Touareg to największy model w osobowej gamie Volkswagena. Niemiecki SUV debiutował na rynku czternaście lat temu. W 2010 roku zaprezentowano jego drugą generację, a dwa lata temu flagowa terenówka poddana została faceliftingowi i w tej formie oferowana jest do dzisiaj. Zapraszamy na test modelu Volkswagen Touareg 3.0 V6.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 – wygląd zewnętrzny
Jak w przypadku większości zmian modelowych czy modernizacji w Volkswagenie również w Touaregu mamy do czynienia z ewolucją, a nie rewolucją. Modyfikacje designu zewnętrznego są kosmetyczne i tylko wnikliwi miłośnicy marki dostrzegą, że zmodernizowano m.in. kształt reflektorów przednich, świateł przeciwmgielnych i zderzaków, a osłonę chłodnicy zdobią teraz cztery, a nie dwie chromowane listwy.
Przy okazji faceliftingu wprowadzono do oferty dwa nowe wzory felg i pięć nowych kolorów nadwozia. Pomimo tego, że zmiany są niewielkie, pozytywnie wpłynęły na wygląd potężnego VW, który prezentuje się teraz bardziej dynamicznie i nowocześnie. Aby dodatkowo uatrakcyjnić wygląd zewnętrzny Tuarega możemy zdecydować się na zakup opcjonalnych pakietów stylizacyjnych R-Line oraz Chrome & Style, których idealnym uzupełnieniem będą 20- lub 21-calowe felgi.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 – wnętrze pojazdu
Nadwozie o długości 4801mm, szerokości 1940 mm i wysokości 1709 mm w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 2893 mm oferuje przepastną przestrzeń pasażerską. Wrażenie przestronności potęguje szklany, panoramiczny dach. Zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie niezależnie od wzrostu podróżujących nikt nie będzie narzekał na brak miejsca. Siedziska i oparcia zostały optymalnie wyprofilowane, a pokrywająca je skórzana tapicerka jest przyjemna w dotyku. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej to rozwiązania doskonale znane z innych produktów Volkswagena, gdzie priorytetem jest ergonomia, a nie wymyślny design.
Wszystko jest na swoim miejscu, obsługa poszczególnych urządzeń oraz systemów jest intuicyjna i nie wymaga przebrnięcia przez kilkusetstronicową instrukcję. Wykończenie wnętrza, jakość użytych materiałów i ich spasowanie nie budzą zastrzeżeń i prezentują najwyższy poziom wśród produktów VW. Lista wyposażenia standardowego obejmuje większość elementów z zakresu komfortu i bezpieczeństwa spodziewanych w tym segmencie, a długa lista dostępnych opcji pozwala skonfigurować pojazd odpowiadający indywidualnym oczekiwaniom. Jedynym mankamentem jest brak w ofercie najnowszych systemów multimedialnych dostępnych np. w nowym Passacie, Tiguanie czy nawet w gamie Skody.
Uzupełnieniem przestronnej kabiny pasażerskiej jest bagażnik o pojemności 580 litrów. Wzdłużna regulacja tylnej kanapy i możliwość złożenia oparć umożliwia dostosowanie pojemności przestrzeni ładunkowej do aktualnych potrzeb, a pneumatyczne zawieszenie pozwala obniżyć nadwozie ułatwiając załadunek bagaży.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 – silnik i właściwości jezdne
W ofercie Touarega znajdziemy tylko jeden sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik o mocy 204 KM lub 262 KM. Obligatoryjny jest napęd 4Motion i 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic. Na tle konkurencji to bardzo skromna propozycja, która rekompensowana jest w pewien sposób wszechstronnością tego zespołu napędowego. Trzylitrowy diesel oferuje nie tylko znakomite osiągi: przyśpieszenie od 0 do 100km/h w 7.3 sekundy i doskonałą elastyczność dzięki momentowi 580Nm, ale również charakteryzuje się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas testu w cyklu mieszanym z 85-litrowego baku po każdych 100 km ubywało ok. 8-9 litrów oleju napędowego. Pneumatyczne zawieszenie jest kompromisem pomiędzy stabilnością i precyzją prowadzenia, a komfortem. Z jednej strony dynamiczna jazda, nagłe zmiany kierunku jazdy nie są obarczone nadmiernym wychylaniem się nadwozia, z drugiej zaś wszelkie niedoskonałości nawierzchni są doskonale niwelowane.
Wysoka pozycja za kierownicą oraz duża powierzchnia szyb zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. W warunkach miejskich przydatny okaże się system czterech kamer Area View prezentujący otoczenie pojazdu lub Front Assist ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i automatycznie inicjujący hamowanie. Po zjechaniu z utwardzonych dróg nieocenione okaże się pneumatyczne zawieszenie dzięki któremu możemy zwiększyć prześwit z 220 do 300 mm oraz stały napęd na cztery koła.
Podsumowanie
Touareg jest ciekawą, ale dosyć drogą propozycją w segmencie SUV’ów premium. Ceny tego modelu zaczynają się od 234 390 zł. Wariant Business Line to wydatek 249 990 zł, a topowa wersja Perfectline R-Style wyceniona została na 297 990 zł. Pomimo relatywnie wysokich cen zakupu i coraz silniejszej konkurencji w ubiegłym roku na zakup Touarega zdecydowało się 223 polskich klientów.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 – dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 2967 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 193 (262) przy 3800 – 4400
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 580 przy 1750 – 2500
Pojemność zbiornika paliwa:
– 85 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4801
– Wysokość (mm) – 1709
– Szerokość (mm) –1940
– Rozstaw osi (mm) – 2893
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 265/50
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 2110
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2880
Pojemność bagażnika:
– 580 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Asystent podjazdu
- Bi-ksenonowe reflektory główne z funkcją doświetlania zakrętów i światłami LED do jazdy dziennej
- Centralny zamek z elektryczną blokadą “Child lock”
- Centralny zamek, zdalnie sterowany
- Dodatkowe zabezpieczenie
- Dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu
- ESP – system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EBV, MSR i asystentem podjazdu
- Filtr powietrza
- Głośniki 8 szt.
- Gniazdo 12 V w konsoli środkowej
- Gniazdo 12 V w tylnej części konsoli środkowej z tyłu oraz w bagażniku
- Gniazdo 230 V – w konsoli środkowej z tyłu zamiast gniazda 12 V
- Kratka tablicy rejestracyjnej z przodu
- Kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu
- Logo BlueMotion Technology na klapie bagażnika
- Lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane i podgrzewane
- Lusterko wsteczne, automatycznie przyciemniane
- Lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy asferyczne
- Obrotomierz
- Oświetlenie tablicy rejestracyjnej LED
- Poduszki powietrzne czołowe oraz boczne dla kierowcy i pasażera z przodu
- Podwójny sygnał dźwiękowy
- Podłokietnik komfortowy z tyłu
- Podłokietnik z tyłu
- Pojazdy ze specjalnymi parametrami
- Przednia szyba ze szkła termoizolacyjnego
- Przestrzeń bagażowa z dodatkowym schowkiem pod pokrywą podłogi
- Przycisk połączenia alarmowego
- Półka nad przestrzenią bagażową
- Ramka tablicy rejestracyjnej z tyłu
- Reflektory przeciwmgielne, z przodu, z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
- Schowek po stronie pasażera z funkcją chłodzenia
- Sygnalizacja niezapiętych pasów z przodu
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System nawigacji satelitarnej RNS 850
- System rozpoznający zmęczenie kierowcy
- System rozpoznawania znaków drogowych
- System rozszerzonej ochrony pieszych
- System Start-Stop z funkcją odzyskiwania energii
- Śruby kół z zabezpieczeniem antykradzieżowym
- Tylna kanapa dzielona asymetrycznie z podłokietnikiem oraz 2 miejscami na napoje
- Tylne światło przeciwmgielne
- Wspomaganie układu kierowniczego, elektromechaniczne
- Zawieszenie pneumatyczne
- Zestaw naprawczy
Wyposażenie dodatkowe
- Alarm antywłamaniowy z dozorem wnętrza i niezależnym zasilaniem
- Automatyczne światła drogowe Dynamic Light Assist
- Dach panoramiczny, z przodu otwierany
- Instalacja Rear Seat Entertainment
- Instalacja telefoniczna Premium
- Klimatyzacja Climatronic, 4 strefowa
- Lakiet metalic niebieski “Reef”
- Pakiet Ambiente
- Pakiet Business
- Pakiet Design Chrome & Style dla pakietu R-Line
- Pakiet Kierowcy
- Pakiet Pamięć Premium
- Pakiet R-Line “Interieur”
- Pakiet R-Line Exterieur
- Pakiet Widoczność dla Pakietu Pamięć
- Pokrywa bagażnika z elektrycznym otwieraniem i zamykaniem, sterowanie pilotem centralnego zamka
- Relingi dachowe, srebrne
- System “Keyless Access”
- System Area View z kamerą cofania Rear Assist
- Szyby w drzwiach bocznych dodatkowo wytłumione, tylna szyba i szyby boczne z tyłu
przyciemniane 65% - Światła tylne wykonane w technologii LED
- Tapicerka skórzana “Nappa” R-Line dla siedzeń sportowych
- Tarcze kół ze stopu metali lekkich Tarragona Volkswagen Exclusive 20”
Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.