Mazda CX-5 debiutowała na rynku w 2012 roku. Po trzech latach kompaktowy SUV przeszedł modernizację, a po dwóch kolejnych, w 2017 roku zaprezentowano aktualną, drugą generację japońskiego modelu. W ciągu sześciu lat CX-5 stała się jednym z najpopularniejszych modeli Mazdy – na całym świecie znalazła już ponad 1.5 miliona nabywców, a globalnie jej udział w sprzedaży marki stanowi ok. 25%.
Mazda CX-5 – wygląd zewnętrzny
Design zewnętrzny to niewątpliwy atut Mazdy. Front auta zdobi potężny grill oraz chromowana listwa łącząca smukłe reflektory przednie. W profilu zwracają uwagę wyraźnie zarysowane nadkola, duże 19-calowe felgi czy czarne plastikowe listwy ochronne biegnące wokół całego nadwozia. Tył wieńczy spoiler dachowy, wąskie poziome światła oraz podwójne końcówki układu wydechowego.
W porównaniu do poprzedniej generacji, nadwozie nowej Mazdy CX-5 jest o 10 mm dłuższe (4550 mm) oraz o 35 mm niższe (1680 mm). Szerokość (1840 mm) oraz rozstaw osi (2700 mm) pozostały bez zmian. Poprawiono również właściwości aerodynamiczne nadwozia dzięki czemu udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza o 6%.
Japoński SUV dostępny jest w 9 kolorach nadwozia. Jednak w przypadku Mazdy sprawdziłaby się dewiza Henry’ego Forda, który powiedział że “możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”. W Mazdzie hasło to powinno brzmieć „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor Soul Red Crystal”. Rewelacyjny, trójwarstwowy, czerwony lakier Mazdy to już znak rozpoznawczy marki w którym każdy model japońskiego producenta prezentuje się doskonale. Pomimo tego, że sztandarowa czerwień Mazdy kosztuje 4500 zł („zwykły” lakier metaliczny – 2900 zł), to zdecydowanie warta jest tej dopłaty.
Mazda CX-5 – wnętrze pojazdu
W przestronnej kabinie dominuje praktyczny minimalizm. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest przejrzysty, przemyślany i intuicyjny. Zmodernizowana kierownica dobrze leży w dłoniach, nowe zegary i centralny 7-calowy ekran są czytelne, a przeprojektowane fotele jeszcze wygodniejsze. Ilość przycisków na konsoli centralnej ograniczono do minimum, dzięki czemu sterowanie większością funkcjonalności jest proste i jedynie obsługa multimedialnego systemu rozrywki i łączności – MZD Connect, za pomocą pokrętła wielofunkcyjnego umieszczonego pomiędzy fotelami wymaga przyzwyczajenia i na początku może sprawiać problemy. Jeśli już opanujemy jego obsługę możemy na umieszczonym na szczycie konsoli centralnej ekranie śledzić ulubione media społecznościowe, prezentować informacje z komputera pokładowego, systemu nawigacji lub sterować 10 – głośnikowym system audio Bose.
Po raz pierwszy w modelu CX-5 pojawił się wyświetlacz head-up prezentujący dane na szybie przedniej, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, system odladzania wycieraczek czy automatycznego składania lusterek – drobne zmiany, bardzo przydatne podczas codziennej eksploatacji.
Przestrzeń pasażerska Mazdy zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech osób. Ilość miejsca zarówno nad głową jak i na nogi jest wystarczająca. Oparcie tylnych siedzeń posiada regulację kąta pochylenia. W nowym modelu pojawił się wreszcie nawiew powietrza na drugi rząd siedzeń, którego brakowało w poprzednich generacjach.
Bagażnik o pojemności 506 litrów możemy powiększyć maksymalnie do 1620 litrów dzięki składanemu i dzielonemu (40:20:40) oparciu kanapy tylnej.
Mazda CX-5 – silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowej Mazdy pracował najmocniejszy w ofercie 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 194 KM i momencie obrotowym 258 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącego 1485 kg SUV’a do 100 km/h w 9.2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 195 km/h. W czterocylindrowej jednostce zastosowano system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza dwa z nich przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Dzięki temu rozwiązaniu oraz innym zabiegom mającym na celu ograniczenie zużycia paliwa, w cyklu mieszanym z 58 litrowego zbiornika paliwa po przejechaniu każdych 100 km ubywa ok. 8 litrów benzyny, w mieście ok. 2 litrów więcej. Silnik współpracuje z 6-stopniowym automatem, który szybko i płynnie zmienia kolejne przełożenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny, co w połączeniu z dosyć twardo zestrojonym zawieszeniem sprawia, że Mazda prowadzi się komfortowo, stabilnie, przewidywalnie i po prostu przyjemnie.
Test Mazda CX-5 – podsumowanie
Ceny nowej Mazdy CX-5 zaczynają się od 95 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 160, 165 i 194 KM oraz dwa diesle generujące moc 150 i 175 KM. Jednostki mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 6-stopniowym automatem. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia: SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion. Na krótkiej liście elementów opcjonalnych znajdziemy tylko lakier metaliczny, pakiet Safety, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz system nawigacji.
Mazda CX-5 to jedna z najciekawszych propozycji w segmencie SUV’ów – atrakcyjny design zewnętrzny, przestronna, funkcjonalna i dobrze wykończona przestrzeń pasażerska oraz świetne właściwości jezdne sprawiają, że jej popularność na rynku nieustannie rośnie. Dodatkowym atutem japońskiego modelu jest bardzo niska utrata wartości. Po trzech latach i pokonaniu 60 000 km Mazda zachowa nawet 67% swojej początkowej wartości. To jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.
Mazda CX-5 – dane techniczne
Silnik – benzynowy
- pojemność skokowa – 2488 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 143 (194) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 258 przy 4000
Pojemność zbiornika paliwa
- 58 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 4550
- Wysokość (mm) – 1680
- Szerokość bez lusterek (mm) –1840
- Szerokość z lusterkami (mm) –2115
- Rozstaw osi (mm) – 2700
Napęd
4×4
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/55
- Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1485
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2143
Pojemność bagażnika
- 506 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja wyposażenia SkyPassion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat – A–MRCC)
- A-SCBS – system wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
- Audio AM/FM RDS CD/MP3 (10 głośników) z zestawem głośnomówiącym Bluetooth
- BSM – system monitorowania martwego pola z systemem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA)
- Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania)
- Czujniki parkowania przednie i tylne
- Diodowe światła do jazdy dziennej (LED)
- Driver Alert – system wykrywający znużenie kierowcy
- Drzwi bagażnika otwierane i zamykane elektrycznie
- Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy w proporcji 40:20:40
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
- Fotel kierowcy i pasażera z przodu regulowany elektrycznie z funkcją pamięci dla fotela kierowcy
- Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego
- HBC – System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
- HLA – układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu
- Immobilizer fabryczny
- Kamera cofania (zintegrowana z wyświetlaczem centralnym)
- Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
- Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z nawiewem na tylny rząd siedzeń
- Kolorowy wyświetlacz Head-up z funkcją pamięci ustawienia (na przedniej szybie)
- Koła 225/55R19 na felgach aluminiowych w kolorze Gun Metal
- Komputer pokładowy
- LAS – system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu
- Lusterka boczne składane elektrycznie (z funkcją AUTO)
- Lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane
- Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
- MZD Connect – multimedialny system rozrywki i łączności
- Osłona wlotu powietrza w kolorze Piano Black
- Podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica
- Podgrzewane siedzisko tylnej kanapy
- Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
- Podłokietnik ze schowkiem w pierwszym rzędzie siedzeń
- Podświetlany schowek przed fotelem pasażera
- Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne
- Przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH)
- Przestrzenny system nagłośnieniowy Bose
- Przyciemniane tylne szyby
- Przycisk do uruchamiania silnika
- Radio cyfrowe (DAB)
- Roleta bagażnika Karakuri (podnosząca i opuszczająca się wraz z tylną klapą)
- Rozkładany podłokietnik tylnej kanapy z uchwytami na napoje
- SBS – inteligentne wspomaganie hamowania
- SCBS-R – system wspomagający hamowanie podczas cofania (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
- Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
- Spoiler dachowy oraz antena dachowa w kształcie płetwy rekina
- Spryskiwacze reflektorów przednich z wskaźnikiem poziomu płynu do spryskiwaczy
- System i-stop (automatycznie wyłączający silnik na postoju)
- System Nawigacji Mazda
- System składania tylnej kanapy Karakuri
- Światła przeciwmgielne diodowe (LED)
- Światła przednie z funkcją Leaving/Coming Home (oświetlania drogi do domu)
- TPMS – system monitorowania ciśnienia w ogumieniu
- TSR – system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości
- Tylne światła diodowe (LED)
- Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS)
- Układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat) z regulowanym ogranicznikiem
- Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) oraz układem awaryjnego hamowania (EBA)
- Wejście AUX oraz 2 porty USB z przodu oraz 2 porty USB z tyłu
- Wyświetlacz centralny 7″ ze sterowaniem dotykowym (dostępnym w trakcie postoju)
- Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomocą przycisku na klamce)
- Zaawansowany system immobilizera
- Zdalnie sterowany centralny zamek (za pomocą przycisków na pilocie) z funkcją AUTO (po ruszeniu)
- Zestaw naprawczy opony z kompresorem 12V
Wyposażenie dodatkowe:
- Lakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red Crystal
- Skórzana tapicerka w kolorze Pure White
- Szyberdach
Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.