Toyota Corolla to legenda motoryzacji. Jest jednym z najpopularniejszych modeli oferowanych na rynku. O jej popularności świadczy ilość sprzedanych egzemplarzy. Od początku swojej historii, czyli od 1966 roku do dziś Toyota sprzedała ponad 30 milionów jej egzemplarzy. Od 1966 roku model zmieniał się i ewoluował, dziś mamy już do czynienia z jej dziesiątą odmianą. Swoją popularność Toyota Corolla zawdzięcza wypracowanej przez wiele lat opinii, że jest samochodem o wysokim stopniu niezawodności. Najnowsza generacja modelu zadebiutowała w 2006 roku na salonie samochodowym w Helsinkach – „Helsinki Motor Show”. Podstawową zmianą, jaka odróżnia nową generację od poprzednich jest to, że Toyota oferuje Corollę jedynie w wersji czterodrzwiowej typu sedan. Następcą wersji hatchback jest model Auris. W 2010 roku samochód przeszedł facelifting polegający głównie na zmianach przedniej części nadwozia oraz zmianach wnętrza ukierunkowanych na stworzeniu wrażenia wyższej jakości. Toyota Corolla wyposażana jest w jeden silnik benzynowy 1.6 o mocy 132KM i dwa wysokoprężne 1.4 D-4D 90KM oraz 2.0 D-4D i mocy 126KM. Model występuje w czterech kompletacjach wyposażenia standardowego: Terra, Luna, Premium oraz Prestige. Testowany pojazd to Toyota Corolla w wersji Premium wyposażona w silnik wysokoprężny (diesel) 1.4 o mocy 90KM.
Wygląd zewnętrzny
Spoglądając na dzisiejszą Toyotę Corollę nie sposób nie zauważyć, że pojazd w porównaniu do swoich poprzedników zwiększył swoje gabaryty. Nadwozie jest dłuższe i szersze, a swoimi wymiarami – długością wynoszącą około 4,5 metra i szerokością 1,76 metra mogłoby aspirować do wyższej klasy. Samochód należy do najliczniejszego, a co za tym idzie najbardziej konkurencyjnego segmentu C (klasa niższa, średnia samochodów osobowych). Sylwetka pojazdu jest elegancka i jednocześnie wyróżniająca się pewną dozą dynamiki. Design auta podkreśla kształt zachodzących na błotniki reflektorów przednich, pokryta chromem krata wlotu powietrza oraz 16 calowe aluminiowe tarcze kół. Patrząc na tył testowanego pojazdu wzrok przykuwają przede wszystkim bardzo charakterystyczne, zachodzące na błotniki lampy tylne. Nadwozie to typowa trójbryłowa konstrukcja. Pochylona mocno szyba czołowa, łagodna linia dachu, szerokość nadwozia wraz z niewielkim prześwitem wynoszącym 150 mm dodaje sylwetce dynamicznego i sportowego charakteru. Toyota Corolla wyróżnia się elegancją, solidnością oraz wzornictwem bardzo dobrze prezentującym się na drodze.
Wnętrze samochodu
Wnętrze Toyoty Corolli zaskakuje przestronnością, miejsca nie brakuje na przednich fotelach jak i na kanapie tylnej. Ta ilość przestrzeni wyróżnia auto spośród konkurencji, bez przeszkód może nim podróżować pięć osób. Fotele przednie są duże i szerokie. Zarówno na nich jak i na kanapie tylnej siedzi się bardzo wygodnie. Komfort podróżowania podnoszą dodatkowo podłokietnik centralny przedni jak i podłokietnik siedzeń tylnych. Zasiadając na fotelu kierowcy widzimy przed sobą bardzo estetycznie wykonane koło kierownicy. Wielofunkcyjna kierownica pokryta jest miękką perforowaną skórą oraz posiada dodające jej sportowego charakteru wstawki w kolorze aluminium. Tuż za nią umieszczone są oryginalne zegary, których wewnętrzne cylindryczne części wystają ku górze. Na tych wystających z zegarów tubach znajdują się wyświetlacze: po lewej poziomu paliwa i temperatury silnika, a z prawej strony komputera pokładowego. Pomiędzy zegarami producent umieścił niewielki wyświetlacz, pomagający kierowcy w ekonomicznym poruszaniu się pojazdem przez wyświetlanie zielonych strzałek, podpowiadających potrzebę zamiany przełożenia skrzyni biegów na bieg wyższy lub niższy. Żółto pomarańczowe podświetlenie zegarów powoduje, że są one bardzo czytelne i nie powodują zmęczenia wzroku u kierowcy. Po środku deski rozdzielczej połączony z konsolą centralną znajduje się panel sterownia systemami, w które wyposażony jest pojazd. Zaczynając od góry panel systemu audio pod nim klimatyzacji automatycznej i ogrzewania wnętrza. Wszystkie elementy sterowania umieszczone są bardzo ergonomicznie tak, aby kierowca prowadząc pojazd nie musiał odrywać wzroku od drogi chcąc przykładowo zmienić stację radiową. Zastosowanie dwukolorowej tapicerki oraz wstawek w kolorze aluminium na kierownicy, drzwiach i desce rozdzielczej powodują, że wnętrze auta nie jest monotonne. Jadąc Toyotą Corollą odnosi się wrażenie podróżowania samochodem dopracowanym w każdym calu, a to dzięki zastosowaniu najwyższej, jakości materiałów oraz dbałości podczas projektowania o każdy szczegół. Atutem funkcjonalności auta jest przestrzeń bagażowa uzupełniona dużą ilością różnego rodzaju schowków. Musimy jednak pamiętać, że w samochodach typu sedan otwór bagażnika jest niewielki i załadunek bagaży o dużych gabarytach może być utrudniony. Nie zmienia to jednak faktu, że przestrzeni bagażowej jest dość sporo i wynosi ona 450 litrów, a ta przestrzeń może być jeszcze dodatkowo powiększona poprzez złożenie składanego asymetrycznie oparcia siedzenia tylnego. Toyota Corolla to funkcjonalność, komfort i przestronne wnętrze zapewniające wygodne codzienne użytkowanie pojazdu.
Silnik i właściwości jezdne
Toyota Corolla może być wyposażona w silnik benzynowy 1.6 lub jeden z dwóch silników wysokoprężnych 1.4 i 2.0. Silnik benzynowy to szesnastozaworowa jednostka osiągająca maksymalną moc rzędu 132KM przy prędkości obrotowej 6400 obr./min. Dwa silniki diesla, w jakie może być wyposażone auto to jednostka 1.4 osiągająca moc 90KM przy prędkości obrotowej 3800 obr./min oraz 2.0 i mocy 126KM przy 3600 obr./min. W silnikach wysokoprężnych zastosowany jest układ zasilania silnika w paliwo typu Common Rail. Silnik te dodatkowo wyposażane są w filtr cząstek stałych DPF. Wszystkie stosowane dzisiaj w Toyocie Corolli silniki spełniają wymogi norm emisji spalin Euro 5. Testowany pojazd wyposażony jest w silnik wysokoprężny 1.4 D-4D charakteryzujący się maksymalnym momentem obrotowym rzędu 205 Nm osiąganym przez niego w zakresie prędkości obrotowej od 1800 do 2800 obr./min. Jednostka została opracowana według koncepcji „Toyota Optimal Drive” polegającej na modyfikacji procesów spalania i zmniejszeniu oporów pracy silnika. Nowe rozwiązania pozwalają obniżyć zużycie paliwa, zmniejszyć poziom emisji spalin przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki silnika. Zastosowany w testowanym pojeździe silnik pozwala rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 11,9 sekundy. Jednostka napędza koła przednie za pośrednictwem 6-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów pozwala na precyzyjne zmiany przełożeń. Zawieszenie pojazdu jest stosunkowo miękkie daje wrażenie wysokiego komfortu. Układ kierowniczy działa precyzyjnie, reaguje szybko dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Cechą, która jest z pewnością atutem testowanego samochodu jest jego bardzo niski poziom spalania, co ma duże znaczenie podczas poruszania się po mieście.
Podsumowanie
Toyota Corolla to symbol niezawodności a jej najnowsza wersja to dodatkowo stylistyka przyciągająca wzrok. Komfort podróżowania, jakość wykonania, design i ekonomiczne silniki to atuty przemawiające za Corollą. Zastosowana najnowsza technologia w konstrukcji silników – „Toyota Optimal Drive” pozwalająca na poprawę osiągów przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo powoduje wzrost atrakcyjności pojazdu. Technologia ta pozwala znacznie zredukować emisję szkodliwych substancji. Testowany samochód to auto eleganckie, wykonane ze szczególną dbałością o szczegóły, przestronne oraz oszczędne w eksploatacji. Pojazd sprawdza się zarówno w mieście jak i podczas dalszych podróży. Toyota Corolla wykazuje wysoki stopień bezpieczeństwa, już w podstawowych wersja wyposażana jest w poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne czy system ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD. Pojazd w testach zderzeniowy EuroNCAP przeprowadzonych w 2007 roku uzyskał najlepszy możliwy wynik tj. 5 gwiazdek. Koszt zakupu testowanego samochodu Toyota Corolla wyposażonego w silnik 1.4 D-4D o mocy 90KM w wersji kompletacji wyposażenia Premium to według cennika wydatek rzędu 78 000 złotych. Testowany pojazd wyposażony jest dodatkowo w lakier metalizowany, co podnosi jego cenę zakupu o kwotę 1900 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 1364 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 66 (90) przy 3800
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej silnika (obr./min) – 205 w zakresie prędkości obrotowej 1800 – 2800
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 175
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,9”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,6
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
– Emisja CO2 (g/km) – 125
Pojemność zbiornika paliwa:
– 55 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4540
– Szerokość (mm) – 1760
– Wysokość (mm) – 1470
– Rozstaw kół (mm) – 1535
– Rozstaw osi (mm) – 2600
Napęd:
– Przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1298 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1780 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 2780 kg
Pojemność bagażnika:
– 450 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Czujnik parkowania – tył
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 6 szt
- Immobilizer
- Kierownica pokrytą skórą
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Podłokietnik foteli przednich
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radio odtwarzacz CD i MP3
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa przednich
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 16″ opony 205/55
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Złącze „USB”
- Złącze „AUX”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Premium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.
Test przeprowadzony w dniach 4 – 11 maj 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie TOYOTA MOTOR POLAND Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.