Od dawna żaden Peugeot swoim wyglądem nie wzbudzał tylu emocji. RCZ był najbardziej wyczekiwanym modelem od 2007 roku, kiedy po raz pierwszy pokazano koncept 308 RCZ. Pośród hatchbacków, kombi i rodzinnych vanów w 2010 roku w ofercie producenta znad Sekwany pojawił się model, który wielu kierowców przyprawia o szybsze bicie serca. Dynamiczne jednostki napędowe, bogate wyposażenie, oryginalny design i przystępna cena to atrybuty którymi Peugeot próbuje przekonać klientów do zakupu francuskiego coupe.
Wygląd zewnętrzny
RCZ jest bez wątpienia godnym następcą pięknej 406-tki coupe, która powstawała w zakładach Pinifariny. Cechą charakterystyczną nowego modelu są dwa potężne aluminiowe łuki pomiędzy którymi znajduje się unikalny w swojej formie dach i szyba tylna. Dach pokryty karbonem przechodzący płynnie w szybę tylną tworzy dwa charakterystyczne podłużne wybrzuszenia. Spoglądając z tyłu widzimy kształt fali, która optycznie dzieli pojazd na przestrzeń kierowcy i pasażera. Niskie (1362mm) i szerokie (1845mm) nadwozie na 19 calowych felgach aluminiowych i oponach o profilu 40mm wygląda dynamicznie i muskularnie. Bezramkowe drzwi boczne w nowoczesnym coupe to niemal wymóg obowiązujących trendów, który dodatkowo uatrakcyjnia profil pojazdu. Na potężnych tylnych nadkolach zamontowano otwierany do góry wlew paliwa oraz podłużne światła LEDowe. Pomiędzy trójkątnymi światłami znajduje się spoiler tylny. Dwupozycyjny sterowany automatycznie lub za pomocą przycisku w kabinie spoiler przy prędkości przekraczającej 85 km/h ustawia się pod kątem 19 stopni, aby po przekroczeniu 155 km/h zmienić kąt położenia na 34 stopnie. Pod zderzakiem podwójna chromowana końcówka układu wydechowego oraz dyfuzor podkreślają sportowe aspiracje modelu. Z przodu znajduje się wlot powietrza w kształcie charakterystycznego „uśmiechu” Peugeota i reflektory wpisujące się w obecne trendy stylistyczne marki.
Dla tych którzy uważają, że RCZ potrzebuje dodatkowego wyróżnienia na ulicy producent przygotował kilka możliwości personalizacji, dzięki którym możemy np. zmienić kolor lusterek, dachu, felg, zacisków hamulcowych. Dodatkowo jest możliwość wyboru jednego z trzech pakietów MyRCZ, które ozdobią nasz pojazd sportowymi pasami biegnącymi wzdłuż nadwozia.
Wnętrze pojazdu
Fracuskie coupe to samochód 2-osobowy i wszelkie oznaczenia typu „2+2” lub „tylna kanapa dwumiejscowa” mogą jedynie sugerować, że z tyłu wygodnie posadzimy małe dzieci lub położymy dwie nieduże torby. Nie jest to istotną wadą, ponieważ RCZ z założenia nie jest samochodem rodzinnym. Rekompensatą za niewielką ilość miejsca na tylnych siedzeniach będzie bagażnik. Przestrzeń bagażowa o pojemności 321 litrów to wartości którymi szczycą się małe miejskie samochody, a nawet kompakty. Dla porównania przypomnę, że VW Polo posiada bagażnik o pojemności 280 litrów, Alfa Romeo Mito – 270 litrów, a Citroen C4 w którym podczas kampanii promocyjnej wyraźnie podkreślano duży bagażnik zmieści 380 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń w RCZ otrzymamy aż 639 litrów, a to już jest pojemność, która pozwoli bezproblemowo spakować się nawet na wakacje.
Tylne siedzenia i przestrzeń bagażowa to oczywiście mało istotny drugi plan w tego typu pojeździe. Tutaj liczy się pierwszy rząd w którym znajdziemy dwa obszerne fotele z wytłoczonym wizerunkiem lwa. Jasna skórzana tapicerka foteli „Lama” kontrastuje z ciemną skórą, która znajduje się na desce rozdzielczej i bokach drzwi. Zabieg ten sprawił, że wnętrze wygląda elegancko i ekskluzywnie. Fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami są niezwykle komfortowe. Francuzom udało się znaleźć kompromis pomiędzy komfortem podróżowania, a trzymaniem bocznym fotela, które jest niezbędne przy jeździe samochodem, którego silnik i zawieszenie pozwalają na bardzo dynamiczną jazdę. Dwukolorowa skóra, którą pokryte są wewnętrzne elementy pojazdu, jest częścią pakietu wymagającego dopłaty 12050 zł. W skład owego pakietu wchodzą m.in. podgrzewanie i sterowanie elektryczne foteli przednich, fotel kierowcy z pamięcią położenia i czujnik parkowania przodem. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu powinny być obowiązkowym wyposażeniem modelu RCZ. Futurystyczny design nadwozia, niska pozycja za kierownicą i masywne słupki przednie sprawiają, że parkowanie coupe bez czujników byłoby bardzo utrudnione.
Deska rozdzielcza, konsola centralna i tunel środkowy zostały zapożyczone z Peugeota 308. Dokonano kilku kosmetycznych zmian, z których najbardziej widoczne to spłaszczona na dole skórzana kierownica, przycisk sterujący spoilerem oraz zastąpienie jednego z trzech środkowych nawiewów powietrza stylowym zegarem „Bell&Ross”. Dodatkowo znajdziemy aluminiowe nakładki pedałów, uchwyty na drzwiach i ciemną podsufitkę. Poza tym RCZ posiada te same co 308 czytelne zegary, intuicyjną konsolę centralą i charakterystyczny dla Peugeota wysuwany monitor. Na obudowie głośników w drzwiach znajdziemy małe logo JBL, które praktycznie zawsze jest gwarancją obecności w aucie dobrego systemu audio. Nie inaczej jest w RCZ. Wymagający dopłaty 1600 zł system Hi-Fi JBL zawierający sześć wysokiej klasy głośników i 240-watowy amplituner skutecznie uprzyjemniają jazdę. Aby w pełni wykorzystać kolorowy 7-calowy wyświetlacz możemy z listy dostępnych opcji zamówić zestaw WIP COM 3D. Za 7000 zł otrzymamy system nawigacji z dyskiem o pojemności 10 GB, gniazdo USB dla miłośników muzyki, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz wbudowany telefon GSM.
Na liście wyposażenia standardowego każdego RCZta znajdziemy praktycznie wszystkie elementy oczekiwane w tym segmencie pojazdu tj. np.: automatyczna klimatyzacja, tempomat, elektryczne sterowanie lusterkami i szybami, system audio czy zestaw głośnomówiący. Niewiele ponad 100 tys. zł. za tak wyposażone coupe stanowi atrakcyjną ofertę.
Silnik i właściwości jezdne
Pod efektownie podnoszoną maską znajduje się silnik o wydawałoby się zaskakująco małej pojemności. Jest on jednak najlepszym przykładem na słuszność i zasadność stosowania modnego ostatnio downsizingu. Z pojemności 1.6 litra z układem zmiennych faz rozrządu i turbosprężarką twin-scroll udało się uzyskać moc 200KM i moment 275Nm dostępny już przy 1700 obr./min. Dane techniczne przekładają się na zadowolenie kierowcy, który rozpędzi RCZ w 7,5 sekundy do pierwszych 100km/h i nie zdejmując nogi z pedału gazu osiągnie prędkość maksymalną 235km/h. Przyśpieszenie na piątym biegu od 80 do 120 km/h trwa tylko 6,5 sekundy. Przy wyższych prędkościach obrotowych do uszu kierowcy dociera przyjemny rasowy dźwięk układu wydechowego.
Silnik pomimo świetnych osiągów charakteryzuje się stosunkowo niskim apetytem na paliwo. Poza miastem bez problemu zadowoli się niecałymi 6 litrami na każde przejechane 100 km, a w mieście przy bardzo dynamicznej jeździe udało mi się uzyskać średnie spalanie na poziomie 10,4 litra, co uważam za dobry wynik.
Dla szukających kompromisu pomiędzy osiągami i spalaniem Peugeot przygotował wysokoprężny dwulitrowy silnik o mocy 163KM i momencie 340Nm (o 65Nm więcej niż w benzynowej jednostce). Przyśpieszenie i prędkość maksymalna są podobne, a spalanie w mieście według danych producenta jest o 27% niższe.
RCZ został zbudowany na płycie podłogowej Peugeota 308. Obniżono środek ciężkości i zwiększono rozstaw osi przednich i tylnych kół. Wewnątrz 19-calowych kół z przodu znajdziemy wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 340mm i grubości 30mm, natomiast z tyłu 290mm x 12mm, które pozwalają bezpiecznie zatrzymać auto. Dzięki twardemu zawieszeniu (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna), dużemu rozstawowi osi i niskiemu nadwoziu, RCZ ze stoickim spokojem utrzymuje obrany tor jazdy. Zawieszenie na polskich dziurawych drogach może sprawiać wrażenie zbyt twardego, ale na dobrej nawierzchni pozwala na naprawdę dynamiczną jazdę. Obraz świetnie prowadzącego się sportowego coupe uzupełnia wzorowe wspomaganie z wyczuwalnym oporem na kole kierownicy oraz znakomicie zestrojona 6-stopniowa skrzynia biegów.
Gdy kierowca przeceni swoje umiejętności z pomocą przyjdą systemy ESP, ASR, ABS, CDS (dynamiczna kontrola stabilności), REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) i AFU (zwiększa silę hamowania w awaryjnych sytuacjach). W przypadkach ekstremalnych zadziałają 4 poduszki powietrzne oraz aktywna pokrywa silnika z wyzwalaniem pirotechnicznym, która pozwala zmniejszyć skutki zderzenia dla pieszego w przypadku zderzenia czołowego.
Podsumowanie
Po kontrowersyjnej urodzie C-Crossera, 1007 czy 5008, Peugeot zaoferował piękny sportowy samochód. Za 100 tys. zł możemy stać się właścicielami coupe, które pod względem designu wyróżnia się w swoim segmencie. Francuski model jest ciekawą alternatywą dla Audi TT lub Hyundaia Genesis. 200-letnia historia francuskiej firmy zaowocowała stworzeniem samochodu, który sprawdzi się zarówno w statecznej jeździe miejskiej, jak również zadowoli spragnionych wrażeń miłośników szybkiej jazdy.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1598 cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147 (200) przy 5800,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 275 przy 1700,
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 7.5,
– Prędkość maksymalna – 235 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9.1,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.6,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6.9,
– Emisja CO2 (g/km) – 159.
Pojemność zbiornika paliwa: – 55 l.
Wymiary:
– Długość (mm) – 4287,
– Wysokość (mm) – 1362
– Szerokość (mm) – 1845
– Szerokość z lusterkami (mm) – 2107
– Rozstaw osi (mm) – 2596
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1580
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1592
Napęd:
– na oś przednią
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11.3,
Koła i opony
– Rozmiar opon – 235/40 R19,
– Obręcze kół – 19”
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1297 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1780 kg,
Pojemność bagażnika: – 321 l.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód wyposażony był między innymi w:
- ABS – system zabezpieczający przed blokowaniem się kół przy hamowaniu
- AFU – system wspomagania nagłego hamowania
- ASR Perfo – inteligentna kontrola trakcji z funkcją Hill Assist
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Centralny, regulowany podłokietnik z przodu ze schowkiem
- Czujnik parkowania tyłem
- ESP – dynamiczna kontrola stabilności toru jazdy
- Fotele przednie sportowe z manualną regulacją wysokości i zintegrowanymi zagłówkami
- Gniazdo 12V na konsoli centralnej
- Klamki zewnętrze i lusterka boczne w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa + klimatyzowany schowek pasażera
- Komputer pokładowy
- Kontrolki niezapiętych pasów na wszystkich miejscach z funkcją ostrzegania o wypięciu pasów z tyłu
- Lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie
- Mieszek zmiany biegów obszyty skórą
- Mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych siedzeniach
- Pedały i progi drzwi wykończone aluminium
- Poduszki boczne w pierwszym rzędzie foteli
- Poduszki czołowe kierowcy i pasażera ( z funkcją dezaktywacji poduszki pasażera)
- REF – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania
- Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Regulator i ogranicznik prędkości
- Ruchomy tylny spoiler sterowany z wnętrza pojazdu
- Sportowa kierownica obszyta skórą
- Sportowe zderzaki w kolorze nadwozia z chromowaną krata wlotu powietrza do silnika
- Szybki boczne tylne i tylna szyba przyciemniane
- Szyby sterowane elektrycznie, sekwencyjne, z blokadą przycięcia
- Światła przeciwmgielne
- Tylna kanapa dwumiejscowa ze zintegrowanymi zagłówkami
- WIP Bluetooth: gniazdo USB + zestaw głośnomówiący Bluetooth
- WIP Sound (Radioodtwarzacz CD MP3 + gniazdo AUX + sterowanie z kolumny kierownicy)
- Wspomaganie kierownicy progresywne
- Wyświetlacz monochromatyczny
- Zestaw naprawczy koła
Wyposażenie dodatkowe
- Alarm – 1500 zł
- Dach pokryty karbonem – 3600 zł.
- System Hi-Fi JBL: głośniki “JBL” (x6) + amplituner “JBL” 240 W – 1600 zł.
- WIP COM 3D: Nawigacja satelitarna kolorowa z telefonem – 7000 zł.
- Lakier perłowy Biały Nacré – 2900 zł.
- Pakiet Skórzany Premium Nappa – 12050 zł.
- Tarcze kół aluminiowe Sortilege 19” Midnight Silver- cena: 1 800 zł.
Test przeprowadzony w dniach 20-26 maj 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Peugeot Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.