Crossovery to najbardziej rozwijający się typ pojazdów na rynku. Gama tych samochodów łączy w sobie cechy wielu aut z różnych segmentów nadwoziowych. Hyundai Kona to przedstawiciel kompaktowych crossoverów segmentu B (miejskie). Auto jest w pewnym sensie następcą modelu ix20, mimo iż nie ma jego wielu cech. Oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowany został w 2017 roku podczas salonu samochodowego IAA Frankfurt Motor Show.
Zbudowany jest na zupełnie nowej płycie podłogowe. Daje ona możliwość stosowania różnych rodzajów napędu. Bardzo śmiały nowoczesny design wzorowany na modelach europejskiej konkurencji powoduje, że auto może się podobać.
Koreański producent oferuje Konę napędzaną zarówno silnikami spalinowymi, układem hybrydowym jak i elektrycznym (odmiana Electric). Do grona jednostek spalinowych zaliczamy dwa silniki benzynowe: 1.0 T-GDI 120KM, 1.6 T-GDI 177KM oraz jeden wysokoprężny 1.6 CRDI 136KM. Ofertę na prezentowany model znacznie poszerzają zakresy kompletacji wyposażenia standardowego. Jest ich cztery: Classic Plus, Comfort, Style oraz Premium.
Konkurencja w klasie pojazdów, do której zaliczamy testowane auto jest bardzo silna. Należą do niej takie pojazdy jak: Fiat 500X, Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Honda HR-V czy też Volkswagen T-Roc.
Hyundai Kona – wygląd zewnętrzny
Odważna stylistyka nadwozia nowego crossovera koreańskiej marki łączy w sobie opływowe linie sylwetki z wyrazistymi kształtami. Do tego dodano kontrastujące nadkola i ciemnoszare, dolne listwy drzwi bocznych, które nawiązują do aut terenowych. Design bryły możemy w dowolny sposób indywidualizować poprzez wybranie koloru dachu, barwy pozostałej części nadwozia jak i przez wybór aluminiowych tarcz kół z oferowanej przez Hyundaia palety. Niekonwencjonalny wygląd auta powoduje, że wyróżnia się z pozostałych aut w swojej klasie.
Przód Hyundaia Kona charakteryzują: duża krata wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem producenta, subtelnie umieszczone w zderzaku podwójne reflektory wykonane w technologii LED oraz znajdujące się na granicy zderzaka i pokrywy silnika wąskie, diodowe światła do jazdy dziennej, jak i nisko umiejscowione światła przeciwmgielne. Analogicznie rozmieszczone zostały światła w tylnej części nadwozia.
Tył to typowa prawie pionowa pokrywa bagażnika z wąską szybą i dużym spoilerem ze zintegrowanym światłem stop. Crossoverowy charakter prezentowanego auta podkreślają różnego rodzaju wstawki i listwy. Wykonano je z ciemnoszarego, matowego plastiku. Podobny charakter ma lekko zachodząca na zderzak tylna osłona podwozia. Natomiast zręcznie wkomponowane w bryłę srebrne i chromowane akcenty podkreślają eleganckie linie nadwozia modelu. Kona wyróżnia się oryginalną stylistyką. Oznacza to, że jednym może się podobać, a innych zrażać; ale to już rzecz gustu.
Hyundai Kona – wnętrze samochodu
Nowocześnie zaprojektowane nadwozie kryje wnętrze, może już nie tak nowoczesne, ale bardzo funkcjonalne. Praktyczność, prostota oraz ergonomia to cechy aut europejskich. Hyundai chce zaskarbić sobie rzesze klientów ze starego kontynentu podążając w tym kierunku.
Wszystkie elementy sterowania kierowca mamy praktycznie pod ręką. Materiały wykorzystane do wykończenia kabiny są dobrej jakości. Znajdziemy tu miękkie w dotyku tworzywa, jak również twarde plastiki. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Obszyte częściowo skórą ekologiczną fotele zapewniają komfort na dobrym poziomie. Wyprofilowanie oparć siedzeń przednich powoduje, że podczas dynamicznego pokonywania zakrętów sylwetka zachowuje swoją pozycję.
Wnętrze jest obszerne, miejsca jest pod dostatkiem zarówno w przedniej jak i tylnej części nadwozia przy założeniu, że podróżują autem cztery osoby. Kierowca po zajęciu miejsca ma przed sobą obszytą perforowaną skórą, wielofunkcyjną kierownicę. Za nią znajduje się tradycyjny zestaw zegarów obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi umiejscowiono wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje kolorowy, dotykowy ekran. Obsługuje on system Bluetooth, audio, nawigację satelitarną oraz kamerę cofania. W konsoli centralnej, tuż nad dźwignią zmiany biegów, znajduje się panel klimatyzacji automatycznej z przyciskami sterowania nawiewami.
Stylistyka wnętrza jest stonowana. Producent dał możliwość jej ożywienia poprzez wybór jednego z trzech wariantów kolorystycznych. Prezentowane auto to wykończenie “Red”. Tapicerka, koło kierownicy oraz dźwignia zmiany biegów otrzymały przeszycia w kolorze czerwonym. W tej barwie zostały wykonane też obramówki nawiewów, przycisku uruchamiania silnika oraz osłony drążka zmiany przełożeń, czerwone są również pasy bezpieczeństwa. Dzięki temu wnętrze mocno się ożywiło i nabrało swoistego dynamicznego charakteru.
O funkcjonalności decyduje nie tylko objętość przestrzeni ładunkowej, lecz również wiele detali, w tym miedzy innymi różnego rodzaju schowki. W testowanym aucie jest ich wystarczająco dużo. Pojemność bagażnika jest typowa dla aut tej klasy i w standardzie wynosi 361 litrów. Możemy ją zwiększyć poprzez złożenia oparć kanapy tylnej i uzyskać 1143 litrów objętości. Dostęp do niego ułatwia szeroko otwierająca się pokrywa.
Hyundai Kona – silnik i właściwości jezdne
Prezentowany model jest wyposażony w najmocniejszą dostępną jednostkę napędową z oferowanej przez producenta gamy. Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności skokowej 1591 ccm generuje moc 177 KM przy 5500 obr./min. oraz charakteryzuje się maksymalnym momentem 265 Nm w zakresie od 1500 do 4500 obr./min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 7,7 sekundy oraz rozwinąć prędkość maksymalną 210km/h.
Moment z jednostki napędowej przekazywany jest na oś przednią za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów DTC o 7 przełożeniach. Przekładnia płynnie zmienia poszczególne biegi, tylko czasami odczuwalna jest niewielka zwłoka. Kierowca może dostosować parametry pojazdu oraz zakres przełożeń poprzez wybór jednego z trzech dostępnych trybów jazdy: Comfort, Eco oraz Sport. Przy wyborze tego ostatniego pojazd staje się dynamiczny, zrywny. Bardzo szybko reaguje na zmiany położenia pedału przyspieszenia.
Zawieszenie z przodu, niezależne typu McPherson, a z tyłu oparte na belce skrętnej, zostało zestrojone dość sztywno. Dzięki temu auto bardzo dobrze zachowuje się na zakrętach i nie występują przechyły nadwozia. Taka charakterystyka powoduje jednak, że podczas pokonywanie poprzecznych nierówności drogi do wnętrza mogą dobiegać odgłosy pracy zawieszenia.
Dzięki dużemu prześwitowi bez przeszkód możemy zjechać z drogi utwardzonej. Należy jednak pamiętać, że jest to pojazd kompaktowy, którego głównym przeznaczeniem jest ruch miejski.
Test Hyundai Kona – podsumowanie
Hyundai Kona to pojazd z dużym potencjałem, bardzo dobrze wyposażony, zaprojektowany z myślą głównie o kliencie europejskim. Oryginalny design nadwozia, mocne silniki oraz stonowane i funkcjonalne wnętrze to cechy nowego koreańskiego produktu. Warto zaznaczyć że najtańsza odmiana napędzana jednostką benzynową 1.0 T-GDI o mocy 120 KM w wersji kompletacji wyposażenia Classic Plus jest do nabycia za kwotę 66200 złotych.
Prezentowane auto to już jednak zdecydowanie większy wydatek. Jego cena z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to blisko 102000 złotych. Za tą kwotę otrzymujemy najmocniejszy silnik z gamy, automatyczną skrzynię biegów i bardzo bogate wyposażenie.
Testowany Hyundai Kona – dane techniczne:
Silnik – benzynowy T-GDi
- Pojemność skokowa (ccm) – 1591
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 130 (177) przy 5500
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 265 w zakresie 1500-4500
- Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 210
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,7
Zużycie paliwa (norma WLTP)
- Średnie według (litry/100 km) – 7,0
- Przy niskich prędkościach (litry/100 km) – 8,8
- Przy umiarkowanych prędkościach (litry/100 km) – 6,8
- Przy wysokich prędkościach (litry/100 km) – 6,0
- Przy bardzo wysokich prędkościach [(litry/100 km) – 7,3
Pojemność zbiornika paliwa
- Litrów – 50
Wymiary
- Długość (mm) – 4165
- Szerokość (mm) – 1800
- Wysokość (mm) – 1565
- Rozstaw osi (mm) – 2600
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1559-1575
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1568-1584
- Prześwit (mm) – 171
Napęd
- Przedni (2WD)
Układ kierowniczy
- Ze wspomaganiem
- Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 10,6
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 215/55 R 17
- Standardowe obręcze kół (“) – 17
Masy
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1312-1421
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1910
Pojemność bagażnika
- Minimalna (litry) – 361
- Maksymalna (litry) – 1143
Hyundai Kona – kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Czujnik deszczu
- Czujniki ciśnienia w oponach z funkcją wskazywania wartości
- Czujniki parkowania – przód
- Czujniki parkowania – tył
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
- Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego elektryczna
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 6 szt.
- Gniazdo 12V w konsoli centralnej
- Immobilizer
- Integracja z telefonami mobilnymi
- Kamera cofania
- Kierownica podgrzewana
- Kierownica pokryta skóra
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klamki wewnętrzne w kolorze srebrnym
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna
- Kluczyk zbliżeniowy
- Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
- Komputer pokładowy
- Krata wlotu powietrza chromowana
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwy boczne w kolorze srebrnym
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami 7
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie 7
- Mocowanie fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnych siedzeniach
- Oparcie foteli tylnych dzielone i składane 60/40
- Osłona podwozia przednia w kolorze srebrnym 7
- Osłona podwozia tylna w kolorze srebrnym
- Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
- Oświetlenie przestrzeni bagażowej
- Oświetlenie wnętrza z tyłu
- Podłoga bagażnika dwupoziomowa
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Przycisk Start/Stop
- Radioodtwarzacz z obsługa formatu MP3
- Reflektory przednie projekcyjne
- Relingi dachowe
- Roleta do bagażnika
- Schowek na okulary
- Siatka mocująca bagaż
- Spoiler tylny
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Sygnalizacja niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy
- System Bluetooth
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System kontroli podjazdu HAC
- System kontroli trakcji ESC
- System odparowywania szyb
- System Stop & Go
- System ułatwiający zjazd ze wzniesienia DBC
- System utrzymania pasa ruchu LKAS
- System wyboru trybu jazdy
- System wykrywania zmęczenia kierowcy DAA
- Szyba przednia z pasem p/słonecznym
- Szyba tylna ogrzewana z wyłącznikiem czasowym
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła p/mgielne przednie
- Światła włączane automatycznie
- Światło dodatkowe STOP LED
- Tapicerka tekstylna
- Tarcze kół aluminiowe 17″
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne MDPS
- Wycieraczki aerodynamiczne
- Wyciszenie pokrywy komory silnika
- Wyświetlacz komputera pokładowego 4.2″ kolorowy
- Wyświetlacz radia 7″ kolorowy, dotykowy
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zagłówki foteli przednich regulowane
- Zagłówki siedzeń tylnych regulowane
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw naprawczy opon
- Złącze “AUX”
- Złącze “USB” 2 szt.
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Dach i lusterka zewnętrzne w kolorze Phantom Black 2 503
- Lakier metalizowany
- Pakiet Nawigacja + KRELL:
– System nawigacji satelitarnej
– Antena radiowa “płetwa rekina”
– System rozpoznawania znaków drogowych
– Radio cyfrowe DAB
– Wyświetlacz nawigacji 8″ dotykowy kolorowy
– System nagłośnienia KRELL ze wzmacniaczem - Pakiet Styl (Red):
– Kierownica pokryta skóra perforowana
– Elementy drzwi częściowo pokryte skóra ekologiczna
– Obramowanie nawiewów, stacyjki i skrzyni biegów w kolorze Red
– Pasy bezpieczeństwa w kolorze Red
– Tapicerka tekstylno-skórzana (skóra ekologiczna) czarna, z obszyciem Red
– Deska rozdzielcza pokryta miękkim tworzywem
Test przeprowadzony w dniach 12-19 września 2019 r. Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.