Marka Chevrolet jeszcze do niedawna kojarzyła się w Polsce ze sportowymi, amerykańskimi samochodami. Na naszych ulicach auta tej firmy były rzadkim widokiem. Sytuacja zmieniła się w 2004 roku. General Motors, którego roczna sprzedaż przekracza 4,5 mln pojazdów w ponad 130 krajach rozpoczął oficjalną sprzedaż modeli Chevroleta w Polsce. Producent zaprezentował gamę 4 samochodów: Aveo, Lacetti, Rezzo oraz Evanda. Sukcesywnie poszerzał swoją ofertę o kolejne modele. W 2009 roku miała miejsce Polska premiera bohatera najnowszego testu Info-Ekspert – Chevroleta Cruze.
Wygląd zewnętrzny
Laureat nagrody Autobest 2010 w kategorii „najlepszy zakup” to kompaktowy sedan zaprojektowany zgodnie z modnym ostatnio trendem „czterodrzwiowego coupe” Z przodu od razu zwraca uwagę maska z masywnymi przetłoczeniami, ostre krawędzie reflektorów oraz duże logo Chevroleta. Cruze wygląda muskularnie i agresywnie. Wyraźnie zarysowane nadkola kryją 17 calowe aluminiowe koła. Linia dachu płynnie schodzi do krótkiej pokrywy bagażnika. Z tyłu znajdują się pokaźnych rozmiarów światła zachodzące aż na tylny zderzak. Chevrolet nie zaskakuje innowacyjnością, ale wyróżnia się na ulicy spośród sedanów innych producentów. Nadwozie o wymiarach: długość – 4597 mm, szerokość – 1788 mm, wysokość – 1477 mm wygląda proporcjonalnie i oryginalnie. Pięć gwiazdek zdobytych w europejskich testach bezpieczeństwa świadczy o tym, że konstruktorzy oprócz atrakcyjnej bryły nadwozia zadbali również o bezpieczeństwo podróżujących.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze Cruze’a natychmiast zdradza przynależność do General Motors. Konsola centralna, rozmieszenie przycisków, a nawet kształt kierownicy przypominają wnętrze Opla Astry lub Insignii. Obsługa wszystkich urządzeń w aucie jest prosta i nawet siedząc za kierownicą po raz pierwszy nie będziemy mieli problemu z ustawieniem radioodtwarzacza, nawigacji czy klimatyzacji. Wszystko w zasięgu ręki, czytelne i łatwe w obsłudze. Nad konsolą centralną znajdziemy duży 7 calowy wyświetlacz, który dodatkowo ułatwia obsługę wszystkich urządzeń. Pokryta skórą kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach umożliwia sterowanie radioodtwarzaczem i tempomatem. Podświetlone na niebiesko analogowe wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza ukryte zostały w głębokich tubach, dzięki czemu są bardziej czytelne. W górnej części konsoli centralnej znajdziemy wyświetlacz komputera podkładowego, który w przejrzysty sposób wyświetla wszystkie najważniejsze parametry jazdy.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza sedana Chevroleta są dobrej jakości. Dwukolorowe wykończenie wnętrza w połączeniu ze srebrnymi i chromowanymi akcentami ożywiają wnętrze.
Atutem testowanego modelu była niewątpliwie skórzana tapicerka foteli, która dodatkowo nadawała wnętrzu elegancji. Przednie fotele są duże i bardzo wygodne. Szeroki zakres regulacji oraz opcja podgrzewania sprawia że każdy będzie podróżował komfortowo. Z tyłu pomimo opadającej linii dachu nie można narzekać na brak miejsca nad głową lub na nogi. Dwie osoby znajdą tam naprawdę dużo miejsca, a jeżeli zajdzie taka konieczność Cruze poradzi sobie z przewiezieniem trzech osób na tylnej kanapie. Pasażerów chronią poduszki przednie, boczne oraz kurtyny powietrzne.
Testowany samochód oferował najbogatsze wyposażenie w ofercie Cruze’a – LT. Oprócz automatycznej klimatyzacji, elektrycznie sterowanych lusterek oraz wszystkich szyb można w nim znaleźć również czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu, automatycznie włączane światła mijania lub tempomat. Sedan oferuje bagażnik o pojemności 450 litrów, który możemy powiększyć składając asymetrycznie dzieloną tylną kanapę. Minusem są duże zawiasy wnikające do przestrzeni bagażowej.
Chevrolet stworzył samochód, który oferuje przestronne i komfortowe wnętrze. Dodatkowo eleganckie i nowoczesne wykończenie kabiny Cruze’a to zaleta rzadko spotykana w kompaktowych sedanach.
Właściwości jezdne i silnik
Najmocniejszy w ofercie 150 konny diesel idealnie pasuje do takiego dużego auta. Jest dynamiczny, elastyczny i cichy. Jednostka napędowa z układem „common rail” i wtryskiem wielopunktowym wraz z turbosprężarką doładowującą o zmiennej geometrii łopatek wirnika (VGT) w połączeniu z 6 stopniową automatyczną skrzynią biegów zapewnia dużą przyjemność z jazdy. Biegi zmieniają się płynnie i bez niepotrzebnego szarpania. Moc i moment obrotowy na poziomie 320 Nm pozwala bezpiecznie wyprzedzać, a pierwsze 100 km/h na liczniku osiągnąć już po 9.9 sekundy. Producent deklaruje spalanie na poziomie 6,7 l w cyklu mieszanym. Podczas testu Cruz spalał średnio litr więcej. Dynamiczny i oszczędny – tak najkrócej można ocenić dwulitrowego diesla zamontowanego w testowanym aucie.
Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz zawieszenie tylne na belce skrętnej z wahaczami wzdłużnymi jest dość twarde, ale mimo to dobrze tłumi wszystkie nierówności drogi. Samochód zachowuje się stabilnie i całkowicie przewidywalnie. Zestrojenie zawieszenia pozwala na pełne wykorzystanie mocy silnika. Dodatkowo elektroniczna kontrola stabilności (ESC – Electronic Stability Control) system ABS i TCS wspomogą kierowcę w ekstremalnych sytuacjach.
Podsumowanie
Właścicielem najtańszej wersji Chevroleta Cruze’a możemy się stać już za 52 490 złotych. Na polskim rynku Cruze dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi oraz dwoma wysokoprężnymi. Benzynowa jednostka o pojemności 1.6 dysponuje mocą 113KM natomiast 1.8 osiąga moc 141 KM. Silniki wysokoprężne o pojemności 2 litów oferują moc 125 lub 150 KM. Do wyboru mamy 3 wersje wyposażenia – Base, LS oraz LT. Samochód testowy w wersji wyposażenia LT z silnikiem wysokoprężnym o mocy 150KM oraz dodatkowym wyposażeniem to wydatek 98 600 zł.
Cruz jest ciekawą ofertą na polskim rynku sedanów. Nietuzinkowy wygląd zwraca uwagę i jest ciekawą odmianą pośród często widywanych na naszych drogach nudnych sedanów. Rewelacyjny silnik w testowanej wersji oraz automatyczna skrzynia biegów to elementy za które w Cruze z pewnością warto dopłacić. Solidny i komfortowy sedan oferujący interesującą stylistykę nadwozia ma szanse przekonać do siebie klientów.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik
2.0 VCDI/150 KM
Pojemność skokowa – 1991 ccm,
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 83 x 92
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Stopień sprężania – 17.5 : 1,
Maksymalna moc kW CEE (KM) przy (obr./min) – 110(150) przy 4000,
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE przy (obr./min) – 320 przy 2000,
Rodzaj wtrysku – wielopunktowy.
Układ kierowniczy – ze wspomaganiem,
Średnica zawracania (m) – 10.9
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 200,
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9.9 ,
Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km i g/km)
Emisja CO2 (g/km) – 177 ,
Cykl miejski (l/100 km) – 8.6,
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.5,
Cykl mieszany (l/100 km) – 6.7,
Zawieszenie
Przednie – typu McPherson
Tylne – belka skrętna
Układ hamulcowy
Przód: tarcze wentylowane
Tył: tarcze pełne
Koła i opony
Wymiary opon standardowych – 215/50 R17 ,
Standardowe obręcze kół (“) – 17×7 ,
Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1455 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita – 1958 ,
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LT. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – hamulce tarczowe przód/tył
- Autoalarm
- Automatyczna klimatyzacja
- Chromowana listwa wykończenia drzwi
- Czujnik deszczu,
- Czujniki parkowania z tyłu
- Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, podgrzewane
- Elektrycznie regulowane szyby z tyłu z systemem Touch Down
- ESC – system stabilizacji toru jazdy
- Klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Koło 17″ ze stopów lekkich – 17 X 7, opony 215/50 R17
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne
- Lampy przeciwmgielne
- Lusterko wewnętrzne wsteczne automatycznie przyciemniane
- Napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu
- Nawigacja, 7″ kolorowy wyświetlacz centralny
- Panel centralny w kolorze High Gloss czarny
- Pełnowymiarowe koło zapasowe, stalowe
- Podłokietnik przedni
- Przedni grill z chromowanymi elementami wykończenia
- Przednie i boczne poduszki powietrzne
- Przyciski regulacji radia na kole kierownicy
- Radio CD/MP3, wyjście AUX do podłączenia zewnętrznego odtwarzacza MP3, 6 głośników
- Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera
- Schowek centralny na desce rozdzielczej zamykany
- Schowek na okulary
- Skórzana gałka skrzyni biegów
- System automatycznego wyłączania świateł
- Tempomat
- Trójramienna kierownica pokryta skórą
- Wspomaganie kierownicy
- Wspomaganie kierownicy
- Zapalniczka i popielniczka
- Zdalnie sterowany centralny zamek
- Zegary z chromowanymi elementami wykończenia
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji LT posiadał również wyposażenie dodatkowe w postaci:
- 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów – 5 500 zł
- nawigacja, 7” kolorowy wyświetlacz – 4 500 zł
- skórzana tapicerka – 5 500 zł
- bordowy Velvet (metalik) – 1 600 zł
Test przeprowadzony w dniach 18 – 23 sierpnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Chevrolet Poland za udostępnienie samochodu do testu.