Mały elektryk od marki Dacia ma największy sens dla kierowców, którzy rzadko zapuszczają się na autostradę, a większość czasu poruszają się w mieście lub na lokalnych drogach. Dodatkowo, stosunkowo niska cena Springa powoduje, że może to być dla takich osób najlepsza dostępna opcja na zakup samochodu elektrycznego.
Dacia Spring w odróżnieniu od większości samochodów z gamy tego producenta jest pojazdem zaprojektowanym od podstaw. Poprzednie samochody często bazowały na starszych modelach Renault i Nissana.
Ile kosztuje elektryczna Dacia Spring?
Masowa produkcja tego modelu znacznie obniżyła koszty, co oznacza, że ten „mały SUV” kosztuje mniej niż jakikolwiek inny samochód elektryczny. Za Dacię Spring zapłacimy mniej niż 100 tysięcy złotych i nie będzie to najniższa wersja wyposażenia.
Cena Dacii Spring zaczyna się w konfiguratorze producenta od 84 900 zł za wersję Comfort czyli najniższą wersję wyposażeniową. Wersja Comfort Plus zaczyna się od kwoty 91 900 zł i nawet gdybyśmy dodali jeszcze jako opcję gniazdo CCS (układ szybkiego ładowania prądem stałym) za 2500 zł oraz kabel do ładowania z końcówką typu 2 (do Wallbox-a i terminali publicznych), który kosztuje dodatkowe 1500 zł to zakończymy konfigurację Dacii Spring na kwocie 95 900 zł.
To nadal jeszcze sporo przed progiem 100 tysięcy złotych, przed którym możemy znaleźć jeszcze tylko najsłabiej wyposażonego Smarta EQ fortwo.
Stylistyka nawiązująca do segmentu SUV
Najpierw spójrzmy na stylistykę. Nie jest to nudny hatchback, ani typowy mały miejski samochód. Zamiast tego jest to nowocześnie wyglądający SUV w rozmiarze „dziecięcym”. Rozmiar ten widać tylko w przypadku, kiedy widzimy ten samochód w rzeczywistości, na zdjęciach bez skali porównawczej wydaje się rozmiarowo podobny do Sandero. Na drodze zajmuje jednak tyle samo miejsca co Volkswagen Up! czy Kia Picanto III.
Dacia Spring i jakość wnętrza
Dacia przyzwyczaiła nas już, że jakość wnętrza jest również dość solidna i tak jest też w tym przypadku. Oczywiście w tej cenie niewiele jest błyszczących ozdób i nie znajdziemy tutaj skóry. Ale kokpit jest atrakcyjny, nowoczesny i w dużej mierze cyfrowy, a co za tym idzie jest możliwość obsługi Android Auto oraz CarPlay. Deska rozdzielcza posiada kolorowe elementy ozdobne, no i gdzie nie dotkniesz Springa, jest dobrze spasowany.
Czy Dacia Spring jest pakowna i wygodna?
No właśnie. Wsiadając do środka trzeba pamiętać, iż nie jest to wielki samochód i miejsca też nie jest przesadnie wiele. Mimo wszystko jest dość przestronnie. Częściowo dlatego, że dzięki wysokiej linii dachu przyjmowana pozycja jest bardziej wyprostowana niż w tradycyjnym samochodzie miejskim.
Tylne siedzenie jest również odpowiednie dla dwóch dorosłych osób, o ile podróżujący z przodu zgodzą się na bardziej ściśnięte pozycje.
Bagażnik ma pojemność 300 litrów – to więcej, niż w niektórych samochodach z wyższej klasy.
Jazda testowa Dacią Spring
Najbardziej zaskakujące jest jednak zachowanie podczas jazdy. Nie dlatego, że Spring jest cichy i schodzi z linii spod świateł szybciej niż Peugeot 208 GT (do 50km/h), ponieważ spodziewamy się tego po EV w dzisiejszych czasach.
Chodzi o to, że Dacia waży mniej niż 1000 kg – co w każdym standardzie jest wagą piórkową, ale szczególnie jak na samochód elektryczny. Na przykład Renault Zoe waży ponad 1500 kg.
Gdy jednak osiągniemy ponad 70km/h silnik zaczyna się męczyć. Przy zaledwie 45 KM Dacia Spring ma około połowę mocy, jakiej można oczekiwać od samochodu tej wielkości. Nawet najtańsza Dacia Sandero w wersji benzynowej ma 71 KM. Przyspieszając dalej do 100km/h ten mały elektryk jest już prawie na skraju swoich możliwości, nie mówiąc już o drastycznym zmniejszaniu się zasięgu. Limit prędkości autostradowej jest nieosiągalny, ponieważ Dacia Spring osiąga maksymalnie 125km/h.
Pamiętajmy jednak, że jest to samochód zaprojektowany z myślą o funkcjonowaniu w mieście, a nie pożeraniu dużych odległości na autostradzie. W mieście Spring czuje się doskonale, łatwo nim zaparkować w ciasnych miejscach i jest wygodny na nierównych nawierzchniach. Tu jest dobra zabawa. Być może dlatego, że człowiek, który zaprojektował tego elektryka, był wcześniej odpowiedzialny za samochód Renault Alpine.
Dacia Spring – zasięg i ładowanie
Trzymanie się miasta również pomaga w uzyskaniu większej ekonomii jazdy. Akumulator o pojemności 26,8 kWh nie jest ogromny jak na współczesne standardy, ale jest większy niż pierwszy montowany w Nissanach Leaf. Taka pojemność baterii zapewnia małej Dacii oficjalny zasięg do 230km w mieszanych warunkach, z kilkoma dodatkowymi kilometrami w mieście. Niektóre źródła donoszą nawet o zasięgu sięgającym nieco ponad 300km.
Ładowanie odbywa się standardowo za pomocą wtyczki z trzema pinami, chociaż pełne naładowanie akumulatorów z domowego gniazdka potrwa 14 godzin. Wallbox o mocy 7,4kW może skrócić ten czas do pięciu godzin, ale szybkie ładowanie prądem stałym z terminala DC jest opcją dodatkową. Spring może być wtedy ładowany maksymalnie mocą 30 kW, a 80% naładowania otrzymamy w mniej niż godzinę.
Hamowanie rekuperacyjne jest regulowane automatycznie co można odbierać jako wadę, zwłaszcza jeżeli jesteśmy przyzwyczajeni do możliwości wyboru.
Ocena ogólna
Poświęceniem ze strony producenta, aby zmniejszyć koszty produkcji jest też bezpieczeństwo. Mała Dacia zdobyła tylko jedną gwiazdkę w niezależnych rankingach Euro NCAP. Chociaż, co ciekawe, jest to w rzeczywistości lepsza nota niż ta uzyskana w 2021 roku przez Renault Zoe, które nie otrzymało żadnej gwiazdki!
Kompromisy, które zostały podjęte w celu obniżenia kosztów produkcji są jak widać obecne i wprawdzie większą Dacię Sandero można kupić za ponad 30 tysięcy złotych mniej, ale producent twierdzi, że po zsumowaniu całkowitego kosztu posiadania, w tym sfinansowania ceny zakupu, nie będzie możliwości tańszego poruszania się własnym samochodem elektrycznym.
W krajach europejskich ten model będzie używany we flotach wypożyczalni samochodów, takich jak choćby Traficar, w której nawet jest już dostępny.
Plusy:
- Niska cena
- Ciekawy wygląd nawiązujący stylistycznie do aut typu SUV
Minusy:
- Brak ręcznego ustawienia rekuperacji
Dziękujemy firmie AUTO COMPOL S.A. za użyczenie samochodu do testu. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do sprawdzenia samemu jaka jest Dacia Spring w salonach AUTO COMPOL S.A. Zobacz co jeszcze przygotowali dla ciebie w salonie (https://autocompol.dacia.pl).
Link do testowanej konfiguracji Dacii Spring w wersji Comfort Plus: https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-15308-dacia-spring.html