Dacia Duster to model, który zyskał ogromną popularność na rynku dzięki swojej niezawodności, przystępnej cenie i wszechstronności. Obecnie wkraczamy w trzecią odsłonę tego modelu, która kontynuuje tradycję oferowania solidnych i praktycznych rozwiązań dla kierowców.
Dacia Duster 2024
Pierwsza generacja Dacii Duster zadebiutowała w 2010 roku, szybko zdobywając uznanie dzięki swojej prostocie i funkcjonalności. Druga generacja, wprowadzona w 2017 roku, przyniosła liczne ulepszenia, zarówno pod względem designu, jak i technologii.
Teraz, w trzeciej odsłonie, Dacia Duster oferuje jeszcze więcej, łącząc nowoczesne rozwiązania z niezawodnością, która stała się znakiem rozpoznawczym tego modelu.
Design zewnętrzny
Nowa Dacia Duster w trzeciej odsłonie prezentuje całkowicie odświeżoną stylistykę, która jest znacznie bardziej odważna i nowoczesna w porównaniu do poprzednich modeli. Projektanci postawili na bardziej masywne, terenowe linie, które nadają pojazdowi solidny i dynamiczny wygląd.
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego designu jest pozioma maska, która nawiązuje do klasycznych samochodów terenowych. Ta stylistyczna decyzja nie tylko podkreśla terenowy charakter Dustera, ale również dodaje mu elegancji i nowoczesności. Przetłoczenia na karoserii są bardziej wyraziste, co dodatkowo wzmacnia wrażenie solidności i wytrzymałości.
Przód pojazdu został wyposażony w nowe, bardziej agresywne reflektory, które doskonale komponują się z szerokim grillem. Całość dopełniają masywne zderzaki oraz osłony podwozia, które dopełniają efekt wizualny.
Wnętrze pojazdu i komfort jazdy
Nowa Dacia Duster oferuje wnętrze, które łączy funkcjonalność z nowoczesnym designem. Mimo że przestrzeń wewnętrzna jest nieco mniejsza niż w poprzedniej wersji, kabina została zaprojektowana z myślą o komforcie kierowcy i pasażerów. Fotele zapewniają lepsze podparcie, a deska rozdzielcza jest ergonomiczna i wyposażona w czytelne wskaźniki.
Niestety, schowki są mniej przemyślane – brak antypoślizgowej gumy w schowku przed skrzynią biegów sprawia, że przedmioty mogą wypadać podczas przyspieszania. Standardowe wyposażenie nowej Dacii Duster obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym oraz ergonomicznie zaprojektowaną konsolę centralną z portami USB z przodu i z tyłu.
Opcjonalny pakiet Sleep
Opcjonalnie dostępny jest pakiet „Sleep”, który umożliwia nocleg wewnątrz pojazdu. Niestety zabudowa zajmuje całą powierzchnię bagażnika, a jego montaż i demontaż są dość ciasne, co może prowadzić do zarysowań elementów bagażnika. Kurtyny wchodzące w skład zestawu dobrze blokują światło, jednak sposób zamontowania uchwytów na przedniej oraz tylnej szybie nie jest najlepszy – zatrzaski są przyklejane, co w testowanym egzemplarzu skutkowało ich odrywaniem się.
Dacia Duster została wyposażona w szereg nowoczesnych technologii i systemów bezpieczeństwa, takich jak system kontroli martwego pola, kamera MultiView, system kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC) oraz system wspomagania nagłego hamowania. Poprawiony system multimedialny jest kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay, co umożliwia łatwe korzystanie z ulubionych aplikacji na ekranie dotykowym.
Silnik i osiągi
Nowa Dacia Duster jest wyposażona w silnik 1.0 TCe, który oferuje moc 100 KM przy 5000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 2000 obr./min. Dzięki temu pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 14 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 163 km/h.
Wersja z fabryczną instalacją LPG osiąga nieco lepsze wyniki – przyspieszenie do 100 km/h w 13,2 sekundy i prędkość maksymalna 168 km/h. Fabryczna instalacja LPG w nowej Dacii Duster to rozwiązanie, które pozwala na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji oraz zmniejszenie emisji CO2.
Zbiornik LPG jest umieszczony w miejscu koła zapasowego, co pozwala na zachowanie pełnej pojemności bagażnika. Jego pojemność wynosi 34 litry, co zapewnia zasięg na poziomie około 400 do 500 km, potwierdzony podczas testu. Nowa Dacia Duster charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa zarówno na benzynie, jak i na LPG. Średnie zużycie paliwa na benzynie wynosi 6,5 – 7 l/100 km, natomiast na LPG – 8,5 l/100 km. Dzięki temu, korzystanie z LPG jest bardziej ekonomiczne, zwłaszcza przy obecnych cenach paliw.
W ofercie znajduje się również wersja hybrydowa oraz czysto benzynowa, która dysponuje napędem na cztery koła – niestety jako jedyna.
Podsumowanie
Nowa Dacia Duster prezentuje się bardzo dobrze i przyciąga swoją terenową stylistyką. Masywne przetłoczenia i maska silnika poprowadzona praktycznie poziomo nadają jej charakteru. Taka duża poprawa została wprowadzona jednak tylko na zewnątrz. Wnętrze sprawia wrażenie mniejszego i mniej funkcjonalnego od poprzedniej generacji.
Naszym zdaniem, Dacia Duster trzeciej generacji ze względu na swój charakter oraz przystępną cenę będzie też odpowiedzią na potrzeby młodych osób, które stawiają na aktywność. Wyższy prześwit, możliwość wybrania napędu na 4 koła oraz ciekawe akcesoria czynią ten mały crossover uniwersalnym środkiem transportu.
Plusy:
- Ciekawa, agresywna stylistyka
- Dobrze skalkulowane ceny
- Możliwość wybrania napędu na 4 koła
Minusy:
- Mniejsza przestrzeń w kabinie, kilka niedociągnięć w projektowaniu schowków
- Spasowanie oraz rodzaj plastików zastosowanych we wnętrzu sprawia, iż trzeszczą i są nieprzyjemne w dotyku