Globalna marka General Motors – Chevrolet od kilku lat systematycznie zwiększa swój udział na polskim rynku. Zróżnicowana i nieustannie wzbogacana gama pojazdów pozwoliła firmie zakończyć 2011 rok z rekordowym wzrostem sprzedaży na poziomie 26% w porównaniu do roku poprzedniego. Amerykańska marka kojarzona z samochodami sportowymi lub dużymi SUV’ami zdobywa europejskie rynki mniejszymi i bardziej praktycznymi pojazdami miejskimi. Najpopularniejszym modelem ubiegłego roku w Polsce okazał się bohater testu – Aveo, zaraz za nim na podium uplasował się mniejszy Spark, a trzecie miejsce przypadło modelowi Cruze. Wyniki sprzedaży pokazują, że europejscy klienci mają zupełnie odmienne preferencje niż nabywcy amerykańscy i kupują przede wszystkim pojazdy z segmentu B oraz C.
Wygląd zewnętrzny
Cechy doceniane przez Polaków w małych samochodach miejskich to przede wszystkim niska cena oraz funkcjonalność. Często oznacza to niestety, że ambicje projektantów ograniczane są przez księgowych, co skutkuje mało atrakcyjną sylwetką pojazdu. Zasada ta znalazła potwierdzenie w pierwszej generacji Aveo, który charakteryzował się nieciekawym i mało atrakcyjnym nadwoziem. Sylwetka nowego Chevroleta debiutującego w 2011 roku nie powieliła na szczęście tej reguły, dzięki czemu wyróżnia się on wyrazistymi i śmiałymi liniami nadwozia. Detale zewnętrze są ukłonem w stronę młodszych klientów, którzy doceniają sportowe akcenty. Front Aveo to obszerna osłona chłodnicy po bokach której umieszczono w czarnych tubach podwójne reflektory. Nietypowe światła pozbawione wspólnego klosza przypominają rozwiązanie z Alfa Romeo 159. W profilu hatchbacka znajdziemy mocno pochyloną szybę przednią, klamkę drzwi tylnych schowaną w słupku oraz bardzo krótki zwis tylny z pionową szybą i pokrywą bagażnika. Z tyłu utrzymano młodzieżowy design nadwozia dzięki zastosowaniu podobnych świateł bez klosza oraz obszernego spoilera zachodzącego aż na boki szyby tylnej.
Nadwozie zbudowane na zupełnie nowej platformie charakteryzuje się długością 4039 mm, szerokością 1735 mm i wysokością 1517 mm, i jest większe od takich konkurentów jak Opel Corsa, VW Polo czy Toyota Yaris.
Wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska Aveo zapewnia komfortową podróż czterem osobom. Wysoko poprowadzona linia dachu oraz znaczna szerokość kabiny gwarantują wygodne warunki w obu rzędach siedzeń. Ergonomiczne fotele przednie posiadają siedzisko o optymalnej długości oraz dobrze wyprofilowane podparcie pleców. Dodatkowo składany podłokietnik fotela kierowcy i kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach pozwalają zająć wygodną pozycję. Przed oczami prowadzącego znajduje się zestaw wskaźników rodem z motocykla. Wyeksponowany analogowy obrotomierz któremu towarzyszy elektroniczny wyświetlacz prędkościomierza i komputera pokładowego przypomina rozwiązanie zastosowane wcześniej w mniejszym Sparku. Pomimo nietypowego wyglądu odczytanie informacji o aktualnej prędkości, poziomie paliwa czy średnim spalaniu nie sprawia problemu. Część kontrolek informacyjnych i ostrzegawczych została przeniesiona z tarczy obrotomierza do okrągłych zagłębień znajdujących się nad i pod wyświetlaczem.
Na konsoli centralnej oprócz niezbędnych przycisków służących do sterowania systemem audio oraz klimatyzacją znajdziemy kilka przydatnych schowków – zagłębienie na samym szczycie konsoli, dwa otwory po bokach radioodtwarzacza, głęboki schowek w miejscu popielniczki oraz dwa miejsca na kubki pomiędzy fotelami przednimi. Listę praktycznych miejsc na drobiazgi uzupełniają dwa schowki przed pasażerem, schowek na okulary oraz przydatne kieszenie w drzwiach.
Wyposażenie standardowe testowej wersji LT obejmuje radioodtwarzacz CD/MP3 z czterema głośnikami. Niestety jakość dźwięku, który się z nich wydobywa nie zachwyca. System audio został uzupełniony o system Bluetooth oraz złącza AUXin i USB znajdujące się w schowku przed pasażerem. W wersji LT i LTZ radioodtwarzaczem, telefonem oraz tempomatem możemy sterować za pomocą przycisków na trójramiennej kierownicy.
Kompletacja wyposażenia w odmianie LT zawiera również szyby i lusterka regulowane elektrycznie, tempomat, światła do jazdy dziennej, komputer pokładowy oraz klimatyzację manualną.
Komfortową przestrzeń pasażerską uzupełnia obszerny przedział bagażowy o pojemności 290 litrów. Aby zwiększyć funkcjonalność bagażnika możemy dokupić podwójną podłogę (Pakiet LT+) lub w celu zwiększenia jego pojemności do 653 litrów złożyć asymetrycznie dzielone (60:40) oparcia siedzeń tylnych.
Silnik i właściwości jezdne
Gama jednostek napędowych Aveo składa się z czterech silników benzynowych oraz dwóch Diesla. Testowy egzemplarz wyposażony był w najdroższy w ofercie silnik wysokoprężny o pojemności 1298 cm3 współpracujący z systemem Start Stop. Moc 95 KM i moment obrotowy 210 Nm według zapewnień producenta mają iść w parze z bardzo niskim spalaniem. W praktyce silnik oferuje wystarczającą dynamikę (12,6 sekundy do pierwszych 100 km/h) oraz zadowalającą elastyczność przy średnim spalaniu w mieście na poziomie 6 l/ 100 km (Chevrolet deklaruje 4,8 l/ 100 km). Poza miastem szesnastozaworowa jednostka z układem wtrysku paliwa common-rail bez problemu pozwala uzyskać zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/ 100 km. Wadą silnika jest jego głośna praca. Wykorzystanie jego pełnych możliwości obarczone jest zdecydowanie za dużym poziomem hałasu wewnątrz kabiny.
Małolitrażowy silnik wysokoprężny współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która działa lekko i precyzyjnie. Tanie i niezawodne zawieszenie (przód kolumny McPhersona, tył belka skrętna) jest optymalnym kompromisem pomiędzy komfortem i pewnym prowadzeniem.
W testach EuroNCAP Chevrolet Aveo zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek i został uznany najbezpieczniejszym samochodem roku 2011 w swojej kategorii. Sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, ESC (stabilizacja toru jazdy), TCS (kontrola trakcji), HSA (wspomaganie ruszania pod górę) oraz BAS (wspomaganie nagłego hamowania) zapewniają poziom bezpieczeństwa spełniający najwyższe europejskie standardy.
Podsumowanie
Najtańszy Chevrolet Aveo kosztuje 36 490 zł. Za taką kwotę możemy stać się właścicielem „amerykańskiego” hatchbacka z silnikiem 1.2 litra o mocy 70KM wyposażonego w podstawowe elementy zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróży. Na tle konkurentów z Niemiec (VW Polo – 48 320 zł), Korei (Hyundai i20 – 45 900 zł) lub Francji (Renault Clio – 36 450 zł) okazuje się, że jest to dobrze skalkulowana oferta, która w kolejnych latach może podtrzymać zainteresowanie miejskim Chevroletem.
Dane techniczne
Silnik – Diesel
– Pojemność skokowa – 1248 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 70 (95) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 210 przy 1750-2500
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 12.6
– Prędkość maksymalna – 174 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 4,8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1
– Emisja CO2 (g/km) – 108
Pojemność zbiornika paliwa: – 46 l.
Wymiary
– Długość (mm) – 4039
– Wysokość (mm) – 1517
– Szerokość (mm) – 1735
– Rozstaw osi (mm) – 2525
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1509
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1509
Napęd
– na oś przednią
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10,06
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/65 R15
– Standardowe obręcze kół – 15” (aluminiowe)
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1070 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1559 kg
Pojemność bagażnika: – 290 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LT. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- 6 poduszek powietrznych
- 6-kierunkowa manualna regulacja fotela kierowcy
- ABS
- Elektrycznie otwierane szyby przednie
- Filtr przeciwpyłkowy
- Głośniki 4 szt.
- Immobilizer
- Kieszeń w oparciu fotela pasażera
- Klamki w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja manualna
- Komputer pokładowy
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Pasy z napinaczami bezpieczeństwa przód
- Port USB
- Przedni grill z chromowanymi elementami wykończenia
- Przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości
- Radioodtwarzacz CD/MP3
- Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Regulacja systemu audio i bluetooth w kole kierownicy
- Schowek na okulary
- Składany kluczyk
- System ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego
- System kontroli trakcji (TCS)
- System stabilizacji toru jazdy (ESC)
- System START/STOP
- System wspomagający ruszanie pod górę (HSA)
- System wspomagania nagłego hamowania (BAS)
- Światła do jazdy dziennej
- Tempomat z czujnikiem prędkości
- Tylne siedzenia składane w proporcji 60/40
- Tylny spoiler w kolorze nadwozia
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
- Zdalnie sterowany zamek centralny
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw Bluetooth
- Zestaw naprawczy koła
- Złącze AUX-IN do podłączania urządzeń zewnętrznych
Wyposażenie dodatkowe:
- Lakier metalic
- Pakiet LT+ (15″ felgi ze stopów lekkich, elektrycznie otwierane szyby tylne, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podłokietnik przy fotelu kierowcy, podwójna podłoga bagażnika)
Test przeprowadzony w dniach 05.03 – 12.03. 2012 r. Serdecznie dziękujemy firmie Chevrolet Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.