Skoda słynie z budowania bardzo praktycznych pojazdów, ale Kodiaq to w rzeczywistości jej pierwszy duży SUV. To także pierwszy model czeskiej marki, w którym oprócz miejsca dla kierowcy możemy mieć do dyspozycji miejsca dla sześciu pasażerów (choć można go też zamówić bez trzeciego rzędu siedzeń).
Sytuacja rynkowa Skody Kodiaq
Kodiaq oczywiście jest spokrewniony z innymi modelami Grupy Volkswagen, w tym z Seatem Tarraco i Volkswagenem Tiguanem Allspace. Jest z kolei rywalem rynkowym dla takich modeli jak Hyundai Santa Fe, Kia Sorento i Peugeot 5008.
Atrakcyjna jest cena początkowa Skody Kodiaq w konfiguratorze producenta. Jednak po wybraniu wysokiego wyposażenia, napędu 4×4 oraz mocniejszej wersji silnikowej wartość auta zaczyna wchodzić w przedział cenowy samochodów segmentu premium, takich jak np. Land Rover Discovery Sport.
Czy więc Skoda Kodiaq jest warta rozważenia pośród tej trudnej konkurencji?
Zajrzyjmy może do wnętrza, zaczynając od pozycji za kierownicą. Skoda Kodiaq zapewnia wysoką pozycję dla kierowcy oraz dużą możliwość regulacji siedzenia i kierownicy. Deska rozdzielcza Kodiaqa jest logicznie rozplanowana i intuicyjna w użyciu, a dodatkowym atutem jest sterowanie klimatyzacją z przycisków.
Jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż zmuszanie kierowcy do korzystania z ekranu dotykowego, jak to robią Citroen C5 Aircross i Peugeot 5008. Ekran wskaźników jest wyraźny i bardzo czytelny i jest to standard w modelach o wyższej specyfikacji (są one też opcjonalne w modelach o niższej specyfikacji) i można je skonfigurować na różne sposoby, aby pokazać najbardziej przydatne w danym momencie informacje.
Pudełkowata bryła sprawia, iż widoczność drogi przed pojazdem i na boki podczas prowadzenia jest bardzo dobra. Czujniki parkowania są praktycznie dostępne nawet w najbardziej ubogiej wersji wyposażenia, co przekłada się na znaczne ułatwienie parkowania nawet dla najbardziej oszczędnych nabywców czeskiego SUVa.
Wnętrze Kodiaqa wykonane jest z miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, przyciski nie ocierają się o siebie, a kliknięcie jest przyjemnie wytłumione. Twardsze elementy wykończenia są rozlokowane poza zasięgiem wzroku. Jest tu równie dobre i przyjemne wykonanie jak w testowanym modelu Peugeot 5008 pod względem jakości. To sprawia jednocześnie wrażenie, że Nissan X-Trail i Ford Kuga wydają się być tańsze wewnątrz. Duże SUVy marek premium są mimo wszystko bardziej luksusowe.
Osiągi Skody Kodiaq
W Skodzie Kodiaq znajdziemy duży wybór jednostek napędowych. W gamie można znaleźć silniki benzynowe od 1.5 TSI do 2.0 TSI (w wersji RS o mocy 245KM) oraz silniki wysokoprężne o mocy 150 oraz 200KM. Diesel, zwłaszcza o mocy 200KM, bardzo dobrze dogaduje się z Kodiaqiem. Zapewnia dobre osiągi zachowując przy tym stosunkowo niskie spalanie. Średnio można założyć, iż największy SUV Skody zadowoli się 7-8 litrami oleju napędowego na każde 100km.
Jazda wersją Sportline nie należy do miękkich w porównaniu do francuskich SUVów jak Citroen C5 Aircross, dzięki temu podczas jazdy po krętych drogach samochód nie kołysze się na boki. Mimo swojej sztywności wszystkie nierówności w drodze są odpowiednio tłumione. Wersja wyposażenia SportLine standardowo posiada 20-calowe felgi aluminiowe, dzięki czemu samochód pewniej i stabilnie zachowuje się na autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Czy warto zainwestować w Skodę Kodiaq?
Zdecydowanie! Skoda Kodiaq jest warta uwagi przy wybieraniu dużego SUVa. Spory wachlarz wersji wyposażenia, opcjonalnie możliwość posiadania trzeciego rzędu siedzeń i bogata gama napędowa sprawiają, że można sobie dokładnie wybrać taką konfigurację jaką potrzebujemy.
Warto też wybrać wariant Sportline. Agresywna stylistyka tej wersji sprawia, iż nie jest to nudny samochód czyli kolejny duży SUV na drodze. Skoda Kodiaq oferuje też stosunkowo mocne silniki, zwłaszcza 2.0 TDI 200KM, które wykazują się dobrymi osiągami i przyzwoitym spalaniem.
Plusy:
- ergonomiczne, dobrze zaprojektowane wnętrze,
- dynamiczny i ekonomiczny silnik
Minusy:
- wysoka cena dobrze wyposażonych wersji,
- w wersjach z trzecim rzędem siedzeń zła widoczność przez tylną szybę.
Dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za użyczenie samochodu do testu. Link do testowanej wersji Skody Kodiaq: https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-14253-skoda-kodiaq-sportline.html