Po kwietniowym premierowym pokazie, w maju Volvo Car Poland udostępniło najnowszą propozycję w swojej ofercie: model Volvo S60 do jazd prasowych. Podczas krótkiego briefingu poprzedzającego część praktyczną, podsumowano ostatni okres obecności marki na rynku. Miniona dekada należy bowiem do szczególnie udanych w ponad 90-cio letniej historii Volvo.
W skali globalnej sprzedaż marki podwoiła się. Sytuacja w Polsce wygląda jeszcze lepiej. Ponad 10 tyś. sprzedanych nowych aut w ubiegłym roku oznacza trzykrotny wzrost liczby nabywców w ciągu ostatniego dziesięciolecia. Rekordowo zapowiada się również bieżący rok. Po czterech jego miesiącach Volvo odnotowało bowiem sprzedaż blisko 4,5 tyś. aut, co stanowi wzrost o 19% r/r. Nie dziwi więc nieskrywany optymizm przedstawicieli producenta związany debiutem III odsłony S60. Sedan segmentu D uzupełnia wprowadzaną konsekwentnie od kilku lat nową linie stylistyczną spod znaku „młota Thora”.
Volvo S60 – jednostki napędowe
Wyjątkowość nowej S „sześćdziesiątki” to nie tylko fakt, iż jako pierwszy model producenta z Göteborga powstaje ona w pierwszej w USA, nowej fabryce w Charleston w Karolinie Południowej. Analiza sprzedaży w segmencie samochodów klasy średniej marek premium, jednoznacznie wskazuje na dominujący udział silników benzynowych oraz rosnący tych z napędem alternatywnym.
To właśnie te trendy na rynku skłoniły zarządzających marką do zaoferowania po raz pierwszy modelu napędzanego tylko przez silniki benzynowe. Będą to odmiany dwulitrowej jednostki. W pierwszej kolejności T4 (190KM) oraz T5 (250KM) uzupełnione jeszcze w tym roku o te znane z wersji kombi, 310-konną – T6 oraz T8, która w technologii hybrid plug-in oferuje łączną moc 390 KM. Wszystkie skonfigurowane z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów Geartronic. W najbliższej przyszłości do sprzedaży trafią również kolejne odmiany hybrydowych jednostek napędowych.
Volvo S60 – wyposażenie
Wzrost rozstawu osi do 2872 mm pozwolił zwiększyć przestrzeń na nogi w pierwszym rzędzie do 1074 mmm. Również pojemność bagażnika wrosła o prawie 15% do 442 litrów.
Jak przystało na szwedzką markę, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów są nieodłącznym priorytetem. Lista systemów z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego dostępna w standardzie obejmuje blisko 40 pozycji. Znajdują się na niej również te zastosowane w produktach szwedzkiego koncernu po raz pierwszy na świecie: Oncoming Mitigation by Braking. To funkcja łagodzenia poprzez hamowanie, skutków zderzenia z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka oraz system zwalniania pedału hamulca podczas zderzeń czołowych.
Nowością w Volvo jest system Car2Car Communication pozwalający na automatyczne lokalne informowanie innych kierowców marki o stwierdzonych przez systemy bezpieczeństwa zagrożeniach, niebezpiecznych lub nietypowych sytuacjach.
Volvo S60 – wrażenia z jazdy
Jak podkreśla producent, wrażenia z jazdy i komfort były dominującymi założeniami podczas projektowania samochodu. Zaproponowany przebieg trasy testowej umożliwił weryfikację powyższych.
Jazda w porannym ruchu miejskim pozwoliła uwolnić dynamiczne możliwości udostępnionych T „piątek”. Podczas następnego etapu, obejmującego przejazd autostradą, dominowało poczucie komfortu i przewidywalności samochodu w sytuacjach wynikających z jazdy z maksymalnymi dozwolonymi prędkościami. Swój drapieżny pazur Volvo pokazało na torze doskonalenia techniki jazdy.
Wykreowane sytuacje awaryjnego hamowania oraz pokonywania łuku na mokrej nawierzchni pozwoliły po pierwsze zapoznać się z działaniem oferowanych systemów bezpieczeństwa, a po drugie krytycznie spojrzeć na własne umiejętności. Następny etap pobytu na torze to optymalizacja drogi przejazdu i czerpanie przyjemności ze sportowej jazdy „cywilnym” samochodem.
Konfiguracja trasy nie była więc przypadkowa. Wszystkie jej etapy pozwalały na odkrycie kolejnych „twarzy” S60. Samochodu, który sprawdza się w każdych warunkach na drogach publicznych a ponadto oferuje coś więcej czego bezpiecznie doświadczyć można tylko na przygotowanych obiektach.
Volvo S60 w polskiej ofercie
W pierwszym etapie do polskiego klienta trafią pojazdy limitowanej serii First Edition w wersji wyposażenia Inscription oraz R-Design. W standardzie której producent oferuje m.in. :
- 18 calowe koła,
- tapicerkę półskórzaną Nappa,
- dwustrefową klimatyzację automatyczną,
- światła LED (pełne),
- tempomat,
- czujniki parkowania przód/tył,
- elektrycznie regulowany fotel kierowcy,
- el. przyciemniane i składane lusterka,
- nawigację Sensus,
- Apple car play/Android auto,
- nagłośnienie High Performance,
- systemy City Safety,
- Lane Keeping Aid,
- Road Sign Information,
- wspomniany już Slippery Road/Hazard Light- Car2Car Comm.,
- Oncoming Lane Mitigation,
- Volvo On Call,
- 2 złącza USB + Bluetooth.
Nowe wcielenie S60 w wariancie napędu T4 FWD 190KM dostępne jest od 165 000 PLN. Mocniejsza odmiana T5 FWD 250KM to wydatek rzędu 178 650 PLN. Uzupełniający ofertę w pierwszym etapie sprzedaży napęd T5 AWD 250KM wyceniono na 188 650 PLN. Dostępna długa lista opcjonalnego wyposażenia obejmuje przede wszystkim możliwości personalizacji z zakresu wykończenia wnętrza i designerskich dodatków. Bezpieczeństwo i komfort zapewnione są w standardzie.
Pozytywny odbiór marki na polskim rynku potwierdza również wysoka wartość rezydualna. Nowe S60 po 3 latach eksploatacji i przebiegu 90kkm zachowa niemalże 55% wartości nowego samochodu. Mniej intensywna eksploatacja na poziomie 15 tyś rocznie, typowa dla indywidualnego kierowcy, pozwala na utrzymanie w tym samych okresie 59,1% ceny zakupu.