MotoNews.pl

Citroen DS3 1.6 THP Sport Chic

31 maja 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Citroen DS3 28

Francuski producent oferuje możliwość zakupu modelu DS3 jedynie w dziesięciu wyselekcjonowanych salonach sprzedaży w Polsce. Samochód dla prawdziwych indywidualistów możemy zamówić w jednej z 38 kombinacji kolorów karoserii i dachu. Citroen umożliwia wybór jednego z ośmiu zróżnicowanych kolorystycznie wariantów wykończenia wnętrza, ośmiu wzorów tapicerki, siedmiu odmian gałki dźwigni zmiany biegów, koloru lusterek oraz wzoru aluminiowych obręczy kół. Możliwości personalizacji samochodu spotykane dotychczas w markach premium dostępne są w ofercie Citroena wraz z reaktywacją linii DS. Liczba możliwych konfiguracji pozwala nam wykazać się kreatywnością i stać się właścicielem niepowtarzalnego DS3.

Wygląd zewnętrzny
Model DS3 60% podzespołów dzieli ze sprzedanym w 2 milionach egzemplarzy na całym świecie modelem C3. Występujący w odmianie 3-drzwiowej DS3 różni się jednak od C3 nowocześniejszym i bardziej wyrazistym designem. Nad charakterystycznym logo Citroena dominuje monogram DS, a obok świateł przeciwmgielnych zastosowano znak rozpoznawczy modelu – światła dzienne w formie pionowych listew LED. Krótki przód samochodu zdominował obszerny wlot powietrza o strukturze plastra miodu wykończony chromowaną listwą. Niewielka mocno pochylona szyba przednia przechodzi w opadający ku tyłowi dach zakończony spoilerem. Biały dach z motywem stylistycznym komponuje się z białymi lusterkami i polakierowanymi na biało 17-calowymi felgami. Linia boczna Citroena to przede wszystkim osobliwy słupek B w kolorze nadwozia oraz masywna chromowana listwa boczna. Dzięki pozostawieniu słupka A w kolorze czarnym i przykryciu słupka C szybami, nadwozie nabrało lekkości i oryginalności. Z tyłu duży monogram DS umieszczony na pokrywie bagażnika nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia ze specjalną odmianą Citroena. Tylne światła w kształcie litery P, podwójna końcówka układu wydechowego i dyfuzor pod zderzakiem dopełniają indywidualny charakter nadwozia. Sylwetka małego Citroena budzi zainteresowanie wśród przechodniów i kierowców innych pojazdów, w klasie małych aut premium jest to cecha, której często oczekują potencjalni klienci.

Wnętrze
Wnętrze pojazdu natychmiast zdradza dlaczego testowa wersja kosztuje ponad 90 tys. zł. Mięsista skóra na świetnie wyprofilowanych fotelach przednich, czarna elegancka podsufitka, system nawigacji oraz wysokiej klasy zestaw audio – wszystko to sprawia, że w środku czujemy się jak w dobrze wyposażonej limuzynie C5.

Deska wykończona materiałem Slush oraz plastikami w kolorze błyszczącej czerni pasują do młodzieżowego charakteru auta. Wszystkie spasowane wzorowo elementy w środku wykonane są z bardzo dobrej jakości materiałów. Mała, wyprofilowana, spłaszczona na dole kierownica pokryta skórą dobrze leży w dłoniach kierowcy. Byłaby bez wad, gdyby umieszczono na niej sterowanie radioodtwarzaczem, telefonem i tempomatem. Niestety przeniesiono je na charakterystyczne dla Citroena (i np. Seata Ibizy) dźwigienki umieszczone za kierownicą. Ergonomia tego rozwiązania nadal budzi moje wątpliwości.

Zegary schowano pod nietypowym (posiadającym dwa otwory), ale nowocześnie zaprojektowanym daszkiem. Centralnie przed oczami kierowcy umieszczony został czytelny prędkościomierz, z lewej strony obrotomierz, a z prawej wyświetlacz komputera pokładowego z cyfrowym wskaźnikiem poziomu paliwa. W sąsiedztwie zegarów znajdziemy doskonale znane użytkownikom Citroenów rozwiązanie – dyfuzor zapachów. Dzięki wymiennym wkładom możemy zastąpić tradycyjne zapachowe choinki i nakładki na nawiewy powietrza firmowym zapachem Citroena.

Konsola centralna połyskuje od błyszczącego czarnego lakieru oraz delikatnych eleganckich chromowanych obwódek przycisków. Na jej szczycie siedmiocalowy kolorowy ekran na którym standardowo prezentowane mogą być informacje z nawigacji, radioodtwarzacza, telefonu lub komputera pokładowego. Poniżej znajdziemy panel sterowania klimatyzacją i nawiewem. Na samym dole najbardziej archaiczna część nowego Citroena – radioodtwarzacz. Jest on częścią bardzo dobrze grającego zestawu audio, który w stosunku do standardowego zestawu audio składającego się z 6 głośników został powiększony o dodatkowy głośnik centralny umieszczony na desce rozdzielczej oraz tubę basową w bagażniku. Na konsoli centralnej znajdziemy jeszcze dwa zwracające uwagę przyciski. Pierwszy z napisem SOS służący do realizacji połączeń z numerem alarmowym 112 oraz przycisk z logo marki umożliwiający połączenie z assistance Citroena.

Wspomniane wcześniej fotele przednie to mocna strona DS3. Obszerne, dobrze wyprofilowane, pokryte dobrej jakości skórą oferują ponadprzeciętne trzymanie boczne i bardzo dobry komfort podróżowania. Pomiędzy nimi znajduje się podłokietnik z maleńkim schowkiem, który skutecznie utrudnia użycie hamulca ręcznego. Dzięki podniesionej do góry desce rozdzielczej, z przodu udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi. Jak się okazuje nowoczesny design nie zawsze idzie w parze z funkcjonalnością, ponieważ z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca na głowę i nogi. Na tylnych fotelach wygodnie będą podróżować dwie niewysokie osoby dorosłe lub dzieci. Świetnym pomysłem jest zamontowanie z tyłu praktycznych rączek, które ułatwiają wysiadanie.

Przestrzeń bagażowa małego Citroena to 285 l pojemności, które dzięki asymetrycznie dzielonemu oparciu tylnej kanapy możemy powiększyć aż do 980 l. Dodatkowo do dyspozycji jest kilka praktycznych schowków z których największy umieszczony przed pasażerem ma 13 l objętości.

Silnik i właściwości jezdne
Silnik o pojemności 1.6 l dysponujący mocą 155 KM jest owocem współpracy PSA i BMW. Jednostka oferuje maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm dostępny przy 4 tys. obr./min. Wartości te pozwalają rozpędzić Citroena do 100 km/h w 7,3 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 214 km/h. Precyzyjna sześciobiegowa skrzynia biegów współpracująca z turbodoładowanym silnikiem tworzą zgrany duet, który na każdym przełożeniu oferuje wystarczającą elastyczność, a kierowca nigdy nie odczuwa braku mocy. Do dyspozycji kierowcy jest wskaźnik zalecanego biegu jednak dla miłośników naprawdę dynamicznej jady, pragnących wykorzystać pełne możliwości tej jednostki proponuję korzystać z biegu o 2 przełożenia niższego niż wskazuje komputer. Powyżej 4 tys. obrotów silnik zaczyna wydawać bardzo przyjemny, rasowy dźwięk, a wskazówka obrotomierza momentalnie dochodzi do niemal 7 tys. obrotów.

Twarde jak na francuski samochód zawieszenie w połączeniu z 17-calowymi felgami idealnie sprawdzają się w dynamicznej jeździe na szybko pokonywanych zakrętach. Auto w każdych warunkach, nawet przy większych prędkościach prowadzi się pewnie i stabilnie. Jedynie kontrola trakcji włącza się zdecydowanie za wcześnie ograniczając sportowe zapędy kierowców. Precyzyjny układ kierowniczy i świetnie zestrojone zawieszenie to miła niespodzianka we francuskim aucie. Podczas testu zauważyłem jednak, że przy dynamicznej jeździe (temperatura na zewnątrz około 25°C) maleńka maska Citroena nagrzewa się do tego stopnia, że trudno ją otworzyć gołymi rękami.

Spalanie podczas testu w dynamicznej miejskiej jeździe oscylowało na poziomie 9,5 l/ 100 km. Przy 155 KM mocy to naprawdę przyzwoity wynik tym bardziej, że dzięki sześciostopniowej skrzyni biegów w trasie z łatwością możemy zejść do spalania na poziomie 5 – 6 l/ 100 km. W ofercie Citroena znajdziemy trzy silniki wysokoprężne o pojemności 1.4 i 1.6 l i mocach od 70 do 110 KM oraz trzy silniki zasilane benzyną o podobnych pojemnościach, ale mocach od 95 do 155 KM. Kompromisem pomiędzy osiągami, a małym zużyciem benzyny będzie jednostka wysokoprężna o mocy 110 KM i momencie 270 Nm. Jeżeli jednak oczekujemy prawdziwej przyjemności z jazdy jedynym słusznym wyborem będzie 155-konny silnik benzynowy w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Podsumowanie

Zaprezentowany 56 lat temu pierwszy model DS był pojazdem wyprzedzającym owe czasy pod względem stylistycznym i technologicznym. Z najpiękniejszego samochodu wszech czasów (według brytyjskiego magazynu Classic & Sports Car), który sprzedał się na całym świecie w 1,5 miliona egzemplarzach do dziś przetrwała tylko nazwa. Francuzi nie zdecydowali się na powrót do korzeni tak jak to zrobili Niemcy w przypadku Mini czy Włosi z Fiatem 500. W obu przypadkach nowe modele stylistycznie nawiązują do pierwowzorów sprzed kilkudziesięciu lat i właśnie to połączenie sentymentu z nowoczesnymi konstrukcjami jest ich niewątpliwym atutem. Citroen nie pozostawił nic z legendarnego DSa stawiając na nową linię pojazdów różniącą się od zwykłych ”Cytrynek” ponadstandardowymi możliwościami personalizacji. W klasie małych samochodów premium w której przyjdzie Citroenowi zmierzyć się z Mini, Fiatem 500 czy Alfa Romeo Mito jest to element wyróżniający DS3 na tle konkurencji.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1598 cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 114 (155) przy 6000 ,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1200 – 4000,

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 7,3,
– Prędkość maksymalna – 214 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9.4,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.1,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6.7,
– Emisja CO2 (g/km) – 155.

Pojemność zbiornika paliwa: – 50 l.

Wymiary:
– Długość (mm) – 3948,
– Wysokość (mm) – 1483
– Szerokość (mm) – 1715
– Rozstaw osi (mm) – 2464
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1468
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1471

Napęd:
– na oś przednią

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10.4,

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/45 R17,
– Standardowe obręcze kół – 17 ,

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1165 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1597 kg,
– Masa maksymalna przyczepy hamowanej – 1150 kg,
– Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 570 kg.

Pojemność bagażnika: – 285 l.

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport Chic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania i systemem hamowania awaryjnego
  • Boczne poduszki powietrzne
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Elementy dekoracyjne wnętrza czarne lakierowane
  • ESP
  • Fotel kierowcy regulowany na wysokość
  • Fotel pasażera regulowany na wysokość
  • Kanapa tylna dzielona w stosunku 1/3:2/3, składana
  • Kierownica skórzana
  • Klamki zewnętrzne chromowane
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Koło zapasowe dojazdowe
  • Komputer pokładowy
  • Lusterka boczne lakierowane w kolorze dachu
  • Lusterka sterowane, podgrzewane i składane elektrycznie
  • Nakładki progowe chromowane
  • Obręcze kół aluminiowe 17 calowe Bellone
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera
  • Poduszki powietrzne kurtynowe
  • Poduszki powietrzne przednie boczne
  • Przednie szyby sterowane elektrycznie
  • System HiFi
  • Reflektory przeciwmgłowe
  • Regulacja kierownicy na głębokość i wysokość
  • Regulator i ogranicznik prędkości
  • Rozpylacz zapachów
  • Wskaźnik niezapiętych pasów z przodu
  • Wspomaganie kierownicy ze zmienną siłą
  • Wstawki dekoracyjne na kole kierownicy
  • Zamek centralny zdalnie sterowany

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport Chic posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Elementy dekoracyjne wnętrza Black – 300
  • Elementy dekoracyjne dachu CO-Desing – 3000 zł
  • Lakier metalic – 1700 zł
  • Tapicerka skórzana – 3500 zł
  • Pakiet My Way – 5820 zł.

Test przeprowadzony w dniach 10-17 maj2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert