Suzuki SX4 wraz z Fiatem Sedici zadebiutował na rynku w roku 2006. Pod względem technicznym są to te same samochody, różniące się nieznacznie elementami stylistycznymi. Współpraca dwóch firm Suzuki i Fiata zaowocowała pomyślnym powstaniem modelu samochodu niemającego na rynku konkurenta. Koncepcja Suzuki w swoisty sposób łączy w tym modelu cechy samochodu kompaktowego i małego SUV-a. SX4 zaliczany jest do grupy pojazdów tzw. crossoverów, jest to wszechstronne auto, łączące w stylowym nadwoziu dynamikę jazdy i napęd 4×4 z praktycznością. W porównaniu z klasycznymi małymi SUV-ami, jest to pojazd niedrogi i w miarę ekonomiczny.
Wygląd zewnętrzny
Przyglądając się linii bocznej nadwozia w oczy rzuca się wysunięty przód z mocno pochyloną szybą czołową. Elementy wykończenia zewnętrznego w postaci relingów, listew bocznych, czarnych osłon progów i plastikowych nakładek krawędzi błotników wraz z kołami ze stopów aluminium powodują, że nie ma wątpliwości, iż mamy do czynienia z samochodem z grupy crossoverów. Ten charakter podkreśla zarówno przód jak i tył pojazdu.
Spoglądając na przód pojazdu widzimy mocno wyprofilowane reflektory zachodzące na linię boczną nadwozia, pomiędzy nimi umieszczoną czarną atrapę z logiem marki. Poniżej znajduje się duży masywny zderzak z niewielkim spoilerem i światłami przeciwmgielnymi, zwieńczony od spodu aluminiową osłoną silnika. Z tyłu SX4 znajdziemy niewielki spoiler umieszczony nad szybą, duży zderzak z dwoma światłami odblaskowymi i dolną aluminiową osłoną podkreślającą charakter auta. Nadwozie pojazdu mówi nam, że Suzuki SX4 jest czymś więcej niż kompaktem.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu jest dość surowe. Jedynymi elementami ożywiającymi przestrzeń są metalowe wykończenie konsoli centralnej i okrągłe nawiewy powietrza. Mimo to kabina wywołuje pozytywne odczucia. Zegary SX4 są proste i czytelne. Zestaw wskaźników deski rozdzielczej, wyświetlacz radia i klimatyzacji oraz przyciski sterowania radiem umieszczone na kierownicy podświetlone są stylowym czerwonym kolorem. Zintegrowany z zestawem wskaźników cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego informuje w sposób czytelny kierowcę o średnim zużyciu paliwa, zasięgu jazdy, temperaturze zewnętrznej oraz o aktualnym czasie. We wnętrzu samochodu nie znajdziemy zbędnych przycisków czy skomplikowanych pokręteł. Na konsoli środkowej centralnie umieszczono panel z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, służącym do precyzyjnego sterowania klimatyzacją automatyczną oraz nawiewami i obiegiem powietrza. Nad panelem znajdziemy radioodtwarzacz CD wyposażony w odtwarzacz plików MP3. Deska rozdzielcza jest czytelna i bardzo intuicyjna, z łatwością odnajdujemy na niej wszystkie niezbędne przełączniki. Uzupełnieniem kontroli przestrzeni pasażerskiej jest panel sterowania centralnym zamkiem, regulacją otwierania szyb bocznych oraz ustawieniem i podgrzewaniem lusterek zewnętrznych umieszczony na drzwiach kierowcy.
Za bezpieczeństwo osób podróżujących SX4 odpowiada miedzy innymi 6 poduszek powietrznych – dwie przednie, dwie boczne oraz kurtyny powietrzne.
Testowany samochód wyposażony był w system kluczyka elektronicznego umożliwiający uruchomienie silnika. Otwarcie pojazdu może nastąpić za pośrednictwem przycisku na klamce bez konieczności wyjmowania tradycyjnego kluczyka z kieszeni. System ten w sposób bezpośredni poprawia wygodę.
Całość elementów sterowania uzupełnia kierownica pokryta skórą z przyciskami sterowania systemem audio.
Kierowca jak i pasażer z przodu siedzą stosunkowo wysoko, nieco podwyższone są siedzenia tylne, ale w samochodzie typu crossover jest to typowe. Kierowca w pojeździe dysponuje dobrą widocznością w każdym kierunku, mimo że przednie słupki swoją szerokością mogą oddawać wrażenie ograniczania pola widzenia. Fotele wykonane zostały z dobrej jakości materiału, w czarnym i ciemnoszarym odcieniu, przez co stają się monotonne, a jednocześnie praktyczne. Fotele przednie są dość twarde, ale w czasie dłuższej podróży okazują się być wystarczająco wygodne. Na przednich fotelach nie można narzekać na brak miejsca, podobnie jest z tylnym siedzeniem, gdzie pasażerowie mają wystarczającą ilość miejsca zarówno na nogi jak i głowę. Tylne siedzenia dzielone w stosunku 60:40 zapewniają wygodę i funkcjonalność samochodu.
Najsłabszym punktem Suzuki SX4 jest pojemność bagażnika wynosząca niespełna 270 litrów, sytuacja poprawia się znacznie w chwili odchylenia oparć siedzeń tylnych otrzymujemy wtedy pojemność rzędu 625 litrów. Maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej w testowanym samochodzie wynosi około 1045 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
W ofercie Suzuki SX4 znajdziemy dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1586 cm3 i mocach 112 i 120 KM oraz dwa silniki z zapłonem samoczynnym (Diesel) pierwszy o pojemności 1560 cm3 i mocy 90KM, drugi zaś to jednostka o pojemności 1956cm3 i mocy 135KM. Testowany samochód wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM osiąganej przy prędkości obrotowej silnika na poziomie 6000 obrotów. Silnik ten uzyskuje swój maksymalny moment obrotowy 156 Nm przy prędkości 4400 obr./min. W silniku tym zastosowano system zmiennych faz rozrządu, który reguluje czasem otwarcia zaworów silnika, co pozwala na uzyskanie odpowiedniego momentu obrotowego w szerszym zakresie jego prędkości obrotowej. Silnik ten w SX4 sprawuje się bardzo dobrze, jednak do dynamicznej jazdy potrzebuje wysokich obrotów, co nie idzie w parze z ekonomią.
Suzuki SX4 wyposażane jest w trzy rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6 biegową manualną oraz 4 biegową automatyczną. Nasz pojazd wyposażony był w 5 biegową skrzynię manualną, przełączanie biegów następowało płynnie i bez szarpnięć. Jest ona dość precyzyjna, pozwala na w miarę dynamiczną jazdę. Testowany pojazd wyposażony był w napęd na cztery koła co niewątpliwie jest jego zaletą. Na chwilę uwagi zasługuje rodzaj napędu. Zastosowany system pozwala na korzystanie z napędu w trzech trybach pracy: 2WD – napęd na oś przednią, AUTO – z automatycznie załączanym dodatkowo napędem na oś tylną (w chwili, gdy nastąpi utrata przyczepności kół osi przedniej) oraz LOCK – stały napęd obu osi (wyłącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości 60km/h). Przełącznik systemu znajduje się pomiędzy przednimi fotelami przy dźwigni hamulca ręcznego. W praktyce układ napędowy samochodu sprawuję się wystarczająco dobrze w różnych warunkach drogowych.
Zawieszenie pojazdu nie jest skomplikowane z przodu zastosowano kolumny McPherson z tyłu natomiast belkę skrętną. Zawieszenie SX4 jest dość sztywne zapewniające precyzyjne prowadzenie i stabilne pokonywanie zakrętów bez względu na warunki drogowe, jednocześnie system amortyzacji dobrze tłumi nierówności. Suzuki SX4 prowadzi się pewnie przy zapewnieniu wysokiego komfortu jazdy w różnych warunkach drogowych.
Podsumowanie
Suzuki SX4 prowadzi się z przyjemnością, podczas pokonywania zakrętów sprawuje się wystarczająco dobrze, zawieszenie dość dobrze tłumi nierówności drogi. SX4 nie jest samochodem terenowym mimo zastosowania napędu na cztery koła, jednak ta uwaga odnosi się też do wielu innych pojazdów. Zastosowanie tego napędu powoduje, że SX4 staje się autem wszechstronnym i bardziej bezpiecznym. Zaletami tego samochodu są: niewielki promień skrętu, nadwozie o wysokiej sztywności, oraz optymalnie zestrojone zawieszenie. To wszystko powoduje, że poruszanie się Suzuki SX4 dostarcza kierowcy i pasażerom wiele przyjemności. Samochód wzbudza na drodze duże zainteresowanie swoją ciekawą stylistyką nadwozia. Samochód znajdzie swoich zwolenników zarówno w grupie osób młodych jak i starszych.
Cena pojazdu, po uwzględnieniu jego zalet, staje się bardzo interesującą ofertą Koszt zakupu Suzuki SX4 w wersji podstawowej to wydatek rzędu 52 000 zł brutto, natomiast koszt zakupu testowanego pojazdu (Suzuki SX4 1.6 Premium 4WD) uwzględniając wyposażenie dodatkowe to suma zł około 67 000.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik
– benzynowy 1.6 VVT – Pojemność skokowa – 1586 ccm,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 6000,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 156 przy 4400,
– Rodzaj zasilania – wtrysk elektroniczny wielopunktowy,
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 175,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10”,
Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km)
– Cykl miejski (l/100 km) – 8,2 ,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,5 ,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,5 ,
Pojemność zbiornika paliwa: 50litrów
Wymiary: 4150/1755/1620 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Napęd: przedni z dołączanym napędem na oś tylną (i-AWD)
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrycznym,
– średnica zawracania (m) – 11 ,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/60 R16 ,
– Standardowe obręcze kół (“) – 16 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1195 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1685 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 2885 kg.
Pojemność bagażnika:
– 270 l,
– 625 l z podniesionymi i złożonymi oparciami tylnej kanapy,
– 1045 l maksymalna pojemność bagażnika.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS -system zapobiegający blokowaniu kół
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 9 szt.
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwy boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Nakładki ozdobne progów
- Obrotomierz
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radio-odtwarzacz CD + MP3
- Relingi dachowe
- Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
- System uruchamiania pojazdu bez kluczyka
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby atermiczne
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
- Światło dodatkowe STOP
- Tarcze kół alum. 16″
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
- Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
- Zamek centralny zdalnie sterowany
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Premium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Autoalarm
- Lakier metalizowany
Test przeprowadzony w dniach 13-17 sierpnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie SUZUKI MOTOR POLAND Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.