Zapraszamy na test Infiniti Q60. Q60 to sportowe luksusowe coupe, które możemy zaliczyć do grona aut z segmentu G . To samochody sportowe charakteryzujące się rozwiązaniami technicznymi, umożliwiającymi uzyskanie właściwości pojazdów wyczynowych. Jednocześnie zachowują cechy pozwalające eksploatować go w typowych warunkach drogowych.
Prezentowany model to następca G37 Coupe. Od 2013 wszystkie pojazdy tej niszowej na rynku polskim japońskiej marki, oznaczane są literą „Q”. Produkowane od 2014 roku coupe po dwóch latach obecności na rynku przeszło facelifting. Pierwszy raz, zmodernizowane Q60, zaprezentowane zostało w styczniu 2016 roku na salonie samochodowym w Detroit, jako jego druga generacja. Zaprojektowane przez Shinichiro Irie, produkowane jest w fabryce Infiniti w japońskim Tochigi.
W konstrukcji pojazdu wykorzystano płytę podłogową Nissan FM Platform. Model dostępny jest jako zamknięte nadwozie typu coupe, ale już niebawem będzie można go nabyć również w odmianie kabriolet. W modelu może pracować jeden z dwóch doładowanych silników benzynowych: 2.0t o mocy 211KM i 3.0 V6 o mocy 405KM. Pierwsza jednostka to efekt współpracy Infiniti z marką Mercedes. Druga to już jednak w pełni japońska konstrukcja.
Oferowany jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Premium, Premium Tech, Sport oraz Sport Tech. Wyjątkowe osiągi i dynamika poruszania się po drodze oraz śmiały design to cechy wyróżniające testowany model. Konkurencji na rynku niema za wiele, jest między innymi BMW 430i, ale najpoważniejsza to japoński produkt Lexus RC.
Test Infiniti Q60 – wygląd zewnętrzny
Stylistycznie sportowe coupe Infiniti bazuje na rozwiązaniach znanych z innych modeli marki a jego charakter powoduje, że staje się ono luksusową wizytówką marki. Auto znacząco wyróżnia się wśród aut współuczestniczących w ruchu drogowym. Muskularna sylwetka bryły nadwozia ze swoimi liniami oraz wąskimi szybami bocznymi podkreśla sportową naturę modelu. Długa pokrywa komory silnika, linia dachu łagodnie przechodząca w szybę tylną oraz subtelnie wkomponowany spoiler w pokrywę bagażnika nadają bryle dynamicznego wyglądu. Ten efekt podkreślają: kształt szyby bocznej tylnej i jak przystało na auto tego typu szeroki rozstaw osi oraz niski prześwit.
Konstruktorzy projektując prezentowany pojazd poświęcili uwagę nie tylko stylistyce. Zminimalizowali też opory powietrza i uzyskali współczynnik oporu aerodynamicznego Cx=0,29, co jest bardzo dobrym wynikiem. Chromowane obramowanie szyb bocznych, klamek zewnętrznych drzwi oraz listew przy nadkolach przednich wraz z 19 calowymi aluminiowymi tarczami kół w kolorze tytanu dodają autu elegancji i cech auta luksusowego. Czerwone zaciski tarcz hamulcowych dają jasny przekaz, że mamy do czynienia z samochodem o osiągach sportowych.
Sportowy, masywny zderzak przedni z błyszczącą, czarną kratą wlotu powietrza, wykończoną chromowaną szeroką obwódką oraz reflektory LED o kształcie inspirowanym ludzkim okiem, to elementy charakteryzujące przednią część nadwozia. Masywny zderzak, zachodzące na poszycia boczne tylne lampy LED, centralnie umieszczone chromowane logo i nazwa marki oraz dwie duże chromowane końcówki wydechu to główne elementy cechujące wygląd tylnej części nadwozia. Infiniti Q60 emanuje śmiałym designem, atletycznym wyglądem, elegancją, która w finezyjny sposób łączy się z dynamicznym wyglądem.
Test Infiniti Q60 – wnętrze samochodu
Wnętrze Q60 przesycone zostało nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i sportowymi akcentami. Na fotelach przednich siedzi się dość nisko. Mimo to widoczność dla kierowcy jest praktycznie wzorowa we wszystkich kierunkach. Oparcia oraz siedziska zostały tak wyprofilowane, aby poruszanie się w sposób dynamiczny po krętych drogach zapewniało bardzo dobre trzymanie sylwetki. Elektrycznie sterowna regulacja w ośmiu kierunkach pozwala na idealne dopasowanie pozycji do jazdy. Pokryte przyjemną w dotyku skórą fotele przednie zapewniają komfort na wysokim poziomie, miejsca z przodu jest pod dostatkiem.
Tylna kanapa poprzez profil siedziska to wyraźnie zaznaczone miejsce dla dwóch osób. W tylnej części kabiny podróżowanie na dłuższych trasach może okazać się jednak nieco uciążliwe zwłaszcza dla wysokich osób. Spowodowane jest to nisko opadającym dachem, co skutkuje ograniczoną przestrzenią na głowy.
Za obszytą skórą wielofunkcyjną kierownicą znajduje się tradycyjny panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza. Pomiędzy nimi umiejscowiony został kolorowy ekran komputera pokładowego. Oprócz podstawowych danych może prezentować informacje z systemów bezpieczeństwa jak i nawigacji. Uwagę przykuwa połączona z deską rozdzielczą konsola centralna. W środkowej części kokpitu dominują dwa duże, kolorowe, dotykowe wyświetlacze. Umiejscowiono je jeden nad drugim o przekątnej odpowiednio 7 i 8 cali. Górny wyświetla informacje dotyczące parametrów jazdy oraz wykorzystywany jest przez system nawigacji satelitarnej. Dolny natomiast obsługuje system multimedialny, bluetooth, audio, telefon oraz klimatyzację automatyczną.
Ergonomia w modelu zasługuje na pochwałę. Wszystkie przyciski i pokrętła są praktycznie pod ręką. Sposób sterowania systemami i układami, w jakie wyposażone zostało auto jest w większości przypadków łatwy i intuicyjny. Pod względem stylistycznym kabina prezentuje się okazale. Elementy wykończeniowe z włókien węglowych, aluminium oraz czarnego połyskującego plastiku nadają wnętrzu specyficznego charakteru oraz elegancji. Wykończenie deski rozdzielczej, konsoli centralnej oraz boczków drzwi skórą podkreśla przynależność pojazdu do segmentu aut premium.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowana technologia aktywnej redukcji hałasu. Tworzy w kabinie prawie idealne warunki do słuchania muzyki. Wyposażenie modelu w nowy system audio Bose® Performance Series powinien zadowolić niejednego audiofila.
Trudno powiedzieć o Q60, że to auto funkcjonalne przeznaczone do wykonywania wielu zadań, a o praktyczności świadczą głównie możliwości przewozu różnego rodzaju ładunków. W samochodach o nadwoziu typu coupe objętość przestrzeni ładunkowej to raczej sprawa drugorzędna. Testowany pojazd dysponuje bagażnikiem o niewielkim otworze załadunkowym i standardowej pojemności 342 litrów, co i tak jest niezłym wynikiem. Infiniti Q60 to auto o dobrze zaprojektowanym wnętrzu, które urzeka swoją nowoczesną stylistyką i jednocześnie komfortem oraz elegancją, pozostawiając po sobie bardzo dobre wrażenie.
Test Infiniti Q60 – silnik i właściwości jezdne
Sercem Infiniti Q60 jest podwójnie doładowany (Twin Turbo) silnik o widlastym układzie cylindrów V6 i pojemności skokowej 2997 ccm. Generuje on maksymalną moc 405 KM przy 6400 obr./min. Charakteryzuje się momentem 475 Nm w dość szerokim zakresie prędkości obrotowej od zaledwie 1600 do aż 5200 obr./min.. Parametry te wraz z nowymi rozwiązaniami technicznymi pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 5 sekund.
Bezpośredni wtrysk paliwa, chłodzony układ turbodoładowania, nowa konstrukcja łopatek turbiny przekładają się na bardzo szybką reakcję jednostki napędowej na wciśnięcie pedału przyśpieszenia. Dynamika silnika, jego osiągi to cechy, które dają kierowcy wspaniałe doznania z jazdy i często wywołują uśmiech na jego twarzy. Należy jeszcze zaznaczyć wysoką kulturę pracy oraz znakomite wyciszenie komory silnika.
Użytkownik pojazdu może dostosować parametry pracy układu kierowniczego, silnika i zawieszenia do warunków panujących na drodze przez wybór odpowiedniego trybu: Standard, Snow, ECO, Sport, Sport+ oraz Personal. Napęd z silnika kierowany jest na wszystkie koła (AWD – All-Wheel Drive). Rozdział momentu na poszczególne osie następuje w ten sposób, że podczas dynamicznej jazdy 100% kierowane jest na koła tylne, a w razie konieczności nawet do 50% może zostać przekazane na przednią oś. W przekazywaniu napędu na koła jezdne pośredniczy bardzo sprawnie i szybko działająca 7 biegowa przekładnia automatyczna. Możemy nią również sterować w sposób sekwencyjny za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy.
Prezentowany model wyposażony został w dynamiczne, elektronicznie sterowane zawieszenie (DDS – Dynamic Digital Suspension). W zależności od wybranego trybu jazdy oraz przechyłów czy ugięć nadwozia system ustawia odpowiednie parametry tłumienia i sztywności układu. Infiniti Q60, jako pierwszy wyposażony został w innowacyjny system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS). Nieprzerwanie i precyzyjnie dokonuje korekt i reguluje działanie układu kierowniczego. Działa on płynnie, precyzyjnie oraz bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicą i zapewnia dużą łatwość prowadzenia. Pokonując zakręty odnosi się wrażenie, że auto jest przyklejone do nawierzchni.
Układ hamulcowy został dostosowany do osiągów i właściwości jezdnych testowanego auta. Wyposażony w system zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) działa bardzo skutecznie i automatycznie reaguje na zmienne warunki. Q60 to auto, które prowadzi się stabilnie i pewnie dając kierowcy poczucie pełnej nad nim kontroli a przy tym potrafi zapewnić wiele radości ze sportowej jazdy.
Test Infiniti Q60 – podsumowanie
Q60 to pojazd zaprojektowany zgodnie z poczuciem estetyki nabywców aut z segmentu premium. Łączy wyrafinowaną stylistykę nadwozia typu coupe z wygodą i nowoczesnym designem wnętrza. Model stworzony dla osób poszukujących indywidualności. Charakteryzuje się dynamicznym i eleganckim wyglądem, bogatą kompletacją wyposażenia, porywającymi osiągami, cechami auta sportowego oraz przyjemnością z prowadzenia.
Samochód kojarzony jest z klasą GT, czyli aut luksusowych, sportowych o wysokich osiągach, przygotowany do jazdy na długie dystanse. Najtańsza odmiana to wydatek 184 500 złotych za auto napędzane silnikiem 2.0t w wersji Premium. Prezentowana wersja Q60S Sport Tech to już jednak koszt przekraczający sumę 307 000 złotych. Jednak luksusowe warunki podróżowania, reprezentacyjna bryła nadwozia o dynamicznym designie, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz zastosowane technologie wspomagania kierowcy to zdecydowane atuty nowego Infiniti.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik
- benzynowy V6 z systemem DOHC
- Pojemność skokowa (ccm) – 2997
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 298 (405) przy 6400
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 475 w zakresie 1600-5200
- Rodzaj zasilania –bezpośredni wtrysk paliwa
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 250
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 5,0
Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 13,3
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7,1
- Cykl mieszany (l/100 km) – 9,4
- Emisja CO2 (g/km) – 210
Pojemność zbiornika paliwa
- Litrów – 80
Wymiary
- Długość (mm) – 4690
- Szerokość (mm) – 2052
- Wysokość (mm) – 1390
- Rozstaw osi (mm) – 2850
Napęd
- Na cztery koła AWD
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 245/40 R19
- Standardowe obręcze kół (“) – 19
Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 2265
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1877
Pojemność bagażnika
- Standardowa (litry) – 342
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport Tech. Wyposażenie standardowe:
- 6 poduszek powietrznych (przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera; przednie boczne, dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące biodra i klatkę piersiową; kurtyny powietrzne przednie i tylne)
- Adaptacyjna klimatyzacja dwustrefowa z automatyczną recyrkulacją powietrza i filtrem impregnowanym polifenolem z winogron
- Aktywna kontrola trakcji (ATC – Active Trace Control
- Aktywny asystent toru jazdy (ALC – Active Lane Control)
- Aluminiowe pedały i podpórka na stopę
- Automatyczne włączanie reflektorów
- Automatycznie podnosząca się maska, która zwiększa strefę ochronną w razie zderzenia z pieszym
- Bezprzewodowy transfer muzyki Bluetooth®
- Dwa gniazdka 12 V w konsoli centralnej
- Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD – Electronic Brake force Distribution), system kontroli trakcji (TCS – Traction Control System)
- Elektryczne szyby w przednich drzwiach, opuszczane jednym naciśnięciem przycisku, z funkcją zamykania inteligentnym kluczykiem (I-Key) i systemem zapobiegającym przycięciu palców
- Elektrycznie składane i przesuwane fotele przednie – duże ułatwienie przy zajmowaniu tylnych siedzeń
- Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego oraz szerokości boków i z ręcznie przedłużanym siedziskiem
- INFINITI InTouch
- Inteligentny kluczyk I-Key z systemem Smart Access, funkcją otwierania bagażnika i poszerzoną pamięcią
- Inteligentny tempomat z pełnym zakresem prędkości
- Kolumna kierownicy z elektryczną regulacją wysokości i oddalenia
- Lusterka zewnętrzne w kolorze karoserii, ze zintegrowanymi kierunkowskazami LED
- Lusterko wsteczne z funkcją automatycznego przyciemniania
- Nawiew klimatyzacji na tył
- Odtwarzacz płyt CD
- Ogranicznik prędkości
- Opony Run Flat 245/40 R19 94W
- Oświetlenie otoczenia
- Panoramiczna kamera 360° (AVM – Around View Monitor) z czujnikami, funkcją wykrywania ruchomych obiektów (MOD – Moving Object Detection) i asystentem parkowania
- Pedał ekologiczny
- Perforowane podwójne końcówki wydechowe z chromowym wykończeniem
- Płynna blokada ruchu drzwi
- Podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz składane
- Podgrzewane przednie fotele
- Podsufitka z czarnej tkaniny
- Podwójne ekrany dotykowe (ośmio- i siedmiocalowy LCD z wejściem VGA)
- Pokryta zszywaną skórą dźwignia zmiany biegów z wykończeniami z matowego chromu i czarnego lakieru
- Połączenie USB/iPod i wejście AUX-RCA
- Prewencyjny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych
- Przedni podłokietnik ze schowkiem i uchwytem na napoje
- Przednie i tylne czujniki parkowania z wyświetlaczem
- Przednie pasy bezpieczeństwa z systemem pre-crash
- Przełącznik trybu jazdy INFINITI
- Przyciemniane szyby z filtrem UV
- Przycisk zapłonu
- Reflektory w technologii LED z automatyczną regulacją wysokości i światłami do jazdy dziennej
- Składane oparcia tylnych siedzeń
- Sportowa kierownica pokryta skórą, ze szwami krzyżowymi i wykończeniami z matowego chromu
- Sportowe fotele przednie z regulacją elektryczną w ośmiu kierunkach
- Sportowe, przeciwstawne zaciski hamulcowe w kolorze czerwonym
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla przednich i tylnych foteli
- System alarmowy z immobilizerem
- System audio z serii BOSE® Performance z trzynastoma głośnikami
- System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering)
- System doświetlania zakrętów (AFS – Adaptive Front-lighting System)
- System dynamicznej elektronicznej kontroli zawieszenia
- System ISOFIX z pasem top-tether umożliwiający mocowanie fotelików dziecięcych na tylnych siedzeniach
- System kontroli dynamiki pojazdu (VDC – Vehicle Dynamic Control)
- System monitorujący i wyświetlający poziom ciśnienia w poszczególnych oponach (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System
- System nawigacji INFINITI przekazujący informacje o ruchu drogowym, z funkcją sterowania głosem (do obsługi nawigacji) oraz radio cyfrowe
- System opóźnionego wyłączania oświetlenia
- System ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW – Lane Departure Warning)
- System ostrzegania przed kolizjami z przodu
- System ostrzegania przewidujący kolizję z przodu
- System rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition)
- System start-stop
- System sterowania głosem (tylko do obsługi funkcji audio)
- System zapobiegania kolizjom z tyłu (BCI – Back-up Collision Intervention)
- System zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP – Lane Departure Prevention)
- Systemy ostrzegania przed martwym polem (BSW – Blind Spot Warning) i eliminacji martwego pola (Blind Spot Intervention™)
- Światła przeciwmgielne w technologii LED (przód i tył)
- Tapicerka ze skóry typu semianilina
- Tarcze kół aluminiowe 3D, pokryte ciemnym chromem, 19×9”
- Technologia Bluetooth® do komunikacji z telefonami komórkowymi
- Technologia Smart Beam
- Technologie aktywnej redukcji hałasu i aktywnego wzmacnianie dźwięku
- Tylne światła w technologii LED
- Układ ułatwiający ruszanie pod górę
- Układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS – Anti-lock Braking System) na cztery koła,
- Wielofunkcyjna kierownica
- Wspomaganie hamowania (BA – Brake Assist)
- Wspomaganie kontroli dystansu (DCA – Distance Control Assist)
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie progów przednich drzwi INFINITI Aluminium
- Wykończenie wnętrza włóknem węglowym
- Zapamiętywanie ustawienia fotela kierowcy, kolumny kierownicy i lusterek bocznych, połączone z pamięcią inteligentnego kluczyka (I-Key)
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport Tech posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego. Test przeprowadzony w dniach 10 – 16 maja 2017 r. Serdecznie dziękujemy firmie Infiniti Polska za udostępnienie samochodu do testu.