Po raz pierwszy pick-up Mercedesa został zaprezentowany jako model koncepcyjny pod nazwą Concept X-Class w październiku 2016 roku w Sztokholmie. Już w lipcu następnego roku w Kapsztadzie, oddział Mercedes-Benz Vans przedstawił dobrze nam dziś znaną wersję produkcyjną Mercedesa Klasy X.
Mercedes-Benz X 250d – pickup komfortowy
Powstała we współpracy z aliansem Renault-Nissan Klasa X, jest z oczywistych względów konstrukcyjnie bliźniaczo podobna do modeli Nissan Navara oraz Renault Alaskan, a zdaniem niemieckiego koncernu, Klasa X to pierwszy na świecie pick-up klasy premium w tym segmencie.
Nasza redakcja postanowiła sprawdzić, czy rzeczywiście pick-up Mercedesa jest tak komfortowy jak przedstawia to producent. Zapraszamy do zapoznania się z naszym testem.
Stylistyka czyli pierwsze wrażenie
Z całą pewnością nie można powiedzieć o wyglądzie Klasy X, że jest nudna. Przy pierwszym kontakcie szczególną uwagę zwraca fakt, że naprawdę wszystkie elementy nadwozia mają rozmiar odpowiedni do wielkości samochodu. Patrząc z przodu mamy dużą atrapę chłodnicy z charakterystyczną trójramienną gwiazdą, a poniżej zderzak z chromowanym obramowaniem oraz lampami przeciwmgielnymi. Całość ze smakiem uzupełniają reflektory przednie wykonane w technologii LED wraz ze światłami do jazdy dziennej, a liczne przetłoczenia zarówno na zderzaku jak i na masce sprawiają wrażenie bardzo dużej dbałości o szczegóły. Testowana przez nas wersja posiadała też felgi z metali ze stopów lekkich w rozmiarze 19 cali, na których samochód prezentuje się naprawdę bardzo elegancko.
Wnętrze i komfort
Przestrzeń pasażerska
Wsiadając do Mercedesa Klasy X bardzo łatwo zapomnieć o tym, jakie jest pierwotne założenie pojazdu typu pick-up, bo znajdziemy tutaj bardzo ciche i komfortowe wnętrze.
Na bardzo dużą pochwałę zasługuje wyciszenie wnętrza pojazdu. Podczas jazdy na autostradzie poziom hałasu nie przekraczał 70dB (pomiary wykonywane były przy prędkości 130-140km/h).
A co z komfortem? Deska rozdzielcza została obszyta sztuczną skórą i wykończona wstawkami w stylu szczotkowanego aluminium. Do dyspozycji mamy też bardzo dobrze wyprofilowane fotele i kierownicę obszyte w całości skórą. Przednie fotele są regulowane elektrycznie, posiadają regulację odcinka lędźwiowego oraz elektryczne ogrzewanie. Dobre wyprofilowanie oraz wszechstronna regulacja foteli sprawiają, że podróżowanie tym samochodem jest bardzo komfortowe.
Również w tylnym rzędzie siedzeń pasażerowie mają dość dużo miejsca by podróżować komfortowo. Z naszych doświadczeń wynika, że po przejechaniu ponad 300 km Klasą X zdecydowanie nie czuć zmęczenia, ani innych typowych „dolegliwości” spowodowanych długą podróżą w jednej pozycji.
Multimedia i obsługa
Testowana wersja wyposażona została w system COMAND online z ekranem o przekątnej 8,4 cala oraz gałkę sterująca z panelem dotykowym zlokalizowaną na konsoli pomiędzy fotelami. Podczas naszego testu nawigacja bardzo dobrze prowadziła do celu, komendy i instrukcje były przekazywane w dobrym momencie i były czytelne – zarówno te głosowe jak i te, które są wyświetlane na głównym ekranie oraz na ekranie umieszczonym między zegarami. Jakość rozmów prowadzonych przez system głośnomówiący jest bez zarzutu, rozmówców słychać bardzo dobrze, a nasz głos jest dobrze wyłapywany przez mikrofon.
Schowki
Ilość schowków w pick-upie od Mercedesa nie jest zbyt duża. W przednim rzędzie siedzeń znajdziemy kieszenie w drzwiach i zamykany schowek przed nogami pasażera. Mamy też nieduży schowek w podłokietniku pomiędzy fotelami, w którym znajdziemy wejście na kartę SD, dwa porty USB oraz samochodowe gniazdo zasilania. Przed podłokietnikiem mamy jeden głęboki uchwyt na kubek oraz drugi, płytki połączony z wgłębieniem na małe przedmioty.
W podsufitce znajduje się kieszeń na okulary. Oczywiście w środku jest wyściełana odpowiednio dobranym materiałem, co powinno zabezpieczyć przed zarysowaniem się szkieł. Od strony pasażera znajduje się też siatka do przechowywania większych rzeczy, ciekawe i proste rozwiązanie, którego w wielu samochodach niestety brakuje.
W tylnym rzędzie siedzeń znajdziemy dwie kieszenie umiejscowione na oparciach siedzeń przednich oraz dodatkowe, poręczne kieszenie w bokach drzwi. Pomiędzy przednimi siedzeniami producent przewidział kratki nawiewu oraz gniazdo 12V. Szkoda, że nie zostały tam umieszczone uchwyty na kubki dla pasażerów jadących z tyłu lub choćby mała kieszonka na drobne przedmioty.
Przestrzeń bagażowa
Przestrzeń towarowa w tym samochodzie ma pojemność 2.466 litrów, a maksymalna ładowność wersji X 250d z automatyczną skrzynią biegów wynosi 1.016 kg. Egzemplarz testowy był wyposażony w zamykaną roletę osłaniającą pakę, a przydatnym elementem tego rodzaju zabudowy okazał się pasek, który ułatwia zamknięcie rolety.
Po bokach oraz na ścianie od strony kabiny umieszczone są szyny mocujące z uchwytami, które można w łatwy i szybki sposób przemieszczać, do przymocowania ładunku. Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które jest ruchoma przegroda, dzięki której można przedzielić przestrzeń towarową na dwie części.
Silnik i zespół napędowy
Silnik napędzający ten ponad pięciometrowy samochód, to 2,3 litrowy diesel generujący moc rzędu 190KM oraz maksymalny moment obrotowy wysokości 450Nm dostępny w przedziale 1500 do 2500 obr/min. Śmiało można powiedzieć, że w zupełności wystarczy mocy, aby przemieszczać się sprawnie w mieście, poza miastem na długich trasach, ale również na bezdrożach, bo mimo bardzo luksusowego wyglądu, Mercedesem Klasy X można śmiało zjechać z nawierzchni utwardzonych.
Na takie okazje mamy do dyspozycji elektroniczne systemy wspomagania jazdy w terenie, kamerę z przodu samochodu, dzięki której widzimy przeszkody znajdujące się zaraz przed samochodem, napęd na cztery koła wraz z reduktorem załączanym z kabiny oraz blokadę mechanizmu tylnej osi. Od spodu silnik oraz skrzynia biegów są osłonięte stalową płytą.
W trakcie testowania podjazdu po mokrej trawie oraz sypkim piasku systemy spisywały się bardzo dobrze, a samochód nie miał najmniejszego problemu w poruszaniu po takim terenie mimo opon o bieżniku szosowym.
Średnie spalanie podczas całego testu wyszło na poziomie 8 litrów oleju napędowego na 100km, więc jest to wynik bardzo przyzwoity.
Podsumowanie
Trzeba oddać producentowi, że Mercedes-Benz Klasy X to niewiarygodnie komfortowy i luksusowy pick-up, przy czym nie ucierpiały tutaj praktyczne żadne aspekty tej klasy pojazdów.
Auto doskonale nadaje się na długie podróże trasami szybkiego ruchu, ale również na wypady poza miasto i odkrywanie bezdroży. Duża przestrzeń ładunkowa pozwoli nam zabrać wszystkie niezbędne rzeczy by aktywnie spędzić czas za miastem lub przetransportować duże, ciężkie przedmioty.
Test został przeprowadzony w dniach 30.08.2018 do 4.09.2018. Serdecznie dziękujemy firmie Mercedes-Benz Polska za udostępnienie samochodu do testu.
Cena testowanej przez nas wersji to 212.110,00 zł. Więcej cen Mercedesa Klasy X można znaleźć w naszym katalogu nowych samochodów.
Szczegóły wyposażenia
- Blokada mechanizmu różnicowego osi tylnej
- Dźwignia hamulca ręcznego obszyta skórą
- Aktywny asystent układu hamulcowego
- Układ hamulcowy z układem ABS i ASR
- Listwy progowe stylizowane na aluminiowe
- Gałka dźwigni zmiany biegów wykończona skórą
- Zawieszenie o zwiększonym prześwicie
- Kierownica wykończona skórą
- Relingi dachowe anodyzowane
- Asystent ruszania na wzniesieniu
- Radio cyfrowe (DAB)
- System Kontroli Zjazdu DSR
- Instalacja elektryczna pod gniazdo przyczepy
- System ośmiu głośników
- COMAND Online
- Live Traffic Information
- Mercedes me connect – usługi podstawowe
- System połączenia alarmowego Mercedes-Benz
- Pakiet parkowania z kamerą 360°
- PARKTRONIC
- Reflektory przeciwmgielne w chromowanych oprawach
- Podgrzewane dysze spryskiwacza
- Element ozdobny stylizowany na polerowane aluminium
- Pakiet Style
- Pakiet zimowy
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Zamykany schowek w desce rozdzielczej
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne samościemniające się
- Elektrycznie podnoszone szyby tylne
- Elektrycznie podnoszone szyby przednie
- KEYLESS-GO
- Pakiet ochrony antykradzieżowej
- Zamek centralny ze zdalnym sterowaniem
- 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
- Podgrzewany fotel pasażera obok kierowcy
- Podgrzewany fotel kierowcy
- Szyby atermiczne (wszystkie)
- Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC
- Dogrzewacz elektryczny
- Deska rozdzielcza wykończona sztuczną skórą ARTICO z ozdobnym szwem
- Asystent rozpoznawania znaków drogowych
- Czujnik deszczu
- Kamera 360°
- Asystent utrzymania pasa ruchu
- Filtr paliwa z separatorem wody
- Światła tylne w technologii LED
- Lampki oświetlające wyjścia
- Komfortowy dachowy panel obsługowy
- Oświetlenie przy podłodze z przodu
- Oświetlenie wnętrza z tyłu
- Reflektory LED High Performance
- Alternator 14 V / 200 A
- Wersja silnika Euro 6 klasa II
- Tempomat
- Hak holowniczy
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 48,3 cm (19 cali) z 6 podwójnymi ramionami, z ogumieniem 2155/55 Ogumienie 255/55R19
- Koło zapasowe
- Opony letnie
- Układ kontroli ciśnienia w oponach
- 3-osobowa kanapa z tyłu
- Tapicerka ze skóry w kolorze czarnym
- Pas bezpieczeństwa z napinaczem
- Podparcie lędźwiowe w fotelu pasażera obok kierowcy
- Podparcie lędźwiowe w fotelu kierowcy
- Fotel kierowcy z regulacją elektryczną
- Fotel pasażera obok kierowcy z regulacją elektryczną
- Listwy przyprogowe po lewej i po prawej stronie
- Siatka bagażowa przy nogach pasażera
- Wykładzina podłogowa dilurowa
- Podsufitka w kolorze czarnym
- System szyn do mocowania ładunku
- Przyciemnione szyby z tyłu, w kolorze czarnym
- Okno przesuwne w szybie tylnej, elektryczne
- INTERNER CODE POLO
- Dopuszczalna masa całkowita 3250 kg
- Gaśnica
- Podnośnik pojazdu
- Linia POWER
- Napęd 4×4 dołączany z przełożeniem terenowym
- Szarość skalna