Renault Captur to jeden z prekursorów silnie rozwijającego się segmentu małych miejskich crossoverów. Obecnie trudno znaleźć producenta, który by nie miał w swojej ofercie pojazdu o takiej charakterystyce użytkowej. Zadebiutował w 2013 roku i bardzo szybko stał się bestsellerem francuskiej marki. Prezentowany model w wersji E-TECH Hybrid Plug-in Intense to już jego druga generacja, który swoją premierę miał w lipcu 2019 roku.
Produkowany jest w dwóch zakładach: w Valladolid (Hiszpania) oraz w Wuhan (Chiny). Konstrukcyjnie oparty został na platformie podłogowej CMF-B, z której korzystają aktualnie Clio oraz Nissan Juke. Muskularna sylwetka, wyraziste rozwiązania stylistyczne, przestronne i komfortowe wnętrze oraz nowoczesne rozwiązania techniczne to cechy wyróżniające auto.
Pojazd może być napędzany jednym z czterech silników benzynowych: TCe 1.0 l. 90KM, TCe 1.0 l. 100KM LPG, TCe 1.3 l. 140KM i 160KM lub układem hybrydowym typu Plug-in E-TECH 160 KM. Producent oferuje model w czterech wersjach kompletacji wyposażenia standardowego: Zen, Intense, R.S. Line oraz Initiale Paris. Dodatkowo daje możliwość personalizacji nadwozia poprzez wybór jedno lub dwukolorowego nadwozia z bardzo szerokiej gamy oferowanych lakierów. Do głównych rywali testowanego modelu należą takie pojazdy jak: Fiat 500X, Hyundai Kona, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 czy też Ford Puma.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense – wygląd zewnętrzny
Dopracowany stylistycznie Captur drugiej generacji charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długością 4227 mm, szerokością 1797 mm oraz wysokością 1576 mm. Ekspresyjny, odważny i nowoczesny design bryły nadwozia powoduje, że nie można konstruktorom odmówić smaku i przebojowości.
Spoglądając na auto z profilu nie dostrzeżemy jednak wielu zmian w porównaniu z poprzednikiem. Łagodne linie i przetłoczenia, linia okien wznosząca się ku tyłowi, spoiler dachowy oraz duże aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie nadają nadwoziu dynamicznego charakteru. Elementy, które nawiązują do pojazdów typu SUV to przede wszystkim zwiększony prześwit, czarne plastikowe nakładki błotników, szerokie, czarne progowe listwy ochronne, masywne zderzaki oraz aluminiowe osłony podwozia.
W przedniej części sylwetki mamy poszerzoną kratę wlotu powietrza oraz zupełnie na nowo zaprojektowane reflektory przednie w kształcie litery C. Wykonano je w technologii LED i wyróżniają najnowsze modele marki Renault.
Tył to typowa prawie pionowa pokrywa bagażnika z bardzo wąskimi kloszami lamp. Tójwymiarowym kształtem nawiązują do reflektorów przednich. Chromowe oraz wykonane z błyszczącego, czarnego plastiku elementy wykończeniowe nadają sylwetce lekkości i elegancji, a możliwość zamówienia dwukolorowego nadwozia znacznie podnosi walory estetyczne auta.
Producent oferuje kilkadziesiąt konfiguracji barwy nadwozia i dachu w różnych kontrastujących ze sobą kolorach co w znaczny sposób zwiększa możliwości personalizacji prezentowanego pojazdu.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense – wnętrze samochodu
Najwięcej zmian w nowym Capturze dostrzeżemy w kabinie. Nowelizacja wnętrza kontynuuje trend stylistyczny zapoczątkowany w modelu Clio. Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana. Górną, ciemną jej część od jasnej dolnej rozdziela panel nawiewów. W centrum dominuje pokaźnych rozmiarów dotykowy ekran multimedialny. Prawdopodobnie największy jaki spotkamy w autach tej klasy. Obsługuje on system multimedialny Renault EASY LINK, nawigację oraz system kamer 360 z kamera cofania. Daje on również możliwość zmiany ustawień systemu MULTI-SENSE i parametrów systemów wspomagających prowadzenie.
System MULTI-SENSE umożliwia wybór pomiędzy trzema trybami jazdy: Pure (ekonomiczny), Sport oraz My Sense (indywidualnie konfigurowany). Wyświetlacz został lekko zwrócony w kierunku kierowcy co w znaczny sposób poprawiło czytelność oraz ergonomię. Poniżej znajdują się przełączniki klawiszowe oraz elementy sterowania układem przewietrzania wnętrza i klimatyzacji.
Zmieniono również kierownicę, otrzymała ona dzięki zastosowaniu bardziej kompaktowej poduszki powietrznej zdecydowanie smuklejszy wygląd. Wielofunkcyjne koło kierownicy obszyte zostało miękką w dotyku skórą i wykończone wstawkami w kolorze matowego chromu co nadało jej eleganckiego wyglądu.
Fotele przednie są dobrze wyprofilowane i zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie. Po zajęciu miejsc przestrzeni jest pod dostatkiem. Podobnie przedstawia się to na kanapie tylnej. Auto pozwala na podróżowanie w wygodny sposób czterem dorosłym osobom. Wnętrze testowanego modelu na pewno zmieniło się pod względem jakości oraz komfortu. Wysokiej jakości materiały, staranność wykończenia oraz szeroka gama kombinacji kolorystycznych wystroju wnętrza powodująca możliwość jego personalizacji potęgują walory kabiny.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense jest nie tylko wygodny, ale też praktyczny. Fakt ten podkreślają funkcjonalne schowki oraz bardzo obszerny bagażnik, jak na pojazd z napędem hybrydowym. Jego standardowa pojemność to 379 litrów. Po złożeniu kanapy tylnej wzrasta do 1118 litrów.
Ciekawym rozwiązaniem jest regulacja wzdłużna siedzenia tylnego w zakresie aż 16 cm. W znaczny sposób podnosi to możliwości konfiguracyjne przestrzeni ładunkowej. Szeroki otwór załadunkowy, dwupoziomowa podłoga oraz możliwość uzyskania prawie płaskiej podłogi po złożeniu oparć kanapy tylnej znacznie podnoszą funkcjonalność bagażnika.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense- silnik i właściwości jezdne
Zastosowany układ hybrydowy zapewnia maksymalną efektywność poprzez domyślne ruszanie w trybie elektrycznym. Charakteryzuje się wyjątkową dynamiką, cichą pracą oraz znacznym ograniczeniem strat energii.
Producent deklaruje, że zasięg w trybie elektrycznym dla prędkości autostradowej to 45 km i około 65 km dla jazdy w trybie miejskim. Układ składa się z wolnossącej, benzynowej jednostki o pojemności skokowej 1598 ccm i mocy 91 KM oraz silnika elektrycznego generującego moc 67 KM. W pojeździe znajduje się jeszcze jeden silnik elektryczny pełniący funkcję rozrusznika i generatora prądu. Ogólna, maksymalna moc układu hybrydowego wynosi 160KM.
Napęd przenoszony jest na oś przednią za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Multimode E-TECH. Właściwości układu pozwalają rozpędzić ważące ponad 1,5 tony auto do prędkości 100 km/h w czasie 10,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 173 km/h.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense znakomicie reaguje na pedał przyśpieszenia a jego zwrotność pozwala stwierdzić, że zostało stworzone głównie z myślą o ruchu miejskim. Optymalnie zestrojony układ zawieszenia w połączeniu z szybko i precyzyjnie działającym układem kierowniczym daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa oraz całkowitego panowania nad pojazdem.
Pojazd został wręcz naszpikowany układami bezpieczeństwa oraz systemami wspomagającymi jego prowadzenie. Samochód prowadzi się bardzo stabilnie, nawet przy bardzo szybkim pokonywaniu zakrętów nie odczuwa się prawie żadnych przechyłów nadwozia.
Test Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense – podsumowanie
Renault Captur II to auto o ciekawej stylistyce, znacznie lepiej wykonane od swojego poprzednika. Przemawiają za nim: dynamika jednostki napędowej testowanego pojazdu z jego walorami ekonomicznymi. Możliwość ładowania akumulatorów z domowego gniazdka w przypadku wariantu Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense to jego dodatkowy atut. Poruszając się w mieście na krótkich odcinkach drogi przy wykorzystaniu rekuperacji możemy naprawdę dużo oszczędzić na paliwie.
Ten niewielkich rozmiarów, miejski crossover dostępny jest w salonach francuskiej marki już od kwoty 73 900 złotych. Cena ta dotyczy wersji Zen z silnikiem 1,0 TCe 90 KM z manualną skrzynią biegów. Prezentowany pojazd to jednak wydatek znacznie większy, przekraczający 150 000 złotych. Dostajemy w zamian auto komfortowe i dobrze wykończone o ciekawym designie, z bogatym wyposażeniem, bezpieczne, z ogromnymi możliwościami personalizacji, ergonomiczne oraz charakteryzujące się przyzwoitą dynamiką jednostki napędowej.
Renault Captur II E-TECH Hybrid Plug-in Intense – dane techniczne
Napęd – hybrydowy Plug-in
- Maksymalna moc układu hybrydowego kW (KM) – 117 (160)
- Pojemność skokowa silnika benzynowego (ccm) – 1598
- Maksymalna moc silnika spalinowego kW (KM) przy (obr./min) – 67 (91) przy 5600
- Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego Nm przy (obr./min) – 144 przy 3200
- Maksymalna moc silnika elektrycznego kW (KM)– 49 (66)
- Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego Nm – 205
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 173
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,1
Zużycie paliwa
- Zasięg elektryczny norma WLTP (km) – 46-50
- Zasięg elektryczny tryb miejski norma WLTP (km) – 54-65
- Cykl mieszany (l/100 km) – 1,4 -1,7
- Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) – 32-37
Pojemność zbiornika paliwa
- Litrów – 39
Wymiary
- Długość (mm) – 4227
- Szerokość (mm) – 1797
- Wysokość (mm) – 1576
- Rozstaw osi (mm) – 2639
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1560
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1547
- Zwis przedni (mm) – 876
- Zwis tylny (mm) – 712
- Prześwit (mm) – 142
Napęd
- Przedni
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 11,1
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 215/60 R17
- Standardowe obręcze kół (“) – 17
Masy
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1625
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2121
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 2810
Pojemność bagażnika
- Standardowa (litry) – 379
- Minimalna przy całkowicie odsuniętej do tyłu kanapie tylnej (litry) – 265
- Maksymalna (litry) – 1118
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Intense. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Czujnik deszczu
- Deflektory powietrza w kolorze czarnym z elementami chromu
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Fotel pasażera z regulacja wysokości
- Funkcja Android Auto / Apple CarPlay
- Głośniki 6 szt.
- Gniazda USB -2 szt.
- Hamulec postojowy automatyczny z funkcja Auto Hold
- Immobilizer
- Kabel do ładowania z gniazdka domowego 6,5 m (10A)
- Kamera cofania
- Karta Renault Hands Free
- Kierownica pokryta skóra ekologiczna
- Kierunkowskazy z trybem autostradowym
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
- Komputer pokładowy
- Konsola centralna “pływająca”
- Końcówka układu wydechowego chromowana
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwa ozdobna chłodnicy czarna błyszcząca z chromowanym logo Renault
- Listwy boczne okien chromowane
- Listwy ochronne drzwi kolorze czarnym, z chromowana wstawka
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterko wewnętrzne dwupozycyjne dzień/noc
- Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Mapa Europy
- Mocowanie fotelików dziecięcych ISOFIX
- Nadwozie dwukolorowe
- Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z kontrola naciągu
- Napinacze tylnych pasów bezpieczeństwa z kontrola naciągu
- Ogranicznik prędkości
- Osłony podwozia w kolorze szarym (przód i tył)
- Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami
- Oświetlenie wnętrza sufitowe 2 punktowe LED
- Podłoga bagażnika wyjmowana
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz cyfrowy DAB
- Reflektory Full LED “Pure Vision”
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie i składane
- Siedzenia tylne z regulacją wzdłużną
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
- System automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania
- System dynamicznej kontroli toru jazdy ESC
- System kontroli bezpiecznej odległości
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System multimedialny EASY LINK
- System Multi-Sense
- System nawigacji satelitarnej
- System ostrzegający o nadmiernej prędkości OSP
- System powiadamiania ratunkowego (eCall)
- System utrzymania pasa ruchu LKA
- System wspomagania nagłego hamowania
- System wspomagania nagłego hamowania z funkcja wykrywania pieszych (AEBS Piesi)
- System wspomagania parkowania przodem i tyłem
- System wspomagania ruszania pod górę HSA
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła tylne LED w kształcie litery C
- Tapicerka tekstylna czarno-szara/skóra ekologiczna
- Tarcze kół aluminiowe 17″ Bahamas srebrne
- Tempomat
- Tryb jazdy Eco
- Wnętrze w tonacji jasnej
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wskaźnik zmiany biegu
- Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne progresywne
- Wycieraczka szyby tylnej włączana automatycznie przy biegu wstecznym
- Wyświetlacz 7″
- Wyświetlacz wskaźników i zegarów 10,25″ kolorowy
- Wyświetlacz wskaźników kierowcy 7″
- Zagłówki foteli przednich z regulacja wysokości
- Zagłówki siedzeń tylnych z regulacja wysokości
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw naprawczy opon
- Złącze Jack
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Intense posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Fotel kierowcy podgrzewany
- Fotel pasażera podgrzewany
- Kabel do ładowania okazjonalnego z gniazdka domowego Flexicharger (14A)
- Kamera 360°
- Lakier metalizowany Biała Perła + Czarny Etoile
- Lusterka zewnętrzne w kolorze dachu
- Ładowarka bezprzewodowa do smartfonów
- Relingi dachowe
- System kontroli martwego pola
- System multimedialny EASY LINK 9,3″ z nawigacja, funkcja replikacji i systemem nagłośnienia Bose
– Głośniki 9 szt.
– Wyświetlacz 9,3″
– Funkcja roreplikacji nawigacji na wyświetlaczu zegarów
• Tapicerka ze skóry czarna
• Tarcze kół aluminiowe 18″ Pasadena
Test przeprowadzony w dniach 31 marca – 6 kwietnia 2021 r. Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.