Przyglądając się Hondzie Civic e:HEV na początku, nie byłem w pełni przekonany co do wyglądu tego modelu. Przeglądałem katalogi, zdjęcia, śledziłem różne materiały reklamowe i miałem mieszane uczucia. Wydawało mi się, że linia tego modelu znacząco odbiega od dotychczasowego wizerunku modelu. Civic zawsze kojarzył mi się z hatchbackiem, a inne odmiany nadwoziowe były w moim odczuciu… swego rodzaju zapchaj dziurą.
Honda Civic e:HEV 2024
Obecna generacja zdecydowanie przywodzi na myśl sedana ostatniej odsłony i nie wyróżnia się niczym szczególnym, z trudem można było dostrzec unikalność, którą zazwyczaj oferowała Honda Civic. Jednak wszystko zmieniło się, gdy zobaczyłem egzemplarz testowy na żywo. Okazało się, że to, co na zdjęciach wydawało się dość zwyczajne, w rzeczywistości ma wiele stylowego charakteru.
Wygląd zewnętrzny
Civic obecnej generacji prezentuje elegancję bardziej przypominającą coupé niż klasycznego hatchbacka, co nadaje jej sportowego sznytu. Z perspektywy designu, Honda Civic e:HEV to auto, które najlepiej wygląda w rzeczywistości, przyciągając wzrok subtelną, a zarazem wyrazistą sylwetką.
Honda zadbała, aby nowy Civic łączył w sobie nowoczesność z elegancją. Front pojazdu jest smukły i przez to wydaje się bardziej dynamiczny. Łagodnie opadająca linia dachu tworzy harmonijną całość z agresywnie zarysowanymi reflektorami. Szeroka i solidna sylwetka to gwarancja stabilności, a zarazem wyrazisty akcent stylistyczny.
Wnętrze i systemy multimedialne
Wnętrze, jak przystało na Hondę, jest funkcjonalne i komfortowe. Z przestronnym kokpitem i dobrze wyprofilowanymi fotelami, które zapewniają odpowiednie podparcie oraz intuicyjnym układem przyrządów.
Wysokiej jakości materiały i czytelna deska rozdzielcza czynią wnętrze Hondy Civic miejscem przyjaznym zarówno podczas codziennych dojazdów, jak i dłuższych podróży.
Honda zadbała też, aby Civic był wyposażony w najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu czy automatyczne hamowanie awaryjne, sprawiają, że można się poczuć bezpieczniej w podróży (zakładając, iż ktoś jest fanem tych rozwiązań).
Systemy multimedialne i intuicyjny ekran dotykowy to kolejne elementy, które ułatwiają codzienną jazdę, a możliwość integracji z aplikacjami mobilnymi dodaje autu nowoczesnego charakteru.
Wspominając o systemie infotainment muszę przy okazji pochwalić producenta. Przeskok między poprzednią generacją a obecną w tej kwestii jest niemal galaktyczny. Pomijając obsługę CarPlay itp. bezprzewodowo, sama obsługa stała się znacznie szybsza i mniej toporna. Wpływa to na odbiór tego modelu, oczywiście na korzyść.
Osiągi i prowadzenie
Jednak Honda Civic to nie tylko atrakcyjny wygląd. Najważniejsze jest to, że prowadzenie tego auta to prawdziwa przyjemność, a jednym z największych atutów jest sposób, w jaki Civic zachowuje się na drodze.
Zaraz po ruszeniu czuć, że to auto zostało zaprojektowane z myślą o pewnym prowadzeniu. Honda trzyma się drogi dosłownie jak przyklejona, co szczególnie odczuwa się w zakrętach i przy wyższych prędkościach.
Zawieszenie jest idealnie zestrojone – z jednej strony zapewnia dobrą amortyzację nierówności, a z drugiej utrzymuje samochód w stałej równowadze, co buduje poczucie bezpieczeństwa i pełnej kontroli. Dzięki nisko osadzonemu środkowi ciężkości jazda nawet na bardziej wymagających trasach nie sprawia najmniejszych problemów, a Honda Civic zawsze dokładnie odpowiada na polecenia.
Pod maską Hondy kryje się zaawansowana technologia hybrydowa, która doskonale łączy ekonomię z dynamiką. Hybrydowy układ napędowy Hondy został opracowany tak, aby maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa przy zachowaniu dobrej dynamiki jazdy.
W praktyce oznacza to, że Civic w wersji e:HEV jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również nie obciąża kieszeni właściciela. Średnie spalanie na poziomie 4,7 litra na 100 kilometrów to wynik, którego niejedno auto spalinowe może tylko pozazdrościć, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, iż posiada silnik 2,0 l.
W obecnych czasach jest to niespotykane, zwłaszcza przy samochodach tego rozmiaru. Honda pokazuje, że można połączyć ekologiczną technologię z osiągami, które zadowolą każdego kierowcę ceniącego oszczędność. Hybryda oczywiście znacznie lepiej sprawuje się w mieście niż w trasach, gdzie ma dużo więcej okazji do rekuperacji energii. Nie oznacza to jednak, że w trasie jest bezużyteczna.
Na autostradach, przy jeździe do 120km/h można zaobserwować duży wkład silnika elektrycznego, powyżej jest już mniejszy. Civic e:HEV pozostaje ekonomiczny i wydajny, co czyni go idealnym wyborem zarówno do codziennej jazdy, jak i na dłuższe trasy.
Podsumowanie
Podsumowując, Honda Civic e:HEV to samochód, który potrafi naprawdę zaskoczyć. Początkowe wrażenia z przeglądania katalogów były może nieco powściągliwe, ale po zobaczeniu auta na żywo oraz przejechaniu kilku kilometrów moje zdanie zmieniło się diametralnie.
To nie tylko pojazd o eleganckim wyglądzie przypominającym coupé, ale także maszyna oferująca pewność prowadzenia i wyjątkową oszczędność.
Honda Civic e:HEV jest doskonałą propozycją dla kierowców, którzy szukają połączenia komfortu, oszczędności, zaawansowanej technologii i przyjemności z jazdy. To auto łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wartościami, stając się przy tym jednym z najbardziej wszechstronnych modeli w swojej klasie.
Plusy:
- duży silnik o pojemności 2 litrów w połączeniu z hybrydą jest bardzo oszczędny
- poprawiony system rozrywkowo informacyjny względem poprzedniej generacji
- pewne prowadzenie
Minusy:
- nisko podnosząca się klapa bagażnika
- brak kontroli braku płynu do spryskiwaczy (chyba, że spryskiwacz się zepsuł)