Kia Sorento to największy SUV tego producenta na rynek europejski. Jest to pierwsza odsłona tego modelu, jaką możemy poznać w wersji zelektryfikowanej czyli jako hybrydę plug-in. Przyjrzyjmy się zatem jaka jest na co dzień Kia Sorento. Zapraszam na krótki test.
Kia Sorento PHEV – stylistyka
Stylistycznie Kia Sorento PHEV (Kia prezentuje nowe Sorento w wersji hybrydowej) bardziej przypomina teraz auta przeznaczone na rynek zza oceanu. Bardziej ostre linie świateł przednich jak i tylnych przy jednoczesnym ich zmniejszeniu sprawia, że bryła wydaje się bardzo masywna. Kanciaste nadwozie nadaje natomiast wrażenia solidności.
Wnętrze jest bardzo przestronne. Samochód został zaprojektowany tak, aby pomieścił 7 osób. Oczywiście te 2 miejsca w bagażniku to raczej gadżet aniżeli miejsca codziennego użytku jednak zostały one bardzo dobrze zaprojektowane.
Wejście do trzeciego rzędu siedzeń nie wymaga ukończonego kursu akrobatyki. Miło też jest zobaczyć, że inżynierowie pochylili się nad problemem rolety bagażnika, zazwyczaj nie ma miejsca, aby ją gdzieś odłożyć. W Sorento w tej małej części bagażnika, która pozostaje po rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń są specjalne uchwyty na roletę.
Przejdźmy trochę do przodu – drugi rząd siedzeń jest bardzo przestronny i wygodny. Widać też pewne elementy, które kojarzą się z USA, a mianowicie w drzwiach znajdują się uchwyty na kubki i są całkiem spore. Na plus można jeszcze dodać duże okno dachowe, dzięki któremu dużo światła dostaje się do wnętrza. Oczywiście nie zabrakło też złączy USB, których jest zatrzęsienie.
Z przodu również jest bardzo wygodnie i ładnie. Duże wygodne fotele są podgrzewane i wentylowane. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, łatwa w obsłudze i dobrze spasowana. Podczas jazdy nie trzeszczy i nie strzela, a materiały użyte do jej wykończenia są przyjemne w dotyku.
Jedyne do czego by się można przyczepić to poziom wygłuszenia wnętrza. Podczas jazdy dość głośno słychać wiatr opływający kabinę, natomiast układ napędowy wyciszony został naprawdę dobrze.
Ile pali Kia Sorento PHEV?
Silnik jaki został wsadzony w ten egzemplarz to 1,6l turbo benzyna wspomagana przez silnik elektryczny. Łączna moc rzędu 265KM i można powiedzieć, że specjalnie jej nie czuć. Nie oznacza to, że samochód jest mało żwawy. 100km/h Sorento osiąga w koło 9 sekund, to jak na samochód, który waży prawie 2 tony całkiem dobry wynik.
Inna rzecz jest jednak bardziej imponująca. Spalanie w modelu Kia Sorento PHEV ( szczegóły konstrukcji Sorento Plug-in Hybrid ) wynosi średnio około 5l/100km. W trybie napędu SMART wynik ten może być jeszcze bardziej spektakularny. Jeżdżąc codziennie około 80km większość czasu Kia pokonywała na silniku elektrycznym. Po tym dystansie komputer pokazywał jeszcze około 25% pojemności baterii, a spalanie niespełna 1l/100km. Wynik wręcz fenomenalny.
Czy warto kupić Kia Sorento PHEV?
Jest to na pewno dobry wybór dla osób potrzebujących dużego samochodu z oszczędnym silnikiem. Osoby z ciężką nogą i zamiłowaniem do prędkości mogą być raczej niepocieszone. Praktyczne wnętrze sprosta codziennemu użytkowaniu. Jedyną obawą, jaką mam to pojemność silnika. 1,6 litra na samochód o masie 2 ton wydaje się być niedoszacowane.
Zalety:
- Ekonomiczny układ napędowy
- Wygodna kabina
Wady:
- Hałas wiatru przy większych prędkościach
- Średnio odczuwalna moc
Dziękujemy Kia Polska za udostępnienie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-13177-kia-sorento.html