MotoNews.pl

Volvo XC90 – szwedzki rodzinny SUV

09 listopada 2021

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Volvo-XC90-AWD-PHEV

Kilka miesięcy temu miałem przyjemność testować Volvo XC40. Wzbudzało dość skrajne odczucia, jeżeli chodzi o stylistykę i wykończenie. Na fali tego doświadczenia do testu największego z SUVów szwedzkiego producenta podszedłem bardziej rygorystycznie. Zwłaszcza, że Volvo XC90 jako konkurencję ma np. Forda Explorera, który jest w podobnym przedziale cenowym jednak Volvo jest nieco krótsze.

Pierwsze wrażenia

Pierwsze wrażenie, jakie wzbudza XC90 to przede wszystkim elegancja i to mimo dużych, a raczej bardzo dużych kół z nisko profilowymi oponami. Jednak widząc na parkingach inne XC90 miałem wrażenie, że to testowe wygląda jakoś tak… grzeczniej. Mogła to być kwestia koloru, jednak przyglądałem się dłuższą chwilę testowej wersji i złoty lakier z czarnymi wykończeniami raczej powinien dawać inny efekt niż „grzeczny” wygląd.

Volvo XC90 AWD PHEV 1

Po chwili spędzonej na przeglądaniu ustawień udało mi się odkryć jak zmienić odbiór i postrzeganie zwyczajnie zaparkowanego samochodu. To tryb ułatwiający wsiadanie i wysiadanie. Funkcja, która obniża samochód oprócz oczywistego zastosowania, zmienia też wizualnie sylwetkę całego auta. Wielkie koła wydają się wtedy jeszcze większe, a linia zamiast SUVa przypomina bardziej przerośnięte, a wręcz napakowane kombi. Dołączają do tego czarne wykończenia zewnętrzne. Trzeba przyznać, że wygląda to fenomenalnie.

Wnętrze Volvo XC90

Środek Volvo XC90 został utrzymany w prostocie i elegancji. Trochę przypomina mi styl prezentowany na zdjęciach wnętrz w szwedzkich magazynach – minimalistyczny, soczysty, a przez to też ekskluzywny. Bardziej humorystycznie można nadmienić, że ze Szwecji wywodzi się też IKEA. Można powiedzieć, że wpływ tego producenta również widać w tym samochodzie i nie chodzi tu o takie rozwiązania z kartonu.

Volvo XC90 AWD PHEV 16

Ilość schowków w tym samochodzie jest duża i są dobrze przemyślane. To jest coś, czego możemy się spodziewać również po innych producentach. Rozwiązanie, które kojarzy mi się ze szwedzkim gigantem meblowym to fotelik, a właściwie podwyższenie dla dziecka na tylnej kanapie. Wiadomo, jak się wozi dziecko non stop to lepiej jest mieć dedykowany fotelik, jednak w razie czego XC90 jest przygotowane na młodego pasażera.

Volvo XC90 AWD PHEV 17

Co do pasażerów, to bardzo wygodnie w tym modelu mogą podróżować 4 osoby, natomiast po prostu wygodnie nawet 5 osób. Ograniczając wygodę w drugim rzędzie siedzeń, możemy jeszcze 2 osoby upchnąć w bagażniku, czyli na 2 dodatkowych miejscach. Przy 7 osobowej konfiguracji siedzeń raczej nie mamy wiele miejsca na bagaże, zatem jadąc w 5 osób zdecydowanie będziemy w lepszej sytuacji. Spory bagażnik wystarczy wtedy na kilka dużych walizek.

Jakość i dokładność wykonania

Największy model Volvo jest też najlepiej wykonany. W Volvo XC40 zastosowano materiały, które były twarde i szorstkie oraz występowały miejsca gdzie materiału po prostu zabrakło (?). Volvo XC90 jest pod tym względem wielokrotnie lepsze.

Volvo XC90 AWD PHEV 31

Przyglądałem się pod każdym kątem bagażnikowi, fotelom itd. I nie znalazłem nic, do czego można się przyczepić. Podsufitka w tym modelu też jest wyjątkowo przyjemna w porównaniu do najmniejszego z rodziny XC. Ba, mógłbym nawet powiedzieć, że przyjemniej byłoby mi się położyć na tej podsufitce niż na własnym materacu w łóżku.

Jak jeździ się Volvo XC90?

Volvo XC90 to niemały samochód, a biorąc pod uwagę, że producent stopniowo dąży do całkowitej elektryfikacji swoich modeli, to tu mamy do czynienia z hybrydą plug in. Dwulitrowy silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym i daje bardzo przyjemne wrażenia z jazdy.

 

Volvo XC90 AWD PHEV 21

 

Regulowane zawieszenie świetnie się sprawdza w tym modelu. Bardzo trudno jest wyczuć moment podnoszenia się i opuszczania samochodu, a podczas jazdy jest z kolei przyjemnie sztywne, dzięki czemu ciężki SUV prowadzi się bardzo pewnie.

Volvo XC90 AWD PHEV 11

Jednak większość osób interesuje zapewne jeszcze jedna rzecz, czyli spalanie. I tu można śmiało udzielić odpowiedzi wymijającej, czyli pali tyle ile się wleje. A tak na poważnie to przy szybkiej dynamicznej jeździe spalanie może wykroczyć powyżej 12l/100km, natomiast rozsądna jazda spowoduje, iż Volvo XC90 zadowoli się ilością pomiędzy 7, a 8 litrów paliwa na 100km. Na zasilaniu elektrycznym można bez większego problemu przejechać 50km, ale zdecydowanie wygodniej w mojej opinii jeździ się w trybie hybrydowym.

Czy warto kupić Volvo XC90?

Odpowiedź nie jest prosta. Zwłaszcza, jeżeli weźmiemy pod uwagę konkurencyjnego Forda Explorera. Jednak ułatwić nam wybór może styl i pomysł, w jakim oba te samochody są zrobione. Volvo jest bardzo precyzyjne, dobrze spasowane i bardziej cywilizowane. Ford to zdecydowanie bardziej brutalny samochód nie tylko w kwestii mocy, ale też spasowania niektórych elementów. Zatem Volvo XC90 to taka bardziej rodzinna i przyjazna forma dużego i mocnego SUVa.

Volvo XC90 AWD PHEV 15

Plusy:

  • Spasowanie wnętrza
  • Przy spokojnej jeździe oszczędny silnik

Minusy:

  • Duża ilość funkcji dostępna tylko z ustawień komputera pokładowego
  • Przy dynamicznej jeździe szybko wzrasta zużycie paliwa

Link do testowanego modelu https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-14109-volvo-xc90.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski - MotoNews.pl