Volkswagen ID.3 to nowy samochód elektryczny niemieckiego koncernu. W związku ze zwiększającym się rynkiem samochodów elektrycznych oczywistym było, iż tak duży producent zacznie również inwestować w ten segment. Przyjrzyjmy się temu kompaktowemu elektrykowi.
Stylistyka Volkswagena ID.3
Wygląd testowanego Volkswagena ID.3 to całkiem nowa linia stylistyczna. Zdecydowanie wyróżnia się od pozostałych, konwencjonalnych samochodów tej marki. Jest to zdecydowanie pozytywna zmiana. W moim odczuciu ID.3 jest nawet ładniejszy od nowego Golfa.
Linia tego kompakta wygląda nowocześnie jednak nie przesadnie futurystycznie, jak np. w przypadku Cybertrucka. Chociaż można zauważyć pewne podobieństwa np. przednie światła są prawie połączone ledową listwą.
Patrząc na auto z boku, w oczy rzuciły mi się bardzo duże koła. Miałem styczność z SUVami, które miały koła mniejsze od ID.3. Wielkość tych kół doskonale pasuje jednak do całokształtu samochodu, a ich rozmiar jest praktycznie idealnie dopasowany i ładnie dopełnia linię boczną samochodu.
Z tyłu auta wyróżnia się cała czarna klapa, która sprawia wrażenie małej zwłaszcza w porównaniu ze zderzakiem. Przy zastosowaniu koloru „Szary Manganes”, który jest prawie czarny, klapa się prawie wcale nie wyróżnia.
Wnętrze Volkswagena ID.3
W środku Volkswagen ID.3 sprawia mieszane uczucia. Z jednej strony jest dużo miejsca i czuć przestrzeń, ale to też sprawia wrażenie pustki. Jeżdżąc tym samochodem miałem bardziej wrażenie bycia pasażerem aniżeli kierowcą.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, jak na samochód kompaktowy segmentu C. Osobiście jednak uważam ze materiał, którym wykończone są fotele jest dość nieprzyjemny w dotyku. Szorstka faktura daje poczucie jakby była z recyklingu.
Schowków jest kilka jednak bez większych rewelacji. Ciekawym rozwiązaniem jest siatka przed tunelem, która jednocześnie daje efekt taniości, bo jakby nie patrzeć jest to gumowa siatka.
Z tyłu pasażerowie mają dość miejsca, a na uwagę zasługuje zorganizowanie kieszeni w oparciach przednich foteli. Aż dziwne, że w innych samochodach nie są wykorzystywane takie patenty. Bagażnik mimo niewielkiej klapy jest pojemny, a pod podłogą znajdziemy dość miejsca na schowanie kabli do ładowania.
Przyspieszenie oraz zasięg Volkswagena ID.3
Jak wiadomo samochody elektryczne bardzo dobrze przyspieszają. Z Volkswagenem ID.3 nie jest inaczej. Producent podaje, iż do 100km/h samochód przyspieszy w nieco ponad 7 sekund. Odczucie kierowcy jednak jest takie jakby odbywało się to szybciej.
Praktycznie do 60km/h zdecydowanie lepiej czuć moc niż powyżej. Przy elektrykach obecnie nie tyle ważne jest przyspieszenie, co bardziej zasięg. Volkswagen ID.3 na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać do 400km, ale w trasie będzie tego dystansu nieco mniej, bo około 350km. Oczywiście bez oszczędności takich jak wyłączona klimatyzacja czy radio. Jeżdżąc tylko w mieście zapewne zasięg będzie większy za sprawą odzyskiwania energii podczas hamowania.
Szybkie ładowanie pozwala na naładowanie w pełni akumulatora w niecałą godzinę z odpowiednio szybkiej stacji ładowania. Ładowania z domowego gniazdka raczej nie polecam, i jest to tylko ostateczność, bo czas ładowania wynosi wtedy ponad 24 godziny.
Wyciszenie zawieszenia jest bardzo dobre i mimo, iż podczas testów VW ID.3 był na zimowych oponach to nie było słychać większego hałasu. Jeśli chodzi o wyciszenie samej kabiny to muszę przyznać, że byłem trochę zaskoczony, ponieważ dość głośno było słychać samochody jadące obok, ale to wrażenie może być też spowodowane brakiem generowanego dźwięku przez Volkswagena ID.3. Co dziwniejsze podczas jazdy z większymi prędkościami szum wiatru jest znikomy, zupełnie jakby nadwozie było zaprojektowane tak, aby nie generowało hałasu.
Podsumowanie testu Volkswagena ID.3
Volkswagen ID.3 to bardzo ciekawy elektryk i będę bacznie obserwował jak dalej będzie rozwijać się rodzina ID. Praktycznie zaprojektowany bez udziwnień sprawia, że przyjemnie się nim podróżuje, a zasięg jest dobry.
Czas ładowania również określiłbym jako akceptowalny. Elektromobilność to przyszłość motoryzacji, a zabranie się za tę dziedzinę takiego giganta jak Volkswagen może sprawić, iż elektryki będą bardziej spopularyzowane oraz przystępniejsze cenowo.
Zalety:
- Ciekawa stylistyka
- Dobra dynamika jazdy i zasięg
Wady:
- Nieprzyjemne w dotyku obszycie foteli
- Niektóre elementy wykończenia (schowki) wyglądają dość tanio
Dziękuję firmie Volkswagen Polska za udostępnię samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-11780-volkswagen-id3-1-st.html