MotoNews.pl

Klasa X czyli komfortowy pick-up Mercedes-Benz X250d

04 października 2018

Mercedes-Benz-X-250d 33

Po raz pierwszy pick-up Mercedesa został zaprezentowany jako model koncepcyjny pod nazwą Concept X-Class w październiku 2016 roku w Sztokholmie. Już w lipcu następnego roku w Kapsztadzie, oddział Mercedes-Benz Vans przedstawił dobrze nam dziś znaną wersję produkcyjną Mercedesa Klasy X.

Mercedes-Benz X 250d – pickup komfortowy

Powstała we współpracy z aliansem Renault-Nissan Klasa X, jest z oczywistych względów konstrukcyjnie bliźniaczo podobna do modeli Nissan Navara oraz Renault Alaskan, a zdaniem niemieckiego koncernu, Klasa X to pierwszy na świecie pick-up klasy premium w tym segmencie.

Nasza redakcja postanowiła sprawdzić, czy rzeczywiście pick-up Mercedesa jest tak komfortowy jak przedstawia to producent. Zapraszamy do zapoznania się z naszym testem.

Stylistyka czyli pierwsze wrażenie

Z całą pewnością nie można powiedzieć o wyglądzie Klasy X, że jest nudna. Przy pierwszym kontakcie szczególną uwagę zwraca fakt, że naprawdę wszystkie elementy nadwozia mają rozmiar odpowiedni do wielkości samochodu. Patrząc z przodu mamy dużą atrapę chłodnicy z charakterystyczną trójramienną gwiazdą, a poniżej zderzak z chromowanym obramowaniem oraz lampami przeciwmgielnymi. Całość ze smakiem uzupełniają reflektory przednie wykonane w technologii LED wraz ze światłami do jazdy dziennej, a liczne przetłoczenia zarówno na zderzaku jak i na masce sprawiają wrażenie bardzo dużej dbałości o szczegóły. Testowana przez nas wersja posiadała też felgi z metali ze stopów lekkich w rozmiarze 19 cali, na których samochód prezentuje się naprawdę bardzo elegancko.

Wnętrze i komfort

Przestrzeń pasażerska

Wsiadając do Mercedesa Klasy X bardzo łatwo zapomnieć o tym, jakie jest pierwotne założenie pojazdu typu pick-up, bo znajdziemy tutaj bardzo ciche i komfortowe wnętrze.

Na bardzo dużą pochwałę zasługuje wyciszenie wnętrza pojazdu. Podczas jazdy na autostradzie poziom hałasu nie przekraczał 70dB (pomiary wykonywane były przy prędkości 130-140km/h).

A co z komfortem? Deska rozdzielcza została obszyta sztuczną skórą i wykończona wstawkami w stylu szczotkowanego aluminium. Do dyspozycji mamy też bardzo dobrze wyprofilowane fotele i kierownicę obszyte w całości skórą. Przednie fotele są regulowane elektrycznie, posiadają regulację odcinka lędźwiowego oraz elektryczne ogrzewanie. Dobre wyprofilowanie oraz wszechstronna regulacja foteli sprawiają, że podróżowanie tym samochodem jest bardzo komfortowe.

Również w tylnym rzędzie siedzeń pasażerowie mają dość dużo miejsca by podróżować komfortowo. Z naszych doświadczeń wynika, że po przejechaniu ponad 300 km Klasą X zdecydowanie nie czuć zmęczenia, ani innych typowych „dolegliwości” spowodowanych długą podróżą w jednej pozycji.

Multimedia i obsługa

Testowana wersja wyposażona została w system COMAND online z ekranem o przekątnej 8,4 cala oraz gałkę sterująca z panelem dotykowym zlokalizowaną na konsoli pomiędzy fotelami. Podczas naszego testu nawigacja bardzo dobrze prowadziła do celu, komendy i instrukcje były przekazywane w dobrym momencie i były czytelne – zarówno te głosowe jak i te, które są wyświetlane na głównym ekranie oraz na ekranie umieszczonym między zegarami. Jakość rozmów prowadzonych przez system głośnomówiący jest bez zarzutu, rozmówców słychać bardzo dobrze, a nasz głos jest dobrze wyłapywany przez mikrofon.

Schowki

Ilość schowków w pick-upie od Mercedesa nie jest zbyt duża. W przednim rzędzie siedzeń znajdziemy kieszenie w drzwiach i zamykany schowek przed nogami pasażera. Mamy też nieduży schowek w podłokietniku pomiędzy fotelami, w którym znajdziemy wejście na kartę SD, dwa porty USB oraz samochodowe gniazdo zasilania. Przed podłokietnikiem mamy jeden głęboki uchwyt na kubek oraz drugi, płytki połączony z wgłębieniem na małe przedmioty.

W podsufitce znajduje się kieszeń na okulary. Oczywiście w środku jest wyściełana odpowiednio dobranym materiałem, co powinno zabezpieczyć przed zarysowaniem się szkieł. Od strony pasażera znajduje się też siatka do przechowywania większych rzeczy, ciekawe i proste rozwiązanie, którego w wielu samochodach niestety brakuje.

W tylnym rzędzie siedzeń znajdziemy dwie kieszenie umiejscowione na oparciach siedzeń przednich oraz dodatkowe, poręczne kieszenie w bokach drzwi. Pomiędzy przednimi siedzeniami producent przewidział kratki nawiewu oraz gniazdo 12V. Szkoda, że nie zostały tam umieszczone uchwyty na kubki dla pasażerów jadących z tyłu lub choćby mała kieszonka na drobne przedmioty.

Przestrzeń bagażowa

Przestrzeń towarowa w tym samochodzie ma pojemność 2.466 litrów, a maksymalna ładowność wersji X 250d z automatyczną skrzynią biegów wynosi 1.016 kg. Egzemplarz testowy był wyposażony w zamykaną roletę osłaniającą pakę, a przydatnym elementem tego rodzaju zabudowy okazał się pasek, który ułatwia zamknięcie rolety.

Po bokach oraz na ścianie od strony kabiny umieszczone są szyny mocujące z uchwytami, które można w łatwy i szybki sposób przemieszczać, do przymocowania ładunku. Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które jest ruchoma przegroda, dzięki której można przedzielić przestrzeń towarową na dwie części.

Silnik i zespół napędowy

Silnik napędzający ten ponad pięciometrowy samochód, to 2,3 litrowy diesel generujący moc rzędu 190KM oraz maksymalny moment obrotowy wysokości 450Nm dostępny w przedziale 1500 do 2500 obr/min. Śmiało można powiedzieć, że w zupełności wystarczy mocy, aby przemieszczać się sprawnie w mieście, poza miastem na długich trasach, ale również na bezdrożach, bo mimo bardzo luksusowego wyglądu, Mercedesem Klasy X można śmiało zjechać z nawierzchni utwardzonych.

Na takie okazje mamy do dyspozycji elektroniczne systemy wspomagania jazdy w terenie, kamerę z przodu samochodu, dzięki której widzimy przeszkody znajdujące się zaraz przed samochodem, napęd na cztery koła wraz z reduktorem załączanym z kabiny oraz blokadę mechanizmu tylnej osi. Od spodu silnik oraz skrzynia biegów są osłonięte stalową płytą.

W trakcie testowania podjazdu po mokrej trawie oraz sypkim piasku systemy spisywały się bardzo dobrze, a samochód nie miał najmniejszego problemu w poruszaniu po takim terenie mimo opon o bieżniku szosowym.

Średnie spalanie podczas całego testu wyszło na poziomie 8 litrów oleju napędowego na 100km, więc jest to wynik bardzo przyzwoity.

Podsumowanie

Trzeba oddać producentowi, że Mercedes-Benz Klasy X to niewiarygodnie komfortowy i luksusowy pick-up, przy czym nie ucierpiały tutaj praktyczne żadne aspekty tej klasy pojazdów.

Auto doskonale nadaje się na długie podróże trasami szybkiego ruchu, ale również na wypady poza miasto i odkrywanie bezdroży. Duża przestrzeń ładunkowa pozwoli nam zabrać wszystkie niezbędne rzeczy by aktywnie spędzić czas za miastem lub przetransportować duże, ciężkie przedmioty.

Test został przeprowadzony w dniach 30.08.2018 do 4.09.2018. Serdecznie dziękujemy firmie Mercedes-Benz Polska za udostępnienie samochodu do testu.

Cena testowanej przez nas wersji to 212.110,00 zł. Więcej cen Mercedesa Klasy X można znaleźć w naszym katalogu nowych samochodów.

Szczegóły wyposażenia

  • Blokada mechanizmu różnicowego osi tylnej
  • Dźwignia hamulca ręcznego obszyta skórą
  • Aktywny asystent układu hamulcowego
  • Układ hamulcowy z układem ABS i ASR
  • Listwy progowe stylizowane na aluminiowe
  • Gałka dźwigni zmiany biegów wykończona skórą
  • Zawieszenie o zwiększonym prześwicie
  • Kierownica wykończona skórą
  • Relingi dachowe anodyzowane
  • Asystent ruszania na wzniesieniu
  • Radio cyfrowe (DAB)
  • System Kontroli Zjazdu DSR
  • Instalacja elektryczna pod gniazdo przyczepy
  • System ośmiu głośników
  • COMAND Online
  • Live Traffic Information
  • Mercedes me connect – usługi podstawowe
  • System połączenia alarmowego Mercedes-Benz
  • Pakiet parkowania z kamerą 360°
  • PARKTRONIC
  • Reflektory przeciwmgielne w chromowanych oprawach
  • Podgrzewane dysze spryskiwacza
  • Element ozdobny stylizowany na polerowane aluminium
  • Pakiet Style
  • Pakiet zimowy
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Zamykany schowek w desce rozdzielczej
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterko wewnętrzne samościemniające się
  • Elektrycznie podnoszone szyby tylne
  • Elektrycznie podnoszone szyby przednie
  • KEYLESS-GO
  • Pakiet ochrony antykradzieżowej
  • Zamek centralny ze zdalnym sterowaniem
  • 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
  • Podgrzewany fotel pasażera obok kierowcy
  • Podgrzewany fotel kierowcy
  • Szyby atermiczne (wszystkie)
  • Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC
  • Dogrzewacz elektryczny
  • Deska rozdzielcza wykończona sztuczną skórą ARTICO z ozdobnym szwem
  • Asystent rozpoznawania znaków drogowych
  • Czujnik deszczu
  • Kamera 360°
  • Asystent utrzymania pasa ruchu
  • Filtr paliwa z separatorem wody
  • Światła tylne w technologii LED
  • Lampki oświetlające wyjścia
  • Komfortowy dachowy panel obsługowy
  • Oświetlenie przy podłodze z przodu
  • Oświetlenie wnętrza z tyłu
  • Reflektory LED High Performance
  • Alternator 14 V / 200 A
  • Wersja silnika Euro 6 klasa II
  • Tempomat
  • Hak holowniczy
  • Obręcze kół ze stopu metali lekkich 48,3 cm (19 cali) z 6 podwójnymi ramionami, z ogumieniem 2155/55 Ogumienie 255/55R19
  • Koło zapasowe
  • Opony letnie
  • Układ kontroli ciśnienia w oponach
  • 3-osobowa kanapa z tyłu
  • Tapicerka ze skóry w kolorze czarnym
  • Pas bezpieczeństwa z napinaczem
  • Podparcie lędźwiowe w fotelu pasażera obok kierowcy
  • Podparcie lędźwiowe w fotelu kierowcy
  • Fotel kierowcy z regulacją elektryczną
  • Fotel pasażera obok kierowcy z regulacją elektryczną
  • Listwy przyprogowe po lewej i po prawej stronie
  • Siatka bagażowa przy nogach pasażera
  • Wykładzina podłogowa dilurowa
  • Podsufitka w kolorze czarnym
  • System szyn do mocowania ładunku
  • Przyciemnione szyby z tyłu, w kolorze czarnym
  • Okno przesuwne w szybie tylnej, elektryczne
  • INTERNER CODE POLO
  • Dopuszczalna masa całkowita 3250 kg
  • Gaśnica
  • Podnośnik pojazdu
  • Linia POWER
  • Napęd 4×4 dołączany z przełożeniem terenowym
  • Szarość skalna
Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl