Przez lata Renault Espace był synonimem funkcjonalnego i komfortowego MPV. Jednak teraz ta ikona przeszła transformację, stając się SUV-em. Choć ten ruch wpisuje się w rosnącą popularność tego segmentu rynku, budzi też mieszane uczucia.
Nowy Renault Espace – zmierzch MPV czy świt… nie do końca SUV?
Espace, debiutujący w 1983 roku jako MPV, zawsze słynął z komfortu i przestronności. W obliczu zaniku tego segmentu i rosnącej popularności SUV-ów Renault postanowiło dostosować się do trendów. I tak oto w 2023 roku Espace powrócił jako SUV.
Rewolucja w designie… z pewnymi zastrzeżeniami
Nowy Espace z pewnością różni się od swojego poprzednika. Inspirowany modelem Renault Austral, posiada te same reflektory w kształcie litery C i zbliżony kształt maski. Różnicę stanowi grill – w Espace mamy pionowe listwy, podczas gdy Austral ma czarny wzór przypominający kratkę.
Wygląd zewnętrzny: elegancki i klasyczny
Z tyłu, Espace znacząco różni się od Australa. Posiada ciągłą linię dachu opadającą ku końcowi, co nadaje mu bardziej klasyczny wygląd SUV-a.
Wymiary i przestrzeń: plusy i minusy
Nowy Espace jest krótszy od poprzednika (4,72 m vs 4,86 m). Mimo to Renault zapewnia o większej przestrzeni wewnątrz, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń.
Bagażnik oferuje 195 litrów przy rozłożonych siedzeniach (w rzeczywistości jest to mało foremny kształt, przez co bagażnik zmieści może kilka małych toreb z zakupami) i imponujące 1800 litrów po złożeniu dwóch rzędów siedzeń.
Dobrą wiadomością dla dużych rodzin i osób podróżujących z dużym bagażem jest fakt, iż przy konfiguracji dla 5 osób Espace dysponuje miejscem aż 777 l (o 100 mniej w wersji z 3 rzędem siedzeń).
Słodko-gorzka przestrzeń w trzecim rzędzie
Niestety, trzeci rząd siedzeń oferuje bardzo mało miejsca, co może być rozczarowaniem dla większych rodzin. W trzecim rzędzie komfortu podróżowania mogą doświadczyć raczej tylko mniejsze dzieci.
Wnętrze: przestronność i komfort na najwyższym poziomie
Wnętrze nowego Espace zachwyca przestronnością i komfortem. Duże panoramiczne okno dachowe zapewnia jasne i przyjemne warunki podróży. Należy jednak pamiętać, iż ze względu na wielkość w nowym Renault Espace nie znajdziemy opcji zasłonienia okna dachowego, co w silnym słońcu może być uciążliwe.
Nowoczesna technologia: intuicyjny system infotainment
Wewnątrz Espace znajdziemy najnowszy system infotainment Renault Open R Link, oparty na platformie Android Automotive od Google. System jest szybki, intuicyjny i oferuje wiele przydatnych aplikacji, takich jak Google Maps, Amazon Music i Spotify.
Podczas testu jednak przypominał, iż jest cały czas w trybie nasłuchiwania, a komunikaty informujące „nie rozumiem” skutecznie zniechęcają czasem do rozmowy. Może trzeba się przyzwyczaić do bycia podsłuchiwanym w samochodzie?
Siła napędowa: moc i oszczędność
Espace napędzany jest silnikiem 1.2 trzycylindrowym o mocy 130 KM, wspomaganym dwoma silnikami elektrycznymi, co daje łącznie 200 KM. To połączenie zapewnia zarówno moc, jak i oszczędność paliwa. Średnie spalanie podczas eksploatacji Renault Espace wynosiło w granicach 6,5 – 7 l na 100 km.
Dużą zaletą jest system 4 Control, który został przeniesiony z poprzedniej wersji Renault Espace. Dzięki temu, mimo całkiem dużego gabarytu tego modelu jest całkiem skrętny i zwinny. Warto pamiętać, iż 4 Control zwiększa również stabilność samochodu podczas zmieniania pasów z dużą prędkością np. na autostradzie.
Podsumowanie: rewolucja z pewnymi zastrzeżeniami
Nowy Renault Espace to z pewnością imponujący samochód. Łączy komfort i przestronność klasycznego MPV z wyglądem i wydajnością nowoczesnego SUV-a. Należy jednak pamiętać, że transformacja w SUV wiązała się z pewnymi kompromisami, m.in. z bardzo ograniczoną przestrzenią w trzecim rzędzie siedzeń.
Renoma, jaką zbudował do tej pory model Espace, raczej ucierpiała w tej generacji. W mojej opinii lepszym zabiegiem byłoby pozostanie przy koncepcji nazwania go Renault Grand Austral.
Plusy:
- duży bagażnik w konfiguracji pięcioosobowej
- dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa
Minusy:
- brak miejsca w 3 rzędzie siedzeń w wersji 7-osobowej