MotoNews.pl

Test Honda Civic Type-R

08 listopada 2016

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
honda-civic-type-r 1

Po pięcioletniej przerwie, w ubiegłym roku Honda powróciła do segmentu hot hatch. Ponad 300-konny silnik, sportowy design zewnętrzny, perfekcyjne właściwości jezdne w połączeniu z przestronną, funkcjonalną kabiną, pięciodrzwiowym, praktycznym nadwoziem i pojemnym bagażnikiem sprawiają, że nowy Civic Type-R jest autem wszechstronnym, sprawdzi się zarówno podczas codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym. Zapraszamy na test Honda Civic Type-R.

Test Honda Civic Type-R – wygląd zewnętrzny

Na szczęście japońscy konstruktorzy nie zdecydowali się na minimalizm w postaci subtelnych znaczków czy naklejek wyróżniających Type-R’a z podstawowej gamy Civica i stworzyli nadwozie będące jednoznaczną demonstracją mocy i możliwości drzemiących w sportowym modelu. Każdy element i detal zastosowany w Type-R tworzy nie tylko obłędny, spójny design hot hatcha, ale wpływa również na poprawę jego właściwości aerodynamicznych, jezdnych czy większą wydajność chłodzenia. Potężny tylny spoiler zapewnia dodatkowy docisk i zwiększa przyczepność podczas jazdy z dużą prędkością. Przedni zderzak, splitter, a nawet kształt progów wpływają na optymalne ukierunkowanie strumienia powietrza opływającego nadwozie. Podobną funkcję spełnia dodatkowa osłona podwozia oraz tylny dyfuzor. Dodatkowe wloty powietrza w zderzaku przednim oraz nadkolach pozwalają na lepsze chłodzenie zarówno silnika jak i hamulców. Ukoronowaniem designu zewnętrznego są dwukolorowe 19-calowe dedykowane do tego modelu felgi oraz układ wydechowy z czterema końcówkami.

Personalizację wyglądu Hondy umożliwia jeden z pięciu kolorów nadwozia oraz pakiety stylizacyjne Rally Red i Carbon.

Test Honda Civic Type-R -wnętrze pojazdu

Kabina sportowej Hondy to oczywiście zmodyfikowana wersja bazowej wersji Civica. Mnogość elementów, płaszczyzn, krzywizn i powierzchni na początku może przytłaczać. Panel wskaźników cyfrowych, trzy zegary analogowe, wyświetlacz systemu multimedialnego i pulpit obsługi klimatyzacji wymaga przyzwyczajenia. Spodoba się miłośnikom futurystycznych, innowacyjnych projektów, może zniechęcić natomiast konserwatystów preferujących pospolite rozwiązania. We wnętrzu dominuje połączenie czerwieni z czernią. Modernizacje objęły m.in nowe, rewelacyjne kubełkowe fotele Recaro, czerwone pasy bezpieczeństwa, sportową spłaszczoną u dołu kierownicę, dźwignię zmiany biegów wykonaną z aluminium, czarną podsufitkę oraz kilka innych drobnych detali na fotelach, desce rozdzielczej, konsoli centralnej i boczkach drzwi. Atrakcyjnym dodatkiem jest również aluminiowa tabliczka z numerem konkretnego pojazdu.

Pomimo szeregu zmian podkreślających sportowy charakter Civica (wersja Type-R jest 4-osobowa, zrezygnowano z systemu Magic Seats) kabina Hondy nadal jest przestronna i funkcjonalna, a jej uzupełnieniem jest przepastny bagażnik o pojemności 475 litrów.

Test Honda Civic Type-R – silnik i właściwości jezdne

Jazda Type-R’em to czysta przyjemność. Turbodoładowana, dwulitrowa jednostka benzynowa generująca moc 310 KM i moment obrotowy 400 Nm zapewnia rewelacyjne osiągi w każdych warunkach. Przy wykorzystaniu jej pełnych możliwości po 5.7 sekundach na prędkościomierzu zobaczymy 100km/h, a jego wskazówka zatrzyma się dopiero na pozycji 270km/h. Wysilona jednostka współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Precyzja działania i krótki skok dźwigni wybierania przełożeń (zaledwie 40mm) idealnie pasują do sportowego charakteru modelu. Zmodyfikowane zawieszenie oraz szerokie opony (235/35 R19) sprawiają, że pomimo napędu tylko na przednią oś moc jest optymalnie przenoszona na nawierzchnię.

Niska pozycja za kierownicą (siedziska foteli obniżone o 20 mm, podłoga o 10 mm), kubełkowe fotele i sportowa kierownica współgrają z możliwościami pojazdu. Tam gdzie w standardowych Civicach znajdziemy przycisk Econ, w Type-R znajduje się czerwony przycisk +R. Po jego aktywacji podświetlenie zegarów zmienia się z białego na czerwone, system Auto Stop zostaje dezaktywowany, reakcje silnika stają się bardziej dynamiczne, wspomaganie kierownicy jest mniejsze, zawieszenie z układem aktywnych amortyzatorów staje się jeszcze twardsze a układ kontroli stabilności jazdy reaguje później. Aby skutecznie zatrzymać 310-konną Hondę zastosowano skuteczny układ hamulcowy sygnowany przez firmę Bremo.

Podczas testowania możliwości sportowej Hondy przydatne okazują się również informacje wyświetlane na ekranie i-Mid. Możemy na nim obserwować aktualne przeciążenie i ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pedału przyśpieszenia, ciśnienie doładowania, temperaturę płynu chłodzącego, ciśnienie oleju oraz mierzyć czas okrążenia, przyspieszenia od 0 do 100km/h lub na dystansie ¼ mili.

Test Honda Civic Type-R – podsumowanie

Przyjemność posiadania Civica w wersji Type-R wiąże się z wydatkiem 146 800 zł. Na tle konkurencji: Ford Focus RS (350 KM / 152 150 zł), Peugeot 308 GTI (272 KM / 132 900 zł), Seat Leon Cupra (290 KM / 124 700 zł), VW Golf R (300 KM / 163 230 zł) to atrakcyjna propozycja. Civic nie ma napędu na obie osie jak Focus lub Golf, ale pomimo tego charakteryzuje się świetnymi właściwościami jezdnymi, posiada zdecydowanie ciekawszy design zewnętrzny i bardziej innowacyjne wnętrze. Dodatkowo, egzemplarze z polskich salonów na rynku wtórnym osiągają wysokie wartości odsprzedaży, co nawet w tym segmencie w którym wybór pojazdu podyktowany jest raczej emocjami a nie rozsądkiem ma znaczenie.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy

  •  Pojemność skokowa – 1996 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 228 (310) przy 6500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2500

Pojemność zbiornika paliwa:

50 litrów

Wymiary

  •  Długość (mm) – 4390
  • Wysokość (mm) – 1466
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1878
  • Szerokość z lusterkami (mm) – 2065
  • Rozstaw osi (mm) – 2594

Napęd

– przód

Układ kierowniczy

– ze wspomaganiem

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/35
  • Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)

  •  Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – od 1382 do 1397
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1700

Pojemność bagażnika:

475 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu
  • Aluminiowe nakładki pedałów
  • Aluminiowe obręcze kół 19”
  • Aluminiowy drążek zmiany biegów
  • Antena w kształcie płetwy rekina
  • Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
  • Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
  • BA – Układ wspomagania siły nagłego hamowania
  • Bezprzewodowy system obsługi telefonu Bluetooth® (HFT)
  • Boczne poduszki powietrzne (Przód)
  • Centralny zamek z możliwością wyboru trybu otwierania drzwi
  • CTBA – System aktywnego hamowania w ruchu miejskim
  • Czarna podsufitka
  • Czasowy wyłącznik świateł
  • Czujniki parkowania w kolorze nadwozia (Przód i Tył)
  • Delikatne czerwone podświetlenie drzwi z przodu
  • Dokładka przedniego zderzaka, progi oraz tylny dyfuzor w kolorze czarnym
  • Dolna osłona chłodnicy pokryta siatką
  • DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
  • Emblemat TypeR (przód oraz tył)
  • EPS – Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego
  • Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb przednich
  • Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb tylnych
  • Gniazdo zasilania (Centralna konsola)
  • Gniazdo zasilania (Przedni panel)
  • HSA – System wspomagania ruszania na wzniesieniu
  • Immobilizer
  • Kamera cofania
  • Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID
  • Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Kubełkowe sportowe fotele w kolorze czerwono-czarnym (wykończenie alkantara)
  • Kurtyny powietrzne (Przód i Tył)
  • Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
  • Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy
  • Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
  • Odbiornik radia cyfrowego DAB+
  • Opony 235/35 R19
  • Oświetlenie bagażnika
  • Oświetlenie do czytania (przód)
  • Oświetlenie wnętrza w podsufitce
  • Podświetlenie lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
  • Podświetlenie zegarów w kolorze białym (czerwony po uruchomieniu trybu +R)
    Półka bagażnika
  • Przedni układ hamulcowy firmy Brembo (czterotłoczkowe zaciski)
  • Przednia poduszka powietrzna kierowcy i-SRS
  • Przednia poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem
  • Przednie reflektory LED
  • Przednie światła przeciwmgielne
  • Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Przyciemnione szyby tylne
  • Schowek pod podłogą bagażnika
  • SIL – Wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu
  • Skórzana kierownica
  • Sterowanie radiem z kierownicy
  • System alarmowy ze zdalnym sterowaniem
  • System audio wysokiej mocy z 6 głośnikami (tylne 2-drożne)
  • System Auto Stop
  • System dostępu bezkluczykowego
  • System multimedialny Honda Connect + (Nawigacja satelitarna Garmin / Odtwarzacz CD)
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Tryb +R
  • Trzecie światło STOP
  • Tylny spoiler w kolorze nadwozia (centralny element w kolorze czarnym)
  • Uchwyty mocujące w bagażniku
  • VSA – System stabilizacji toru jazdy pojazdu
  • Zaawansowany system wspomagający kierowcę ADAS (FCW – System ostrzegania przed kolizją, CTM – System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, TSR – System rozpoznawania znaków drogowych, BSI – System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, LDW – System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, HSS – System automatycznych świateł drogowych).
  • Zdalne domykanie szyb
  • Zdalne składanie lusterek zewnętrznych
  • Zestaw naprawczy
  • Złącza 2xUSB / HDMI

Wyposażenie dodatkowe:

  • Lakier metaliczny

Serdecznie dziękujemy firmie Honda Motor Europe Limited. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert