Dacia Duster to kompaktowy SUV produkowany przez rumuńską markę Dacia. Pierwsza generacja została bardzo ciepło przyjęta na rynku, co w dużej mierze jest wynikiem bardzo atrakcyjnej ceny tego auta, ale nie tylko. Druga odsłona modelu zaprezentowana w 2017 roku również cieszy się wciąż rosnącą popularnością. Sprawdźmy, co do zaoferowania ma najnowsza odsłona tego SUVa.
Stylistyka zewnętrzna Dacii Duster
Dacia Duster bez wątpienia wygląda dobrze. Muskularna linia nadwozia sugeruje, że mamy do czynienia z samochodem, który poradzi sobie na bezdrożach. Wyraziste przetłoczenia, a zarazem dość proste linie szyb i nadwozia przypominają trochę takie samochody terenowe jak klasyczne Jeepy.
Patrząc na samochód od przodu od razu w oczy rzuca się srebrna wstawka na zderzaku połączona z dolną osłoną. Powyżej znajduje się masywny grill, który rozciąga się na całej szerokości pomiędzy światłami. Charakter nadwozia Dustera podkreśla prawie pozioma maska z mocnymi przetłoczeniami.
Bok pojazdu również jest zaprojektowany bardzo ciekawie. Przetłoczenia boczne, wstawka przed przednimi drzwiami oraz unosząca się ku tyłowi linia okien sprawiają, iż nie powstaje wrażenie małych kół. Z tyłu znajdziemy podobną do przedniej wstawkę na zderzaku oraz kwadratowe światła tylne z charakterystycznym „plusem” w środku. Całości użytkowego charakteru uzupełniają grube, szare relingi dachowe.
Dacia Duster i jej wnętrze
Ale czego można się można spodziewać po samochodzie, który w podstawowej wersji katalogowo kosztuje 42.900zł? No są twarde, czarne plastiki, ale to jedyna rzecz, która może kojarzyć nam się z niską ceną. Cała deska rozdzielcza jest bardzo dobrze przemyślana, a spasowanie elementów jest na bardzo wysokim poziome. Nic nie trzeszczy, nic się nie rusza i nieważne czy podróżujemy po asfalcie czy po drogach nieutwardzonych, a o odpowiednią temperaturę w kabinie dba automatyczna klimatyzacja.
Przejdźmy tymczasem do schowków, jakimi dysponuje Dacia Duster. Standardowo jak w każdym samochodzie mamy schowki w drzwiach przednich jak i tylnych oraz zamykany schowek przed nogami pasażera. Na desce rozdzielczej została wygospodarowana półka na drobne przedmioty jak np. telefon, a na tunelu centralnym znajdziemy wgłębienie w przedniej części z otworem na kubek. Obok dźwigni hamulca ręcznego znajdziemy z kolei mały schowek „na drobne” oraz między przednimi fotelami dwa dodatkowe uchwyty na kubki.
System multimedialny zastosowany w Dusterze jest intuicyjny i posiada minimalistyczny design. Oprócz podstawowych funkcji takich jak radio, nawigacja i system głośnomówiący, testowana wersja była wyposażona w system czterech kamer – po jednej na każdą stronę samochodu. Nad dotykowym wyświetlaczem znajduje się gniazdo USB, które obsługuje Android Auto oraz CarPlay.
W porównaniu z poprzednią odsłoną Dustera wyświetlacz powędrował do góry, przez co jest znacznie bardziej czytelny, a jego obsługa jest łatwiejsza. Co do samego komfortu podróżowania, należy zauważyć, że fotele wprawdzie są dość twarde, jednakże są podgrzewane i dobrze wyprofilowane, a kierowca ma do dyspozycji dedykowany podłokietnik z prawej strony. Wszystko to sprawia, że przejechanie dłuższych dystansów nie sprawia większych problemów, zwłaszcza, że miejsca na nogi jest wystarczająco nawet dla podróżujących w tylnym rzędzie siedzeń.
Korzystając z bagażnika otrzymujemy 376 litrów regularnej przestrzeni z możliwością powiększenia jej pojemności do 1478 litrów. Udogodnienia, jakie znajdują się w tej części pojazdu to gniazdo samochodowe 12V, haczyki na siatki oraz dodatkowa kieszeń po boku. Pod podłogą bagażnika znajdziemy pełnowymiarowe koło zapasowe otoczone wokół styropianowym organizerem.
Jazda Dusterem
Testowany egzemplarz wyposażony został w silnik TCE o mocy 150KM, manualną sześciostopniową skrzynię biegów oraz napęd przekazywany na cztery koła i można powiedzieć, że jest to zdecydowanie wszystko, czego ten samochód potrzebuje.
Pierwszy bieg jest zestopniowany tak, aby można było poruszać się w trudnym terenie i w pełni zastępuje reduktor stosowany w samochodach terenowych. Tryby pracy napędu wybiera się z kabiny, pokrętłem między przednimi fotelami , a sam układ napędowy pracuje cicho i płynnie. Mamy tutaj do dyspozycji następujące ustawienia: 2WD, Auto oraz tryb Lock czyli stały napęd na 4 koła.
Można powiedzieć o Dusterze, że praktycznie nie boi się niczego, na dalszych trasach jest cichy i oszczędny – spalanie jakie w trasie udało nam się uzyskać, mieściło się w granicy 5,7l/100km. Przy jeździe po drogach nieutwardzonych lub nawet bezdrożach bez problemu pokonuje piaszczyste fragmenty “drogi”, górki i inne przeszkody zachowując przy tym spalanie na poziomie około 7 litrów. Średnia z całego testu mieściła się w okolicach 6,5l/100km. Bardzo przyzwoicie.
Podsumowanie
Druga odsłona Dustera wyładniała, a niektóre „mankamenty” i niedogodności z poprzedniej wersji zostały poprawione czyniąc ten samochód naprawdę bardzo ciekawą propozycją w segmencie kompaktowych SUVów.
Dobre właściwości jezdne zarówno w terenie jak i w mieście, przemyślane i dobrze spasowane wnętrze oraz bardzo atrakcyjna cena sprawiają, że trudno się dziwić, dlaczego Dacia Duster jest jednym z najczęściej sprzedających się nowych samochodów w Polsce.
Spalanie oraz osiągi tego modelu są w pełni zadowalające, a komfortowi jazdy też nie ma czego zarzucić. Mówiąc krótko, Dacia Duster to bardzo ciekawa propozycja samochodu typu SUV w bardzo rozsądnych pieniądzach.
Dziękujemy firmie Renault Polska sp. z o.o. za użyczenie samochodu do testów. Test odbył się w dniach 29.04 do 4.05.
Testowana konfiguracja https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-11344-dacia-duster.html