Nadwozie typu SUV Coupe kojarzy się w większości z drogimi markami jak BMW czy Mercedes. Jak to w przypadku marek premium zawsze oznaczało to, iż ten typ pojazdu jest bardziej zarezerwowany dla osób z większą zasobnością portfela. Renault postanowiło to zmienić.
Renault Arkana SUV Coupe
Model Renault Arkana to przedstawiciel segmentu SUV Coupe jednak za bardziej przystępną cenę. Za podobną kwotę można oczywiście kupić np. BMW X2 czy nawet Cuprę Formentor, lecz są to jednak trochę mniejsze samochody. Przejdźmy zatem do tego, co oferuje nam w tym segmencie Renault wprowadzając na rynek model Arkana.
Wnętrze
Zaczynając od miejsca kierowcy należy zauważyć, że dzięki dużemu zakresowi regulacji kolumny kierowniczej oraz fotela z łatwością można znaleźć wygodną pozycję za kierownicą. Sam fotel jest bardzo dobrze dopasowany.
Ustawienia i multimedia
Wskaźniki Arkany są w pełni cyfrowe i posiadają dużą rozdzielczość, przez co wyświetlany obraz jest bardzo ostry bez wrażenia rozmycia na granicach elementów.
Na desce rozdzielczej swoje miejsce znalazł duży wyświetlacz systemu multimedialnego. Znajdziemy w nim wiele przydanych funkcji takich jak np. trener ekojazdy. Dodatkowo możemy utworzyć kilka profili kierowców, w których można zapisać wybrany przez nas profil jazdy, ulubioną stację radiową oraz wybór podświetlenia wnętrza. Niestety sam system nie reaguje zbyt szybko a mapy, które zostały wgrane do nawigacji nie należą do najnowszych i zawierają pewne braki.
Całe szczęście w Arkanie mamy również możliwość korzystania z Android Auto oraz CarPlay, które działają znacznie bardziej responsywnie i co najważniejsze posiadają zawsze aktualne mapy.
Dużym atutem jest osobno zlokalizowane sterowanie automatyczną klimatyzacją. Podobnie jak w innych modelach od Renault, obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna.
Widoczność oraz wykończenie wnętrza
Widoczność nie jest najlepsza z jaką do tej pory się spotkałem. Dość grube słupki zabierają nieco pole widzenia, jednak można się do tego przyzwyczaić i jest to akceptowalne.
Materiały, jakie znajdziemy zarówno na fotelach jak i desce rozdzielczej są dobrej jakości. Spasowanie również jest na dobrym poziomie. W testowanym egzemplarzu nic nie trzeszczało podczas jazdy. Jedynie przy mocniejszym naciśnięciu ekranu dotykowego było słychać lekkie trzeszczenie.
Wygoda pasażerów
W drugim rzędzie siedzeń znajdziemy dużo miejsca zwłaszcza jak weźmiemy pod uwagę rodzaj nadwozia. Można by się spodziewać, iż nad głową nie zostanie wiele miejsca przy tak opadającej linii dachu, jednak ze spokojem zmieści się tam komfortowo osoba mierząca 180cm.
Przestrzeń bagażowa Renault Arkana
Kolejnym bardzo pozytywnym zaskoczeniem jest przestrzeń bagażowa w Arkanie. Pojemność bagażnika to 480l w hybrydzie oraz 513l w standardowej wersji. Jest to przestrzeń bardzo pakowna. W niektórych samochodach posiadając taki bagażnik zmieści się mniej niż w tym Renault.
Podłoga jest dodatkowo dwupoziomowa, co pozwala na lepsze gospodarowanie przestrzenią. Zabrakło natomiast haczyków na zakupy, które byłby przydatne.
Osiągi i prowadzenie
Testowany egzemplarz to wersja hybrydowa E-TECH. Czyli do dyspozycji mamy 145KM z silnika o pojemności 1,6l. Jest to jednostka benzynowa wolnossąca, przez co nie można o niej powiedzieć, że jest demonem prędkości, ale do codziennego przemieszczania się w 100% wystarczy, a i z wyprzedzaniem nie ma większego problemu.
Co prawda taka linia nadwozia, zwłaszcza posiadająca dodatkowe emblematy R.S. sugeruje, że będziemy mieli do czynienia z prawdziwa rakietą, ale w tym przypadku tak nie jest.
Zaletą takiej konfiguracji jest jednak bardzo niskie spalanie, bo w mieście wyniki około 3l na 100km nie powinny tutaj nikogo zaskakiwać. Trasa wypada nieco gorzej, bo 7,2l na 100km przy prędkości pomiędzy 130km/h a 140km/h, ale jest to wynik jak najbardziej akceptowalny.
Renault Arkana prowadzi się bardzo pewnie. Można nawet poczuć delikatną nutkę sportowego charakteru Renault i to jest bardzo przyjemny element pasujący do stylistyki pojazdu. Mimo takiej charakterystyki układu kierowniczego i zawieszenia, które nie przechyla nadwozia w zakrętach, nierówności są bardzo dobrze tłumione i praktycznie ledwo słyszalne i wyczuwalne wewnątrz pojazdu.
Czy warto kupić Renault Arkana?
Zdecydowanie warto kupić ten samochód, jeżeli ktoś szuka ekonomicznego samochodu o usportowionym wyglądzie, a mimo to posiadającego dużą praktyczność. Ekonomiczny silnik oraz podwyższone zawieszenie będą pozwalały na weekendowe wycieczki na łono natury.
Plusy:
- Praktycznie i ciche wnętrze
- Ekonomiczny napęd hybrydowy
Minusy:
- Toporne działanie systemu multimedialnego
- CarPlay i Android auto działają tylko po kablu
Dziękujemy firmie Renault Polska za udostępnienie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-14232-renault-arkana.html