dzielone, składane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 60/40)
- Elektrycznie regulowane szyby z przełącznikiem AUTO po stronie kierowcy
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy
- Elektryczny hamulec postojowy
- ESP
- Głośniki 6 szt.
- Gniazdo 12V zasilania w części centralnej konsoli
- Immobilizer
- ISOFIX przy tylnych zewnętrznych fotelach
- Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
- Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
- Kolumna kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach
- Koło zapasowe
- Komputer pokładowy z 5″ kolorowym ekranem TFT
- Konsola centralna z uchwytami na kubki
- Nissan Connect (zintegrowany system nawigacji z 7” dotykowym wyświetlaczem, złącze USB, MP3, oraz iPod, system Bluetooth)
- Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanym lusterkiem dla kierowcy i pasażera
- Pakiet Bezpieczeństwa ( Rozpoznawanie znaków drogowych, Elektryczny hamulec awaryjny, Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, Adaptacyjne światła drogowe, Przednie i tylne czujniki parkowania, Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne )
- Pasy bezpieczeństwa
- Podgrzewane przednie fotele
- Podłokietnik kierowcy ze schowkiem
- Podświetlana obwódka nakładki chroniącej kolana
- Przednie lampy przeciwmgłowe z chromowanymi obwódkami
- Przednie reflektory w technologii full LED z automatyczną regulacją wysokości oraz funkcją powitania światłami do jazdy dziennej
- Przyciemniane szyby
- Reflektory do jazdy dziennej w technologii LED
- Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera
- Ręcznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy i pasażera
- Schowek przedni oraz schowek na okulary z podświetleniem
- Srebrne relingi dachowe
- Sterowanie systemem audio w kole kierownicy
- Sygnalizator braku zapięcia pasów bezpieczeństwa’
- System aktywnej kontroli zawieszenia (System kontroli ruchów nadwozia, Aktywna kontrola toru jazdy )
- System aranżacji przestrzeni bagażowej
- System audio z radiem/CD, MP3, AUX, USB i iPod
- System I-Key z przyciskiem Start/Stop
- System kamer 360°
- System pomiaru ciśnienia w oponach
- System Start/Stop
- System wspomagania ruszania pod górę – USS
- Tapicerka łączona: skóra-materiał
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Układ wspomagania hamowania (Brake Assistant)
- Wspomaganie kierownicy (możliwość wyboru różnych trybów pracy)
- Wycieraczki szyby przedniej z regulowaną częstotliwością pracy + czujnik deszczu
- Wyłącznik przedniej poduszki pasażera
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
- Zagłówki oraz 3 punktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich foteli tylnych
- Zderzaki w kolorze nadwozia z czarnymi listwami
- Zestaw systemów bezpieczeństwa Safety Shield ( Inteligentny asystent parkowania, Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu, Ostrzeżenie o poruszających się obiektach, Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy )
- Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia
Wyposażenie dodatkowe
- Panoramiczne okno dachowe z elektryczną roletą
- Lakier specjalny
Serdecznie dziękujemy firmie NISSAN Sales Central & Eastern Europe Kft. Sp. z.o.o. za udostępnienie samochodu do testu.