Nowy Fiat Tipo to nowoczesne, funkcjonalne i komfortowe auto oferowane w przystępnej cenie. Model zaliczany jest do klasy średniej niższej tak zwanego segmentu samochodów kompaktowych. Zapewniają one względny komfort i w miarę dużą przestrzeń ładunkową oraz charakteryzują się zwartą kompaktową budową.
Model swą nazwę otrzymał po aucie produkowanym w latach 1988-1995 prawdopodobnie, aby nawiązać do sukcesu rynkowego, jaki osiągnął w owym czasie. Obecna odmiana zaprezentowana została po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Stambule w maju 2015 roku. Następca modelu Linea produkowany jest w mieście Bursa, w północno-zachodniej Turcji.
Nowa gama modelu składa się z trzech wersji nadwoziowych: hatchback, sedan oraz kombi. Konstrukcja oparta została na zmodernizowanej platformie podłogowej Fiata 500L. Oficjalna premiera prezentowanej odmiany typu hatchback miała miejsce w Genewie w marcu 2016 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych.
Włoskiemu producentowi należy się pochwała za stworzenie pojazdu o eleganckiej linii nadwozia, dobrze wyposażonego, w niskiej cenie, która może sugerować, że jest to tzw. auto budżetowe. Oferta jest dość zróżnicowana, o czym świadczyć może gama jednostek napędowych, do której zaliczamy: trzy silniki benzynowe 1.4 90KM, 1.4 120KM i 1.6 110KM oraz dwa wysokoprężne 1.3 95KM i 1.6 120KM.
W napędzie na koła przednie może pośredniczyć jedna z trzech skrzyń biegów: manualna, automatyczna lub dwusprzęgłowa skrzynia biegów DDCT (dual dry clutch automatic transmission). Wszystkie dysponujące sześcioma przełożeniami. Tipo proponowane jest klientom w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Pop, Easy oraz Lounge. Tak bogata oferta powoduje możliwość dopasowania pojazdu do indywidualnych potrzeb nabywcy.
Przed modelem spore wyzwanie rynkowe, ponieważ konkurencję ma bardzo dużą. Możemy do niej zaliczyć między innymi takie pojazdy jak: Citroen C-Elysee, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee’d, Skoda Rapid, Toyota Auris czy też Volkswagen Golf VII.
Test Fiat Tipo – wygląd zewnętrzny
Stylistyka auta jest nowoczesna, dynamiczna i elegancka. Nadwozie charakteryzuje się płynnymi i łagodnymi liniami. Przednia część to ciekawie zaprojektowana wypukła krata wlotu powietrza, wykończona chromowanymi akcentami.
Wąskie, zachodzące na błotniki reflektory z diodowymi światłami jazdy dziennej, subtelnie wkomponowane w dolną część zderzaka lampy przeciwmgielne oraz chromowana listwa łącząca lampy przednie to cechy, które nadają autu eleganckiego wyglądu. Efekt ten podkreślają 17 calowe aluminiowe tarcze kół wraz z chromowanymi klamkami i listwami wykończeniowymi szyb bocznych.
Profil modelu, przetłoczenia boczne, uniesiony lekko ku górze zderzak tylny oraz duży spoiler dachowy nadają sylwetce dynamicznego charakteru. Masywny zderzak, wąskie lampy tylne oraz szeroka, zespolona z szybą pokrywa komory bagażnika, podkreślają wcześniej wspomniane cechy auta.
Tipo to hachback o klasycznych liniach bryły nadwozia, który prezentuje się zgrabnie i naprawdę korzystnie. Wymiary testowanej odmiany to: długość – 4368 mm, szerokość – 1792 mm oraz wysokość – 1495 mm. Dość prosty, a zarazem nowoczesny design może być atutem pojazdu. Priorytetem konstruktorów było prawdopodobnie stworzenie auta, które będzie łączyć funkcjonalność z estetyką.
Test Fiat Tipo: wnętrze samochodu
Obszerne wnętrze to cecha wyróżniająca nowego Tipo. Miejsca na nogi oraz nad głową jest wystarczająco zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny. Fotele przednie, regulowane w trzech kierunkach, pozwalają na uzyskanie optymalnej pozycji kierowcy jak i pasażera. Dobrze wyprofilowane oparcia zabezpieczają przed przemieszczaniem się podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Siedzenia pierwszego jak i drugiego rzędu są dość miękkie, zapewniają komfort na dobrym poziomie. Dwukolorowe obicie foteli jak i poszycia wewnętrznego drzwi powodują, że wnętrze nie jest nudne i prezentuje się całkiem ciekawie.
Łagodne wyprofilowanie deski rozdzielczej, chromowane wstawki podkreślają nowoczesny design oraz dodają autu nieco elegancji. We wnętrzu nic nie wskazuje, że auto jest z niższej półki cenowej. Miękkie w dotyku plastiki, wysoka jakość tapicerki i inne zastosowane do wykończenia wnętrza materiały to elementy niewzbudzające żadnych zastrzeżeń.
Pozycja za kierownicą jest dość wysoka, co jest typowe dla produktów włoskiej marki. Dzięki takiemu rozwiązaniu oraz zastosowaniu sporych rozmiarów zewnętrznych lusterek wstecznych, widoczność jest bardzo dobra we wszystkich kierunkach.
Atutami auta są czytelny kokpit oraz ergonomia, wszystkie pokrętła i włączniki umiejscowione zostały tak, aby kierowca miał je pod ręką. Po zajęciu miejsca na fotelu ma on do dyspozycji wielofunkcyjną, pokrytą skórą kierownicę, przed którą znajduje się panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza z wyświetlaczem komputera pokładowego.
W centralnej części kokpitu dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej 7 cali systemu Uconnect NAV, który dostępny jest dla opisywanej wersji Lounge już od kwoty 1650 złotych. Wyświetlacz multimedialny obsługuje system audio, nawigację, Bluetooth, kamerę cofania jak również prezentuje informacje z komputera pokładowego. Poniżej znalazł swoje miejsce zestaw trzech pokręteł z przyciskami, którymi można sterować dwustrefową automatyczną klimatyzacją oraz przewietrzaniem wnętrza.
Pojazd o nadwoziu kompaktowym powinien charakteryzować się łatwością poruszania w ruchu miejskim, ale również być autem praktycznym, które pozwoli na dalsze podróże czy też większe zakupy. O jego funkcjonalności decyduje ilość przestrzeni, liczba użytecznych schowków jak i pojemność bagażnika.
Nowe Tipo w odmianie hatchback ma tych schowków wystarczającą ilość, a objętość bagażnika, która standardowo wynosi 440 litrów jest wynikiem plasującym auto w środku klasy aut kompaktowych. Przestrzeń tą można dowolnie konfigurować za pośrednictwem składanego, asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy tylnej.
Wygodne wnętrze o nowoczesnej stylistyce, w którym nie brakuje przestrzeni, bagażnik o kształcie prostopadłościanu, duży otwór wsadowy to atuty testowanego samochodu.
Test Fiat Tipo: silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowanego pojazdu znajduje się benzynowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1395 ccm. Charakteryzuje się maksymalną mocą 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalnym momentem 215 Nm. Silnik jest dość dynamiczny a jego parametry pozwalają na rozpędzenie ważącego 1350 kg wraz z kierowcą auta do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 9,8 sekundy.
Producent podaje, że średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi około 6 litrów benzyny na 100 km. Jednak, gdy zaczniemy poruszać się w sposób dynamiczny powinniśmy się liczyć z jego znacznym wzrostem.
Silnik pracuje równomiernie i cicho, dopiero podczas przyśpieszania oraz przy szybkiej jeździe można usłyszeć dźwięk jego pracy wydobywający się spod maski. Jednostka współpracuje z dobrze zestrojoną manualną 6 stopniową skrzynią biegów a napęd przenoszony jest na koła przednie.
Zawieszenie modelu zestrojone zostało dość miękko tak, aby dać jak najwięcej komfortu osobom w nim podróżującym. Znakomicie wybiera wszystkie nierówności drogi, a do wnętrza nie przedostają się prawie żadne odgłosy jego pracy.
Właściwości układu kierowniczego oraz zawieszenia powodują, że nowe Tipo na drodze zachowuje się w miarę stabilnie również podczas pokonywania ciasnych zakrętów. W niektórych jednak przypadkach na łuku drogi można wyczuć niewielkie przechyły nadwozia. Zaletą modelu jest wyposażenie wspomagania układu kierowniczego w tryb City, znany już z poprzednich produktów włoskiej marki. Pozwala on dużo swobodniej poruszać kołem kierownicy podczas manewrowania, przykładowo przy parkowaniu.
Test Fiat Tipo: podsumowanie
Fiat Tipo, bez względu w jakiej odmianie nadwozia występuje, to auto funkcjonalne oraz eleganckie i jednocześnie dostępne w przystępnej cenie. Najtańsza odmiana hatchback okazuje się jednak droższa od wersji sedan i dostępna jest od kwoty 50 900 złotych w wersji POP, którą napędza jednostka benzynowa 1.4 16V 95 KM. Jest to oferta dla osób poszukujących samochodu taniego, wygodnego, o dobrych walorach użytkowych oraz stonowanej, ale ciekawej stylistyce.
Konstruktorzy Fiata podczas projektowania prezentowanego modelu szczególną uwagę skupili na łącznych kosztach utrzymania (Total Cost of Ownership), co w znaczny sposób przyczyniło się do zainteresowania nie tylko klientów prywatnych, ale również flotowych. Potwierdzeniem dużego zainteresowania może być plasowanie się auta na szczycie listy w majowym rankingu najpopularniejszych samochodów nabywanych w Polsce przez osoby prywatne (źródło – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR).
Jak widać dobrze skorelowana cena zakupu z zakresem kompletacji wyposażenia i właściwościami auta może stanowić podwaliny rynkowego sukcesu.
Dane techniczne testowanego samochodu
Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa (ccm) – 1395
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 5000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 215 przy 2500
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 200
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,6
Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,7
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
- Emisja CO2 (g/km) – 139
Wymiary
- Długość (mm) – 4368
- Szerokość (mm) – 1792
- Wysokość (mm) – 1495
- Rozstaw osi (mm) – 2638
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1542
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1543
Napęd
- Przedni
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 10,9
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1275
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1775
Pojemność bagażnika
- Standardowa (litry) – 440
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Lounge. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Czujnik temperatury zewnętrznej
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Gniazdo 12V
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
- Klamki zewnętrzne chromowane
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Korektor ustawienia świateł
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Podłokietnik przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne
- Radio Uconnect z 7″ dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 6 głośników
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System ERM
- System Hill Hold
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System kontroli trakcji dynamiczny DTC
- System kontroli trakcji ESC
- System kontroli trakcji TCS
- System Panic Brake Assist
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznieŚwiatła do jazdy dziennej LED
- Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem zakrętów
- Tarcze kół aluminiowe 16″
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego “Dual Drive”
- Wyświetlacz monochromatyczny TFT 3,5″
- Zagłówki foteli przednich
- Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw naprawczy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Lounge posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Czujniki parkowania – tył
- Dywaniki przednie 2 szt.
- Lakier metalizowany
- Listwa chromowana pod przednim grillem oraz przy światłach przeciwmgielnych
- Listwy chromowane pod linia szyb bocznych
- Radio UConnect NAV
- Usługi Uconnect LIVE
Test przeprowadzony w dniach 18-25.07.2017 r. Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostępnienie samochodu do testu.