Po pięcioletniej przerwie, w ubiegłym roku Honda powróciła do segmentu hot hatch. Ponad 300-konny silnik, sportowy design zewnętrzny, perfekcyjne właściwości jezdne w połączeniu z przestronną, funkcjonalną kabiną, pięciodrzwiowym, praktycznym nadwoziem i pojemnym bagażnikiem sprawiają, że nowy Civic Type-R jest autem wszechstronnym, sprawdzi się zarówno podczas codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym. Zapraszamy na test Honda Civic Type-R.
Test Honda Civic Type-R – wygląd zewnętrzny
Na szczęście japońscy konstruktorzy nie zdecydowali się na minimalizm w postaci subtelnych znaczków czy naklejek wyróżniających Type-R’a z podstawowej gamy Civica i stworzyli nadwozie będące jednoznaczną demonstracją mocy i możliwości drzemiących w sportowym modelu. Każdy element i detal zastosowany w Type-R tworzy nie tylko obłędny, spójny design hot hatcha, ale wpływa również na poprawę jego właściwości aerodynamicznych, jezdnych czy większą wydajność chłodzenia. Potężny tylny spoiler zapewnia dodatkowy docisk i zwiększa przyczepność podczas jazdy z dużą prędkością. Przedni zderzak, splitter, a nawet kształt progów wpływają na optymalne ukierunkowanie strumienia powietrza opływającego nadwozie. Podobną funkcję spełnia dodatkowa osłona podwozia oraz tylny dyfuzor. Dodatkowe wloty powietrza w zderzaku przednim oraz nadkolach pozwalają na lepsze chłodzenie zarówno silnika jak i hamulców. Ukoronowaniem designu zewnętrznego są dwukolorowe 19-calowe dedykowane do tego modelu felgi oraz układ wydechowy z czterema końcówkami.
Personalizację wyglądu Hondy umożliwia jeden z pięciu kolorów nadwozia oraz pakiety stylizacyjne Rally Red i Carbon.
Test Honda Civic Type-R -wnętrze pojazdu
Kabina sportowej Hondy to oczywiście zmodyfikowana wersja bazowej wersji Civica. Mnogość elementów, płaszczyzn, krzywizn i powierzchni na początku może przytłaczać. Panel wskaźników cyfrowych, trzy zegary analogowe, wyświetlacz systemu multimedialnego i pulpit obsługi klimatyzacji wymaga przyzwyczajenia. Spodoba się miłośnikom futurystycznych, innowacyjnych projektów, może zniechęcić natomiast konserwatystów preferujących pospolite rozwiązania. We wnętrzu dominuje połączenie czerwieni z czernią. Modernizacje objęły m.in nowe, rewelacyjne kubełkowe fotele Recaro, czerwone pasy bezpieczeństwa, sportową spłaszczoną u dołu kierownicę, dźwignię zmiany biegów wykonaną z aluminium, czarną podsufitkę oraz kilka innych drobnych detali na fotelach, desce rozdzielczej, konsoli centralnej i boczkach drzwi. Atrakcyjnym dodatkiem jest również aluminiowa tabliczka z numerem konkretnego pojazdu.
Pomimo szeregu zmian podkreślających sportowy charakter Civica (wersja Type-R jest 4-osobowa, zrezygnowano z systemu Magic Seats) kabina Hondy nadal jest przestronna i funkcjonalna, a jej uzupełnieniem jest przepastny bagażnik o pojemności 475 litrów.
Test Honda Civic Type-R – silnik i właściwości jezdne
Jazda Type-R’em to czysta przyjemność. Turbodoładowana, dwulitrowa jednostka benzynowa generująca moc 310 KM i moment obrotowy 400 Nm zapewnia rewelacyjne osiągi w każdych warunkach. Przy wykorzystaniu jej pełnych możliwości po 5.7 sekundach na prędkościomierzu zobaczymy 100km/h, a jego wskazówka zatrzyma się dopiero na pozycji 270km/h. Wysilona jednostka współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Precyzja działania i krótki skok dźwigni wybierania przełożeń (zaledwie 40mm) idealnie pasują do sportowego charakteru modelu. Zmodyfikowane zawieszenie oraz szerokie opony (235/35 R19) sprawiają, że pomimo napędu tylko na przednią oś moc jest optymalnie przenoszona na nawierzchnię.
Niska pozycja za kierownicą (siedziska foteli obniżone o 20 mm, podłoga o 10 mm), kubełkowe fotele i sportowa kierownica współgrają z możliwościami pojazdu. Tam gdzie w standardowych Civicach znajdziemy przycisk Econ, w Type-R znajduje się czerwony przycisk +R. Po jego aktywacji podświetlenie zegarów zmienia się z białego na czerwone, system Auto Stop zostaje dezaktywowany, reakcje silnika stają się bardziej dynamiczne, wspomaganie kierownicy jest mniejsze, zawieszenie z układem aktywnych amortyzatorów staje się jeszcze twardsze a układ kontroli stabilności jazdy reaguje później. Aby skutecznie zatrzymać 310-konną Hondę zastosowano skuteczny układ hamulcowy sygnowany przez firmę Bremo.
Podczas testowania możliwości sportowej Hondy przydatne okazują się również informacje wyświetlane na ekranie i-Mid. Możemy na nim obserwować aktualne przeciążenie i ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pedału przyśpieszenia, ciśnienie doładowania, temperaturę płynu chłodzącego, ciśnienie oleju oraz mierzyć czas okrążenia, przyspieszenia od 0 do 100km/h lub na dystansie ¼ mili.
Test Honda Civic Type-R – podsumowanie
Przyjemność posiadania Civica w wersji Type-R wiąże się z wydatkiem 146 800 zł. Na tle konkurencji: Ford Focus RS (350 KM / 152 150 zł), Peugeot 308 GTI (272 KM / 132 900 zł), Seat Leon Cupra (290 KM / 124 700 zł), VW Golf R (300 KM / 163 230 zł) to atrakcyjna propozycja. Civic nie ma napędu na obie osie jak Focus lub Golf, ale pomimo tego charakteryzuje się świetnymi właściwościami jezdnymi, posiada zdecydowanie ciekawszy design zewnętrzny i bardziej innowacyjne wnętrze. Dodatkowo, egzemplarze z polskich salonów na rynku wtórnym osiągają wysokie wartości odsprzedaży, co nawet w tym segmencie w którym wybór pojazdu podyktowany jest raczej emocjami a nie rozsądkiem ma znaczenie.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1996 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 228 (310) przy 6500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2500
Pojemność zbiornika paliwa:
50 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 4390
- Wysokość (mm) – 1466
- Szerokość bez lusterek (mm) –1878
- Szerokość z lusterkami (mm) – 2065
- Rozstaw osi (mm) – 2594
Napęd
– przód
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 235/35
- Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – od 1382 do 1397
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1700
Pojemność bagażnika:
475 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu
- Aluminiowe nakładki pedałów
- Aluminiowe obręcze kół 19”
- Aluminiowy drążek zmiany biegów
- Antena w kształcie płetwy rekina
- Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
- Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
- BA – Układ wspomagania siły nagłego hamowania
- Bezprzewodowy system obsługi telefonu Bluetooth® (HFT)
- Boczne poduszki powietrzne (Przód)
- Centralny zamek z możliwością wyboru trybu otwierania drzwi
- CTBA – System aktywnego hamowania w ruchu miejskim
- Czarna podsufitka
- Czasowy wyłącznik świateł
- Czujniki parkowania w kolorze nadwozia (Przód i Tył)
- Delikatne czerwone podświetlenie drzwi z przodu
- Dokładka przedniego zderzaka, progi oraz tylny dyfuzor w kolorze czarnym
- Dolna osłona chłodnicy pokryta siatką
- DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Emblemat TypeR (przód oraz tył)
- EPS – Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego
- Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb przednich
- Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb tylnych
- Gniazdo zasilania (Centralna konsola)
- Gniazdo zasilania (Przedni panel)
- HSA – System wspomagania ruszania na wzniesieniu
- Immobilizer
- Kamera cofania
- Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID
- Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kubełkowe sportowe fotele w kolorze czerwono-czarnym (wykończenie alkantara)
- Kurtyny powietrzne (Przód i Tył)
- Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
- Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy
- Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
- Odbiornik radia cyfrowego DAB+
- Opony 235/35 R19
- Oświetlenie bagażnika
- Oświetlenie do czytania (przód)
- Oświetlenie wnętrza w podsufitce
- Podświetlenie lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
- Podświetlenie zegarów w kolorze białym (czerwony po uruchomieniu trybu +R)
Półka bagażnika - Przedni układ hamulcowy firmy Brembo (czterotłoczkowe zaciski)
- Przednia poduszka powietrzna kierowcy i-SRS
- Przednia poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem
- Przednie reflektory LED
- Przednie światła przeciwmgielne
- Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Przyciemnione szyby tylne
- Schowek pod podłogą bagażnika
- SIL – Wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu
- Skórzana kierownica
- Sterowanie radiem z kierownicy
- System alarmowy ze zdalnym sterowaniem
- System audio wysokiej mocy z 6 głośnikami (tylne 2-drożne)
- System Auto Stop
- System dostępu bezkluczykowego
- System multimedialny Honda Connect + (Nawigacja satelitarna Garmin / Odtwarzacz CD)
- Światła do jazdy dziennej LED
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Tryb +R
- Trzecie światło STOP
- Tylny spoiler w kolorze nadwozia (centralny element w kolorze czarnym)
- Uchwyty mocujące w bagażniku
- VSA – System stabilizacji toru jazdy pojazdu
- Zaawansowany system wspomagający kierowcę ADAS (FCW – System ostrzegania przed kolizją, CTM – System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, TSR – System rozpoznawania znaków drogowych, BSI – System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, LDW – System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, HSS – System automatycznych świateł drogowych).
- Zdalne domykanie szyb
- Zdalne składanie lusterek zewnętrznych
- Zestaw naprawczy
- Złącza 2xUSB / HDMI
Wyposażenie dodatkowe:
- Lakier metaliczny
Serdecznie dziękujemy firmie Honda Motor Europe Limited. za udostępnienie samochodu do testu.