Koleos jest pierwszym SUVem w ofercie Renault. Po zakończeniu produkcji uterenowionych modeli Kangoo Pampa oraz Scenic RX4 jest obecnie jedynym pojazdem w ofercie francuskiego producenta, który może konkurować w prężnie rozwijającym się segmencie aut sportowo-użytkowych. Niezbyt entuzjastyczne przyjęcie Koleosa pierwszej generacji sprawiło, że w ubiegłym roku światło dzienne ujrzała druga poprawiona odsłona modelu łączącego w sobie zalety samochodu osobowego i terenowego. Francuski SUV produkowany jest w fabryce Samsunga w Korei Południowej i oferowany na pięciu kontynentach w czterdziestu krajach. W Polsce można go kupić w cenie od 107 000 zł w dwóch wersjach wyposażenia z dwulitrowym wysokoprężnym silnikiem o mocy 150 lub 175 KM.
Wygląd zewnętrzny
Zmiany stylistyczne są najbardziej widoczne z przodu pojazdu. Klosze reflektorów są teraz znacznie węższe, a podwójny wlot powietrza z pierwszej generacji modelu zastąpiono pojedynczym, sześciokątnym, chromowanym grillem z centralnie umieszczonym logo marki. Zderzak przedni z ozdobną nakładką w kolorze aluminium również zyskał nowy kształt. Linia okien i przetłoczenia na drzwiach pozostały praktycznie bez zmian. Uwagę przykuwają natomiast duże osiemnastocalowe aluminiowe tarcze kół o nowoczesnym wzorze Austral Gloss. Zgodnie z obecnie panującą modą, kierunkowskazy zostały przeniesione z boków nadwozia do obudowy lusterek. Z tyłu jedyne przeprojektowane elementy to powiększony spoiler dachowy oraz design osłony pod zderzakiem. Koleos po faceliftingu zyskał na wyrazistości i elegancji. Jego wymiary: długość – 4520 mm, szerokość – 1855 mm, wysokość 1710 mm czynią go większym od takich konkurentów jak Ford Kuga lub Kia Sportage i mniejszym od np.: BMW X3.
Wnętrze samochodu
Wnętrze francuskiego SUVa jest funkcjonalne i przestronne. Idealne doświetlenie pięcioosobowej kabiny zapewnia szklany dach panoramiczny o powierzchni 0,75 m². Pasażerowie wszystkich miejsc mają do dyspozycji dużo miejsca na kolana i nad głowami, a odpowiednia twardość foteli i dobre ich wyprofilowanie sprawiają, że każdy może zająć wygodną pozycję. W wersji Privilage fotel kierowcy regulowany jest elektrycznie. Oba siedzenia przednie są podgrzewane, posiadają regulację wysokości oraz odcinka lędźwiowego. Komfort podróżowania na tylnej kanapie poprawiają rolety okien, składane stoliki w oparciach siedzeń przednich oraz regulacja pochylenia oparcia. Pasażerowie Renault mają do dyspozycji schowki o łącznej pojemności 70 litrów. Schowek przedni o pojemności 15 litrów, szuflada pod fotelem pasażera, dwa pięciolitrowe schowki w podłodze, schowek w przednim i tylnym podłokietniku oraz schowki pod podłogą bagażnika o pojemności 28 litrów są nieocenionym atutem każdego rodzinnego pojazdu.
Miejsce pracy kierowcy również zostało zaprojektowane z uwzględnieniem maksymalnej łatwości użytkowania. Zegary na desce rozdzielczej są czytelne, a wszystkie przyciski na konsoli centralnej rozmieszczone są intuicyjnie. Sterowanie radioodtwarzaczem, systemem klimatyzacji, a nawet systemem nawigacji Carminat TomTom za pomocą specjalnego panelu z joystickiem nie nastręcza trudności. Umieszczenie ekranu nawigacji w specjalnej wnęce sprawia, że jest on czytelny nawet przy dużym nasłonecznieniu. Od lipca tego roku użytkownicy fabrycznych nawigacji TomTom będą mogli skorzystać z funkcji Live, czyli informacji o korkach, natężeniu ruchu ulicznego, danych o fotoradarach oraz szczególnie niebezpiecznych miejscach na drodze. Nowatorska usługa pozwala również na śledzenie informacji o pogodzie na najbliższe 5 dni z aktualizacją co 4 godziny lub skorzystanie z wyszukiwarki pozwalającej na znalezienie punktu użyteczności publicznej. Zainteresowani klienci będą mogli skorzystać z 3-miesiecznego bezpłatnego okresu próbnego po którym możliwe będzie wykupienie rocznego abonamentu za 395zł.
Przestrzeń bagażowa Koleosa wynosi 450 litrów. Dzięki asymetrycznie dzielonemu oparciu kanapy tylnej i systemowi Easy Break pozwalającemu na złożenie oparć jednym ruchem ręki, możemy ją powiększyć do 1380 litrów. Dwuczęściowe drzwi do bagażnika są ciekawym rozwiązaniem, które z jednej strony ułatwiają dostęp do bagażnika w przypadku braku miejsca za pojazdem, z drugiej jednak opuszczona klapa utrudnia sięganie po przedmioty znajdujące się najbliżej oparcia tylnych siedzeń. Rozłożona część tylnej klapy o nośności 200 kg może pełnić również funkcję siedziska podczas weekendowej wyprawy.
Bogate wyposażenie standardowe SUVa obejmuje m.in. takie elementy jak: system audio Bose, kartę Hand Free, czujnik światła i deszczu, tempomat, automatyczny hamulec postojowy, komputer pokładowy, spryskiwacze reflektorów, czujniki parkowania przodem i tyłem, dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz tapicerkę skórzaną.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego zawiera: 6 poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia na fotelach przednich i skrajnych miejscach z tyłu, napinacze przednich pasów bezpieczeństwa oraz system ISOFIX na skrajnych miejscach z tyłu.
Silnik i właściwości jezdne
Testowy egzemplarz wyposażony był w silnik Diesla o pojemności 1995 cm3, mocy 175 KM i momencie 360 Nm. Jednostka jest połączeniem dobrych osiągów z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas jazdy w mieście ważący 1655 kg Koleos zużywa ok. 10 litrów paliwa na 100 km oraz ok. 7,5 litra/ 100 km w trasie. Wykorzystując maksymalne możliwości wysokoprężnego silnika możemy rozpędzić go do pierwszych 100 km/ h w 9,9 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 191km/ h.
Zawieszenie tylne wielowahaczowe oraz przednie oparte na kolumnach McPhersona zestrojone zostało pod kątem komfortu podróżowania. Wszelkie nierówności są tłumione bardzo dobrze, jednak gwałtowne hamowanie lub nagłe zmiany kierunku jazdy obarczone są znacznymi przechyłami nadwozia.
Zwiększony prześwit i napęd na obie osie pozwalają na zjechanie z utwardzonych dróg i spróbowanie swoich sił w terenie. Prześwit 188 mm, kąt natarcia 27° oraz kąt zejścia 31° w połączeniu z napędem 4×4 ułatwiają dojechanie na działkę po zabłoconych leśnych duktach lub bezpieczniejsze poruszanie się po ośnieżonych lub mokrych drogach. Napęd skonstruowany w ramach współpracy Renault-Nissan może działać w trzech trybach: Auto, Lock lub 2WD. W położeniu Auto rozdział napędu pomiędzy osie odbywa się automatycznie. W warunkach dobrej przyczepności, napęd przenoszony jest na koła przedniej osi, aby w razie uślizgu kół przednich maksymalnie 50% mocy przenieść na tylną oś. W położeniu Lock dzięki zastosowaniu elektronicznej blokady napędzane są obie osie w stosunku 50:50, natomiast w trybie 2WD napęd przenoszony jest tylko na przednią oś.
Pokonywanie bezdroży i wzniesień ułatwią również systemy wspomagania ruszania pod górę oraz kontroli prędkości przy zjeździe w dół. Pierwszy z nich aktywowany jest automatycznie przy nachyleniu drogi powyżej 10% uniemożliwiając stoczenie się auta, drugi z kolei włączany jest przez kierowcę i utrzymuje stałą prędkość (7km/h) przy zjeździe ze wzniesienia.
Bezpieczną jazdę w każdych warunkach zapewniają systemy ABS z AFU, ESP z ASR oraz tarczowe hamulce na obu osiach pozwalające na zatrzymanie pojazdu na odcinku 41 metrów z prędkości 100km/ h.
Podsumowanie
Sprzedaż Koleosa po faceliftingu wzrosła o ponad 50%. Poprawiony design zewnętrzny oraz atrakcyjne wyposażenie standardowe okazały się krokiem w dobrym kierunku oraz zyskały uznanie wśród klientów. Poszerzenie oferty o silniki benzynowe oraz możliwość zakupu pojazdu z napędem tylko na przednią oś pozwoliłoby obniżyć cenę nową i dodatkowo zwiększyć konkurencyjność produktu.
Dane techniczne
Silnik – Diesel
– Pojemność skokowa – 1995 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 127 (175) przy 3750
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 2000
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 9,9
– Prędkość maksymalna – 191 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,4
– Emisja CO2 (g/km) – 166
Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
Wymiary
– Długość (mm) – 4520
– Wysokość (mm) – 1710
– Szerokość (mm) – 1855
– Rozstaw osi (mm) – 2690
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych –225/65 R18 przód, 245/65 R18 tył
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1655
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2250
Pojemność bagażnika: 450 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Privilege. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- 3 zagłówki na tylnych miejscach z regulacją wysokości
- 3-punktowy system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na tylnych bocznych miejscach
- 4WD (napęd na 4 koła)
- ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania AFU
- Automatyczne blokowanie drzwi w trakcie jazdy
- Automatyczne włączanie świateł awaryjnych w razie nagłego hamowania
- Automatyczny hamulec postojowy
- Chłodzony schowek w desce rozdzielcze
- Czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne z przodu, poduszki kurtynowe
- Czujnik światła i deszczu
- Deska rozdzielcza z wyświetlaczem w języku angielskim (stan pojazdu, informacje o nieprawidłowym działaniu i terminach przeglądów)
- Dodatkowo przyciemniane szyby boczne tylne
- Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
- Elektryczne, zmienne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne, sterowane impulsowo po stronie kierowcy i pasażera
- Elektrycznie sterowane i składane oraz podgrzewane lusterka boczne, asferyczne po stronie kierowcy
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego + składane oparcie fotela pasażera z przodu + stoliki typu lotniczego w oparciach przednich foteli
- Funkcja oświetlenia drogi do domu
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Gniazdo 12V w konsoli centralnej
- Instalacja do montażu alarmu
- Karta Renault Hands Free
- Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą
- Kierownica z regulacją wysokości i głębokości
- Kieszenie w drzwiach przednich i tylnych
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
- Kodowany system blokady zapłonu uruchamiany transponderem
- Koło zapasowe dojazdowe
- Komputer pokładowy 7-funkcyjny (przebieg, średnia prędkość, przewidywany zasięg na pozostałym paliwie, zużycie paliwa całkowite/średnie/chwilowe/ przebieg do przeglądu okresowego) z wyświetlaczem w języku angielskim
- Lampki oświetlające podłoże wbudowane w drzwi przednie i tylne
- Lampki sufitowe z przodu i z tyłu
- Lusterko umożliwiające kontakt wzrokowy z dziećmi siedzącymi na tylnych miejscach
- Mapa Europy – wersja rozszerzona
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 18″
- Obudowy lusterek bocznych w kolorze nadwozia
- Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami po stronie kierowcy i pasażera
- Oświetlenie bagażnika z wyłącznikiem
- Otwór do przewozu nart w podłokietniku centralnym z tyłu
- Pasy bezpieczeństwa z przodu z regulacją wysokości, z napinaczem (podwójnym dla kierowcy) i ogranicznikiem napięcia
- Pasy bezpieczeństwa z tyłu z ogranicznikiem napięcia
- Podgrzewane fotele przednie
- Podłokietnik centralny z tyłu ze schowkiem i miejscem na kubki
- Przednia szyba akustyczna i atermiczna
- Przednie i tylne osłony podwozia
- Radioodtwarzacz CD MP3, Bose® Sound System, Bluetooth®, Audio Connection Box
- Reflektory halogenowe
- Regulacja nawiewu dla pasażerów siedzących na tylnych miejscach i boczne tylne nawiewy powietrza
- Regulator-ogranicznik prędkości
- Relingi dachowe w kolorze matowego aluminium
- Schowek na okulary po stronie kierowcy
- Schowek pod fotelem pasażera z przodu i schowki w podłodze dla pasażerów z tyłu
- Siatka przytrzymująca bagaż
- Spryskiwacze reflektorów
- System kontroli toru jazdy ESP® z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR
- System nawigacji Carminat TomTom® Live w języku polskim
- System wspomagania parkowania przodem i tyłem
- Szklany dach panoramiczny otwierany elektrycznie, z regulowaną przesłoną
- Światła przeciwmgłowe
- Tapicerka skórzana łączona z elementami skóry ekologicznej w kolorze czarnym
- Tylna kanapa składana w układzie 1/3 – 2/3 z systemem Easy Break (system szybkiego składania tylnej kanapy od strony bagażnika)
- Układ kontroli prędkości na zjeździe (występuje razem z ESP® i napędem 4WD)
- Układ wspomagania przy ruszaniu pod górę (występuje razem z ESP® i napędem 4WD)
- Wielofunkcyjna środkowa konsola z podłokietnikiem (wyjmowany koszyk, gniazdo 12V, oświetlenie wnętrza, szuflada dla pasażerów z tyłu
- Zagłówki przednie zapobiegające urazom kręgów szyjnych z komfortowym zakresem regulacji
- Zamykany schowek w drzwiach przednich
- Zapalniczka i przenośna popielniczka
- Zderzaki i boczne listwy ochronne drzwi w kolorze nadwozia
- Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze matowego chromu
- Żaluzje przeciwsłoneczne na bocznych tylnych szybach
Wyposażenie dodatkowe:
- Reflektory bi-ksenonowe, ze światłami doświetlającymi zakręty
Test przeprowadzony w dniach 25.05 – 29.05. 2012 r. Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o.za udostępnienie samochodu do testu.