Citroen C5 Aircross to kompaktowy samochód osobowy klasyfikowany jako SUV. Po raz pierwszy zaprezentowany został w kwietniu 2017 podczas targów samochodowych „Auto Shanghai 2017”. Jeszcze w tym samym roku trafił do seryjnej produkcji, która umiejscowiona została w chińskim Wuhan i francuskim Sochaux.
Zbudowany jest w oparciu o modułową platformę EMP2 koncernu PSA, która wykorzystywana jest do budowy zarówno aut osobowych, jak i dostawczych francuskiego producenta. Na rynku polskim oferowany jest w pięciu zakresach kompletacji wyposażenia standardowego: Live, Feel, Feel Pack, C-Series oraz Shine.
Gamę oferowanych wersji poszerzają jednostki napędowe. Prezentowany model może być wyposażony w jeden z dwóch silników benzynowych 1.2 PureTech 130 KM i 1.6 PureTech 181 KM lub w jeden z dwóch wysokoprężnych 1.5 BlueHDi 130 KM oraz 2.0 BlueHDi 180 KM. Producent nie zapomniał o ochronie środowiska poprzez obniżanie emisji szkodliwych substancji do otoczenia, dlatego pod koniec ubiegłego roku trafiła do sprzedaży odmiana hybrydowa C5 AIRCROSS PHEV. Tak szeroki wachlarz układów napędowych pozwala potencjalnemu klientowi wybrać pojazd w pełni odpowiadający jego potrzebom.
Podstawowa konkurencja testowanego auta to Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Skoda Kodiaq oraz Toyota RAV IV.
Citroen C5 Aircross – wygląd zewnętrzny
Masywna, dwubryłowa sylwetka swoją mocną i dynamiczną stylizacją daje poczucie bezpieczeństwa i solidności. Mierzące 4,5 metra długości nadwozie z profilu charakteryzuje się regularnymi i łagodnymi liniami oraz zaokrągleniami typowymi dla produktów francuskiej marki.
Duże solidne zderzaki, dolne osłony podwozia, czarne osłony nadkoli i progów, duże dwukolorowe relingi oraz zwiększony prześwit nawiązują do stylizacji samochodów terenowych. Aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie, chromowane listwy okalające szyby boczne oraz wstawki w kolorze czerwonym nadają autu nie tylko elegancji, ale też sportowego charakteru.
Wyrazisty i muskularny jest jego przód. Poprzez rozdzielenie reflektorów na cześć dolną i górną wyraźnie nawiązuje do innych modeli Citroena. Elementami łączącymi zderzak z pokrywą silnika są poprzeczne chromowane listwy. W centralnej części imitują one swoim kształtem logo Citroena (tzw. szewrony), w które subtelnie wkomponowano wąskie światła jazdy dziennej LED.
Solidny, szeroki i wysoki tył to prawie pionowa, przeszklona pokrywa komory bagażnika, na górze zwieńczona dużym spoilerem z wkomponowanym światłem stop. Wyróżniają go lampy tylne składające się z czterech zaokrąglonych modułów świetlnych LED.
Pełne ekspresji nadwozie zostało zaprojektowane, aby stylistycznie stać się ponadczasowym, czy jednak tak się stanie? Autu nie można odmówić nowatorskiego, zwracającego uwagę, designu, a sylwetka stwarza wrażenie, że niestraszne mu będzie zboczenie z utwardzonej szosy.
Citroen C5 Aircross – wnętrze samochodu
Wnętrze Citroena C5 Aircross jest przestronne i efektowne. Nie jest ono jednak tak obszerne, jakby mogło się wydawać patrząc na auto z zewnątrz. Pozwala jednak na w pełni komfortową jazdę pięciu osobom. Natomiast wysoki prześwit oraz wyprofilowanie foteli w znaczny sposób ułatwia zajmowanie miejsc we wnętrzu.
Zastosowanie w siedziskach specjalnej pianki o grubości 15 mm, która zapewnia odpowiednią miękkość oraz ich sposób wyprofilowania, skutkuje komfortem na najwyższym poziomie bez względu na to, które miejsce zajmiemy. Regulacja elektryczna foteli przednich w wielu kierunkach oraz regulacja zagłówków w dwóch kierunkach pozwalają na pełną optymalizację pozycji. Profil oparć zapewnia nie tylko komfort, ale również doskonałą stabilność oraz trzymanie sylwetki na boki podczas pokonywania zakrętów. W znaczny sposób komfort podnoszą funkcje podgrzewania oraz wielopunktowego masażu odcinka lędźwiowego, pleców jak i ramion.
Pojazd został znakomicie wyciszony. Jest to zasługa między innymi zastosowanych podwójnych laminowanych szyb przednich z filtrem akustycznym oraz bardzo dobrego wygłuszenia komory silnika.
W prezentowanym aucie znajdziemy jedną z pięciu dostępnych konfiguracji wnętrza o nazwie Hype Brown. Dwukolorowa, czarno-brązowa tapicerka z jasnym akcentem w górnej części oparć foteli, brązowe wstawki na desce rozdzielczej i konsoli centralnej nadają wnętrzu niecodziennego charakteru. Wrażenie to podkreśla horyzontalna stylistyka deski rozdzielczej.
Ciekawie wygląda dwukolorowa kierownica wielofunkcyjna obszyta miłą w dotyku skórą. Za nią umiejscowiony został cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej ekranu12,3”. Wyświetla wybrane informacje dotyczące jazdy. Wygląd wyświetlacza można dostosować do własnych upodobań.
W środkowej części deski kokpitu dominuje drugi, 8-calowy wyświetlacz pełniący funkcję tabletu. Obsługuje on system audio, nawigację, bluetooth, funkcję Mirror Screen, kamerę cofania oraz daje możliwość sterowania dwustrefową, automatyczną klimatyzacją i układem przewietrzania wnętrza.
Nowoczesna stylistyka, bardzo dobre materiały zastosowane do wykończenia przedziału pasażerskiego to nie wszystko, co oferuje nam nowy C5 Aircross. Pojazd wyróżnia się swoją funkcjonalnością.
Wyposażony został w wiele praktycznych schowków w tym duży, chłodzony, umiejscowiony w podłokietniku centralnym. Bagażnik oferuje przestrzeń ładunkową od 580 do aż 1630 litrów. Możemy ją dowolnie konfigurować poprzez przesuwanie lub składanie trzech niezależnych, indywidualnych foteli drugiego rzędu siedzeń. Po całkowitym ich złożeniu uzyskujemy płaską podłogę, co znacznie ułatwia korzystanie z przestrzeni ładunkowej. Fotele te ponadto posiadają funkcję regulacji wzdłużnej w zakresie 15 cm oraz możliwość ustawienia oparć w jednej z pięciu pozycji.
Wysublimowany klimat wnętrza, dbałość producenta o szczegóły oraz wysoka jakość spasowania elementów to cechy charakteryzujące prezentowany model.
Citroen C5 Aircross – silnik i właściwości jezdne
Prezentowany pojazd napędza turbodoładowana jednostka benzynowa PureTech o pojemności skokowej 1598 ccm. Silnik charakteryzuje się maksymalną mocą 181 KM uzyskiwaną przy 5500 obr./min. oraz maksymalnym momentem na poziomie 250 Nm, którym dysponuje już od 1650 obr./min..
W przekazywaniu napędu na przednie koła jezdne pośredniczy dobrze zestrojona, 8-stopniowa automatyczna przekładnia EAT8.
Właściwości układu napędowego, jak i parametry zastosowanego silnika pozwalają na rozpędzenie ważącego blisko 1,5 tony auta do prędkości 100 km/h w czasie 8,2 sekundy. Auto płynnie i dość dynamicznie przyśpiesza, potrafi rozpędzić się do prędkości 219 km/h. Opisując układ napędowy oraz nadwozie o zwiększonym prześwicie wynoszącym 219 mm oraz posiadającym terenowe akcenty nie sposób ominąć faktu braku możliwości zastosowania napędu 4X4.
Samochód został zaprojektowany w ten sposób, aby zapewnić jak najwyższy komfort podróżowania. Dzięki znakomitemu wyciszeniu w kabinie nie usłyszymy prawie żadnych odgłosów pracy zarówno silnika, jak i zawieszenia.
Zastosowanie zawieszenia Progressive Hydraulic Cushions pozwoliło uzyskać znakomite wyniki tłumienia nierówności w prawie całym zakresie skoku amortyzatorów. W testowanym pojeździe jest ono zestrojone dosyć miękko, zapewniając komfort na najwyższym poziomie, czego skutkiem ubocznym jest niekiedy występujące przechylanie się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Na konsoli centralnej znajduje się przyciski Eko i Sport, dzięki którym możemy dostosować właściwości układu napędowego do własnych potrzeb. Nie spodziewajmy się jednak dużych różnic. Wysoka kultura pracy silnika, komfort oraz stabilność poruszania się, to główne cechy prezentowanego samochodu.
Citroen C5 Aircross – podsumowanie testu
Citroen C5 Aircross to największy, a zarazem najbardziej luksusowy model produkowany przez francuską markę. Testowana odmiana to topowa wersja Shine, której podstawowa cena wynosi blisko 135 tyś złotych. Jednak szeroki wachlarz oferty pozwala zakupić auto klientom o mniejszym zasobie portfela. Najtańsza wersja Live napędzana silnikiem 1.2 PureTech 130 dostępna jest już od kwoty 89 400 złotych.
Nowoczesny design, bardzo bogate wyposażenie oraz funkcjonalność prezentowanego pojazdu pozwalają traktować go nie tylko, jako eleganckiego i reprezentacyjnego SUV’a,lecz również jako auto rodzinne, któremu nie będą straszne wypady za miasto. Atutami jego są nie tylko komfort, przestronność i aspekty praktyczne, ale również przystępny poziom cenowy, jak na tego typu pojazd.
Citroen C5 Aircross – dane techniczne
Silnik – benzynowy turbodoładowany
- Pojemność skokowa (ccm) – 1598
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 133 (181) przy 5500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 przy 1650
- Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 219
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,2
Zużycie paliwa według WLTP
- Zużycie paliwa przy niskich prędkościach (litry/100 km) – 9,8
- Zużycie paliwa przy umiarkowanych prędkościach (litry/100 km) – 7,2
- Zużycie paliwa przy wysokich prędkościach (litry/100 km) – 6,3
- Zużycie paliwa przy bardzo wysokich prędkościach (litry/100 km) – 7,8
- Zużycie paliwa średnie (litry/100 km) – 7,5
- Emisja CO2 (g/km) – 165
Pojemność zbiornika paliwa
- Litrów – 53
Wymiary
- Długość (mm) – 4500
- Szerokość (mm) – 1969Wysokość (mm) – 1689
- Rozstaw osi (mm) – 2730
- Zwis przedni (mm) – 917
- Zwis tylny (mm) – 853
- Prześwit (mm) – 219
Napęd
- Przedni
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 10,7
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/55 R18
- Standardowe obręcze kół (“) – 18
Masy
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1430
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1990
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 3490
Pojemność bagażnika
- Minimalna (litry) – 580
- Maksymalna (litry) – 1630
Citroen C5 Aircross – kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Shine. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Alarm ryzyka kolizji FCW
- Coffee brake Alert
- Czujnik zmierzchowy świateł i czujnik deszczu
- Czujniki parkowania – przód
- Czujniki parkowania – tył
- Dekory boczne reflektorów przeciwmgłowych czarne matowe
- Dodatki kolorystyczne Aluminium
- Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
- Fotele przednie regulowane manualnie w 6 kierunkac
- Fotele tylne regulowane
- Funkcja audio streaming
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Gniazdo 12V w konsoli centralnej
- Kierunkowskazy przednie LED
- Klamki wewnętrzne – wykończenie Chrome Satin
- Klamki wewnętrzne podświetlane LED
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lakier “Blanc Banquise”
- Listwa miedzy końcówkami układu wydechowego lakierowana, noir onyx
- Lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie z czujnikiem temperatury i kierunkowskazami LED, składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Mocowanie fotelików dziecięcych na skrajnych siedzeniach II rzędu
- Nakładki na progi przednich drzwi ze stali nierdzewnej
- Nakładki nadkoli czarne
- Obramowanie szyb bocznych i słupka C – INOX + chrom
- Osłona chłodnicy czarna, błyszcząca
- Osłona chłodnicy w części dolnej czarna, matowa
- Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
- Oświetlenie przestrzeni na nogi LED z przodu
- Oświetlenie schowka w podłokietniku przednim i konsoli
- Oświetlenie wnętrza LED
- Podłokietnik centralny przedni z pokryciem TEP i z chłodzonym schowkiem, flokowany
- Podnóżek kierowcy aluminiowy
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Reflektory przednie Full LED
- Relingi dachowe aluminiowe
- Schowek podświetlany
- Spojler tylny w kolorze dachu lub czarny
- System ESP + ASR
- System monitorowania ograniczeń prędkości (SLI/ISA)
- System rozdzielania siły hamowania REF
- System wspomagania nagłego hamowania AFU
- System zapobiegania opuszczenia pasa ruchu aktywny LKA
- Szyba przednia z folia akustyczna
- Szyby boczne przednie akustyczne
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemnian
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków statycznym
- Światła tylne żarówkowo / Ledowe z efektem 3D z funkcja jazdy dziennej
- Tarcze kół aluminiowe 18″ SWIRL diamentowane dwukolorowe, opony 225/55
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wykończenie deski rozdzielczej Mistral
- Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zagłówki foteli przednich z regulacja wysokości i odchylane, chromowane stelaże
- Zawieszenie z amortyzatorami Progressive Hydraulic Cushions(PHC)™
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zegary cyfrowe z wyświetlaczem 12″
- Zestaw głośnomówiący “Bluetooth”
- Zestaw naprawczy opon z kompresorem
- Złącze USB w konsoli centralnej
- Złącze USB z tyłu
Pakiety:
- Citroen Connect BOX (BTA)
– Połączenie z assistance z lokalizacja
– Połączenie alarmowe z lokalizacja - Fotele trzy indywidualne w drugim rzędzie
– Fotele w II rzędzie 3 szt. składane
– Gniazda 12V dla III rzędu siedzeń
– Uchwyty na kubki
– Mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX - Klimatyzacja automatyczna dwu-strefowa z filtrem zapachów (RFTA)
– Nawiew powietrza na siedzenia tylne
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Filtr p/pyłkowy z węglem aktywnym - Pakiet Drive Assist
– System Stop & Go
– System rozpoznawania znaków drogowych
– Tempomat aktywny ACC
– Czujnik martwego pola SAM
– System wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3)
– System automatycznej zmiany świateł: drogowe/mijania HBA - Pakiet Kompozycja 2a
– Kieszenie w oparciach foteli przednich
– Dywaniki tylne
– Dywaniki przód
– Tapicerka ze skóry Claudia Nixon szary Confort / dodatki tekstylne - Pakiet VisioPark 1
– Kamera cofania
– Czujniki parkowania – przód
– Czujniki parkowania – tył - System bez kluczykowego dostępu do auta ADML
– Klamki drzwi w kolorze czarnym Perla Nera +chrom - System nawigacji satelitarnej Citroen Connect Navi (NAC B4)DAB
– Głośniki 6 szt.
– Złącze “USB”
– System Bluetooth
– System audio Digital Broadcast
– Wyświetlacz 8″ dotykowy
– System rozpoznawania głosu
– Funkcja MirrorLink
– Przeglądarka internetowa
– System nawigacji satelitarnej 3D online
– Tuner podwójny AM/FM
– Jukebox
– System eksportu video na zestaw wskaźników
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Shine posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Fotele przednie podgrzewane
- Ładowarka indukcyjna Qi
- Relingi dachowe DEEP RED
Test przeprowadzony w dniach 9-16 marca 2020 r. Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.