MotoNews.pl

Hybrydowy Peugeot 308 SW w wersji GT

29 listopada 2022

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Peugeot-308-SW-HYBRID-225-eEAT8

W marcu 2021 roku została zaprezentowana nowa, trzecia już odsłona 308-ki. Tak samo, jak w poprzedniej generacji dostępne są do wyboru wersje hatchback oraz kombi. Nowością na naszym rynku jest dostępność wersji hybrydowej 308. Właśnie hybrydowa wersja 308 SW trafiła do naszej redakcji do testu.

Stylistyka Peugeota 308 SW GT

Nowa linia 308 ma teraz zdecydowane nawiązania do reszty gamy modelowej. Bardziej agresywne światła przednie z “kłami lwa” zachodzącymi na zderzak. Na środku bezpośrednio pod maską zlokalizowane jest oznaczenie modelu, podobnie jak we wcześniejszych modelach 2008, 3008 czy 5008.

Poniżej na dużym grillu sporych rozmiarów nowy znak Peugeota. Sylwetka tego modelu jest teraz znacznie bardziej agresywny w porównaniu do poprzedniej odsłony. W wersji GT, dzięki innym zderzakom i nadkładkom na progi, samochód wydaje się, jakby był obniżony. Uwypuklone zostały też nadkola, w efekcie poszerzenie optyczne wpływa na bardziej sportowy charakter tego nowego Peugeota 308.

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 4

Wnętrze nowej 308-ki

Tutaj również czuć powiew świeżości, a można by powiedzieć, że nawet huragan względem poprzednika. Skórzana tapicerka w kolorze niebieskawo-szarym (nie jestem specjalistą w określaniu kolorów) z wytłoczonym nowym logotypem Peugeota robią świetne wrażenie. Na desce rozdzielczej zamiast przełączników w 308 znalazł się dodatkowy wyświetlacz, który odpowiada za dodatkowe funkcje, takie jak np. włączenie sterowania klimatyzacji.

Przednie fotele zdecydowanie lepiej trzymają bocznie (w porównaniu do poprzedniej generacji) oraz mają funkcję masażu, z którą już można było się spotkać we wcześniej wymienionych SUV-ach Peugeota czy też w innych modelach do niedawna istniejącej grupy PSA (obecnie Stellantis).

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 17

Jednak zostało dość mało miejsca w pierwszym rzędzie. Z racji, iż fotel kierowcy odsuwa się do tyłu podczas wsiadania i wysiadania, zdarza się, że ociera się o konsolę centralną i zaczyna piszczeć. Przy moim wzroście, 175 cm, problematycznie jest ustawienie fotela kierowcy w idealnej pozycji. Mimo wielu prób nie znalazłem odpowiedniej pozycji, aby widzieć w pełni zegary i jednocześnie nie dotykać spodu kierownicy nogami.

Przechodząc to tylnego rzędu siedzeń, cały czas można być pod wrażeniem wykonania. Przetłoczenia, przeszycia wyglądają równie imponująco co z przodu. Miejsca jednak i tutaj jest delikatnie za mało. Przez cofający się fotel kierowcy, pasażer siedzący za nim musi opuścić pojazd szybciej, w przeciwnym wypadku zostanie … przygnieciony (?). Sytuacja nie jest wiele lepsza, jeżeli za kierowcą będzie jechało małe dziecko. W moim przypadku wolałem fotelik zamontować za pasażerem niż za kierowcą.

W kwestii bagażnika nie można narzekać. Duża płaska powierzchnia i spora pojemność, bo wersja hybrydowa może poszczycić się prawie 550 litrami pojemności.

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 21

Osiągi hybrydowej odmiany Peugeota 308 SW

W ofercie Peugeota 308 są dwie możliwości wyboru napędu, jeżeli w 308-ce rozważamy hybrydę – 180 KM oraz 225 KM. Do testu trafiła najmocniejsza wersja hybrydowa, czyli model z napędem HYBRID 225 e-EAT8 o mocy 225 KM. W ofercie 308-ki znajdziemy też silnik benzynowy PureTech 130 o mocy 130 KM oferowany w zestawieniu z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną EAT8 oraz diesla BlueHDi 130 o takiej samej mocy.

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 33

Na wstępnie zaznaczę, iż samochód ma 3 różne tryby pracy: elektryczny, hybrydowy oraz sportowy. Po uruchomieniu samochodu automatycznie załącza się elektryczny, o ile bateria jest naładowana. Jeżeli wskaźnik naładowania akumulatora pokaże wartość 0, samochód samoistnie przechodzi w tryb hybrydowy.

Podczas testu starałem się jak najczęściej korzystać właśnie z trybu Hybrid. Przy codziennych przejazdach po 35 km w jedną stronę pozwalał na zachowanie niskiego spalania w okolicach 3 l/100 km. Warto wspomnieć w tym miejscu, iż w trybie elektrycznym udało mi się przejechać blisko 50 km.

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 28

Jako że to hybryda, nie należy jednak spodziewać się zaskakujących osiągów. Podczas nagłych przyspieszeń jest dość znacząca zwłoka, zanim silnik się uruchomi, a skrzynia biegów odnajdzie najlepsze przełożenie. Sytuacja poprawia się w trybie Sport, silnik spalinowy i elektryczny działają wtedy praktycznie non stop, wzajemnie się wspomagając. Zyskujemy w ten sposób szybszą i bardziej zdecydowaną reakcję na gaz, jednak znacznie wzrasta wtedy spalanie.

Przechodząc do prowadzenia Peugeota 308, mała kierownica bardzo przyjemnie leży w rękach, jednak ilość informacji, jaką można przez nią odebrać jest mała. Trudno wyczuć np. w jakiej pozycji znajdują się koła. Zawieszenie mimo swojej sztywności w zakrętach wszystkie napotkane nierówności tłumi w odpowiedni sposób.

Peugeot 308 SW HYBRID 225 EEAT8 32

Podsumowanie

Peugeot 308 SW jest bardzo ładnie narysowanym i wykonanym samochodem. Wnętrze to można by powiedzieć dzieło sztuki. Jednak jak to z dziełami sztuki bywa, estetyka i efekt WOW nie zawsze idzie w parze z praktycznością i delikatne bolączki z tego powodu są odczuwalne. Nowy model jest zdecydowanie ciekawszy od poprzednika i już za samą stylistykę warto się tym modelem zainteresować.

Plusy:

  • Ciekawa stylistyka zewnętrzna
  • Nowoczesne i bardzo ładne wnętrze

Minusy:

  • Mała ilość miejsca dla pasażerów
  • Tryb hybrydowy jest trochę za bardzo… mułowaty

Dziękujemy firmie Peugeot Polska za użyczenie samochodu do testu. Link to testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-14903-peugeot-308.html

Peugeot