W ubiegłym roku, trzy lata po debiucie trzeciej generacji Outlandera, Mitsubishi zaprezentowało zmodernizowaną wersję swojego największego SUV’a. Facelifting obejmujący ponad 100 zmian pozwolił m.in. odświeżyć design zewnętrzny modelu, poprawić wyciszenie i jakość wykończenia przestrzeni pasażerskiej, zmodyfikować charakterystykę zawieszenia, zwiększyć sztywność nadwozia, poprawić parametry ekologiczne silników oraz zaktualizować kompletację wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.
Wygląd zewnętrzny
Najbardziej zauważalną zmianą w zmodernizowanym Outlanderze jest nowy design zewnętrzny. Pomimo tego, że wymiary zewnętrzne nie zmieniły się znacząco (tylko długość wzrosła o 4 cm) japoński SUV wygląda zdecydowanie lżej, bardziej proporcjonalnie i nowocześnie. Front ozdobiony został charakterystycznymi poziomymi i pionowymi chromowanymi listwami, które dobrze komponują się z nowoczesnymi reflektorami wykonanymi w technologii LED oraz czarną osłoną chłodnicy. W profilu zwracają uwagę aluminiowe felgi w adekwatnym do wielkości nadwozia rozmiarze 18″, wyraźne przetłoczenia biegnące tuż poniżej linii okien oraz plastikowe osłony i listwy okalające całe nadwozie. Z tyłu zrezygnowano z charakterystycznych dla poprzedniej generacji Outlandera połączonych świateł z przezroczystymi kloszami na rzecz wyglądających bardziej klasycznie (pomimo wykonania w technologii LED) i elegancko odrębnych czerwonych kloszy.
Wnętrze pojazdu
Wewnątrz zmiany są mniej zauważalne. Wnikliwi użytkownicy modelu sygnowanego trzema diamentami dostrzegą lepsze materiały wykończeniowe, nowe detale stylistyczne, zmienione fotele przednie, nową tapicerkę i kierownicę z elementami pokrytymi lakierem Piano Black oraz nową podsufitkę. To czego nie widać, lecz słychać podczas jazdy to zdecydowanie lepsze wyciszenie przestrzeni pasażerskiej. Dzięki ponad 30 modyfikacjom (np. dodatkowe maty wygłuszające, grubsze szyby tylne) udało się zredukować nie tylko poziom hałasu wewnątrz kabiny, ale również ograniczyć drgania i wibracje wpływające negatywnie na komfort podróży.
Niewątpliwą zaletą Outlandera jest przepastna przestrzeń pasażerska. Niezależnie od wzrostu podróżujących zarówno w pierwszym rzędzie jak i na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Dodatkowo, siedziska w drugim rzędzie posiadają praktyczną regulację wzdłużną oraz możliwość zmiany kąta pochylenia oparcia. Jedynie trzeci rząd rozkładanych foteli należy potraktować jako opcję awaryjną, pozwalającą przewieźć dzieci lub niewysokich pasażerów na krótkich dystansach.
Deskę rozdzielczą oraz konsolę centralną cechuje minimalizm i przejrzystość. Pomiędzy dwoma analogowymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza umieszczono czytelny, kolorowy 4,2” wyświetlacz komputera pokładowego. Na trójramiennej, świetnie leżącej w dłoniach kierownicy znalazły się wygodne przyciski do sterowania systemem audio, tempomatem czy sparowanym telefonem. Główne miejsce na zorientowanej na kierowcę konsoli centralnej zajął wyglądający nieco archaicznie 6,1” ekran prezentujący m.in.: informacje z dziewięciogłośnikowego systemu audio Rockford Fosgate lub obraz z kamery cofania. W wersji Intense Plus kamera cofania zastępuje tylne czujniki parkowania. Lepszym rozwiązaniem, przydatnym w codziennej eksploatacji dużego SUV’a byłoby połączenie kamery cofania z przednimi i tylnymi czujnikami parkowania.
Uzupełnieniem przestronnej kabiny jest duży bagażnik o pojemności 591 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy jego kubatura wzrasta do 1681 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
W ofercie jednostek napędowych Outlandera znajdziemy jeden silnik benzynowy oraz jednego diesla. Pierwszy z nich z pojemności 2 litrów generuje moc 150 KM i moment obrotowy 195 Nm. Jednostka zasilana olejem napędowym z pojemności 2268 cm³ uzyskuje taką samą moc oraz znacznie większy, wynoszący 360 Nm moment obrotowy. Testowy egzemplarz napędzany był silnikiem diesla, który współpracował z automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów. Duet ten pozwala na rozpędzenie ważącego 1610 kg SUV’a do pierwszych 100km/h w 11,6 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 190 km/h. W codziennej eksploatacji wyniki te okazują się wystarczające i jedynie podczas dynamicznej jazdy czasami przeszkadza zbyt powolna praca automatu i mało precyzyjny układ kierowniczy.
Zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona z przodu oraz tylne wielowahaczowe dobrze sprawuje się zarówno na drogach asfaltowych jak i po zjechaniu z utwardzonych szlaków. Wszystkie niedoskonałości nawierzchni są dobrze niwelowane, a nadwozie nie przechyla się nadmiernie w szybko pokonywanych zakrętach. Podczas pokonywania bezdroży przydatny okaże się 19-centymetrowy prześwit oraz napęd 4WD, który w zależności od potrzeb może pracować w trybach: Eco, Auto lub Lock.
Podsumowanie
Ceny Mitsubishi Outlandera zaczynają się od 95 990 zł. W ofercie oprócz wspomnianych dwóch silników znajdziemy cztery skrzynie biegów: manualną 5- i 6-stopniową, CVT oraz 6-stopniowy automat, dwa rodzaje napędu: 2WD i 4WD oraz sześć wariantów wyposażenia: Invite Plus, City Style, Intense, IntenseNavi i Intense Plus.
Najnowszy Outlander jest ciekawą i konkurencyjną propozycją w segmencie SUV, a gruntowna modernizacja modelu pozwoli Mitsubishi na skuteczniejszą rywalizację o względy klientów poszukujących uniwersalnego pojazdu łączącego atuty samochodów osobowych i terenowych.
Dane techniczne Mitsubishi Outlander 2.2 DID Intense Plus
Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 2268 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1500-2750
Pojemność zbiornika paliwa: 63l
Wymiary
- Długość (mm) – 4695
- Wysokość (mm) – 1680
- Szerokość bez lusterek (mm) –1810
- Rozstaw osi (mm) – 2670
Napęd – 4WD
Układ kierowniczy – ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/55 R18
- Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1610
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2260
Pojemność bagażnika: 591 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Intense Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- Centralny podłokietnik z przodu
- Centralny podłokietnik z tyłu zintegrowany z uchwytem na napoje (× 2)
- Chromowana listwa wzdłuż bocznej linii okien
- Chromowane klamki
- Czarne obramowanie nadkoli
- Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- Dostęp bezkluczykowy (KOS)
- Elektrycznie regulowane szyby boczne (× 4)
- Elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka boczne
- Felgi aluminiowe 18″ z oponami 225/55R18
- Gałka dźwigni zmiany biegów obszyta skórą
- Głośniki 9 szt.
- Gniazdko 12 V (× 2)
- Gniazdo USB
- Immobilizer
- Kamera cofania
- Kierownica z wykończeniem w kolorze czarnym typu piano i skórzanym obszyciem
- Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
- Kieszeń w oparciu siedzenia pasażera
- Klamki w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- Kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy
- Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny
- Koło zapasowe typu dojazdowego
- Konstrukcja nadwozia typu RISE
- Listwa ozdobna na drzwiach bocznych
- Manualna regulacja wysokości siedzenia kierowcy
- Materiałowa tapicerka foteli
- Mocowanie fotelików dziecięcych typu ISO-FIX (× 2)
- Oparcie tylnych siedzeń składane w proporcjach 60:40
- Osłony lusterek bocznych w kolorze nadwozia
- Oświetlenie przestrzeni bagażowej
- Oświetlenie wnętrza w podsufitce przód/tył
- Panel centralny wykończony czarnym materiałem typu piano
- Podgrzewane siedzenia z przodu
- Przednie reflektory przeciwmgielne ze srebrnym obramowaniem
- Przednie reflektory w technologii LED (światła mijania) z funkcją autopoziomowania
- Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
- Regulacja kierownicy w 2 płaszczyznach
- Relingi dachowe w kolorze srebrnym
- Roleta przestrzeni bagażowej
- Schowek na okulary w podsufitce
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Spryskiwacze przednich reflektorów
- Srebrna osłona dolna zderzaka przód + tył
- Srebrne wstawki na desce rozdzielczej i panelach drzwi przednich
- Srebrne wykończenie wlotów powietrza
- Sterowanie systemem audio na kierownicy
- System audio premium Rockford Fosgate 710 W, radioodtwarzacz z dotykowym panelem
- System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ASC + TCL)
- System monitorowania ciśnienia w kołach (TPMS)
- System priorytetu hamulca (BOS)
- System sygnalizacji nagłego hamowania (ESS)
- System wspomagania hamowania (BA)
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA)
- Światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
- Światła tylne w technologii LED
- Tempomat ze sterowaniem na kierownicy
- Uchwyt dźwigni hamulca ręcznego z tworzywa sztucznego
- Uchwyt na napoje z przodu (× 2)
- Układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD)
- Uruchamianie silnika za pomocą przycisku
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wstawki z tapicerki materiałowej na panelach drzwi (przód/tył)
- Wycieraczki szyby przedniej z czujnikiem deszczu
- Zdalnie sterowany zamek centralny (2 piloty)
- Zestaw głośnomówiący Bluetooth® ze sterowaniem na kierownicy
Wyposażenie dodatkowe: lakier metalizowany.
Test przeprowadzony w dniach 26.01-02.02.2016. Serdecznie dziękujemy firmie MMC Car Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.