Japoński producent o ponad stuletniej historii obecny jest na polskim rynku od niemal 20 lat. Obecnie oferuje siedem modeli z czego trzy skierowane do miłośników jazdy po nieutwardzonych drogach. Największą i najdroższą Grand Vitarę, crossover SX4 i małą terenówkę – Jimny. Grand Vitara to duży SUV oferujący obszerną przestrzeń pasażerską i napęd 4×4, SX4 posiadający również napęd na obie osie jest mimo wszystko modelem którego naturalnym środowiskiem jest miasto. Jimny w porównaniu do dwóch pozostałych modeli wygląda jak mały archaiczny, kanciasty samochód zabawka. Pomimo wydawałoby się nowocześniejszych i atrakcyjniejszych konkurentów w ofercie producenta z kraju kwitnącej wiśni, Jimny nieprzerwanie od 1999 roku znajduje kolejnych klientów. Produkowany od 12 lat następca modelu Samurai odziedziczył prosty wygląd i właściwości terenowe, które pozytywnie zaskoczą niejednego fana offroadu. Niepozorny z wyglądu model japońskiego producenta w przystępnej cenie oferuje pełnowartościowy samochód terenowy, który poradzi sobie w każdych warunkach.
Wygląd zewnętrzny
Sylwetka Jimnego od razu zdradza, że priorytetową kwestią dla projektantów były właściwości terenowe. Nie znajdziemy tutaj popularnych obłości, spoilerów czy zbędnych przetłoczeń. Jest prosto i praktycznie. Potężne opony w dużych nadkolach, krótki zwis przedni i tylny czy podwyższone nadwozie to cechy oczekiwane w tego typu pojeździe. Wysoko umieszczone reflektory ułatwią jazdę po słabo oświetlonych drogach, a bardzo duże lusterka wsteczne zapewnią doskonała widoczność do tyłu. Surowe, małe nadwozie ma tą dodatkową zaletę, że ułatwia poruszanie się i manewrowanie w trudnym terenie. Długość 3645 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1705 mm czyni go jedną z najmniejszych terenówek na rynku. Dzięki typowym dla terenowego auta kształtom Jimny może pochwalić się kątem natarcia 37 stopni, kątem rampowym 31 stopni oraz kątem zejścia 46 stopni. Srebrne relingi dachowe, oryginalny przedni wlot powietrza oraz mocowanie koła zapasowego na drzwiach bagażnika to elementy dodatkowo uatrakcyjniające bryłę Jimnego.
Wygląd wewnętrzny
Przestrzeń pasażerska małego Suzuki to czarne dobrze spasowane plastiki ze srebrnymi dodatkami oraz dobrej jakości skórzano-materiałowa tapicerka. Trójramienna pokryta skórą kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach, niestety nie posiada regulacji położenia. Na konsoli centralnej znajduje się radioodtwarzacz, panel sterowania klimatyzacją i nawiewem oraz przyciski do wyboru napędu. Atutem wnętrza jest duża powierzchnia szyb, która oprócz tego że zapewnia kierowcy doskonałą widoczność w każdym kierunku to dodatkowo czyni wnętrze idealnie doświetlonym.
Z przodu kierowca i pasażer będą podróżowali w komfortowych warunkach. Fotele przednie posiadające regulację wzdłużną oraz regulację oparcia pozwalają zająć wygodną pozycję. Z tyłu daje o sobie znać niewielka długość nadwozia – tutaj jest zdecydowanie mniej miejsca. Pomimo praktycznej regulacji oparć tylnych foteli, będą tam podróżowały wygodnie jedynie osoby niskie lub dzieci.
Za tylnymi fotelami znajduje się niewielkich rozmiarów bagażnik o pojemności 113 litrów, który po złożeniu oparć foteli możemy powiększyć do 816 litrów. Dostęp do bagażnika ułatwiają duże otwierane na bok drzwi na których zamontowano koło zapasowe.
Suzuki Jimny jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Club, Comfort oraz Elegance. W najuboższej wersji Club na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: ABS, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego oraz klimatyzację. Wersja Comfort to dodatkowo elektrycznie sterowane szyby i lusterka, zamek centralny, radioodtwarzacz CD ora podgrzewane przednie fotele. Najbogatsza wersja Elegance którą miałem możliwość testować posiadała 15 calowe felgi aluminiowe, przednie światła przeciwmgielne oraz tapicerkę skórzano-materiałową.
Silnik i właściwości jezdne
Właściwości terenowe Suzuki to największy potencjał małego Japończyka. Nadwozie na ramie nośnej oraz zawieszenie zależne ze sztywnymi mostami sprawiają że Jimny poradzi sobie w trudnym terenie. Opony terenowo-szosowe, czterostopniowa automatyczna skrzynia biegów i silnik benzynowy o małej pojemności to ciekawe zestawienie posiadające swoje zalety i wady. Opony tzw. mieszane spisują się świetnie w terenie, na kopnym piasku lub błocie, niestety na drogach asfaltowych przy większych prędkościach stają się głośne i nie zapewniają wystarczającego komfortu podróży. Na takich oponach jazda małą japońską terenówką z prędkością przekraczającą 100 km/h staje się nerwowa i nieprzyjemna. Zawieszenie Jimnego w połączeniu z tymi oponami to duet, który najlepiej czuje się na nieutwardzonych nawierzchniach.
Jednostka benzynowa o pojemności 1328 cm³ w którą wyposażony jest Jimny oferuje 85 KM mocy i 110 Nm momentu obrotowego dostępnego przy 4100 obr/min. Wartości czasu przyspieszenia do pierwszych 100km/h na poziomie 17,2 sek. oraz prędkość maksymalna 135 km/h wystarczą do sprawnego poruszania się w terenie.
Czterostopniowa automatyczna przekładnia współpracująca z tak małym silnikiem benzynowym to w aucie terenowym rzadkość, która jednak w Jimnym funkcjonuje dobrze. W codziennym użytkowaniu na zatłoczonych miejskich ulicach rzadko odczujemy brak mocy lub elastyczności jednostki. Automat zmienia biegi dość płynnie bez zbędnej zwłoki lub szarpnięć. W przekładni tej mamy do dyspozycji oprócz położenia D oferującego 4 przełożenia jeszcze trzy inne tryby umożliwiające dostosowanie pracy skrzyni do swoich potrzeb: zakres trzybiegowy używany do jazdy w górę lub w dół wzniesienia o małym nachyleniu, zakres dwubiegowy zapewniający większą siłę napędową podczas pokonywania wzniesień oraz umożliwiający mocniejsze hamowanie silnikiem oraz oznaczony literą L zakres jednobiegowy. Ostatnie położenie skrzyni biegów ma zastosowanie w przypadku kiedy chcemy wykorzystać maksymalną siłę napędową oraz maksymalne hamowanie silnikiem na bardzo stromych zjazdach.
Suzki Jimny posiada napęd na cztery koła Drive Action 4×4 składający się ze skrzynki rozdzielczej z synchronizatorem oraz pneumatycznych sprzęgieł piast kół. Dzięki temu przy prędkościach nie przekraczających 100km/h i jeździe na wprost możemy za pomocą przycisków na konsoli centralnej przełączać pomiędzy napędem na jedną lub obie osie (2WD lub 4WD). Przełączenie napędu w tryb 4WD-L gdzie moc doprowadzana jest do przedniego i tylnego mostu z redukcją prędkości obrotowej wymaga zatrzymania pojazdu. Masa własna małego Suzuki wynosząca 1075 kg, małe zwrotne nadwozie charakteryzujące się promieniem skrętu 4,9 metra oraz układ napędowy Drive Action 4×4 czynią z Jimnego wszechstronny pojazd terenowy.
Silnik benzynowy w połączeniu z automatyczną przekładnią według producenta potrzebuje 9 litrów benzyny na pokonanie 100 kilometrów w mieście. W cyklu mieszanym Suzuki powinien spalić 7,3 litra/ 100 km, a w cyklu pozamiejskim 6,3 litra/ 100 km. Dane podane w katalogach, co zdarza się rzadko, znalazły potwierdzenie w teście.
Podsumowanie
Ceny Suzuki Jimny zaczynają się od 54 900 zł. Mały samochód terenowy dostępny jest z jednym silnikiem benzynowym i skrzynią pięciostopniową manualną lub czterostopniową automatyczną. Wersja testowana to najdroższa propozycja z cennika, którą wyceniono na 65 900 zł.
Grupą docelową dla Jimnego nie są osoby poszukujące modnego, wymuskanego stylistycznie SUVa, który tylko w katalogach producenta będzie udawał terenówkę. To auto dla klienta gotowego na wyrzeczenia w codziennym użytkowaniu (mniejsza kabina, mniejszy komfort jazdy po asfalcie) lecz szukającego samochodu terenowego za rozsądne pieniądze, który poradzi sobie w każdych warunkach.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik
– benzynowy
– Pojemność skokowa – 1328 cm³,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) –62,5 (85) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 110 przy 4100,
Osiągi
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 17.2,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9.0,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6.3,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 7.3,
– Emisja CO2 (g/km) – 167.
Pojemność zbiornika paliwa: – 40 l.
Wymiary:
– Długość (mm) – 3645,
– Wysokość (mm) – 1705,
– Szerokość (mm) – 1600,
– Rozstaw osi (mm) – 2250,
– Rozstaw kół przednich(mm) – 1355,
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1365,
Napęd:
– 4×4
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 9.8,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/70R15,
– Standardowe obręcze kół – 15 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1075 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1420kg,
Pojemność bagażnika: – 113 l.
– po złożeniu tylnej kanapy – 816l.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Aluminiowe obręcze kół – 15\”
- Belki wzmacniające w drzwiach bocznych
- Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
- Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
- Dodatkowe światło STOP
- Dzielone i składane oparcia tylnych siedzeń (50:50)
- Elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich
- Głośniki szerokopasmowe 2 szt.
- Gniazdo 12V
- Immobilizer
- Instalacja radiowa z anteną
- Kieszenie w drzwiach
- Klimatyzacja manualna
- Mechanizm Walk-in ułatwiający zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach (w fotelu pasażera z przodu)
- Obrotomierz
- Obudowy lusterek i klamki – w kolorze nadwozia
- Ogrzewanie tylnej szyby
- Panele wykończeniowe drzwi profilowane, wykończone tkaniną
- Podgrzewane fotele przednie
- Przednie światła przeciwmgłowe
- Radioodtwarzacz CD
- Regulacja wysokości mocowania pasów bezpieczeństwa przednich foteli
- Regulacja wysokości świecenia reflektorów
- Relingi dachowe – srebrno/czarne
- Schowek pod podłogą bagażnika
- System ABS + EBD
- Szyby atermiczne
- Tapicerka siedzeń – skórzana z elementami tekstylnymi
- Tarczowa osłona koła zapasowego
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napinającej z przodu
- Tylne półki boczne z uchwytami do napojów
- Tylne światło przeciwmgłowe
- Wspomaganie hamowania awaryjnego BAS
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wycieraczka tylnej szyby ze spryskiwaczem
- Zagłówki na tylnych siedzeniach
- Zderzaki / nadkola / listwy drzwiowe i progowe – w kolorze nadwozia
Test przeprowadzony w dniach 14-18 kwiecień 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.