Po sukcesie rynkowym reaktywowanej pięćsetki, Fiat postanowił iść za ciosem i poszerzyć ofertę modeli z serii 500 o kolejne warianty. W ten sposób w gamie włoskiego producenta obok najpopularniejszego trzydrzwiowego hatchbacka 500, pojawiła się wersja cabrio 500C, rodzinny van 500L oraz przedstawiciel najprężniej ostatnio rozwijającego się segmentu SUV’ów i crossoverów 500X.
Wygląd zewnętrzny
Nadwozie uterenowionego Fiata nawiązuje oczywiście do swojego mniejszego pierwowzoru. Charakterystyczne reflektory przednie i chromowane „wąsy”, w połączeniu z wszechobecnymi obłościami i harmonijnymi przetłoczeniami prezentują się równie dobrze jak w mniejszej pięćsetce. Podwyższone nadwozie, większy prześwit, czarne listwy osłaniające nadkola, progi, drzwi i zderzaki podkreślają uniwersalny charakter 500X. Dodatkową zaletą Fiata jest możliwość szerokiej personalizacji wyglądu zewnętrznego i kabiny pasażerskiej. Kompaktowy crossover dostępny jest w dwóch wariantach: City Look i Off-Road Look.
Jak sugerują nazwy pierwsza z nich cechuje się bardziej miejskim, stonowanym wyglądem i dostępna jest tylko z napędem na przednią oś. Wariant off-roadowy oferowany jest z napędem na jedną lub dwie osie, posiada dodatkowe osłony zderzaków i podwozia, relingi dachowe, inne wzory aluminiowych felg oraz satynowe wykończenie wybranych elementów nadwozia. Do wyboru mamy również 12 kolorów nadwozia, kilkanaście wariantów kolorystycznych deski rozdzielczej i dwukolorowej tapicerki oraz kilka dedykowanych pakietów stylizacyjnych.
Wnętrze pojazdu
Uzupełnieniem nietuzinkowego nadwozia jest ciekawy projekt przestrzeni pasażerskiej. We wnętrzu również dominują wszelkiego rodzaju krągłości, owalne kształty i płynne przetłoczenia. Pod kątem designu, jakości wykończenia i użytych materiałów to najwyższy poziom wśród produktów Fiata.
Miejsce pracy kierowcy zaprojektowane zostało z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii. Ilość pokręteł i przycisków ograniczona została do minimum, a obsługa wszystkich urządzeń jest prosta i intuicyjna. Pomiędzy analogowym prędkościomierzem i obrotomierzem znalazł się duży i czytelny wyświetlacz komputera pokładowego. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica posiada optymalnie wyprofilowany wieniec, dodatkowo pokryty skórą dzięki czemu dobrze leży w dłoniach. Na szczycie konsoli centralnej osadzono 6,5-calowy ekran systemu Uconnect. W najdroższej wersji multimedialnego kombajnu na ekranie prezentowane są informacje z komputera pokładowego, systemu audio, podłączonego telefonu oraz systemu nawigacji sygnowanego przez firmę TomTom. Poniżej znajdziemy panel klimatyzacji, gniazda Aux, USB, slot na kartę SD oraz przyciski podgrzewania foteli i kierownicy. W tym miejscu ponownie Fiat pokazał, że można to zrobić ładnie i praktycznie.
Kolejnym ciekawym akcentem stylistycznym w kabinie włoskiego SUV’a są przednie fotele. Siedziska pokryte dwukolorową skórzaną tapicerką, z logo 500 wyszytym na oparciach i okrągłymi zagłówkami, wyglądają atrakcyjnie, a przy tym są wygodne. Na tylnej kanapie jak w większości przedstawicieli tego segmentu wygodnie będą podróżowały dwie osoby. Mankamentem drugiego rzędu siedzeń jest brak podłokietnika oraz oddzielnego nawiewu klimatyzacji.
W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano przestrzeń bagażową o pojemności 350 litrów. To wartość identyczna jak w Maździe CX-3 lub Peugeocie 2008. Funkcjonalność bagażnika podnosi jego regularny kształt, dzielone asymetrycznie 40:60 oparcie tylnej kanapy oraz dostępna opcjonalnie podwójna podłoga Cargo Magic Space.
Silnik i właściwości jezdne
Najdroższą dostępną w ofercie wersję Fiata 500X napędza dwulitrowy silnik wysokoprężny współpracujący z 9-stopniopniowym automatem. Moc 140 KM i moment 350 Nm zapewniają optymalną dynamikę i elastyczność w każdych warunkach. Nieco słabszą stroną tego duetu okazuje się automatyczna przekładnia. O ile podczas spokojnej jazdy radzi sobie całkiem nieźle, o tyle podczas dynamicznej jazdy, szczególnie podczas redukcji potrafi zaskoczyć nieprzyjemnym szarpnięciem. Przy pełnym wykorzystaniu potencjału zespołu napędowego po 9.8 sekundach na prędkościomierzu zobaczymy 100 km/h. W cyklu mieszanym niewysilony diesel potrzebuje niespełna 7 litrów oleju napędowego na pokonanie każdych 100 km. Wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność we wszystkich kierunkach i zwrotność idealnie sprawdzają się w warunkach miejskich. Natomiast 179 mm prześwit w połączeniu z napędem 4×4 oraz systemem Mood Selector z trzema trybami pracy : Auto, Sport i Traction okażą się nieocenionym atutem po zjechaniu z utwardzonych szlaków.
Podsumowanie
Konkurencja w segmencie SUV/crossover jest coraz większa. Nieustannie rosnąca popularność takich samochodów sprawia, że na rynku co chwilę debiutuje kolejny uterenowiony model. W rywalizacji o względy klientów Fiat 500X będzie musiał zmierzyć się ze swoim bratem bliźniakiem Jeepem Renegade, Nissanem Juke, Renault Capturem, Oplem Mokką czy Suzuki Vitarą.
Ceny Fiata 500X zaczynają się od 55 900 zł. Wersja Off-Road Look to wydatek przynajmniej 75 000 zł. Topowy wariant z 140-konnym dieslem i 9-stopniowym automatem w kompletacji wyposażenia Cross Plus wyceniono na 104 000 zł.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1956 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1750
Pojemność zbiornika paliwa: brak danych
Wymiary
– Długość (mm) – 4273
– Wysokość (mm) – 1680
– Szerokość bez lusterek (mm) –2025
– Rozstaw osi (mm) – 1620
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – brak danych
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – brak danych
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – brak danych
Pojemność bagażnika: 350 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cross Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- 3,5-calowy kolorowy ekran TFT pomiędzy zegarami
- ABS + EBD
- Chromowana końcówka rury wydechowej
- Czujniki parkowania tylne
- Czujniki zapięcia pasów przednich i tylnych
- DRL – światła do jazdy dziennej
- Elektryczne progresywne wspomaganie kierownicy
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Elektryczny hamulec postojowy
- Felgi ze stopów lekkich 18″ 10-ramienne
- Fix&Go – zestaw do naprawy opon ze sprężarką (wyklucza koło zapasowe)
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Gniazdo z zasilaniem 12v
- GSI – Gear Shift Indicator – wskaźnik zmiany biegów
- Immobiliser FIAT CODE
- Kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
- Klamki zewnętrzne w kolorze satynowanym
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Kurtyny powietrzne (chroniące także tylny rząd siedzeń)
- Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane
- Lusterka zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia
- Off-roadowe zderzaki przedni i tylny
- Oparcie tylnej kanapy składane w stosunku 60/40
- Oświetlenie Ambient Light
- Podłokietnik przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne przednie boczne
- Podwójna podłoga bagażnika Cargo Magic Space
- Port USB i AUX
- Przyciemniane szyby boczne i tylna
- Przyciski do sterowania radiem z koła kierownicy
- Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Relingi dachowe Cross
- Schowek chłodzony
- Selektor trybu jazdy – Drive Mood Selector
- Spojler tylny
- System ESC (Electronic Stability Control) zawierający: DST – Dynamic Steering Torque, EBD – Electronic Brake Differential, ERM – Electronic Roll Mitigation, EBP – Electronic Brake Prefill, HSA – Hill Start Assist, PBA – Panic Brake Assist
- System Keyless Entry&Go – bezkluczykowe uruchamianie silnika oraz dostęp do samochodu
- System nawigacji UConnect Nav z 5″ dotykowym ekranem i systemem Bluetooth
- System Start&Stop
- Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
- Tempomat i ogranicznik prędkości
- TPMS – monitoring ciśnienia powietrza w oponach
Wyposażenie dodatkowe:
- Pakiet Active Safety Plus
- Pakiet Elektryczny
- Pakiet Widoczność
- Pakiet Zimowy
- Pakiet Navi Plus
Test przeprowadzony w dniach 15.02-22.02.2016
Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostępnienie samochodu do testu.