„Skonstruowaliśmy pięciodrzwiowego hatchbacka równie pięknego, jak bezpiecznego, wygodnego i praktycznego” – to słowa Marka Adamsa, wiceprezesa ds. designu GM Europe na temat najnowszej Astry. Zaprezentowana podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku Astra jest większa, ładniejsza i nowocześniejsza. Przed kompaktem Opla stoi trudne wyzwanie – kontynuacja sukcesów poprzednich generacji modelu. Następczyni Kadetta produkowana od 1991 roku jest jednym z popularniejszych modeli w swoim segmencie. Dzięki szerokiej gamie nadwozi oraz bogatej ofercie silników Astra jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w ofercie Opla.
Astra IV występująca również pod oznaczeniem J dostępna jest w polskich salonach od 2010 roku. Obecnie oferta ogranicza się tylko do pięciodrzwiowego hatchbacka, którą niebawem ma uzupełnić Opel Astra Sports Tourer, czyli wersja kombi. Do wyboru mamy cztery silniki benzynowe oraz cztery wysokoprężne. Silniki zasilane benzyną o pojemności 1398 cm3 dysponują mocą 100 KM oraz w wersji turbo 140 KM, natomiast silniki o pojemności 1598 cm3 oferują moc 115 KM i 180 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych Opel przygotował silniki o pojemności 1248 cm3 i mocy 95 KM, 1686 cm3 o mocy 110KM i 125 KM oraz 1956 cm3 o mocy 160KM.
W ofercie znajdziemy 3 skrzynie biegów – manualną z pięcioma lub sześcioma przełożeniami oraz sześciostopniową automatyczną. Astra IV dostępna jest w czterech pakietach wyposażenia – Essentia, Enjoy, Sport oraz Cosmo.
Dzięki uprzejmości General Motors Poland redakcja Info-Ekspert miała możliwość przeprowadzić 7 dniowy test Opla Astry IV wyposażonego w silnik 1.3 CDTI ecoFLEX w wersji wyposażenia Enjoy.
Wygląd zewnętrzny
Dynamiczna sylwetka nadwozia, kształt reflektorów, oraz wyprofilowanie drzwi nieodparcie przypominają większą siostrę Astry – Insignię. Pomimo widocznej inspiracji Insignią, cała bryła nadwozia została zaprojektowana tak, że idealnie pasuje do mniejszego pięciodrzwiowego hatchbacka. Sylwetka nowej Astry jest sportowa, a jednocześnie bardziej elegancka od swojej poprzedniczki. Ostre linie reflektorów, masywne przetłoczenia maski przechodzące płynnie aż do słupków przednich oraz mocno nachylona przednia szyba to ukłon w stronę nowej filozofii stylistycznej Opla, dzięki której Opel chce osiągnąć sukces w trudnym segmencie C. Reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL oraz światłami dziennymi LED przypominają kształtem oczy orła. Automatycznie zmieniają sposób oświetlenia drogi w zależności od prędkości jazdy oraz doświetlają zakręty.
Kompromisem pomiędzy stylistyką a praktycznością jest rozbudowany zderzak przedni i cofnięta maska pojazdu. Dzięki takiemu rozwiązaniu w przypadku niewielkich stłuczek możemy uniknąć kosztownych napraw blacharskich. Zderzaki nowej Astry zostały zaprojektowane tak, aby przy prędkości do 15 km/h wytrzymywały uderzenia bez większych uszkodzeń.
Profil boczny Astry zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi trendami łączącymi praktyczność i wygląd nawiązujący do nadwozia typu coupe. Szyby boczne zwężające się ku tyłowi ładnie komponują się z mocno wyprofilowanymi drzwiami i opadającą ku tyłowi liną dachu.
Z przodu tak jak i z tyłu oprócz standardowych bocznych szyb znajdziemy dodatkowo małe trójkątne okienka często spotykane np. w samochodach typu VAN. Tył nadwozia jest szeroki i masywny. Reflektory tylne LED oraz spoiler zwieńczający tylną szybę podkreślają dynamiczny charakter nadwozia.
Dzięki testom aerodynamicznym, które trwały łącznie 600 godzin, konstruktorom Astry udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza (Cx) wynoszący 0,27 co na pewno wpłynie pozytywnie na osiągi oraz zużycie paliwa.
Nowe nadwozie Astry zostało docenione przez międzynarodowe jury eksperckie podczas jednego z największych i najbardziej znanych konkursów wzornictwa na świecie – Red Dot Design. W 2010 roku Astra zdobyła nagrodę „red dot” w kategorii wzornictwa produktu.
Wnętrze samochodu
Astra czwartej generacji „urosła” w stosunku do swojej poprzedniczki, co od razu widać we wnętrzu pojazdu. Zwiększono rozstaw kół przednich o 50 mm i tylnych o 70 mm, dodatkowo rozstaw osi został powiększony o 71 mm. Długość nadwozia wzrosła o 17 cm, wysokość o 5 cm, a szerokość o 6 cm. Dzięki tym modyfikacjom w środku komfortowo może podróżować pięć dorosłych osób. Zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie każdy będzie siedział wygodnie. Dzięki regulacji fotela kierowcy w pionie w zakresie 65 mm i poziomie w zakresie 280 mm, każdy kierowca znajdzie optymalną pozycję za kierownicą. Kierowcę oraz pasażerów chronią montowane w standardzie czołowe i przednie boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne zapewniające ochronę w przypadku uderzeń bocznych na przednich oraz tylnych siedzeniach.
Wnętrze Astry w wersji wyposażenia Enjoy to jej niewątpliwy atut. Dwukolorowe wykończenie w połączeniu z akcentami w kolorze aluminium zdecydowanie ożywia środek pojazdu. Nie znajdziemy tutaj skrzypiących, twardych plastików. Wszystkie powierzchnie wykończenia są wysokiej jakości, dobrze spasowane i miłe w dotyku. Po zajęciu miejsca kierowcy uwagę przykuwa konsola centralna. Ilość przycisków i pokręteł przytłacza. Znajdziemy tam blisko czterdzieści przycisków i 4 pokrętła. Pomimo tego obsługa klimatyzacji, radioodtwarzacza, nawigacji i innych opcji dostępnych w samochodzie nie sprawia problemów. Testowany model wyposażony był w radioodtwarzacz DVD 800 Navi z nawigacją satelitarną. Czytelny, kolorowy, 7 calowy wyświetlacz ułatwiał korzystanie z nawigacji.
Trójramienna kierownica obszyta skórą dobrze leży w dłoniach. Oprócz regulacji w pionie i w poziomie jest ogrzewana oraz oferuje możliwość sterowania telefonem, tempomatem oraz radioodtwarzaczem. Pomiędzy wskaźnikami w chromowanych obwódkach na desce rozdzielczej znajduje się czytelny wyświetlacz komputera pokładowego oraz kamery Opel Eye. Wysokiej rozdzielczości kamera wyposażona w szerokokątny obiektyw odczytuje ze znaków drogowych i wyświetla ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania. Dodatkową funkcją systemu Opel Eye jest informowanie kierowcy o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jeżeli następuje zmiana pasa ruchu nie poprzedzona włączeniem kierunkowskazu, system generuje ostrzegawczy sygnał dźwiękowy oraz wyświetla ostrzeżenie na tarczy obrotomierza.
We wnętrzu pojazdu znajdziemy 19 różnej wielkości schowków. Duży oświetlany schowek przed pasażerem, schowki w drzwiach przednich i tylnych, pomiędzy fotelami przednimi, w podłokietniku, po lewej stronie kierowcy to tylko niektóre z nich, które idealnie sprawdzą się w codziennym użytkowaniu Astry. Ciekawym elementem wyposażenia Astry dostępnym za dopłatą jest bagażnik FlexFix. Zintegrowany z tylnym zderzakiem bagażnik na dwa rowery wysuwany jest z tylnego zderzaka. Innowacyjne i funkcjonalne rozwiązanie bagażnika chowanego w tylnym zderzaku pozwoli nam uniknąć każdorazowego montażu bagażników rowerowych na dachu.
Testowany model posiadał bardzo bogate wyposażenie dodatkowe. Z ważniejszych można wymienić hamulec postojowy sterowany elektrycznie oraz system wspomagania ruszania pod górę. W mroźne zimowe poranki przydadzą się ogrzewane fotele przednie oraz ogrzewana kierownica. Inne przydatne, lecz wymagające dopłaty elementy to czujnik deszczu, okno dachowe, tempomat, czujniki parkowania lub automatycznie uruchamiana wycieraczka tylna po włączeniu biegu wstecznego.
Przestrzeń bagażowa w nowej Astrze wynosi 370 litrów i dzięki dzielonej asymetrycznie tylnej kanapie możemy powiększyć ją do 1235 litrów (do linii dachu). Ciekawą opcją jest regulowana podłoga flex floor, która może być zamontowana na trzech wysokościach: na poziomie tylnego progu bagażnika, na równi ze złożonymi oparciami tylnej kanapy lub dla uzyskania jak największej pojemności bagażnika – na samym dole.
Silnik i właściwości jezdne
Astra 1.3 CDTI ecoFLEX to oferta przede wszystkich dla tych którzy, chcą jeździć oszczędnie. Opel deklaruje, że jednostka dysponująca mocą 95 KM i momentem obrotowym 190 Nm zadowoli się w cyklu mieszanym tylko 4.2 litrami oleju napędowego. Podczas testu nie udało się nam osiągnąć deklarowanego zużycia, ale prawdopodobnie było to spowodowane dynamiczną jazdą w mieście. Silnik o pojemności 1248 cm3 osiąga pierwsze 100 km/h dopiero 14,7 sekundy i jest to najwolniejszy sprint do setki spośród silników oferowanych przez Opla. Osiągi wystarczą do spokojnej jazdy, natomiast dynamiczne i bezpieczne wyprzedzanie wymaga sprawnego posługiwania się drążkiem zmiany biegów. Silnik 1.3 wydaje się zbyt mało dynamiczny i elastyczny do samochodu tej wielkości. Dla klientów, którzy poszukują kompromisu pomiędzy spalaniem, a osiągami, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie silnik wysokoprężny 1.7 CDTI dysponujący większą mocą i znacznie większym momentem obrotowym.
Astra ecoFLEX posiada m.in. zoptymalizowaną pracę jednostki napędowej (obniżona prędkość obrotowa biegu jałowego) i wydłużone przełożenia skrzyni biegów. Dodatkowo zastosowanie aktywnej osłony wlotu powietrza oraz zastosowanie opon o zmniejszonych oporach toczenia pozwala obniżyć spalanie oraz pochwalić się emisją dwutlenku węgla na poziomie 109 g/km.
Zawieszenie Opla Astry zapewnia komfort jazdy i dobre tłumienie nierówności. Samochód prowadzi się bardzo pewnie, a na dynamicznie pokonywanych zakrętach nadwozie nie wychyla się nadmiernie. Dobre właściwości jezdne Astry to również zasługa poprawionej sztywności konstrukcji nadwozia, którą zwiększono o 43% w przypadku skręcania i 10% w przypadku zginania. Zawieszenie tylne to połączenie osi wielowahaczowej z drążkami Watta. Rozwiązanie stosowane dotychczas w autach sportowych dodatkowo zwiększa stabilność boczną tylnego zawieszenia podczas pokonywania zakrętów. Przednie zawieszenie to standardowe rozwiązanie oparte na kolumnach McPhersona. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu ze zmiennym wspomaganiem kierownicy (w zależności od prędkości jazdy) daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. W sytuacjach awaryjnych nad bezpieczeństwem podróżujących czuwają montowane standardowo systemy bezpieczeństwa ABS oraz układ stabilizacji toru jazdy ESP z TCS.
Podsumowanie
W ciągu pięciu miesięcy od wprowadzenia modelu na rynek, liczba zamówień na pięciodrzwiową Astrę IV przekroczyła 150 tysięcy. Astra cieszy się więc dużym zainteresowaniem i ma szanse powtórzyć sukces rynkowy poprzednich generacji. Spełni oczekiwania klientów, którzy poszukują praktycznego i nowoczesnego samochodu. Przestronne wnętrze, atrakcyjna linia nadwozia i wysoka jakość wykończenia to zalety Astry na które klienci szukający samochodu kompaktowego zwracają szczególną uwagę.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik 1.3 CDTI /95 KM
Pojemność skokowa – 1248 ccm,
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 69.6 x 82
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Stopień sprężania – 16.8
Maksymalna moc kW(KM) przy (obr./min) – 70 (95) przy 4000,
Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 1900 przy 1750,
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 170,
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 14.7
Średnica zawracania (m) – 11.4
Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km i g/km)
Emisja CO2 (g/km) – 109,
Cykl miejski (l/100 km) – 5.1
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3.6
Cykl mieszany (l/100 km) – 4.2
Zawieszenie
Przednie – kolumny McPhersona,
Tylne – oś wielowahaczowa z drążkami Watta
Napęd: przedni
Układ hamulcowy
Przód: tarcze
Tył: tarczowe
Koła i opony
Wymiary opon standardowych – 215/50 R17 ,
Standardowe obręcze kół (“) – 17,
Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1373 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita – 1870 ,
Pojemność zbiornika paliwa: 56 litrów
Wymiary: 4419/1814/1510 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Pojemność bagażnika: 370/[1235] l [po rozłożeniu siedzeń – do linii dachu]
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód wyposażony był w następujące elementy:
- Aktywne zagłówki foteli przednich
- Alarm z systemem antynapadowym z kontrolą zamków drzwi
- Antena radiowa typu „Płetwa rekina”
- Automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia (tunelowym)
- Centralny zagłówek z tyłu
- Czujnik deszczu
- Czujniki parkowania, przód i tył
- Dodatkowe oświetlenie na konsoli centralnej
- Elektrycznie składane lusterka boczne
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Felgi aluminiowe 17”, wieloramienne
- Flex Floor, 3-poziomowa podłoga bagażnika
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele typu „komfort”
- Hamulec postojowy sterowany elektrycznie
- Kierownica trójramienna pokryta skórą
- Kieszenie z tyłu oparć foteli kierowcy i pasażera
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja dwustrefowa, sterowana elektronicznie
- Kolumna kierownicy regulowana w pionie i w poziomie
- Komputer pokładowy
- Konsola centralna z przesuwanym podłokietnikiem i zamykanym schowkiem
- Lakier podstawowy
- Lampki do czytania z przodu i z tyłu
- Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera
- Nawiewy powietrza w drugim rzędzie siedzeń
- Ogrzewanie kierownicy.
- Okno dachowe sterowane elektrycznie
- Opel Eye – kamera z przodu
- Opony 215/50 R17
- Oświetlenie zewnętrzne z funkcją „Follow Me Home”
- Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych.
- Portal bluetooth telefonu komórkowego.
- Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
- Radioodtwarzacz DVD/MP3 800 NAVI z nawigacją 3D i gniazdem USB.
- Reflektory bi-ksenonowe AFL z systemem automatycznego poziomowania.
- Reflektory przeciwmgielne przednie
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Sterowanie telefonem w kierownicy
- Sterowanie tempomatem w kierownicy
- System nagłośnienia „Premium” – 7 głośników
- System przypominania o zapięciu pasów na przednich siedzeniach i tylnych
- Światła do jazdy dziennej
- Światłoczułe lusterko wewnętrzne
- Tapicerka Scene/Atlantis, czarno-czerwona.
- Tempomat
- Tylna kanapa dzielona w proporcji 40/60
- Układ „check control”
- Układ ABS
- Układ stabilizacji toru jazdy ESP z TCS
- Układ wspomagania ruszania pod górę.
- Wejście AUX-in
- Wspomaganie kierownicy
- Wycieraczka tylnej szyby
- Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera
- Wyświetlacz graficzny między tarczami wskaźników.
- Wyświetlacz kolorowy 7″
- Zestaw naprawczy do opon
Test przeprowadzony w dniach 26 lipca – 02 sierpnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.