MotoNews.pl

Test Mazda CX-5 2.5 Sky-G 4 x 4 SkyPassion

28 marca 2018

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Mazda-CX-5- 4×4-SkyPassion 1

Mazda CX-5 debiutowała na rynku w 2012 roku. Po trzech latach kompaktowy SUV przeszedł modernizację, a po dwóch kolejnych, w 2017 roku zaprezentowano aktualną, drugą generację japońskiego modelu. W ciągu sześciu lat CX-5 stała się jednym z najpopularniejszych modeli Mazdy – na całym świecie znalazła już ponad 1.5 miliona nabywców, a globalnie jej udział w sprzedaży marki stanowi ok. 25%.

Mazda CX-5 – wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny to niewątpliwy atut Mazdy. Front auta zdobi potężny grill oraz chromowana listwa łącząca smukłe reflektory przednie. W profilu zwracają uwagę wyraźnie zarysowane nadkola, duże 19-calowe felgi czy czarne plastikowe listwy ochronne biegnące wokół całego nadwozia. Tył wieńczy spoiler dachowy, wąskie poziome światła oraz podwójne końcówki układu wydechowego.

W porównaniu do poprzedniej generacji, nadwozie nowej Mazdy CX-5 jest o 10 mm dłuższe (4550 mm) oraz o 35 mm niższe (1680 mm). Szerokość (1840 mm) oraz rozstaw osi (2700 mm) pozostały bez zmian. Poprawiono również właściwości aerodynamiczne nadwozia dzięki czemu udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza o 6%.

Japoński SUV dostępny jest w 9 kolorach nadwozia. Jednak w przypadku Mazdy sprawdziłaby się dewiza Henry’ego Forda, który powiedział że “możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”. W Mazdzie hasło to powinno brzmieć „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor Soul Red Crystal”. Rewelacyjny, trójwarstwowy, czerwony lakier Mazdy to już znak rozpoznawczy marki w którym każdy model japońskiego producenta prezentuje się doskonale. Pomimo tego, że sztandarowa czerwień Mazdy kosztuje 4500 zł („zwykły” lakier metaliczny – 2900 zł), to zdecydowanie warta jest tej dopłaty.

Mazda CX-5 – wnętrze pojazdu

W przestronnej kabinie dominuje praktyczny minimalizm. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest przejrzysty, przemyślany i intuicyjny. Zmodernizowana kierownica dobrze leży w dłoniach, nowe zegary i centralny 7-calowy ekran są czytelne, a przeprojektowane fotele jeszcze wygodniejsze. Ilość przycisków na konsoli centralnej ograniczono do minimum, dzięki czemu sterowanie większością funkcjonalności jest proste i jedynie obsługa multimedialnego systemu rozrywki i łączności – MZD Connect, za pomocą pokrętła wielofunkcyjnego umieszczonego pomiędzy fotelami wymaga przyzwyczajenia i na początku może sprawiać problemy. Jeśli już opanujemy jego obsługę możemy na umieszczonym na szczycie konsoli centralnej ekranie śledzić ulubione media społecznościowe, prezentować informacje z komputera pokładowego, systemu nawigacji lub sterować 10 – głośnikowym system audio Bose.

Po raz pierwszy w modelu CX-5 pojawił się wyświetlacz head-up prezentujący dane na szybie przedniej, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, system odladzania wycieraczek czy automatycznego składania lusterek – drobne zmiany, bardzo przydatne podczas codziennej eksploatacji.

Przestrzeń pasażerska Mazdy zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech osób. Ilość miejsca zarówno nad głową jak i na nogi jest wystarczająca. Oparcie tylnych siedzeń posiada regulację kąta pochylenia. W nowym modelu pojawił się wreszcie nawiew powietrza na drugi rząd siedzeń, którego brakowało w poprzednich generacjach.

Bagażnik o pojemności 506 litrów możemy powiększyć maksymalnie do 1620 litrów dzięki składanemu i dzielonemu (40:20:40) oparciu kanapy tylnej.

Mazda CX-5 – silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowej Mazdy pracował najmocniejszy w ofercie 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 194 KM i momencie obrotowym 258 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącego 1485 kg SUV’a do 100 km/h w 9.2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 195 km/h. W czterocylindrowej jednostce zastosowano system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza dwa z nich przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Dzięki temu rozwiązaniu oraz innym zabiegom mającym na celu ograniczenie zużycia paliwa, w cyklu mieszanym z 58 litrowego zbiornika paliwa po przejechaniu każdych 100 km ubywa ok. 8 litrów benzyny, w mieście ok. 2 litrów więcej. Silnik współpracuje z 6-stopniowym automatem, który szybko i płynnie zmienia kolejne przełożenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny, co w połączeniu z dosyć twardo zestrojonym zawieszeniem sprawia, że Mazda prowadzi się komfortowo, stabilnie, przewidywalnie i po prostu przyjemnie.

Test Mazda CX-5 – podsumowanie

Ceny nowej Mazdy CX-5 zaczynają się od 95 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 160, 165 i 194 KM oraz dwa diesle generujące moc 150 i 175 KM. Jednostki mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 6-stopniowym automatem. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia: SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion. Na krótkiej liście elementów opcjonalnych znajdziemy tylko lakier metaliczny, pakiet Safety, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz system nawigacji.

Mazda CX-5 to jedna z najciekawszych propozycji w segmencie SUV’ów – atrakcyjny design zewnętrzny, przestronna, funkcjonalna i dobrze wykończona przestrzeń pasażerska oraz świetne właściwości jezdne sprawiają, że jej popularność na rynku nieustannie rośnie. Dodatkowym atutem japońskiego modelu jest bardzo niska utrata wartości. Po trzech latach i pokonaniu 60 000 km Mazda zachowa nawet 67% swojej początkowej wartości. To jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.

Mazda CX-5 –  dane techniczne

Silnik – benzynowy

  • pojemność skokowa – 2488 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 143 (194) przy 6000
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 258 przy 4000

Pojemność zbiornika paliwa

  • 58 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4550
  • Wysokość (mm) – 1680
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1840
  • Szerokość z lusterkami (mm) –2115
  • Rozstaw osi (mm) – 2700

Napęd
4×4

Układ kierowniczy

  •  ze wspomaganiem

Koła i opony

  •  Wymiary opon standardowych – 225/55
  • Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)

  •  Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1485
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2143

Pojemność bagażnika

  • 506 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia SkyPassion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat – A–MRCC)
  • A-SCBS – system wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
  • Audio AM/FM RDS CD/MP3 (10 głośników) z zestawem głośnomówiącym Bluetooth
  • BSM – system monitorowania martwego pola z systemem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA)
  • Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania)
  • Czujniki parkowania przednie i tylne
  • Diodowe światła do jazdy dziennej (LED)
  • Driver Alert – system wykrywający znużenie kierowcy
  • Drzwi bagażnika otwierane i zamykane elektrycznie
  • Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy w proporcji 40:20:40
  • Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
  • Fotel kierowcy i pasażera z przodu regulowany elektrycznie z funkcją pamięci dla fotela kierowcy
  • Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego
  • HBC – System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
  • HLA – układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu
  • Immobilizer fabryczny
  • Kamera cofania (zintegrowana z wyświetlaczem centralnym)
  • Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
  • Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z nawiewem na tylny rząd siedzeń
  • Kolorowy wyświetlacz Head-up z funkcją pamięci ustawienia (na przedniej szybie)
  • Koła 225/55R19 na felgach aluminiowych w kolorze Gun Metal
  • Komputer pokładowy
  • LAS – system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu
  • Lusterka boczne składane elektrycznie (z funkcją AUTO)
  • Lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane
  • Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
  • MZD Connect – multimedialny system rozrywki i łączności
  • Osłona wlotu powietrza w kolorze Piano Black
  • Podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica
  • Podgrzewane siedzisko tylnej kanapy
  • Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
  • Podłokietnik ze schowkiem w pierwszym rzędzie siedzeń
  • Podświetlany schowek przed fotelem pasażera
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne
  • Przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH)
  • Przestrzenny system nagłośnieniowy Bose
  • Przyciemniane tylne szyby
  • Przycisk do uruchamiania silnika
  • Radio cyfrowe (DAB)
  • Roleta bagażnika Karakuri (podnosząca i opuszczająca się wraz z tylną klapą)
  • Rozkładany podłokietnik tylnej kanapy z uchwytami na napoje
  • SBS – inteligentne wspomaganie hamowania
  • SCBS-R – system wspomagający hamowanie podczas cofania (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
  • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
  • Spoiler dachowy oraz antena dachowa w kształcie płetwy rekina
  • Spryskiwacze reflektorów przednich z wskaźnikiem poziomu płynu do spryskiwaczy
  • System i-stop (automatycznie wyłączający silnik na postoju)
  • System Nawigacji Mazda
  • System składania tylnej kanapy Karakuri
  • Światła przeciwmgielne diodowe (LED)
  • Światła przednie z funkcją Leaving/Coming Home (oświetlania drogi do domu)
  • TPMS – system monitorowania ciśnienia w ogumieniu
  • TSR – system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości
  • Tylne światła diodowe (LED)
  • Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS)
  • Układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat) z regulowanym ogranicznikiem
  • Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) oraz układem awaryjnego hamowania (EBA)
  • Wejście AUX oraz 2 porty USB z przodu oraz 2 porty USB z tyłu
  • Wyświetlacz centralny 7″ ze sterowaniem dotykowym (dostępnym w trakcie postoju)
  • Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomocą przycisku na klamce)
  • Zaawansowany system immobilizera
  • Zdalnie sterowany centralny zamek (za pomocą przycisków na pilocie) z funkcją AUTO (po ruszeniu)
  • Zestaw naprawczy opony z kompresorem 12V

Wyposażenie dodatkowe:

  •  Lakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red Crystal
  • Skórzana tapicerka w kolorze Pure White
  • Szyberdach

Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert