MotoNews.pl

Sprawdzamy Jeepa Renegade Trailhawk 4xe 2024

07 lipca 2024

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Jeep-Renegade-Trailhawk-4xe-2024

Jeep Renegade, samochód osobowy typu SUV klasy miejskiej, jest produkowany pod amerykańską marką Jeep od 2014 roku. Model ten zyskał uznanie dzięki swoim właściwościom terenowym i wyższemu prześwitowi, co odróżnia go od typowych crossoverów i przybliża do pełnoprawnych SUV-ów.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024

Wizualnie Renegade nawiązuje do klasycznego modelu Wrangler, z charakterystycznym przednim grillem i okrągłymi reflektorami. Wnętrze pojazdu oferuje nowoczesne rozwiązania, takie jak 7-calowy wyświetlacz zastępujący tradycyjną tablicę przyrządów.

Historia nazwy “Renegade” sięga lat 1955–1983, kiedy to po raz pierwszy użyto jej dla wersji wyposażeniowej modelu Willys CJ. W 2020 roku Jeep wprowadził wersję hybrydową “4xe”, łączącą silnik benzynowy z elektrycznym, co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania w motoryzacji.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 4

Design

Jeep Renegade Trailhawk 4xe to pojazd, który wyróżnia się na tle konkurencji nie tylko zaawansowaną technologią hybrydową typu Plug-In, ale również unikalnym designem.

Jego stylistyka zewnętrzna nawiązuje do większego modelu Wrangler, co jest widoczne w charakterystycznych elementach takich jak siedmiokątna atrapa chłodnicy czy okrągłe reflektory.

Wersja Trailhawk dodatkowo podkreśla swoje terenowe predyspozycje poprzez wyższy prześwit, opony wielosezonowe, emblematy i okleiny podkreślające jej wyjątkowy charakter oraz dodatkowe uchwyty, które mogą posłużyć do zaczepienia liny.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 17

Wnętrze

Wnętrze wersji Renegade Trailhawk zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i funkcjonalności, oferując podgrzewane przednie fotele regulowane elektrycznie w ośmiu płaszczyznach, co zapewnia optymalne dopasowanie do potrzeb kierowcy i pasażerów. Kierownica również jest podgrzewana, co jest szczególnie przydatne w chłodniejsze dni.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 22

Warto zwrócić uwagę na system multimedialny, który obejmuje centralny ekran, nawigację, a także wsparcie dla Android Auto i Apple CarPlay, co pozwala na łatwe i bezpieczne korzystanie z aplikacji mobilnych podczas jazdy. Cyfrowe zegary dostarczają niezbędnych informacji w przejrzysty sposób, a jakość wykonania wnętrza stoi na przyzwoitym poziomie, co podnosi ogólny standard pojazdu. Wnętrze, choć momentami może wydawać się toporne, oferuje przestronność i ergonomię.

Jeep Renegade 4xe Trailhawk, dzięki swoim właściwościom, jest w stanie sprostać wyzwaniom zarówno miejskiej dżungli, jak i umiarkowanych terenów, co czyni go wyjątkowym wyborem dla osób poszukujących uniwersalnego pojazdu.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 29

Silnik i napęd

Jeep Renegade Trailhawk 4xe jest wyposażony w silnik 1.3L MultiAir Turbo o mocy 177 koni mechanicznych i momencie obrotowym 270 Nm, co zapewnia odpowiednią dynamikę zarówno na drodze, jak i w terenie. Jego hybrydowy układ napędowy typu plug-in na przejechanie około 40 km w trybie elektrycznym.

Wersja Trailhawk została zaprojektowana z myślą o zwiększonej zdolności terenowej, oferując system zarządzania trakcją Selec-Terrain oraz ekskluzywny dla tego modelu system Jeep Active Drive Low z trybem 4-Low i stosunkiem przekładni 21:1, co jest kluczowe podczas pokonywania trudnych przeszkód terenowych.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 18

Jeśli chodzi o zdolność brodzenia, Renegade Trailhawk 4xe może pokonywać przeszkody wodne do głębokości 400 mm, co pozwala na bezpieczne przemierzanie niewielkich strumieni czy kałuż bez ryzyka uszkodzenia elektrycznej jednostki napędowej. Ciekawostką natomiast jest fakt, iż poprzednia wersja Trailhawk tylko z silnikiem spalinowym mogła brodzić aż o 80 mm więcej.

Spalanie nie należy do najniższych, biorąc pod uwagą niewielki rozmiar samochodu, małą jednostkę napędową 1.3 l oraz zastosowanie nowoczesnego układu hybrydowego typu plug, 8,5-9l/100 km średniego spalania, które na autostradzie może podejść nawet do 11 l/100 km, czyni go bardzo paliwożernym.

Same właściwości terenowe sprawdzą się w niezbyt wymagającym terenie. Niestety podczas testów przy próbie podjechania pod wzniesienie, szybko samochód stracił kontakt 2 kół z podłożem, przez co nie udało się podjechać.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 5

Wersja 4xe to wersja z elektrycznie napędzanymi kołami tylnymi. Oznacza to, iż im mniej będzie prądu w akumulatorze, tym mniej będziemy mogli korzystać ze wsparcia tylnego napędu. Warto zapamiętać, iż zdarzały się przypadki przegrzania tego rozwiązania, co całkowicie odłączało tylny napęd.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 10

Podsumowanie

Jeep Renegade Trailhawk 4xe to bardziej legenda i cień poprzedniej generacji. Designersko wygląda bardzo ciekawie, jednak pogorszeniu uległy właściwości terenowe. Nie oznacza to jednak, iż jest to zły samochód.

Do codziennej jazdy na krótkich dystansach w pełni można wykorzystać zalety napędu 4xe, a zwłaszcza tryb elektryczny. Napęd na 4 koła sprawdzi się bardzo dobrze w bardziej śliskich warunkach czy podczas weekendowego wypadu w góry, czy do lasu na piknik.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe 2024 6

Plusy:

  • Unikalny design nawiązujący do Wranglera, z charakterystycznym grillem i okrągłymi reflektorami
  • Komfortowe i funkcjonalne wnętrze z podgrzewanymi fotelami, cyfrowymi zegarami i systemem multimedialnym kompatybilnym z Android Auto i Apple CarPlay
  • Hybrydowy układ napędowy typu plug-in umożliwiający jazdę w trybie elektrycznym do 40 km
  • Zwiększona zdolność terenowa dzięki systemowi Selec-Terrain, Jeep Active Drive Low i trybowi 4-Low
  • Możliwość brodzenia do 400 mm
  • Bogate wyposażenie

Minusy:

  • Wysokie spalanie jak na tak mały samochód (8,5-9 l/100 km w cyklu mieszanym, do 11 l/100 km na autostradzie)
  • Pogorszone właściwości terenowe w porównaniu do poprzedniej generacji Trailhawka
  • Ograniczona dostępność tylnego napędu w trybie elektrycznym (im mniej prądu w akumulatorze, tym mniej wsparcia z tylnej osi)
  • Zdarzające się przegrzewanie układu hybrydowego, co powoduje wyłączenie tylnego napędu
Tekst / zdjęcia: Filip Wykowski / MotoNews.pl