Ford Ka należący do grona samochodów małych miejskich produkowany jest w Polsce w tej samej fabryce, co Fiat 500. Wiele rozwiązań technicznych znanych z Fiata 500 znajdziemy więc w najmniejszym Fordzie, jak chociażby to, że oba pojazdy produkowane są na wspólnej dla obu modeli płycie podłogowej. Testowany pojazd to już druga generacja modelu.
Nowy Ford Ka nie jest już tak interesującym modelem jak jego poprzednik, jednak nadal wzbudza sympatie swoją stylistyką, zwłaszcza u kobiet. Pojazd został wprowadzony na nasz rynek pod koniec 2008 r. Mały Ford to samochód raczej dla pań niż panów. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom doskonale sprawdza się w mieście. Samochód swoją stylistyką odzwierciedla najnowszy trend designerski w marce Ford tak zwany „Kinetic Design”.
Wygląd zewnętrzny
W konstrukcji nadwozia opartej na stylistyce „Kinetic Design” znajdziemy liczne dynamiczne przetłoczenia kontrastujące z zaokrągleniami. Wygląd nadwozia w bezpośredni sposób nawiązuje do innych nowych modeli producenta. To małe miejskie auto na pewno wzbudza duże zainteresowanie na drodze swoją oryginalnością. Z przodu elementami wyróżniającymi są duże światła o owalnym kształcie. Z boku mocne przetłoczenia na niewielkim zwartym nadwoziu, gdzie linia dachu mocno schodzi ku przodowi auta. Zwieńczeniem bryły nadwozia jest jego tył z masywnym zderzakiem i pokrywą komory bagażnika oraz wysoko umieszczonymi zaokrąglonymi lampami. Ford poprzez zastosowanie stylistyki „Kinetic Design” nadał temu niewielkiemu miejskiemu autu dużo nowoczesnego i sportowego stylu. Producent daje możliwość indywidualizacji pojazdu oferując klientom 12 kolorów nadwozia, wiele propozycji wykończenia wnętrza oraz pozwala dodatkowo wyróżnić motywami naklejonymi na nadwozie. Indywidualizacja samochodu na pewno spowoduje to, że będzie on zwracał uwagę na drodze.
Wnętrze samochodu
Patrząc na małego Forda zastanawiamy się nad komfortem. Auto w porównaniu do swojego poprzednika niewiele się różni wymiarami zewnętrznymi, jedynie jego wysokość wzrosła o niespełna 10 cm, co jednak pozwoliło uzyskać wystarczająco dużo miejsca nad głowami nawet wysokich osób zasiadających na przednich fotelach. Duże drzwi, otwierające się stosunkowo szeroko pozwalają na wsiadanie do pojazdu bez większych problemów. Po Fordzie Ka nie należy się spodziewać przestronności kabiny, nie jest on samochodem rodzinnym, lecz miejskim. Na jego przednich fotelach mogą podróżować komfortowo dwie dorosłe osoby. Fotele przednie są wygodne, dość dobrze wyprofilowane, dłuższa podróż nie powoduje zmęczenia. Pamiętając, że jest to auto miejskie na tylnej kanapie nie znajdziemy wiele przestrzeni. Tylne siedzenie przeznaczone jest dla dwóch osób, mimo że ilość miejsca dla nich jest wystarczająca dłuższa przejażdżka może okazać się męcząca. Wnętrze pojazdu utrzymano w bardzo nowoczesnym stylu, zastosowane zostały w nim jasne kolory tapicerki wraz z plastikami o zbliżonej tonacji podkreślające jego styl. Jakość zastosowanych materiałów do wykończenia wnętrza jest stosunkowo wysoka, przewyższa ona, jakość stosowanych materiałów w pojazdach tej klasy. Widać, że przy tworzeniu auta konstruktorzy przykładali duże znaczenie, do jakości i stylu zarówno zewnątrz pojazdu jak i wewnątrz. Wsiadając do samochodu początkowo zaczynamy szukać elementów obsługi klimatyzacji, radia czy sterowania szybami, lecz po chwili okazuje się, że wszystko znajduje się tam gdzie powinno a obsługa jest łatwa i intuicyjna.
Deska rozdzielcza jest dość przyjemna. Zegary prędkościomierza i obrotomierza są przejrzyste i czytelne. Pomiędzy zegarami umieszczono niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. Wyświetlacz ten może informować kierowcę między innymi o aktualnej godzinie, średnim i chwilowym zużyciu paliwa, zasięgu jazdy, czasie podróży oraz temperaturze zewnętrznej. W centralnej części deski rozdzielczej w jej górnej części znajduje się radioodtwarzacz CD i MP3. Pod radiem w części środkowej deski rozdzielczej usytuowano panel sterowania klimatyzacją, poniżej którego znajduje się dźwignia zmiany biegów oraz przyciski sterowania szybami. Całość deski rozdzielczej dopełniają okrągłe stylowe wloty powietrza. Bardzo pozytywne wrażenie zrobił duży, jak na taką wielkość pojazdu schowek po stronie pasażera. Wnętrze jest dość ciekawe i wesołe a to za sprawą zastosowania jednocześnie kilku kolorów elementów wykończeniowych. Bagażnik Forda Ka pomimo posiadania niewygodnego wysokiego progu załadunkowego, zaskakuje pozytywnie swoją przestrzenią ładunkową wynoszącą 224 litry. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 747 litrów. Dysponując taką pojemnością bagażnika możemy pokusić się o wyjazd tym autem na wakacje. Całość wnętrza pojazdu robi dosyć dobre wrażenie zarówno od strony jakości, jak i stylu wykończenia.
Silnik i właściwości jezdne
Ford Ka wyposażany jest w dwa silniki: jeden benzynowy o pojemności 1.2 litra i mocy 69 KM, drugi diesel o pojemności 1.3 litra i mocy 75 KM. Testowany pojazd wyposażony był w silnik benzynowy. Ten 8-zaworowy silnik Duratec rozpędza auto do prędkości 100 km/h w czasie 13,1 s. Jednostka ta może nie jest dynamiczna jednak jej właściwości w zupełności wystarczają do poruszania się po mieście. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej, pięciobiegowej skrzyni biegów. Jej dźwignia znajduje się na panelu centralnym a zmiana biegów następuje precyzyjnie, bez żadnych oporów. Dobrze dobrane przełożenia skrzyni biegów powodują, że prowadząc pojazd mamy wrażenie jazdy autem szybszym i wyposażonym w mocniejszy silnik. Niewielkie rozmiary, zwarta budowa oraz precyzyjny układ kierowniczy ułatwiają poruszanie się pojazdem po zatłoczonych ulicach miasta. Dobrze zestrojone zawieszenie wraz ze wspomnianym układem kierowniczym dodaje pewności prowadzenia, auto pewnie się trzyma drogi. Zawieszenie Forda Ka jest sztywne, na drodze spisuje się bez zarzutów. Testowany samochód jest wystarczająco ekonomiczny dysponuje zbiornikiem paliwa o pojemności 35 litrów, co pozwoliło na przejechanie podczas testu odcinka drogi ponad 600 km.
Podsumowanie
Ford Ka poprzez swoją stylistykę wydaje się być autem wyróżniającym się z tłumu przeznaczonym dla kobiet. Pojazd jednak dając wiele radości z jazdy jest w stanie przekonać do siebie zdecydowanie większą liczbę mężczyzn niż przykładowo poprzednia wersja modelu Ka. Dla osób szukających ekonomicznego, niewielkiego i zwinnego auta Ford Ka jest bardzo atrakcyjną propozycją. Ford Ka jest typowo miejskim pojazdem, komfortowym i wygodnym dla dwóch dorosłych osób i ich bagażu. Nowoczesny charakter samochodu głównie za sprawą zastosowania stylistyki „Kinetic Design” powoduje, że auto prezentuje się interesująco. Ford Ka 1.2 Duratec Titanium w wersji podstawowej to wydatek rzędu 41 700 zł brutto, natomiast w najtańszej wersji Trend to koszt około 36 000 zł brutto Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 43 100 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik– benzynowy Duratec
– Pojemność skokowa – 1242 ccm,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 51 (69) przy 5500,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 102 przy 3000,
– Rodzaj zasilania – wtrysk elektroniczny wielopunktowy,
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 159,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 13,1”,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6,3,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,4,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,1,
Pojemność zbiornika paliwa: 35 litrów
Wymiary:
[długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach) – 3620 / 1658 / 1506
Napęd: przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrycznym EPAS,
– średnica zawracania (m) – 9,1 ,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/50,
– Standardowe obręcze kół (“) – 15 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 865 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1320kg,
Pojemność bagażnika:
– 224 litry,
– 747 litry – maksymalna pojemność bagażnika.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS +EBD – system dystrybucji siły hamowania
- Dywaniki welurowe
- Immobilizer
- Klamki i uchwyt bagażnika w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja manualna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Pakiet dla palących
- Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Radio odtwarzać z CD i MP3
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła przeciwmgielne przednie
- Światła awaryjne automatycznie włączane w chwili nagłego hamowania
- Tarcze kół 15’’
- Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne EPAS
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw naprawy opon
- Złącze AUX
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Titanium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Koło zapasowe dojazdowe
- Lakier metalizowany – Moonlight / Floryda Lily
Test przeprowadzony w dniach 27 sierpnia – 2 wrzesień 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.