MotoNews.pl

Test Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI AT8 Elite

17 października 2018

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Opel-Insignia-Sports-Tourer 41

Opel Insignia to prawdopodobnie ostatni model niemieckiej marki korzystający w pełni z rozwiązań i technologii General Motors. Po przejęciu przez francuski koncern PSA można się spodziewać, że w następnych modelach znajdziemy wiele rozwiązań opracowanych w zakładach Peugeota lub Citroena.

Produkowany w niemieckim Rüsselsheim samochód osobowy klasy średniej (segment D) to już jego druga generacja, która swoją premierę miała w trakcie targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2017 roku. Zbudowany został na płycie podłogowej GM E2XX, którą dzieli z oferowanym na rynku amerykańskim Chevroletem Malibu IV generacji.

Opel Insignia Sports Tourer

Na rynku polskim Opel Insignia Sports Tourer oferowany jest w dwóch odmianach nadwozi: 5 drzwiowy liftback oraz kombi. Prezentowany model to obszerne, blisko 5 metrowe kombi wyposażone w sporej wielkości bagażnik, które przez swoją funkcjonalność staje się znakomitym autem rodzinnym. Gama jednostek napędowych obejmuje trzy silniki benzynowe 1.5 140 KM, 1.5 165 KM i 1.6 200 KM oraz cztery silniki diesla 1.6 110 KM, 1.6 136 KM, 2.0 170 KM oraz 2.0 210 KM.

Różnorodność oferty wynika też z ilości wersji kompletacji wyposażenia. Jest ich trzy: Enjoy, Innovation oraz Elite. Producent w swojej ofercie posiada też odmianę uterenowioną Country Tourer. Dynamiczna sylwetka, najnowocześniejsze rozwiązania techniczne oraz bogaty zakres kompletacji wyposażenia pozwalają stawać testowanemu autu w szranki z dość silną konkurencją, którą reprezentują między innymi takie pojazdy jak: Ford Mondeo, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb czy też Volkswagen Passat.

Opel Insignia Sports Tourer  – wygląd zewnętrzny

Długość 4986 mm i szerokość 1863 mm powodują, że nadwozie nowej Insigni Tourer jest jednym z największych w swoim segmencie. W porównaniu ze swoim poprzednikiem sylwetka wyróżnia się smukłymi liniami oraz wyrazistymi przetłoczeniami, co bezpośrednio przełożyło się na wrażenie lekkości. Cechy te dodatkowo podkreślają pełen temperamentu charakter auta.

Lekko opadająca linia dachu wraz z dużych rozmiarów spoilerem oraz zwężające się ku tyłowi powierzchnie szyb bocznych powodują, że wygląd auta jest bardzo dynamiczny. Elegancji dodają mu takie elementy jak duże aluminiowe tarcze kół, listwa chromowana nad szybami, biegnąca aż do kloszy lamp tylnych, przyciemniane szyby czy też wykończone wstawkami chromowanymi klamki drzwi. Przód auta to długa pokrywa komory silnika, duża krata wlotu powietrza oraz szeroko rozstawione smukłe reflektory przednie matrycowe LED IntelliLux ze zintegrowanymi światłami jazdy dziennej LED, które pełnią jednocześnie funkcję kierunkowskazów, zmieniając ich barwę światła na pomarańczową.

Wąskie światła tylne, zachodzące na poszycia boczne, wykonane w technologii LED, chromowane wstawki, masywny zderzak oraz pokrywa bagażnika z dużą szybą to elementy cechujące tylną część bryły nadwozia. Dobrze dobrane proporcje, stonowany ponadczasowy design powodują, że auto prezentuje się bardzo zgrabnie a do jego wyglądu nie powinniśmy mieć żadnych zastrzeżeń.

Opel Insignia Sports Tourer  – wnętrze samochodu

Powiększenie rozmiarów zewnętrznych auta w bezpośredni sposób przełożyło się na ilość miejsca we wnętrzu. Kabina jest bardzo obszerna, dodatkowo wizualnie powiększa go zastosowanie w testowanym pojeździe dużego okna dachowego, które powoduje bardzo dobre jego doświetlenie. Fotele przednie spełniają najwyższe standardy, w łatwy sposób możemy je dostosować do sylwetki. Ich profil zapewnia dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Siedzi się w nich bardzo wygodnie, nawet przy dłuższych podróżach nie będziemy odczuwać zmęczenia. Podobny komfort panuje w tylnej części. Miejsca jest pod dostatkiem, nikt nie powinien z tego powodu odczuwać jakiegokolwiek dyskomfortu.

Tapicerka ze skóry, skórzane wstawki, elementy wykończeniowe z czarnego błyszczącego plastiku oraz w kolorze aluminium, wraz z dyskretnym podświetleniem ledowym, nadają wnętrzu elegancji i niepowtarzalnego charakteru. Tuż za bardzo estetyczną, pokrytą skórą perforowaną, wielofunkcyjną kierownicą umieszczony został panel zegarów. Nie jest on jednak tak czytelny jak w poprzedniej generacji auta. Zbyt duża ilość informacji powoduje, że trudno się skupić na tym, co w danym momencie najistotniejsze. Znajdziemy tam wskaźniki poziomu temperatury cieczy chłodzącej, temperatury oleju, wskaźnik napięcia, poziomu paliwa, obrotomierz, prędkościomierz oraz wyświetlacz komputera pokładowego.

W prezentowanym samochodzie dodatkowo występuje wyświetlacz projekcyjny, który na szybie czołowej wyświetla podstawowe informacje dotyczące na przykład prędkości pojazdu czy też z systemu nawigacji. Ten element w znaczny sposób poprawia bezpieczeństwo jazdy, kierowca ma wszelkie niezbędne informacje na wysokości wzroku bez potrzeby odrywania go od drogi.

W środkowej części deski rozdzielczej dominuje 8 calowy, kolorowy ekran dotykowy. Obsługuje on nawigację, system audio, Bluetooth, telefon oraz pokazuje obraz ze standardowej kamery cofania i także z panoramicznej kamery cofania 360 stopni (opcja). Na połączeniu konsoli centralnej z deską rozdzielczą znalazł się panel sterowania dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Ergonomia we wnętrzu jest na dobrym poziomie, wszelkiego rodzaju pokrętła czy też przełączniki kierowca ma praktycznie pod ręką.

Nową Insignię Sports Tourer śmiało możemy nazwać pojazdem wielozadaniowym a co za tym idzie bardzo praktycznym. Decydują o tym różnego rodzaju schowki oraz głęboki i foremny bagażnik. Zaletami jego są płaska podłoga, łatwy dostęp, niski próg załadunkowy oraz możliwość konfiguracji przestrzeni ładunkowej poprzez składanie tylnej kanapy w konfiguracji 40/20/40.

Standardowa pojemność bagażnika to 560 litrów, a maksymalna, jaką możemy uzyskać to aż 1665 litrów, tak więc bez problemów przewieziemy w nim znacznych rozmiarów ładunek. Dobrze dobrane materiały, solidny montaż, ciekawy jednocześnie stonowany design, łatwa obsługa, funkcjonalność oraz komfort na przyzwoitym poziomie to atuty wnętrza nowego modelu Opla.

Opel Insignia Sports Tourer –  silnik i właściwości jezdne

Prezentowany egzemplarz napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 1956 ccm. Silnik charakteryzuje się maksymalną mocą 170KM osiąganą przy 3750 obr./min oraz momentem 400Nm, którym dysponuje w zakresie prędkości obrotowej od 1750 do 2500 obr./min. Nie należy on do jednostek najcichszych niekiedy słyszalny jest typowy dźwięk dla diesli tzw. klekot. Właściwości jednostki, wraz z obniżoną masą własną auta w porównaniu z poprzednikiem, gwarantują bardzo wysoką dynamikę. Pojazd do prędkości 100km/h rozpędza się w czasie 9,2 sekundy i potrafi osiągnąć maksymalną prędkość 220 km/h.

Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów. Działa ona poprawnie, czasami jednak odczuwalna jest zwłoka przy zmianie przełożeń, dlatego jeżeli chcemy jechać dynamicznie proponuję skorzystać z sekwencyjnej zmiany biegów za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kole kierownicy.

Układ kierowniczy precyzyjnie i dość szybko reaguje na polecenia kierowcy, a charakterystyka jazdy po łuku drogi zbliżona jest do neutralnej. Zawieszenie składa się z przodu z kolumn McPherson, a z tyłu z układu wielowahaczowego. Zostało zestrojone tak, aby dać jak największe poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego komfortu. Tłumienie nierówności drogi jest na dobrym poziomie, do wnętrza nie dostają się prawie żadne odgłosy pracy układu zawieszenia. Insignią jeździ się przyjemnie i pewnie, auto na drodze wyjątkowo stabilnie trzyma się zadanego kierunku jazdy.

Opel Insignia Sports Tourer  – podsumowanie

Duże kombi, jakim jest Opel Insignia Sports Tourer, jest nie tylko bardzo funkcjonalne ale także znakomicie sprawdzi się jako auto rodzinne. Druga generacja modelu w odmianie Sports Tourer dostępna jest już od kwoty 105 000 złotych. Cena ta dotyczy pojazdu napędzanego silnikiem benzynowym 1.5 Turbo 140KM w wersji wyposażenia Enjoy. Prezentowany pojazd to już jednak zdecydowanie większy koszt zakupu, przekraczający kwotę 170 000 złotych.

Atutami modelu są: ponadczasowa stylistyka, dynamiczne jednostki napędowe, dobrze zestrojona charakterystyka zawieszenia, przestronne wnętrze, znakomite fotele oraz bardzo bogaty zakres kompletacji wyposażenia standardowego. Oczywiście pojazd niepozbawiony jest pewnych niedociągnięć jak choćby głośny silnik czy też reagująca nieco z opóźnieniem automatyczna skrzynia biegów.

Auto naszpikowane zostało różnego rodzaju systemami bezpieczeństwa i wspomagającymi kierowcę. Już w standardzie znajdziemy między innymi: wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją, system wykrywania pieszych, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy też układ utrzymania pasa ruchu. Nowe kombi Opla cechuje solidność wykonania i z powodzeniem może on współzawodniczyć na rynku z konkurencją.

Opel Insignia Sports Tourer  – dane techniczne testowanego samochodu

Silnik – wysokoprężny (diesel)

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1956
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 125 (170) przy 3750
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 400 w zakresie 1750 – 2500
  • Rodzaj zasilania – Common-Rail

Osiągi

  •  Prędkość maksymalna (km/h) – 220
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,2

Zużycie paliwa (dane producenta)

  • Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,6
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 5,7

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 62

Wymiary

  • Długość (mm) – 498
  • Szerokość (mm) – 1863
  • Wysokość (mm) – 1500
  • Rozstaw osi (mm) – 2829
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1607
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1610
  • Zwis przedni (mm) – 990
  • Zwis tylny (mm) – 1167

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 11,1

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 245/45 R18
  • Standardowe obręcze kół (“) – 18

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1666
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2270

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 560
  • Maksymalna (litry) – 1665

Opel Insignia Sports Tourer  – kompletacja wyposażenia

Testowany Opel Insignia to wersja kompletacji wyposażenia Elite. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Czujniki parkowania – przód/tył
  • Fotel kierowcy z regulacją 8-kierunkowa z regulacją elektryczną podparcia lędźwiowego 4-kierunkową
  • Fotel pasażera z regulacją 6-kierunkową (przód-tył, góra dół, pochylenie oparcia)
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Gniazdo USB 2szt. w tylnej części podłokietnika
  • Hamulec postojowy elektryczny + system wspomagania pokonywania wzniesień
  • Kierownica pokryta skóra ze sterowaniem radiem w kierownicy
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Listwa chromowana w linii dachu i czarna błyszcząca listwa pod oknem
  • Listwa progu bagażnika ze stali nierdzewnej
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Ogrzewanie dodatkowe
  • Pakiet Asystent Kierowcy 1
  • Pakiet Dobrej Widoczności
  • Poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtyny powietrzne
  • Pojemnik pod podłoga bagażnika
  • Pokrywa bagażnika otwierana elektrycznie
  • Reflektory matrycowe LED IntelliLux
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
  • System automatycznego odblokowywania zamków drzwi i sterowania zapłonem “Open&Start”
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System monitorowania ciśnienia powietrza w poszczególnych oponach niezależnie\
  • System multimedialny IntelliLink 900 Navi
  • System Opel OnStar
  • Szyba przednia atermiczna
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła p/mgielne przednie
  • Światła tylne LED
  • Tapicerka tekstylna “Oxford”
  • Tarcze kół aluminiowe 18″
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Wycieraczka szyby tylnej
  • Zagłówki foteli przednich z 4-kierunkową regulacją położenia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Elite posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Audio System Bose
  • Fotel kierowcy z funkcja masażu oraz regulowanymi elektrycznie poduszkami bocznymi
  • Kamera cofania
  • Kamera przednia Opel Eye
  • Lakier metalizowany
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Łopatki w kolumnie kierownicy do zmiany biegów
  • Okno dachowe regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
  • Tapicerka perforowana Siena
  • Wyświetlacz projekcyjny Head-Up Display
  • Wyświetlacz wskaźników kierowcy 8″

Test przeprowadzony w dniach 17-24 sierpnia 2018 r. Serdecznie dziękujemy firmie Opel Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert