MotoNews.pl

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI R-Line

20 stycznia 2016

Kategoria | Testy samochodów
6

Volkswagen Passat to światowy bestseller, który od początku swojej produkcji sprzedał się na całym świecie w ilości blisko 22 milionów egzemplarzy. Debiut najnowszej wersji miał miejsce w Poczdamie na początku lipca 2014 roku. Do sprzedaży trafił pod koniec roku jednocześnie jako 4-ro drzwiowa limuzyna i 5-cio drzwiowe kombi (Variant).

Obecna odmiana to już ósma generacja najpopularniejszego modelu niemieckiego producenta. Jest to zupełnie nowa konstrukcja, której budowa oparta została na modułowej płycie podłogowej MQB. Zastosowanie nowych rozwiązań oraz najnowocześniejszych technologii pozwoliło obniżyć masę własną pojazdu o blisko 85 kg w porównaniu z poprzednikiem i zarazem obniżyć średnie zużycie paliwa w niektórych przypadkach nawet o blisko 20%.

Passat zmienił się nie tylko stylistycznie. Znacznie wzrósł też poziom komfortu, a ergonomia i poziom bezpieczeństwa stały się wręcz wzorcowe. Produkowany w Niemczech, w Edem pojazd napędzany może być jednym z pięciu silników benzynowych: 1.4 TSI 125KM, 150KM, 1.8 TSI 180KM, 2.0 TSI 220KM i 280KM lub jednym z czterech wysokoprężnych: 1.6 TDI 120KM, 2.0 TDI 150KM, 190KM oraz 240KM. Tak bogatą ofertę uzupełniają trzy zakresy kompletacji wyposażenia, które otrzymały tradycyjne dla marki nazwy: Trendline, Comfortline i Highline. Volkswagen nie zapomniał o klientach, dla których sportowe wrażenia mają znaczenie i przygotował dla nich pakiety wyposażenia R-Line, które obejmują zarówno elementy stylistyki zewnętrznej jak i wewnętrznej. W niedługim czasie do oferty może dołączyć zaprezentowana w 2014 roku w trakcie targów motoryzacyjnych w Paryżu hybrydowa odmiana Volkswagena Passata o nazwie GTE.

Wygląd zewnętrzny

Nowego Passata charakteryzuje ekspresyjna i ponadczasowa stylistyka. Swoje znakomite proporcje oraz nowoczesny wizerunek sylwetka pojazdu zawdzięcza grupie konstruktorów i stylistów pracujących pod kierownictwem Klausa Bischoff. Zastosowanie w konstrukcji modułowej płyty podłogowej MQB pozwoliło na zmianę proporcji przez co wygląd modelu stał się bardziej dynamiczny. Długość w porównaniu z poprzednikiem praktycznie się nie zmieniła, za to pojazd stał się szerszy i niższy, a dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 79 mm z jednoczesnym zmniejszeniem zwisu przedniego i tylnego konstruktorzy mogli odpowiednio zmienić proporcje auta zgodnie z trendem „cab-backward design”. Nadwozie otrzymało nie tylko dynamiczne proporcje ale stało się bardziej eleganckie i reprezentacyjne. Taki design cechuje modele klasy wyższej.

Obdarzona charyzmą przednia część nadwozia charakteryzuje się większą niż reflektory kratą wlotu powietrza. Wykończona ona została chromowanymi listwami, z których górna ma swoją kontynuację na górnej krawędzi reflektorów, co podkreśla temperament auta. Precyzyjnie poprowadzone linie boczne auta, odpowiednio zaznaczone krawędzie i uwidocznione załamania płaszczyzn powodują, że nowy Passat prezentuje się okazale i nad wyraz elegancko. 18-to calowe aluminiowe tarcze kół, zwężające się ku tyłowi powierzchnie boczne szyb oraz unosząca się ku górze krawędź przechodząca przez klamki drzwi podkreślają dynamiczny charakter sylwetki.

W testowanej wersji Highline przyciemniane szyby tylne, chromowane elementy wykończeniowe oraz subtelnie wkomponowane w linie dachu relingi w kolorze aluminium dodają nadwoziu sporej dozy elegancji. Tylna część nadwozia w odmianie kombi wyróżnia się szeroką szybą pokrywy bagażnika zachodzącą na słupki D oraz subtelnie wkomponowanymi w sylwetkę nowymi światłami wykonanymi w technologii LED. Sportowy charakter odzwierciedlają takie elementy jak duży spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem STOP oraz dwie chromowane trapezowe końcówki układu wydechowego wkomponowane w dolną część zderzaka tylnego. Atletyczny i zarazem ekskluzywny design powoduje że funkcjonalne kombi jakim jest nowy Passat stać się może również autem reprezentacyjnym.

Wnętrze samochodu

Wnętrze Passata ósmej generacji jest bardzo obszerne, jego długość wzrosła o 33mm, co zauważalne jest głównie w tylnej części nadwozia. Wzrosła też standardowa pojemność przestrzeni ładunkowej o 47 litrów w odmianie kombi. Zaprojektowane zostało z dbałością o każdy szczegół tak, aby zapewnić użytkownikom nie tylko wystarczającą ilość miejsca, ale również komfort, funkcjonalność, nie zapominając o estetyce. Innowacyjnie zaprojektowana sylwetka pojazdu skrywa równie nowoczesne wnętrze. Tak jak bryła prezentowanego auta wzbogacona została o elementy pakietu R-Line tak samo we wnętrzu znajdziemy wiele akcentów z tego pakietu. Design wnętrza już nie jest tak stonowany jak w poprzednich generacjach modelu.

Nowym rozwiązaniem stylistycznym, który rzuca się w oczy tuż po zajęciu miejsca w środku jest poziomy pas, który tworzą połączone ze sobą w całość wloty wentylacji wykończone chromowanymi wstawkami. Jedynym elementem, który zaburza ich linię to elegancki a zarazem tradycyjny zegar. Smukłą deskę rozdzielczą dzieli na górną i dolną część szeroka aluminiowa listwa dekoracyjna. Tuż za atrakcyjnie prezentującą się, spłaszczoną w dolnej części sportową, wielofunkcyjną kierownicą pokrytą przyjemną w dotyku skórą znalazł w prezentowanym pojeździe swoje miejsce ekran o przekątnej 12,3 cali i rozdzielczości 1.440 x 540 pikseli. Wyświetlacz imituje tradycyjny panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza, gdzie przestrzeń wypełniona może być ekranem komputera pokładowego lub stać się dodatkowym monitorem nawigacji. W centralnym miejscu deski rozdzielczej testowanego auta dominuje 8-mio calowy ekran dotykowy systemu radiowo-nawigacyjnego Discover Pro. Wyświetlacz ten został wyposażony w funkcje zbliżeniową reagującą na ruchy ręką wykonywane tuż przed nim. Obsługuje on między innymi system nawigacji satelitarnej, Bluetooth, telefon, audio, oraz może wyświetlać informacje dotyczące samego pojazdu. Na uwagę zasługuje jakość dźwięku, który uzyskano za sprawą zestawu głośników Hi-Fi specjalnie zaprojektowanych dla nowego Volkswagena Passata B8 przez firmę Dynaudio, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań nagłaśniających najwyższej jakości. Panel sterowania automatyczną klimatyzacją nie zmienił się i wygląda prawie identycznie jak w poprzednim modelu.

Ergonomia to dziedzina, do której niemiecka marka przywiązuje dużą rolę, dlatego w nowym Passacie wszystkie przyciski i pokrętła znajdują się na przysłowiowe wyciągnięcie ręki kierowcy, a obsługa urządzeń jest łatwa i intuicyjna. Ukształtowanie siedzisk i oparć foteli przednich oraz ich system regulacji pozwalają na dopasowanie ich kształtu prawie do każdej sylwetki. Zasiadając w przedniej części kabiny odnosi się wrażenie zintegrowania z pojazdem. Zarówno fotele przednie jak i kanapa tylna zapewniają komfort podróżowania na bardzo wysokim poziomie. We wnętrzu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca, jest jego naprawdę pod dostatkiem. Zastosowanie dwuczęściowego regulowanego elektrycznie szklanego dachu w przedstawianym aucie powoduje dodatkowe doświetlenie kabiny, przez co wnętrze wydaje się jeszcze bardziej obszerne.

Passat w odmianie Variant to auto bardzo funkcjonalne, wyposażone w wiele różnego rodzaju przydatnych schowków oraz w bagażnik o imponującej objętości. Standardowo wynosi ona 650 litrów a po złożeniu siedzeń tylnych wzrasta do aż 1780 litrów (przy załadunku pod sufit). Marka Volkswagen przyzwyczaiła swoich klientów, do jakości i solidności wykończenia wnętrza z dbałością o każdy najmniejszy szczegół. Nie inaczej jest w przypadku nowego Passata. W kabinie znajdziemy elementy wykonane z tworzyw sztucznych, skóry i innych materiałów, których nie powstydziłby się żaden pojazd Premium. Detale wykonane z aluminium oraz plastiku w kolorze fortepianowej czerni zastosowane w kabinie testowanej wersji podkreślają elegancki charakter modelu. Dzięki takiemu podejściu projektantów Passat Variant może być zarówno praktycznym kombi jak i autem reprezentacyjnym.

Silnik i właściwości jezdne

Prezentowane kombi napędzane jest czterocylindrową, dwulitrową jednostką wysokoprężną. Jest to silnik z nowej palety, który spełnia rygorystyczne założenia normy emisji spalin EURO6. Maksymalną moc 190KM rozwija przy 3500 obr./min i charakteryzuje się bardzo dużym momentem obrotowym, bo aż 400Nm, który osiąga w przedziale pomiędzy 1750 a 3500obr./min. Parametry te umożliwiają osiąganie sportowych właściwości przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Silnik jest bardzo dynamiczny, potrafi rozpędzić auto do prędkości 100km/h w czasie zaledwie 7,9 sekundy a maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 233 km/h. Jak podaje producent jego zapotrzebowanie na olej napędowy jest bardzo niskie, potrafi w ruchu miejskim zadowolić się zaledwie ilością 5,4 litra na 100km. Wynik ten to efekt pracy inżynierów, którym udało się zminimalizować efekty tarcia wewnętrznego w jednostce, wprowadzenia systemu zarządzania temperaturą silnika oraz zastosowania systemu start&stop.

W testowanym pojeździe napęd na przednią oś przenoszony jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej 6-cio biegowej przekładni DSG. Zmodyfikowane pod względem kinematycznym i akustycznym zawieszenie przednie w postaci kolumn McPhersona i tylne wielowahaczowe w połączeniu z poszerzonym rozstawem kół powodują, że auto prowadzi się bardzo stabilnie i komfortowo a do wnętrza kabiny nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. W nowym Passacie zastosowano wspomagany elektromechanicznie progresywny układ kierowniczy, który działa bardzo precyzyjnie, wręcz wzorowo. Wraz ze wspomnianym układem zawieszenia dają kierowcy poczucie bezpieczeństwa i pełnego panowania nad pojazdem.

Prezentowany model wyposażony został w układ umożliwiający zmianę parametrów auta połączony z adaptacyjną regulacją zawieszenia DCC. Kierowca ma do wyboru jeden z 5 trybów jazdy: Normal, Comfort, Sport, Eco oraz Individual. Przykładowo, gdy wybierzemy tryb Sport model zachowywać będzie się wyjątkowo dynamicznie, w trybie Comfort zapewni możliwie najwyższy poziom komfortu jazdy a w Eco wszystkie parametry auta ustawione zostaną w celu optymalizacji zużycia paliwa.

Podsumowanie

Nowy Volkswagen Passat w odmianie kombi to auto bardzo funkcjonalne, znakomicie poradzi sobie podczas rodzinnych podróży. Jego prestiżowy design, znakomite materiały oraz jakość wykończenia powodują że może on stać się również pojazdem reprezentacyjnym zwłaszcza w bogatszych wersjach kompletacji wyposażenia. Do plusów nowego modelu niemieckiej marki możemy zaliczyć: innowacyjną lekką konstrukcję, nowoczesną stylistykę, ekonomiczne i dynamiczne jednostki napędowe, większy zakres wyposażenia standardowego oraz zastosowanie bardzo zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Wśród wspomnianych systemów znalazły się światowe nowości takie jak system Emergency Assist zatrzymujący pojazd w przypadku zaśnięcia kierowcy, Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie z przyczepą oraz asystent jazdy w korkach ulicznych. Nie dziwi więc fakt że pod koniec 2014 roku niezależna europejska organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP przyznała mu najwyższą notę 5 gwiazdek. Podczas testów wykazało znakomite wyniki w takich dziedzinach jak: ochrona dorosłych pasażerów i dzieci w samochodzie, pieszych oraz wspierania wszechstronnej ochrony.

Zakup najtańszego Volkswagena Passata w odmianie Variant to wydatek 96 190 złotych. Cena ta nie jest wygórowana dotyczy jednak samochodu napędzanego silnikiem benzynowym 1.4 TSI 125 KM w wersji Trendline. Gdy zdecydujemy się na zakup egzemplarza z bogatszym wyposażeniem cena może okazać się zbyt wysoka. Przykładowo zakup testowanego modelu wiąże się z wydatkiem ponad 200 000 złotych. Mimo wszystko nowy Passat to auto charakteryzujące się solidnością wykonania, zastosowaniem innowacyjnych technologii oraz ponadczasową stylistyką co z czasem może przełożyć się jego sukces rynkowy.

 

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1968
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) przy 3500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 400 w zakresie 1750 – 3250
  • Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 233
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,9

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 5,4
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 4,6
  • Emisja CO2 (g/km) – 120

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 66

Wymiary

  • Długość (mm) – 4767
  • Szerokość (mm) – 1832
  • Wysokość (mm) – 1456
  • Rozstaw osi (mm) – 2791
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1584
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1568
  • Prześwit (mm) – 145

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania (m) – 11,7

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 215/55 R17
  • Standardowe obręcze kół (“) – 17

Masa

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1506
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2170

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 650
  • Maksymalna (litry) – 1780

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Highline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Audio System “Composition Colour”
  • Czujniki parkowania – przód/tył
  • Dysze spryskiwaczy podgrzewane
  • Dywaniki
  • Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego elektryczną
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Fotele przednie z regulacja wysokości
  • Gniazdo 12V
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Hamulec postojowy automatyczny
  • Hamulec wielokolizyjny
  • Immobilizer
  • Kierownica multifunkcyjna
  • Kierunkowskazy LED
  • Kieszenie w oparciach foteli przednich
  • Klimatyzacja automatyczna Climatronic 3 strefowa
  • Kolumna kierownicy z regulacja wysokości i głębokości
  • Koło zapasowe z tarcza aluminiowa 17″
  • Komputer pokładowy MFA Premium
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Lusterko zewnętrzne kierowcy ściemniane automatycznie
  • Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Relingi dachowe chromowane
  • Schowek chłodzony
  • Schowek dodatkowy w konsoli centralnej
  • Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
  • System “Park Pilot”
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System ochrony pasażerów “PreCrash”
  • System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
  • System p/poślizgowy MSR
  • System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
  • System rekuperacji – odzyskiwania energii podczas hamowania
  • System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
  • System Start/Stop
  • System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
  • Szyby atermiczne
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
  • Światła tylne LED z czarnym wykończeniem
  • Tapicerka łączona skóra/alcantara
  • Tarcze kół aluminiowe 17″ opony 215/55
  • Tempomat aktywny z systemem ACC i Front Assist
  • Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wykończenie wnętrza “Szczotkowane aluminium”
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zderzaki w kolorze nadwozia
  • Zegar analogowy

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Highline posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Asystent toru jazdy Lane Assist
  • Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist
  • Audio System Dynaudio Confidence
  • Autoalarm z zabezpieczeniem wnętrza i blokada odholowania
  • Funkcja obsługi głosowej
  • Kamera cofania
  • Lakier metalizowany
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Okno dachowe regulowane elektrycznie
  • Pakiet Oświetlenie Ambient
  • Pakiet R-Line Exterieur
  • Rolety p/słoneczne szyb bocznych z regulacją mechaniczną
  • System bezdotykowego otwierania pokrywy bagażnika
  • System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System nawigacji satelitarnej “Discover Pro”
  • System Trailer Assist z Park Assist
  • System wspomagający parkowanie Park Assist
  • Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
  • Światła tylne LED z czarnym wykończeniem R-line
  • Tarcze kół aluminiowe. 18″ opony 235/45
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny
  • Zawieszenie aktywne DCC
  • Złącze iPod/USB

Test przeprowadzony w dniach 3 – 10 listopada 2015 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert