Polska premiera Mazdy CX-5 zapowiadającej nową generację pojazdów japońskiego producenta miała miejsce 2 kwietnia na warszawskim lotnisku Chopina. Model łączący w sobie linię projektową „KODO – Dusza Ruchu” z technologią SkyActiv jest pierwszym kompaktowym SUVem Mazdy.
Pojazd o wymiarach: wysokość 1670 mm, szerokość 1840 mm oraz długość 4540 mm charakteryzuje się zwartą i proporcjonalną sylwetką. Pięciokątna osłona chłodnicy, nowoczesne klosze reflektorów przednich oraz masywny zderzak przedni tworzą efektowny front. Przetłoczenia na drzwiach oraz plastikowe osłony na nadkolach i progach nadają sylwetce wyrazistego charakteru. Z tyłu natomiast smukłe reflektory, niewielka szyba i trapezowe końcówki wydechu stanowią ciekawy sportowy akcent.
Konstrukcja nadwozia SkyActiv-Body cechuje się dużą stabilnością prowadzenia, ograniczoną ilością drgań i hałasu oraz współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,33.
Atrakcyjne nadwozie skrywa równie ciekawe wnętrze. Komfortowe fotele w zależności od wersji wyposażenia mogą być pokryte tapicerką materiałową lub skórzaną. Na desce rozdzielczej oprócz standardowych czarnych plastików, znajdziemy elementy pokryte satynowym chromem i lakierem fortepianowym. Ergonomiczne rozmieszczenie przycisków na konsoli centralnej oraz kierownicy sprawia, że obsługa urządzeń pokładowych jest intuicyjna. Wyższa niż w typowych miejskich pojazdach pozycja za kierownicą zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, natomiast fotel kierowcy z szerokim zakresem regulacji oraz regulowana kolumna kierownicy pozwalają na zajęcie wygodniej pozycji niezależnie od wzrostu. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2700 mm pasażerowie tylnych foteli również podróżują w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji optymalną ilość miejsca na kolana i nad głową.
Przestrzeń bagażowa o pojemności 503 litrów po złożeniu tylnych siedzeń (4:2:4) zwiększa swoją objętość do 1620 litrów.
Kompaktowy SUV dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia – SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz Sky Passion. Podstawowa wersja Mazdy CX-5 kosztująca 91 900 zł wyposażona jest w pakiet systemów bezpieczeństwa, 6 poduszek powietrznych, system i-stop, szyby regulowane elektrycznie, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, radioodtwarzacz CD/MP3 z czterema głośnikami, złącza AUX/USB oraz manualną klimatyzację. W droższych wersjach znajdziemy m.in. reflektory biksenonowe, system audio Bose, podgrzewane i regulowane elektrycznie przednie fotele lub 19-calowe aluminiowe tarcze kół.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa aktywnego może w zależności od wersji obejmować systemy: SCBS – układ automatycznego hamowania, LDW – system ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, RVM – system ostrzegający przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu lusterek oraz jadącymi z tyłu, HBC – system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi oraz HLA – system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach.
W ofercie silnikowej znajdziemy dwulitrową jednostkę benzynową o mocy 160 KM lub 165 KM do której niebawem ma dołączyć silnik wysokoprężny o pojemności 2.2 litra i mocy 150 KM. W Mazdzie z napędem na przednią oś silnik benzynowy dysponuje mocą 165 KM i momentem 121 Nm, co pozwala mu na rozpędzenie japońskiego SUVa do pierwszych 100 km/h w 9,2 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 200 km/h. Ważący 1345 kg pojazd według danych producenta zużywa średnio 6 litrów benzyny na każde 100km. W wersji z napędem na obie osie ta sama jednostka dysponuje mocą 160 KM i momentem 118 Nm, co przy zwiększonej wadze skutkuje nieco gorszymi osiągami oraz o 0,6 litra większym średnim zużyciem paliwa. Jednostki napędowe współpracują z sześciostopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Zawieszenie przednie na kolumnach McPhersona oraz tylne wielowahaczowe zapewnia komfortowe i precyzyjne prowadzenie w każdych warunkach.