Hyundai Santa Fe debiutował na rynku w 2000 roku. Na przestrzeni 19 lat koreański producent zaprezentował cztery generacje swojego SUV’a, który w Europie znalazł ponad 400 tysięcy nabywców. Aktualna, czwarta edycja pojawiła się w ofercie w ubiegłym roku. Najnowszy Santa Fe dostępny jest tylko z silnikami wysokoprężnymi, w wersji 5 lub 7-miejscowej, a jego ceny zaczynają się od 149 900 zł.
Hyundai Santa Fe – wygląd zewnętrzny
Santa Fe to największy SUV w europejskiej ofercie Hyundaia. Jest o 29 cm dłuższy od Tucsona i 60,5 cm od Kony. Przy gabarytach: 4770 mm długości, 1890 mm szerokości i 1705 mm wysokości, w swoim segmencie pod kątem wymiarów deklasuje takich konkurentów jak: Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Mitsubishi Outlander czy Peugeot 5008, ustępując tylko Kii Sorento i Fordowi Edge.
Cechy charakterystyczne nowego Hyundaia to potężny chromowany grill i wąskie, podobne do tych z Kony światła LEDowe do jazdy dziennej. Poniżej osadzono kierunkowskazy, światła mijania oraz drogowe, a na samym dole reflektory przeciwmgielne. Kompozycja ta tworzy nietuzinkowy front przykuwający wzrok na ulicy.
W profilu zwracają uwagę potężne nadkola z kontrastowymi, czarnymi osłonami, wyraźne przetłoczenia na drzwiach oraz chromowane listwy nad progami czy wokół okien.
Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem, poziomymi światłami, podwójną końcówką układu wydechowego oraz srebrną nakładką zderzaka tylnego. Podobnie jak z przodu kierunkowskazy osadzone zostały bardzo nisko w zderzaku.
W porównaniu do trzeciej generacji, najnowszy Santa Fe jest o 7 cm dłuższy i 1 cm szerszy, posiada również o 6,5 cm większy rozstaw osi.
Hyundai Santa Fe – wnętrze pojazdu
W przestrzeni pasażerskiej widoczny jest duży progres. Jakość użytych materiałów, ich faktura czy spasowanie pozytywnie zaskakują. Kabina wykończona została w przyjemnej dla oka tonacji brązowo – beżowej. Wrażenie przestronności potęguje jasna podsufitka oraz duże, otwierane panoramiczne okno dachowe.
W przepastnej kabinie może podróżować maksymalnie 7 osób. W pierwszym oraz drugim rzędzie, niezależnie od wzrostu i gabarytów, cztery dorosłe osoby będą podróżowały w komfortowych warunkach. Fotele przednie są regulowane elektrycznie, podgrzewane i wentylowane. Pamięć położenia fotela kierowcy i lusterek przyda się jeśli z pojazdu korzysta więcej niż jeden użytkownik. W drugim rzędzie kanapa jest również ogrzewana. Posiada dodatkowo możliwość regulacji wzdłużnej oraz regulacji kąta pochylenia oparcia. Trzeci rząd jak w większości pojazdów w tym segmencie potraktować należy jako awaryjny – do przewozu osób dorosłych na krótkich dystansach lub jako miejsce dla dzieci.
Po zajęciu miejsca za kierownicą zauważymy nowy zestaw wskaźników Supervision z 7-calowym wyświetlaczem. Obok ekranu TFT na którym prezentowane są podstawowe parametry jazdy znalazły się analogowe zegary obrotomierza, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Na konsoli centralnej znajdziemy intuicyjny panel sterowania klimatyzacją, indukcyjną ładowarkę, a na samym szczycie 8-calowy ekran. Prezentowane są na nim informacje m.in. ze sparowanego telefonu, nawigacji czy systemu audio. Na szczęście pozostawiono tradycyjne pokrętło do regulacji głośności. Moim zdaniem to nadal najlepsze i najwygodniejsze rozwiązanie.
Uzupełnieniem przestronnej kabiny jest duży bagażnik. Przy złożonym trzecim rzędzie foteli jego kubatura wynosi 547 litrów. Po złożeniu kanapy w drugim rzędzie pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1625 litrów.
Hyundai Santa Fe – silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowego Hyundaia znalazł się dwulitrowy diesel generujący moc 185 KM i moment obrotowy 400 Nm. Jednostka wysokoprężna współpracuje z ośmiostopniowym automatem. Potężny, prawie dwutonowy SUV przyspiesza do 100 km/h w 10.3 sekundy i potrafi rozpędzić się do 197 km/h. Duży moment obrotowy i sprawnie działająca skrzynia biegów zapewniają optymalne osiągi w każdych warunkach.
Oczywiście ciężkie, wysokie nadwozie w połączeniu z zawieszeniem zestrojonym pod kątem maksymalnego komfortu sprawdza się najlepiej podczas spokojnej jazdy, kiedy dostojnie pokonujemy kolejne kilometry. Podczas dynamicznej jazdy, nagłych zmian kierunku jazdy, czuć masę pojazdu i mocne przechyły nadwozia. Z drugiej strony duży prześwit 18.5 cm oraz napęd 4WD pozwalają bezpiecznie zjechać z utwardzonych dróg.
Podczas eksploatacji w mieście nieoceniony okazuje się system kamer 360 stopni. Precyzyjnie pokazuje otoczenie naszego pojazdu i ułatwia parkowanie lub manewrowanie w ciasnych miejskich uliczkach. Do dyspozycji kierowcy oddano również możliwość wyboru jednego z czterech trybów jazdy: Eco, Comfort, Sport i Smart. Definiują one m.in. przekazywanie napędu pomiędzy osiami, działanie układu kierowniczego i skrzyni biegów, czy reakcję na wciśnięcie pedału przyśpieszenia. Najciekawszy wydaje się tryb Smart. Na podstawie analizy zachowania kierującego sam dobiera aktualnie optymalny tryb jazdy.
Podczas codziennej eksploatacji w mieście zużycie paliwa oscyluje na poziomie 8-9 litrów/ 100km. Poza miastem można zejść nawet poniżej 7 litrów. W połączeniu z 71-litrowym zbiornikiem paliwa sprawia to, że nie będziemy musieli często odwiedzać stacji benzynowych.
Test Hyundai Santa Fe – podsumowanie
Segment SUV’ów cieszy się nieustannie rosnącą popularnością. Santa Fe jest dojrzałym, dopracowanym modelem i ciekawą propozycją dla tych, którzy szukają dużego i komfortowego SUVa. W ofercie Hyundaia znajdziemy trzy silniki wysokoprężne o mocach 150, 185 i 200 KM, trzy kompletacje wyposażenia: Premium, Executive i Platinium, warianty z napędem na jedną lub dwie osie oraz możliwość wyboru manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.
Hyundai Santa Fe – dane techniczne:
Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 1995 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 136 (185) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 od 1750 do 2500
Pojemność zbiornika paliwa
- 71 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 4770
- Wysokość (mm) – 1680
- Wysokość z relingami (mm) – 1705
- Szerokość bez lusterek (mm) –1890
- Rozstaw osi (mm) – 2765
Napęd
- 4WD
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 235/55
- Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – od 1895 do 2020
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2594
Pojemność bagażnika
- 547 l
Hyundai Santa Fe – kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja wyposażenia Platinium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Poduszki bezpieczeństwa przednie
- Aluminiowe koło dojazdowe
- Asystent kontroli zjazdu (DBC)
- Asystent ruszania pod górę (HAC)
- Asystent świateł drogowych (HBA)
- Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA)
- Asystent zapobiegania zderzeniu czołowemu z wykrywaniem pieszych i rowerzystów (FCA)
- Atermiczne szyby
- Blokada drzwi tylnych (manualna)
- Bluetooth z trybem wybierania głosowego
- Centralny zamek, alarm
- Chlapacze
- Chłodzony schowek po stronie pasażera
- Czujnik deszczu
- Deska rozdzielcza wykończona skórą ekologiczną
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne z kompasem
- Elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
- Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne z funkcją bezpieczeństwa
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy
- Elektrycznie regulowany fotel pasażera z przodu
- Elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
- Felgi aluminiowe 19”
- Fotele kanapy tylnej przesuwane (oddzielnie 60:40)
- Głośniki 10 sztuk
- Gniazdo USB dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
- Inteligentny system otwierania bagażnika (bezdotykowe otwieranie klapy)
- Inteligentny tempomat
- Kamera cofania (z wyświetlaniem aktywnych linii pomocniczych)
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klamki zewnętrzne chromowane (Satin lub Dark)
- Klimatyzacja dwustrefowa automatyczna z funkcją odparowywania szyb
- Komputer pokładowy
- Laminowana akustyczna szyba przednia
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami
- Mocowanie ISOFIX x3 (2x 2 rząd i 1x fotel pasażera)
- Możliwość wyboru trybu jazdy
- Nawiew klimatyzacji dla drugiego rzędu siedzeń
- Nawiew klimatyzacji dla trzeciego rzędu siedzeń (dla wersji 7 miejscowej)
- Nawigacja z 8” dotykowym ekranem, cyfrowym radiem DAB, 10-letnim programem aktualizacji MapCare i obsługą Apple Car PlayTM + Android AutoTM **
- Okablowanie dla przyczepy
- Osłona chłodnicy chromowana (Satin lub Dark)
- Oświetlenie powitalne w lusterkach
- Podgrzewana tylna kanapa
- Podgrzewane koło kierownicy
- Podgrzewane przednie fotele
- Podłokietniki centralne (przód i tył)
- Poduszki bezpieczeństwa boczne przednie i kurtynowe
- Przednie czujniki parkowania
- Przednie światła przeciwmgielne LED
- Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Relingi dachowe
- Roleta przestrzeni bagażowe
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Siatka do mocowania bagażu
- Skórzane koło kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów
- Sygnalizacja niezapiętych pasów
- System dostępu bezkluczykowego z przyciskiem start/stop; alarm
- System kontroli trakcji (TCS)
- System ładowania bezprzewodowego
- System monitorujący poziom koncentracji uwagi kierowcy (DAW)
- System nagłośnienia KRELL ze wzmacniaczem i dźwiękiem przestrzennym
- System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
- System Stop/Go (ISG)
- Systemy stabilizacji toru jazdy z asystentem stabilizacji jazdy z przyczepą (ESC, TSA)
- Szyby elektryczne z czujnikiem zabezpieczającym przed przytrzaśnięcie
- Światła do jazdy dziennej typu LED
- Światła typu LED (mijania i drogowe)
- Tapicerka Skórzana (elementy wykonane ze skóry ekologicznej)
- Tylna szyba podgrzewana z wyłącznikiem czasowy
- Tylne czujniki parkowania
- Tylne światła typu LED
- Tylny spojler z wysoko umieszczonym światłem STOP
- Wykończenie materiałowe Deluxe podsufitki, słupków i osłon przeciwsłonecznych
- Wyłącznik przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera
- Zaciemnione szyby tylne
- Zdalne sterowanie systemem audio na kierownicy
- Zdalnie składany 2 rząd siedzeń
- Zestaw wskaźników typu Supervision z wyświetlaczem 7” TFT
Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.