MotoNews.pl

Volvo XC40 Recharge – mocny gracz wśród elektryków

18 sierpnia 2022

Kategoria | Testy samochodów
Volvo-XC40-Recharge

Ten kompaktowy SUV Volvo już kiedyś gościł na łamach naszego portalu. Różnica polega tylko na tym, iż tym razem jest to model w pełni elektryczny. Co bardzo obiecujące, wersja Volvo XC40 Recharge wypada znacznie lepiej od hybrydowej, którą testowaliśmy poprzednim razem.

Pierwsze wrażenia

Sięgając do archiwum testowego i hybrydowego modelu Volvo XC40, znajdziecie opinię, że niektóre rzeczy naszym zdaniem średnio pasują do marki Volvo, którą kojarzy się przecież z segmentem premium. I tak jak śmiało mogę powiedzieć, iż zdanie na temat boczków drzwi nadal mam takie samo, w końcu to jest dokładnie ten sam samochód, to element wykończenia, który zostawił największy niesmak w testowanej poprzednio hybrydzie, tutaj został już poprawiony.

Volvo XC40 Recharge 47

Chodzi oczywiście o wykończenie bagażnika. W tym egzemplarzu wszystkie dywaniki idealnie przylegały i nie było żadnej, nawet najmniejszej szpary, żeby było widać blachę, nie mówiąc już o kablach. I praktycznie taki „mały” detal znacząco zmienił moje postrzeganie tego samochodu.

Poczułem się bardziej luksusowo niż poprzednio. Nawet wykończenie kieszeni drzwi znacznie mniej mi przeszkadzało, a nawet można powiedzieć, że dodawało poczucia, że auto premium też może być ekologiczne.

Stylistyka zewnętrzna

Duży plus dla Volvo, że w wersjach elektrycznych projektanci nie dali zbytnio ponieść się fantazji stylistycznej. Większość samochodów elektrycznych wygląda mocno futurystycznie. Można by powiedzieć, że jeśli chodzi o ten opływowy design widać silną inspirację… rybami(?). W efekcie nie sposób pomylić się i nie odróżnić samochodu elektrycznego od spalinowego na ulicy już na pierwszy rzut oka.

Volvo XC40 Recharge 35

Volvo XC40 Recharge jest całkiem inne. Od wersji spalinowej różni się tylko atrapą chłodnicy z emblematami RECHARGE, która po prostu nie ma otworów, ale jest dokładnie w tym samym miejscu. Tylko tyle i aż tyle sprawia, że jeśli nie lubimy się wyróżniać na drodze, to nie czujemy się jak miejski autobus krzyczący do wszystkich „Zobacz! Jestem elektryczny!”.

Zasięg i osiągi

W tym przypadku, aż ciężko wybrać co wyróżnić na pierwszym miejscu. Dużo osób będzie zwracało uwagę na zasięg. Volvo deklaruje tutaj 438 km i jest to możliwe, tylko trzeba jechać dość delikatnie lub mieć bardzo sprzyjające warunki. Podczas testu XC40 Recharge wybrałem trasę nieco ponad 300 km w góry i po 260 km z baterią na poziomie 17% trzeba było podładować. Zapewne udałoby się dojechać na miejsce, tylko akurat to była ostatnia szybka ładowarka na tej trasie w okolicy.

Volvo XC40 Recharge 32

Droga powrotna była znacznie lepsza. Przejechałem 300 km i zostało 37% baterii. Bardzo imponujące, jednak starałem się nie przekraczać 110 km/h, a zazwyczaj jechałem pomiędzy 90-100 km/h. Tu muszę przyznać, że wymaga to bardzo dużego samozaparcia i wcale nie dlatego, że taka jazda może wydawać się wolna.

Volvo XC40 Recharge 38

Największym wyzwaniem, aby tak jechać, jest zaskakujące przyspieszenie. Już na starcie Volvo XC40 Recharge robi wrażenie, bo od 0 do 100km/h ten niewielki SUV zabiera nas w mniej niż 5 sekund. Wgniatanie w fotel jest tym bardziej imponujące, że nie widać po tym samochodzie, że w ogóle posiada takie możliwości. Uśmiech zawsze pojawia się na twarzy, kiedy wciśnie się „gaz”. To z kolei prowadzi do zmartwień związanych z szybszym zużyciem zawartości baterii i częstszych przystanków na ładowanie. Ale i tak warto!

Czy warto kupić elektryczne Volvo XC40 RECHARGE?

Tak, o ile nie jeździ się za dużo w dalekie trasy. To jednak ciągle skutecznie utrudnia brak odpowiedniej infrastruktury w naszym kraju. Poza tym bardzo przyjemny samochód. Wygodny, pojemny i niewyróżniający się zbytnio na drodze. Jest to jeden z najfajniejszych, o ile nie najfajniejszy ze wszystkich elektryków, jakie do tej pory gościły w naszej redakcji.

Plusy:

  • imponujące przyspieszenie
  • lepsze wykończenie niż w wersji standardowej

Wady:

  • duża wrażliwość baterii na styl jazdy

Dziękujemy Volvo Cars Polska za użyczenie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-15778-volvo-xc40.html

Tekst / zdjęcia: Filip Wykowski / MotoNews.pl