MotoNews.pl

Volvo S60 2.0T 203KM Summum

15 października 2010

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Volvo S60 40

Model S60 to samochód należący do klasy średniej (segment D), jednocześnie do grupy pojazdów premium. Projektantem pierwszego nadwozia S60 był Brytyjczyk Peter Horbury; jego produkcja rozpoczęła się w 2000 roku. S60 było bezpośrednim następcą modelu S70. Drugą generację modelu poznaliśmy w 2010 roku. 2 marca 2010 r. na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie odbyła się światowa premiera całkowicie nowego Volvo S60. W Polsce pierwszy raz zobaczyć można było nowe Volvo S60 29 kwietnia tego roku w warszawskim klubie LOFT 44. Sprzedaż tego modelu w Polsce rozpoczęła się na początku lipca 2010 roku. Samochód produkowany jest w fabryce Volvo Cars w Ghent (Belgia). S60 drugiej generacji korzysta z rozwiązań stylistycznych S60 Concept i XC60 Concept. Model S60 zbudowany jest na tej samej płycie podłogowej co XC60.

Nowe Volvo S60 to rasowy sedan, jednakże jego dynamiczna i sportowa linia stylistyczna przywołuje skojarzenia ze sportowym samochodem. Volvo S60 to pojazd przede wszystkim imponujący kompletacją wyposażenia z bardzo dużym nastawieniem na bezpieczeństwo. Zastosowaną przez Volvo nowością z zakresu bezpieczeństwa jest system nazwany Pedestrian Detection, który potrafi wykryć pieszego znajdującego się przed samochodem, a w wypadku braku reakcji kierowcy w odpowiednim czasie uruchomić układ hamulcowy.

Wygląd zewnętrzny
Nowe Volvo S60 ma bardziej dynamiczny i sportowy charakter niż produkowane wcześniej modele tej marki. Linia dachu wraz z wyjątkowym kształtem pokrywy silnika podkreślają charakter pojazdu. Tylny słupek nadwozia ciągnący się aż do świateł tylnych, wąska linia dachu, wrażenie obniżonego tyłu samochodu, wspomniany już kształt pokrywy silnika oraz niewielkie przednie i tylne zwisy powodują skojarzenie tego modelu ze sportowym samochodem. Opadająca ku tyłowi linia dachu i mocno nachylona maska mają zbliżyć pojazd stylistycznie do samochodów typu coupe. Przednia dolna osłona silnika w kolorze aluminium oraz duża krata wlotu powietrza zamontowana w masywnym zderzaku przednim wraz z reflektorami ksenonowymi oraz światłami LED podkreślają sportowy charakter pojazdu. Z tyłu pojazdu ten charakter podkreślają takie elementy jak: sportowy profil pokrywy bagażnika, osłona dolna zderzaka tylnego w kolorze aluminium, dwie chromowane końcówki układu wydechowego oraz duże lampy świateł tylnych. Dynamika pojazdu z boku nadwozia podkreślona jest przez aluminiowe listwy ochronne progów, tarcze kół wykonane ze stopów aluminium jak i przez chromowane listwy wykończeniowe szyb bocznych. Elementy stylizacyjne nadwozia takie jak chromowane lub aluminiowe zewnętrzne listwy wykończeniowe podkreślą sylwetkę nowego Volvo S60, przypominając jednocześnie, że jest to samochód zaliczany też do pojazdów klasy premium. Poruszający się samochód po zmroku staje się samochodem wyróżniającym się z pośród innych użytkowników drogi płynnym strumieniem światła zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Efekt ten nowe Volvo S60 uzyskało poprzez zastosowanie nowoczesnych świateł wykorzystujących technologię LED.

Wnętrze samochodu
Wnętrze nowego Volvo S60 zostało wykonane z najwyższą dbałością o detale. Wsiadając do pojazdu trudno nie zauważyć, że producent dołożył wszelkich starań, aby osoby podróżujące tym samochodem odczuwały najwyższy możliwy komfort. Spora przestrzeń, jasna tapicerka ze skóry oraz kierownica pokryta dwukolorową skórą uzupełniona aluminiowymi elementami wykończenia wnętrza podkreślają prestiżowy charakter testowanego pojazdu. Zastosowane zaś materiały stwarzają wrażenie lekkości wykonania. Siedzenie kierowcy zaskakuje ergonomią, wszystkie elementy sterowania są na wyciągnięcie ręki. Ukształtowanie środkowej części konsoli centralnej powoduje, że fotele przednie wydają się być zespolone ze sobą. Panująca wewnątrz harmonia, wygoda i komfort zarówno na fotelach przednich jak i na kanapie tylnej powinny zaspokoić większość użytkowników tego auta. W testowanym pojeździe komfort podnosi między innymi regulacja elektryczna położenia fotela kierowcy z pamięcią położenia dla trzech osób jak i o dość ładnej stylistyce kierownica wielofunkcyjna. Trochę więcej można byłoby się spodziewać po stylistyce zegarów na tablicy rozdzielczej, nie zmienia to faktu, że są one czytelne i praktyczne z możliwością wyświetlania wewnątrz nich różnych informacji komputera pokładowego. Na szczególną uwagę zasługuje część środkowa deski rozdzielczej gdzie umieszczono duży kolorowy wyświetlacz zarówno sytemu audio, systemu „My Car”, czujnika parkowania jak i telefonu. Wyświetlacz ten połączony jest z konsolą centralną innowacyjnym panelem sterowania. W górnej środkowej części panelu sterowania znajdują się przyciski systemów audio i telefonu z klawiaturą numeryczną poniżej. W części środkowej dolnej umieszczono przyciski włączania systemów bezpieczeństwa:

  1. Pedestrian Detection, czyli system wykrywania pieszego z automatycznym hamowaniem,
  2. Ostrzeganie o zjeździe z pasa jezdni, – LDW, który ostrzega kierowcę, jeśli przekroczy znacznik pasa bez włączenia kierunkowskazu,
  3. Informowania o martwym punkcie – BLIS, który pomaga wykrywać obecność pojazdów znajdujących się w tzw. martwym punkcie po obu stronach samochodu,
  4. ACC (ang. Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określoną odległość od samochodu jadącego przed nim.

Pokrętła obsługujące klimatyzację, ogrzewanie, radio i telefon umieszczone po bokach klawiatury panelu uzupełniają elementy sterowania systemami komfortu.
Pomiędzy dźwignią zmiany biegów a panelem znajdują się przyciski za pośrednictwem, których możemy wybrać jedną z trzech charakterystyk zawieszenia:

  1. Comfort – zapewnia doskonałą izolację osób podróżujących autem od nierówności nawierzchni oraz najwyższy komfort jazdy,
  2. Sport – zapewnia bardziej sportową charakterystykę, zawieszenie ma większą sztywność i reaguje szybciej, co powoduje ograniczone przemieszczenia nadwozia i zapewnia precyzję kierowania,
  3. Advanced – ustawienie o wyczynowym charakterze. Układ zmniejsza tłumienie, zapewniając możliwie najlepszy kontakt pomiędzy oponą koła i nawierzchnią drogi.

Komfort i prestiż podróżowania testowanym pojazdem podnosiła dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, reflektory biksenonowe, a także tapicerka skórzana, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz ściemniane automatycznie lusterko wewnętrzne. To wrażenie podtrzymuje podłokietnik przedni zintegrowany z konsolą centralną. Podłokietnik ten wyposażono w dwa schowki; jeden zasuwany z uchwytami na kubki, drugi otwierany, w którym zainstalowano złącza USB i AUX. Tylną kanapę też wyposażono w dość szeroki podłokietnik z uchwytami na kubki. Bardzo duża przestrzeń do dyspozycji wewnątrz pojazdu oraz jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych powoduje, że podróżując Volvo S60 mamy wrażenie poruszania się samochodem luksusowym.

Warto również zwrócić uwagę na bagażnik pojazdu jego pojemność na poziomie 308 litrów może nie jest największa dla tej klasy pojazdów, ale poprzez zastosowanie zdecydowanie szerszego otworu ładunkowego bagażnika umożliwia jak na nadwozie typu sedan dość łatwy załadunek. Przestrzeń bagażową możemy zwiększyć dzięki dzielonym i składanym siedzeniom tylnym w proporcji 60/40. Przewożenie długich przedmiotów nie powinno przysparzać kłopotów, składane oparcie przedniego fotela pasażera ułatwia przewożenie.

Silnik i właściwości jezdne
Volvo wyposaża model S60 w dwa silniki benzynowe o pojemności 2,0l i mocy 203KM oraz 3,0l i mocy 304KM, a także dwa silniki diesla o pojemnościach 2,0l i mocy 160KM oraz 2,4l i mocy 205KM. Pod maską testowanego Volvo znajdował się czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1999 cm3 i mocy 203 KM napędzający koła przednie. Zastosowanie turbosprężarki pozwoliło uzyskać jak na tego typu silnik bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy na poziomie 300 Nm w zakresie prędkości obrotowej od 1750 do 4000 obr./min.. Dla kierowcy oznacza to krótki czas reakcji silnika i płynną jazdę w każdych warunkach drogowych. Napęd na koła jezdne przenoszony był w testowanym samochodzie za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej. Zmiana biegów następuje bardzo płynnie bez żadnych utrudnień, przełożenia skrzyni biegów są tak dobrane, aby zachować maksimum zarówno komfortu jak i dynamiki. W Volvo S60 na uwagę zasługuje zawieszenie, a przede wszystkim jak to miało miejsce w testowanym pojeździe jego system regulacji. Występujący, jako wyposażenie dodatkowe system regulacji zawieszenia pozwala kierowcy na wybranie charakterystyki zawieszenia najbardziej odpowiadającej jego upodobaniom od ustawień dających możliwie najwyższy komfort jazdy po ustawienia sportowe o wyczynowym charakterze. Dzięki temu systemowi każdy kierowca znajdzie w tym pojeździe coś dla siebie. Bardzo dobrze w testowanym samochodzie zachowywał się układ kierowniczy, reakcja na polecenia kierowcy była natychmiastowa, samochód prowadzi się pewnie bez względu na to czy poruszamy się po prostej drodze czy też pokonujemy ostre zakręty. Samochód idealnie nadaje się do dłuższych podróży, jest to na tyle komfortowe auto, że nie pozwoli się szybko zmęczyć zarówno kierowcy jak i pasażerom.

Podsumowanie
Volvo tradycyjnie kojarzy się z bezpieczeństwem. Nowe S60 jest wręcz naszpikowane systemami bezpieczeństwa, począwszy od systemu Pedestrian Detection, czyli systemu który wykrywa pieszego i w odpowiednim momencie uruchamia układ hamulcowy po system Adaptive Cruise Control, który utrzymuje określoną odległość w czasie jazdy od samochodu poprzedzającego. A systemy stabilizacji toru jazdy to w Volvo standard. Sylwetka pojazdu, porównując z poprzednią wersją, jest bardziej dynamiczna, sportowa, sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z nadwoziem typu coupe a nie sedan. Z drugiej strony jest to limuzyna gwarantująca komfort podróżowania na dość dobrym poziomie. Oferta Volvo w postaci modelu S60 skierowana jest przede wszystkim do klientów z zasobnym portfelem ceniących sobie prestiż, elegancję, komfort podróżowania jak i sportowy charakter. Trzeba przyznać, że Volvo S60 wzbudza zainteresowanie swoim wyglądem, wyposażeniem, ale także i ceną. W zamian za dość wysoką cenę dostajemy, bardzo bezpieczne i bogato wyposażone auto z dynamicznym silnikiem benzynowym. Volvo S60 2.0T 203KM SUMMUM w wersji podstawowej to wydatek rzędu 151 000 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 175 000 zł brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy turbodoładowany
– Pojemność skokowa – 1999 ccm,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 149 (203) przy 6000,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 w zakresie prędkości obrotowej 1750 – 4000,

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 235,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,7”,

Zużycie paliwa
– Średnie (l/100 km) – 7,9,

Emisja CO2 (g/km) – 184.

Pojemność zbiornika paliwa: 68 litrów

Wymiary:
– Długość/szerokość/wysokość (mm) – 4628/1865/1484
– Rozstaw osi (mm) – 2776,
– Zwis przedni (mm) – 936,
– Zwis tylny (mm) – 916,
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1588,
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1585.

Napęd: przedni

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,2 ,

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/50R17,
– Standardowe obręcze kół (“) – 17 ,

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy –1545 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2040 kg,
– Maksymalna ładowność – 495 kg.

Pojemność bagażnika:
– 380 l,

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia SUMMUM. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Auto alarm System Volvo Guard
  • Czujnik parkowania -tył
  • Dysze spryskiwaczy podgrzewane.
  • Dywaniki welurowe
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Filtr przeciw pyłkowy
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
  • Fotel kierowcy z pamięcią położenia
  • Głośniki 8 szt.
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Hamulec postojowy automatyczny
  • Immobilizer
  • Kierownica wykończona aluminium
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa.
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Komputer pokładowy
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Oparcie fotela pasażera z przodu składane
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik tylny centralny ze schowkiem
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Radioodtwarzacz CD i MP3
  • Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
  • Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sterowanie radiem w kierownicy
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
  • System CTG
  • System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD.
  • System In formacyjny IDIS
  • System ochrony kierowcy i pasażera przed uderzeniami z tyłu WHIPS
  • System poprawy jakości powietrza w kabinie AQS
  • System RSC – Roli Stability Control
  • System stabilizacji przechyłu ASC
  • System stabilizacji toru jazdy DSTC
  • System szybkiego nagrzewania wnętrza
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • System zabezpieczeń bocznych SIPS
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
  • Światło dodatkowe STOP
  • Tapicerka ze skóry
  • Tarcze kół aluminiowe 17″ opony 215/50R17
  • Tempomat
  • Wskaźnik temperatury zewnętrznej
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wykończenie wnętrza Shimmer Graphite
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zawieszenie dynamiczne
  • Zestaw naprawy opon
  • Złącze “AUX”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji SUMMUM posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Lakier perłowy
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Kierownica sportowa
  • System Audio High Performance Multimedia
  • Pakiet Aktywna Jazda
  • system informacyjny PCC
  • zawieszenie aktywne FOUR C
  • wspomaganie układu kierowniczego elektryczne Servotronic
  • szyby boczne laminowane
  • Pakiet Bezpieczeństwo Aktywne
  • system BLIS (układ monitorowania „martwych pól” lusterek zewnętrznych)
  • system Collision Mitigation Support z funkcją automatycznego hamowania
  • system Drive Alert.

Test przeprowadzony w dniach 07 – 11 października 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert